
Op zaterdag 9 november organiseert Driving Fun voor de 52e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.
Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 16:30 - Open pitlane rijden
Prijs
Deelname aan de hele dag kost €530 per auto voor leden en €560 voor niet-leden.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €280 per auto voor leden en €300 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €390 per auto voor leden en €410 voor niet-leden.
Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking over een DFTrackdays lidmaatschapskaart heeft betaalt de ledenprijs (een lidmaatschapskaart kost eenmalig €50, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Let op: U bent alleen van een plek verzekerd als deze minstens 7 dagen van tevoren is betaald!
DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.
Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004 km lang en het ronderecord staat op naam van Neel Jani met een LMP1 Porsche 919 EVO die de klok op een ongelofelijke 1.41.770 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.
Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!
Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!
Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
3. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
4. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag (+2pb35&36)
5. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
6. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
7. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
8. Koen Bogaerts - BMW M4 - hele dag
9. Koen Bogaerts - BMW Z4 - hele dag
10. Koen Bogaerts - BMW E36 M3 - middag
11. Bart Haans - Porsche 997 Cup - hele dag
12. Marc Bressers - Porsche 997 Cup - hele dag
13. Leo Dhanpat - Porsche 997 Cup - hele dag
14. Lucas van Eijndhoven - BMW 1M Coupé - hele dag - (ARR?) (+2pb naast Daan Pijl)
15. Bart van Eijndhoven - Porsche 991 Cup - hele dag - (ARR?)
16. Pierre Auburtin - Honda Civic type R - hele dag - (+pb)
17. Lennart Schouwenburg - Alfa Romeo GTV6 - ochtend
18. Robbie Rooijackers - Ford Mustang - hele dag - (+2b, +2ui) (+1/2pb)
19. Michael Koel - BMW E36 325i - hele dag
20. Jaap Notenboom - Ford Fiesta ST - hele dag - (ARR)
21. Robert de Hoen - BMW E90 Club Sport - hele dag (+pb21)
22. Robert de Hoen - BMW E90 Club Sport - hele dag
23. Kristof Roosen - Renault Megane - middag
24. Rogier Roosen - Renault Megane 3 RS - middag
25. Mike Rokven - Mercedes SLK230 - hele dag
26. Martijn Peters - BMW 130i GTR - hele dag
27. Lodewijk van Ommeren - BMW 130i Cup - hele dag
28. Estella van de Wiel - Seat Ibiza Cupra R - hele dag
29. Theobert van Boven - BMW 130i GTR - hele dag
30. Jarno Iprenburg - BMW E30 328i - hele dag - (+pb15)
31. Jarno Iprenburg - BMW E30 328i - hele dag
32. Kai Birnbach - BMW 325i - hele dag
33. Stefan Ketelaars - BMW E46 M3 - hele dag
34. Stefan Ketelaars - BMW E46 M3 - hele dag
35. Jan Hoflack - Alfa Romeo 4C Spyder - hele dag - (ARR)
36. Bart Jansen - BMW E36 M3 - hele dag
37. Hendrik Todte - BMW E36 318iS - hele dag
38. Eberhard Petit - BMW E36 325i - hele dag - (+pb)
39. Marcel de Waard - Ford Focus RS - ochtend
40. Robert Ganser - BMW M3 - middag (+pb)
41. Robert Ganser - Honda Accord type R - middag
42. Karl Chandeck - BMW E36 325i - hele dag (+pb14)
43. Karl Chandeck - BMW E36 325i - hele dag
44. Karl Chandeck - BMW E36 325i - hele dag
45. Karl Chandeck - BMW E36 M3 - hele dag
46. Karl Chandeck - BMW E46 325i - hele dag
47. Karl Chandeck - BMW E46 325i - hele dag
48. Karl Chandeck - BMW 130i - hele dag
