Omdat mijn werk & werkplaats zo'n 50km bij mijn huis vandaan ligt, heb ik betrouwbaar vervoer nodig om aan die onbetrouwbare meuk te sleutelen. Die vond ik ooit in de vorm van een E46 318ci en dat is nog steeds mijn betrouwbare daily.
Dan lijkt je leventje perfect, maar dan opeens, vanuit het niets om 2 uur in de ochtend. Schrik je wakker! Je veegt het zweet van je voorhoofd en die paniek aanval die je voelt opkomen gaat gepaard met de vraag:
"Maar wat nou als ik ook met plezier/schik/gang van mijn huis naar mijn werk wil?"
Éérste antwoord: "Een E46 M3!"
Éérste antwoord na het checken van je banksaldo: "Een Nissan 350z of BMW 130i"
Éérste antwoord na het checken van het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor de deur: "Een 939 Ducati Hypermotard SP!"
Éérste antwoord na het checken van de prijs van een nette Ducati Hypermotard SP: "Een Motor om de binnenwegen van Twente en de Achterhoek onveilig te maken!"
En dan begint die zoektocht naar een leuke motor. Mijn eerste instinct zegt: Ducati, vanwege het feit dat ik daar een jaar heb gewerkt. Maar dan komt mijn grootste probleem naar voren in de zoektocht naar elke motor. Ik vind namelijk oudere motoren niet mooi. Als er een nieuwe type gepresenteerd wordt, dan valt voor mij het "oude" type gelijk af.
Zie de overgang van een MY2016 Monster S en MY2017 Monster S. De 2017 is een stuk strakker, moderner en lichtvoetiger. Dan wil ik dus een 2017 Monster S. Maar dat prijskaartje........ *schreeuwt intern*
Een Ducati werd het dus niet. Even getwijfeld over een Ducati Scrambler Café Racer. Vind ik namelijk echt geweldig gaaf!, maar geen geschikte modellen kunnen vinden 2e hands. Plus, ik vond de power tegenvallen toen ik ermee mocht rijden.
Terugkijkend op mijn brommertijd (ja ik voel me nu dus echt een oude zak met m'n 26 jaar). Reed ik enkel Supermotards. Vertaal dat naar een echte motor en je hebt een motorconcept dat woon/werk en als kilometervreter helemaal geen enkel nut heeft, maar éénmaal op het bochtige weggetje ben je koning van de dijk.
Daarnaast is het onderhoud van zo'n Supermotard niet echt leuk in combinatie met woon/werk verkeer. Dus dat af. Tot ik de KTM 690 SMC-R zag.
- Betaalbaar
- Mooi (zelfs de 2013 modellen vond ik mooi)
- Betrouwbaar
- Grote onderhoudsintervallen.
Getuige van de vele SMC's met hoge kilometerstanden voor een Supermotard, kon dit wel eens iets zijn voor mij. Exemplaren met 20k km op de klok stonden dikwijls op Marktplaats.
De zoektocht naar een geschikte 690SMC-R stuurde mij langs verschillende fora, waar mensen ook lyrisch waren over de Husqvarna 701. Een 690SMC-R, maar dan uit de stal van Husqvarna dat sinds een paar jaar eigendom is van KTM. Frame en motorblok komen dus overeen met elkaar en dat gaf de burger moed. Met een geschiktere nieuwprijs, was een tweedehands model dus ook geschikter te vinden. Het feit dat Husqvarna van oudsher Zweeds is, is natuurlijk een pré.
Afgelopen donderdag 2 augustus heb ik de knoop doorgehakt en de ultieme 701 aangeschaft.
- 3900km gelopen
- Bouwjaar Oktober 2016 (dus het nieuwere blok dat meer toeren draait)
- Akrapovic einddemper
- Veel blauw geanodiseerde onderdelen.
Verkoper was een geschikte vent. Heeft mij alle rekeningen etc via de app van marktplaats opgestuurd voordat ik hem ging bekijken. Echt een eerlijke vent die een nette prijs vroeg voor de netste 701 op marktplaats. Hoe vaak ik ook op Marktplaats en z'n verkopers vloek, zo fijn was deze koop/verkoop.
En toen stond hij bij mij in de garage!



Decibel-killer is er bij thuiskomst gelijk uit gegaan. Ook de spiegels zijn verwijderd (er komen nog andere op).
Voor de rest moeten er nog een paar dingetjes aan gebeuren:
- Skidplate
- Nieuwe tandwielen/ketting
- Voorkapje wit-wrappen.
Voor de toekomst:
- Power Commander en een tune. Euro4 normen knijpen hem namelijk wel redelijk.
Voor de rest gewoon lekker vegen!
Dit weekend de eerste meters gemaakt.



Het meeste zijn Tankstation-foto's. Want elke 200km gaat er weer zo'n 10 liter in. En veel meer dan 10 liter past er ook niet in

Teller staat inmiddels op 4408km. Niet gek in 2 dagen.