Moest er in “Mijn auto” toch maar even van komen dacht ik. Een door toeval verkregen 118d uit 2008. Het had ook een Passat of Saab kunnen zijn. Alles naar gelang mijn neef en nicht te koop hadden aangeboden. Begin november hebben ze een jaar oude Ford Focus stationwagon gekocht, en omdat voor de BMW een schamel inruilbedrag werd geboden heb ik op hun verzoek getracht de auto voor een meer marktconforme (tussen particulieren) prijs te verkopen. Omdat er wat haast geboden was is het erop uitgedraaid dat ik de eigenaar van de 15-GHG-8 ben geworden. En omdat ik nog steeds schik in de auto heb, heb ik besloten mijn FIAT Punto voor een tijdje te schorsen. Ergens volgend jaar zie ik wel wat ik doe.
Wat klopt er aan het beestje dat bijna 250.000 km gelopen heeft? Ze heeft een goed hart. Motor, koppeling, versnellingsbak, remmerij, onderstel, het voelt allemaal ontzettend goed aan. Beslist niet het kwart miljoen km’s die de auto gereden heeft. Dit zal wellicht deels door de BMW kwaliteit komen maar zeer beslist ook door de zeer defensieve rijstijl van neef en nicht. Het zou me niet verbazen dat de auto tussen km stand 119.000 en 247.000 nooit boven de 3500 rpm en sneller dan 150 km/h is geweest. Ik ben altijd een groot bewonderaar van het viercylinder dieselblok (N47?) van BMW geweest. Verbaas me er nog steeds over dat het blok bij 4000 rpm nog een keer extra pk’s krijgt. Een heerlijk karakter. Ook de koudloop is het tegenovergestelde van de Fiat. De Punto klinkt dan als een trekker (een moderne), bij de BMW hoor je het verschil tussen koud en warm niet. Bij de keuze de auto over te nemen hielp het ook dat het blok bij ongeveer km stand 190.000 een nieuwe distributieketting heeft gekregen. Deze constructiefout in het blok (een fout die de fabrikant niet wil toegeven) kan bij te laat ingrijpen (als ie knapt) behoorlijk in de papieren gaan lopen. Zelfs gevaarlijk voor de inzittenden worden mocht zoiets op de linkerbaan van een drukke vierbaansweg gebeuren.
In dit topic wil ik een aantal eigenaardigheden die ik met de auto heb meegemaakt of nog meemaak ter sprake brengen. Zie het als mijn verzameltopic. Maar eerst maar eens wat prenten om te tonen om welke auto het gaat.