49. Karl Chandeck - BMW E92 M3 - hele dag
50. Twan van der Wouw - Caterham R400 - hele dag
51. Serge Huffmeier - Seat Leon Supercopa - hele dag
52. JanJaap van Dalen - BMW E46 M3 WTCC - hele dag - (+pb)
53. Peter van Koppen - Ferrari 488 Challenge - hele dag - (+pb)
54. Maup Polak - Mercedes GTR - middag
55. Richard van der Laan - BMW E36 - hele dag - (+pb)
56. Pierre Auburtin - Porsche 911 GT3 - hele dag
57. Pierre Auburtin - Mercedes AMG GT3 - hele dag
58. Stefaan Vangeneugden - Porsche 991 Cup - middag (+pb)
59. Ruben van Maastricht - BMW 1 Serie V8 - hele dag
60. Hans Winter - BMW E36 325i - hele dag
61. Carlo Thoonsen - Porsche 911 GT3 RS - middag
62. Kees van Elst - Audi TT - hele dag
63. Pedro Morres - Porsche 911 GT3 RS - middag
64. Sijmen Versteegt - BMW Z3 Coupé - hele dag
65. Sijmen Versteegt - BMW Z3 Coupé - hele dag
66. Arnold van Ooijen - Subaru Legacy turbo - middag
67. M Kievit - ? - ?
68. Ruud Poels - Porsche 964RS - hele dag (HW)
69. Dimitri Galanidis - Porsche 964RS - hele dag (HW)
70. Jeroen Veldhuis - Porsche 911 RS - hele dag (HW)
71. Hans Wolters - BMW 1800 - hele dag (HW) - (+3pb 37t39)
72. Ludo van den Borgh - BMW E36 325i - hele dag (HW)
73. Eric in den Bosch - Porsche 944S2 - hele dag (HW)
74. Harrie Wilms - Porsche 944S2 - hele dag (HW)
75. Roel Schmitz - Peugeot 205GTI - hele dag (HW)
76. Bjorn Hees - BMW E30 325i - hele dag (HW)
77. Henk Hees - Alfa Romeo 147 - hele dag (HW)
78. Jacques Verdier - Porsche 964RS - hele dag (HW)
79. Erik den Dekker - Porsche 944 S2 - middag (HW)
80. Dennis Gentner - Radical SR3 - hele dag
81. Tunay Gürbüz - BMW E46 330i - ochtend
82. Daan Pijl - Ford Fiesta Cup - middag (+pb naast JW)
83. Victor Vilé - BMW 1serie - middag
84. Daan Pijl - DF E36 325i huurauto - middag (+4ui)
85. Marcel Roeleveld - BMW Compact - hele dag
86. Sijmen Versteegt - BMW M3 - hele dag
87. Gertjan van Verseveld - Ford Sierra - middag
88. Joost Delsing - Alfa Romeo 146 - middag
89. Anthonie Smit - BMW E30 - hele dag
90. Joost de Vries - DF BMW E36 325i - ochtend - (+1ui)
91. (RSR) Scott Fry - BMW M2 - hele dag
92. Axel Veldboom - Porsche 911 GT3 - hele dag
93. Axel Veldboom - ? - hele dag
94. Jasper Veldboom - Porsche 911 GT3 - hele dag
95. Bas Ooms - Hansen GTR - hele dag - (ARR)
96. Jean Pierre Rosman - BMW 318iS - hele dag
97. Coen Caspers - BMW - hele dag
98. Wouter Lantman - BMW - hele dag
99. Oliver Hornig - Porsche 991 - ochtend
100. Geert Verhagen - Honda Civic type R - ochtend
101. Rob van Pelt - BMW E46 330i - ochtend
102. Peter Möller - BMW E36 - ochtend
103. Peter Fokkens - BMW E36 328i - middag
104. Michael Teichmann - KTM GT4 - hele dag (+pb)
105. Michael Teichmann - KTM X Bow - hele dag
106. Jens Ehresmann - Porsche Cayman GT4 - hele dag (+1/2 pb)
107. Tim Peeters - Porsche 911 GT3 - ochtend
108. Jan Wouter Offringa - Porsche Cayman - hele dag
109. Christian Hast - BMW M2 - hele dag
110. Christian Hast - McLaren 600LT - hele dag
111. Marcel van Maele - Alfa Romeo Giulia - hele dag
112. Johannes Schouten - BMW 320d - hele dag - (ARR) (+pb)
113. Bart Laarman - BMW E30 325i - hele dag
114. Kurt Derreveaux - Porsche 911 GT3 RS - middag
115. Jonathan Verbeiren - Porsche 911 GT3 RS - middag
116. Lou Bavel - Abarth 500 - ?
117. Steven de Troyer - Lotus Exige S Cup - ochtend (ARR?)
118. Mark van Rooijen - BMW M3 - ochtend
119. Marco van Ramshorst - Renault Clio Cup - hele dag
120. Marco van Ramshorst - Renault Clio Cup - middag
121. Guillaume Peeters - ? - ?
122. Marc Riegel - Porsche 911 GT3 - hele dag
123. Marc Riegel - Porsche 911 GT3 - hele dag
124.
125.