Als je dan de showroom in loopt en je ziet een auto voor het eerst IRL dan weet je het al, ja of nee, in dit geval JA.... kleine parkeerschade gehad aan de voorbumper en voor het mooie nog net een paar extra opties erop had fijn geweest maar dit was goed genoeg. Zijn fijne mensen om mee te onderhandelen in Heemstede, inruil 630i maar niet gedaan maar gewoon een goede prijs overeengekomen (wat overigens nogal lastig was als de volgende koper al rondloopt en zich er in 1 dag nog een paar mensen gemeld hebben), maargoed, ding stond scherp, kon nog wat af en meteen klap erop.
Vanochtend was het dan eindelijk zover.... is het uw eerste BMW vraagt ze dan bij de koffie.... eh nee, het is de 17e

Vanmiddag nog wel meteen een paar fototjes gemaakt nu de auto nog netjes schoon is.
Info:
Type Code 1S11
E Series F20 (MUE)
Series 1
Type SH
Model 120I (EUR)
Steering LL
Doors 5
Engine B48M
Displacement 2.00
Power 135
Drive HECK
Transmission AUT
Colour GLACIERSILBER METALLIC (A83)
Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ KONTR.BLAU (LCNL)
Opties:
P337A M Sports package
P7LFA Modell M Sport
S1CAA Selection of COP relevant vehicles
S1CBA CO2 package
S21AA BMW LA wheel M Double Spoke 461
S230A Extra package, EU-specific
S249A Multifunction f steering wheel
S258A Tire with run-flat functionality
S2NHA M Sport brakes
S2PAA Wheel bolt retainer
S2TBA Sport automatic transmission
S2VBA Tire pressure display
S302A Alarm system
S403A Glass roof, electrical
S420A Sun protection glazing
S423A Floor mats, velours
S481A Sports seat
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4AEA Armrest front, retractable
S4FTA Alu, brushed, high-gloss black accent
S4NEA Blow-by heater
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S563A Light package
S575A Supplementary 12V sockets
S5A1A LED Fog lights
S5A2A LED headlight
S5DAA Passenger airbag deactivation
S609A Navigation system Professional
S654A DAB tuner
S674A Hi-Fi System Harman Kardon
S698A Area-Code 2 for DVD
S6ACA Intelligent emergency SOS call
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6CPA Preparation Apple CarPlay
S6NSA Convenience phone, expanded Smartphone
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
S704A M Sports suspension
S710A M leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S845A Acoustic belt warning
S868A Language version, Dutch
S886A On-board vehicle literature Dutch
S8KAA Dummy-SALAPA
S8R9A Refrigerant R1234yf
S8S2A Coding alarm signal
S8S3A Automatic locking when driving off
S8THA Road sign detection
Net even 150km mee gereden en zet de IS200 toch wel even in perspectief hoor...
Hij is door de vestigingsdirecteur zelf samengesteld als demo, ik had het bij deze kleur niet veel anders gedaan, idd zwarte strip ipv blauwe maar wel het blauwe stiksel op de stoelen. Enige wat ik aangevinkt had was lendensteun, stuurverwarming en achteruitrijcamera maar hij is zeker compleet genoeg zoals hij erbij staat. Als demo is hij ingezet bij een klant met een reparatie en die heeft hem ook meteen gekocht en gehouden.
Zit is prima, wangen lekker opblazen, stoel helemaal omlaag, lendensteun was mooi meegenomen geweest maar het zit goed genoeg zo, zitpositie is beter dan in de F30 in ieder geval, dat had ik bij een tijdelijke 116i M sport al gemerkt destijds van Renova. Vertrouwde schakelflippers op het betere M stuurtje (wat er in 2012 nog niet was).
Motor doet zijn ding, zit niet heel veel leven meer in na 5500rpm maar 290nm koppel vanaf 1350 voldoet voor de dagelijkse kilometers. Plofjes bij opschakelen op toeren zijn nieuw, dat deed de 320i niet volgens mij. Beste is net na de 5000 doorflipperen dan maak je maximaal gebruik van het aanwezige koppel. Had je geen M140i gewild? Had gekund, degene met de juiste opties stond er niet, en komt bij dat een 120i gewoon 20.000 euro goedkoper is, dan geef ik liever volgas met een 120i dan halfgas met een M140i en weet nog van de M235 dat het altijd veel te gek ging omdat je het vermogen beschikbaar had.
