Reden van dit topic:
Gisteravond zaten wij als gezin bij elkaar (mijn daadwerkelijke gezin, niet iedereen die dit leest, dus geen paniek! je wordt niet buitengesloten of gepest zoals vroeger, relax!) Waar mijn vader begon over het feit dat hij eigenlijk wel mee zou willen doen aan een soort Winter-carbagerun, maar dan iets serieuzer. We hebben het er al vaker over gehad dat het ons leuk leek om dat samen te doen (Hem en ik) en zodoende waren we aan het zoeken naar wat leuke winterrally zou kunnen zijn.
De Winter-carbagerun heb ik ooit 1x eerder verreden in een Omega A 2.4 met mijn broer, super gaaf en echt 3 dagen volle bak sneeuwdriften was een serieuze leuke vakantie. Iets waarvan mijn vader toen als zei dat hij het ook een keer wou doen. We hebben nog even gekeken naar de Carbagerun, maar eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met die organisatie (of eigenlijk het gebrek eraan) na 5 deelnames, dus een alternatief werd gezocht. (Het feit dat ik tegenwoordig fulltime werk en geen student meer ben, helpt ook in het budget-aspect van het kiezen van een reis)
Mijn vader was onlangs benaderd door een team dat mee doet aan de Arctic Challenge 2019 om te sponsoren, en dus even gekeken wat dat inhield en besloten dat het, op een paar punten na, best wel gaaf is. Wat er niet gaaf aan is volgt straks, geen paniek!
Wat houdt, in normaal, non-marketing-gelul, de Arctic Challenge in:
Als je naar de website van de Arctic Challenge gaat en je vervolgens net als ik verbaast waarom een organisatie die wel een RTL7-deal kan sluiten over afleveringen, maar geen Blog bij kan houden over de 2018 editie terwijl ze er wel aan begonnen zijn, dan schrijven ze daar het volgende:
Navigeer in een team van 2 personen in 9 dagen zo’n 7000 kilometer door barre omstandigheden. Temperaturen tot -40°C, en een prachtige natuur. Ontrafel zelf de cryptisch beschreven route. Maar natuurlijk ook heel veel gezelligheid en saamhorigheid!
Vertaalt naar Nuchter-twents staat daar dus:
Je krijgt van ons op een lastige manier Coördinaten die samen een route naar de noordkaap maken van 7000km die je in 9 dagen moet afleggen. Owja: Het is koud buiten. En het woord Challenge hebben we toegevoegd zodat mensen denken dat het daadwerkelijk een prestatie is om naar de noordkaap te rijden in een door een moderne SUV
Kortom, een hele leuke vakantie met sowieso 5-6 dagen sneeuw rijden. <3 En daar is het ons natuurlijk om te doen.
Nu je dus weet wat de Arctic Challenge inhoudt en je iets verder klikt op de website, kun je de teams zien die dit jaar meedoen:
Bij het bekijken van die teams valt je 1 ding gelijk op. Iedereen rijdt in een *ommeunig* saaie auto. Een nieuwe Audi Q5 2.0 Tdi, een nieuwe Range Rover, een nieuwe Volvo XC90, een nieuwe X5. Kortom niet echt spannend en zeker geen leuke auto's om mee in de sneeuw te spelen.
En dan komt nu de gewetensvraag waar ik graag over wil sparren met jullie:
Welke auto zouden jullie meenemen?
We hebben reeds besloten dat er een auto voor gekocht moet gaan worden, vanwege de simpele reden dat mijn vader niet in een oude Volvo wil omdat het een oude Volvo is en ik niet in een oude Volvo wil omdat ik hem zelf gebouwd heb en ik gegarandeerd mag sleutelen bij -30 graden.
Mijn Volvo's doen dus niet mee, wat hebben we verder dan nog:
We hebben thuis een Amarok V6, maar dat is te saai en niet echt een uitdaging.
De Z4 35i is te krap. (ik kan goed met mijn vader opschieten, maar 9 dagen is toch wel iets teveel van het goede in zo'n auto)
en de rest is FWD, te saai of gewoon niet leuk in de sneeuw.
Dus we hebben al geconcludeerd dat we een auto willen kopen waarmee we de tocht willen doen en vervolgens willen aanhouden als rondrit/tour/hobby/reclame auto. Maar wat?
Paar eisen/regels:
- Budget: +- 15k
- RWD/AWD
- Minimaal 200pk (10% marge naar beneden mag, naarboven is de marge natuurlijk groter!

- Handbak
- Een echte handrem, geen Elektrische.
- Iets aparts ten opzichte van de andere deelnemers, die waarschijnlijk allemaal met een nieuwe SUV gaan.
- Links gestuurd
- Geen Softtop/Cabrio
- Ruimte voor laptops/navigatie/tablets.
Kortom, we zoeken dus een leuke rijdersauto met comfort voor 800km per dag over verschillende ondergronden.
Rekening houden met/Minder leuke dingen van de Arctic Challenge:
- Elke auto wordt 24/7 in de gaten gehouden met een tracker die wordt ingebouwd.
- Snelheidsovertredingen worden bestraft met puntenaftrek op het totaal, dus hard rijden is niet echt een optie.
Ik zou graag willen weten wat jullie zouden meenemen op zo'n trip!
En als iemand hier ervaringen heeft met het rijden naar de noordkaap, tips wat betreft Spike-banden en of dat allemaal nodig is, en of het uberhaupt mogelijk is met een RWD auto, dat soort informatie zou ik heel graag willen ontvangen hier.
Ik verdeel onder alle inzendingen een hoop E-liefde en een digitaal schouderklopje, dus wees erbij!