weer eens een topic over mijn auto, het zijn er al een paar inmiddels, maar deze doe ik nooit meer weg...denk ik.
Een auto of 4 geleden heb ik al een een Ariel Atom gehad, dus ik zal kort verklaren waarom dat nu weer zo is.
Ten eerste was de Ariel Atom by far de best sturende auto die ik ooit bereden heb, na de Ariel komt heel lang niks en dan komt de KTM Xbow en dan blijven er "normale" auto's over en dat is eigenlijk allemaal ruk als het op écht sturen aan komt. Waarom is hij dan na een jaar toch verkocht destijds, nou simpel, ik heb een slechte rug en nek en die auto had geen voorruit en eigelijk ook niet zoveel demping, goed recept om jezelf in slaap te moeten huilen na elke rit. Het verslavende gevoel van 2.6 sec naar 100 helpt dan ook niet trouwens.
Die auto was een Atom 2 en hier is geen stoelen upgrade voor te krijgen en geen voorruit, dat brengt me bij de huidige auto die ik nu gekocht heb.
Het is het huidige model Atom 3.5, deze heeft soepelere demping, maar een stijver chassis, er zit (optioneel) een voorruit op met ruitenwisser en je kunt de floppy bank die meedeinst met de g-krachten ( en daarmee mijn rug te weinig ondersteund) vervangen voor knetterharde carbon zitjes van Tillet. Daarnaast kun je het chassis sluiten met kunststof panelen zodat je geen koude klets op je rug hebt. Kortom deze versie is perfect voor mij! Geen wind meer op mijn hoofd en nek en betere stoelen.
De auto staat al op Nederlands kenteken en ik ken hem al sinds nieuw, eerder eigenlijk want ik heb destijds met de vorige eigenaar contact gehad om de te kiezen opties door te nemen, hij was dus al aardig naar mijn zin bij aanschaf.
Wat zit er al op:
-rondom Alcon Big brake
-10 weg instelbaar bilstein (+ voordruk instelbaar)
-remdruk verdeling vanaf de cockpit
-baffled sump
-sperdiff
-volledige voorruitkit
-3.5 led lichten voor en achter
-carbon digitaal dash
-3 sets wielen (waarvan 1 set van mijn oude Atom komt

-towing eye kit
Wat heb ik besteld en gemonteerd:
-kat bypas pipe
-Carbon Tillet B4 seats, origineel Ariel
-zijpanelen voor het chassis, maar nu weer eraf ivm mooi weer
-supercharger voor 310PK
Het is nu een 245PK Honda K20 motor, dan doet hij 3.1 sec naar 100, maar de supercharger is besteld en wordt in mei gemonteerd, dan krijgt hij 310PK en gaat hij in 2.6 sec naar 100.
Heeft ie dat dan nodig? Ja dat heeft ie nodig, anders is ie alsnog na een half jaar de deur uit.
Nu gaat ie echt als de brandweer van kiet, maar dwars gaan met deze plakkerige Toyo's valt nog niet mee, het kan prima, maar alleen in het Vtec gebied, dus ergens tussen 4000 en 8000 toeren, nadeel is dat je dan al zo verrekte hard rijd.
Met de supercharger erop, kun je overal dwars gaan, je rechtervoet bepaalt dan of je als een hooligan overal dwars uitkomt of juist als een katapult met veel grip, je kunt hem altijd forceren, je hebt altijd wat over, je haalt de limiet niet meer...hij blijft dus spannend.
De supercharged Atom die ik eerst had is de enige auto die ik na een jaar nog geweldig en spannend vond om te rijden, die kick die je krijgt als je vol wegknalt is bizar en verslavend. Vergelijk je dat met een 500+pk viper of een GT-R dan is het zoveel extremer, in die auto's is het wel leuk en de eerste 10 keer ook best heel indrukwekkend, maar iedereen kent wel dat gevoel dat je na een paar weken/maanden de auto kent en het weer een gewone auto wordt...nou dat is bij een SC Atom niet zo en daarom heb ik heel hard die supercharger nodig. Omdat het gewoon te veel is en dus niet went en saai wordt zoals een GT-R saai wordt als je de limieten verkent hebt.
Dan zal ik nog even proberen wat foto's te plaatsen.:

meer foto's volgen!