Snelheidsmeter is vrij nauwkeurig, 220 op de teller is 217 gps bij ongeveer 5300rpm. Daarna zit er ook niet heel veel meer in maar gelukkig kom je er ook maar 2 of 3x per week een keertje.
Launch control was nog even zoeken, normaal ga je voorzichtig op de rem staan zodat ie net niet wegrolt en half gas om wat toeren op te bouwen. Hier gewoon lomp vol op de rem en vol op het gas in sport+ en S1 en met lichte wielspin ervandoor (of net niet, ligt er ook aan hoe je de rem loslaat, daarmee kan je hem finetunen). Leuk om te proberen, heb het 2x gedaan (5 min afkoelen volgens boekje maar ik kon m na 1 minuut gewoon nog een keer doen) maar je merkt vooral bij opschakelen dat het net wat te ruig gaat. Vergelijk het met een powershift bij een handbak, vol op het gas blijven staan en dan koppelen en doorschakelen, zo een hupje doet hij nu ook met de neus wat natuurlijk belasting voor de bak is. Gewoon handmatig hetzelfde doen in sport+ dan laat ie net even het gas los bij opschakelen, niet veel trager, wel beter voor de techniek.
M sportremmen wel fijn om te hebben, het vult de 18 inch wielen tenminste en remkracht (zeker met maar 184pk) is altijd voorhanden. Geen extreme bite bij aangrijpen maar voldoende sportief. Remvertraging vanaf hoge snelheid zou nog beter kunnen met andere blokken maar zal wel weer lastig zijn binnen de garantie, ga het iig wel proberen of er iets sportievers in de klauwen past als het kaal is.
M onderstel iets softer dan Adaptief in sport/sport+ al is de audi a5 sline nog stugger maar voor mij perfect zo, zit nog iets beweging in en heb liever stugge(re) dempers op iets softere veren, je voelt de auto goed aan en als ie veerweg krijgt dempt ie het in 1x weg. Lange doordraaiers als de TOTAL/Zoetermeer bocht voel je dat het goed zit met de grip, hij leunt iets op achter dus gas erop tot ie weg zou breken, makkelijker is het niet te controleren richting de grens.
Positief verrast door de LED verlichting voor, wat een brede heldere straal licht zeg, echt stukken beter dan het xenon van de 630i en de M235i. Ben inmiddels wel gewend aan meesturende koplampen maar bij adaptief led krijg je ook het high beam verhaal en daar zit ik niet op te wachten dus vind de standaard LED koplampen prima.
NBT2 Evo (idrive 5) toch weer net wat frisser/beter dan de eerste generatie NBT, even de resolutie opzoeken en kijken of video tijdens rijden simpel weg te coderen is bij deze versie.
Schuifdakje klein als je het dak van de 630 gewend bent maar het kan tenminste wel helemaal open. Door de handbediende stoelen helemaal op de laagste stand te zetten heb ik met mijn 1m85 voldoende ruimte.
Harman Kardon beste wat af fabriek mogelijk is, al is de coupe koets van de 2 serie een betere klankkast. Heb de luxe wel gemist hoor, spotify streaming, muziekverzameling op de ssd onboard, top50 enz. Lage tonen moeten wel op +5 zoiets en dan nog is het net wat minder dan de F22, daar had je bij bepaalde doorhalende diepe tonen (Usher) dat de boel echt uit elkaar trilde, dat haalt de F20 net niet maar ik kan er prima mee leven.
Geen dimmende binnenspiegel maar de raamtint achter compenseert dat inderdaad, had ik niet eerder over nagedacht.
Speed limit info ook erg fijn als je even niet oplet, hij pakt aan de hand van de navigatiemappen de max snelheid en scant de borden langs de weg ook voor je, doet ie net wat beter dan in 2012 heb ik het idee, ook een bord naast een afrit rijbaan pakt ie nog mee, was eerst volgens mij niet zo.
Enige wat nog mooi was geweest, zoals gezegd de lendensteun en stuurwiel verwarming en achteruitrij camera of surround view. Nog eens 1000 euro aan opties had er wel bij gekund. Prijs was destijds schappelijk met 45k en een beetje, komt door die Centennial uitvoering.
Ben er voor nu uitermate tevreden over, ding heeft voldoende luxe, is compact (kleiner als een 1 kan niet), en de laatste achterwielaandrijver van deze klasse.