Na een ongeval door schuld van derden met een total loss tot gevolg van deze wagen. Opzoek gegaan naar een waardige vervanger.

De opvolger moest natuurlijk weer een Audi worden met een 5 cilinder. Deze keer ging ik voor een iets jonger model omdat deze wel verzinkt zijn en quasi nooit roesten integenstelling met de vorige 90.
Reeds een week na het ongeval besefte ik al, deze is niet meer te herstellen en de zoektocht begonnen. Dit exemplaar stond te koop in de buurt van Antwerpen.
Audi Coupé B3
2.2 5 cilinder 136PK
1989
Opties: elektrische ramen, airco, sportophanging, sportinterieur,..
Wagen was van de zoon van de eerste eigenaresse, maar hij had er nooit ingereden maar had intentie in restauratie van de wagen maar is er nooit van gekomen.

De wagen heeft de laatste 2 jaar buiten stil gestaan en dus niet meer gereden. De staat van de wagen was dus ook wel erg slecht.
Tijdens wat te surfen naar ideeën voor de wagen kwam ik volgend brochure tegen. Een speciale editie uit fabriek ‘Kamei Design”, speciale bumpers..

Na een zoektocht in Duitsland op Ebay-kleinanzeigen de bumpers gevonden in Noord Duitsland. Vervoer geregeld een aantal weken later lagen ze thuis!

Zeldzaam setje velgen gekocht; Audi Bolero 8j x17” (slechts 1000 sets van deze set gemaakt, origineel op een 80 cabrio)

Originele bekerhouders gevonden (deze optie was enkel verkrijgbaar in Amerika)

Omdat de wagen een aantal jaren heeft stil gestaan, de wagen een groot onderhoudsbeurt gegeven met de nodige nieuwe dichten en pakkingen.

Diverse kappen op nieuw gespoten..

Velgen terug netjes! Opnieuw laten poederlakken.

Urquattro stuur dat in mijn Audi 90 zat in de Coupé gemonteerd, staat erg netjes!

Origineel is de auto geleverd met beige vloerbekleding en kofferruimte bekleding. Dit zat er ook nog in, maar dit is praktisch niet schoon te houden en vindt ik persoonlijk ook niet mooi, dus zwarte bekleding om de kop getikt! Was allemaal erg smerig, na een goede poetsbeurt weer netjes!

Tijdens het monteren;

Na:

Na 2 weken hard werken (waaronder 1 week hele dagen aan werken, lang leve vakantie

Voor;

Na;

Vervangen/gedaan:
Olie+oliefilter
Luchtfilter
Bougies
Kleppendekselpakking
Nokkenaskeerring
Krukaskeerring
temperatuursensor
Distributieriem
waterpomp
V riemen
...
Ondertussen ook nieuwe banden gemonteerd op de velgen;
Uniroyal Rainsport 3 215/45/17
Ook de bumpers gemonteerd, witte knipperlichten, facelift achterlichten, achterraam ruitwisser gedemonteerd en een tal van andere reperaties!

Na een klein maandje hebben gereden en genoten te hebben, weer er aan begonnen!
Deze keer aan de ophanging,
Zondag even langs geweest op de Alles voor de A meeting, was erg gezellig!

Dag er na begonnen aan het vernieuwen van de ophanging, rubbers hadden allemaal wel redelijk wat geleden. Redelijk veel droogte scheuren, vervangen dus!

Stuurstangen gangbaar gemaakt en opnieuw gelakt.

Terug in de zilvere lak,

Naven gelakt

Veerpoten terug ineen:
nieuwe toplagers,
nieuwe veren,
nieuwe schokdempers,

Nog een update gekocht in Engeland!
Compleet Half leder interieur in crème kleur. Origineel en zeldzaam. Gaat chique staan in combinatie van de nieuwe zwarte lak.

Zoals op foto te zien moet het eens goed gereinigd worden en leder behandeld. Maar dat komt goed!
Het donkere houteninleg moet ik nog zien te vinden. Die was niet meer beschikbaar.
Ophanging is volledig gemonteerd en de eerst meters gereden!
Vervangen:
Nieuwe toplagers,
Nieuwe schokdempers,
Nieuwe veren,
Nieuwe draagarmen,
Nieuwe stabilisator koppelstangen
Nieuwe subframerubbers
Nieuwe remblokken rondom
en alles netjes in de verf gezet!

Nu ga ik er een aantal daagjes meerijden zodat het nog wat kan zetten en dan ga ik hem laten uitlijnen.
En dan gaat hij terug binnen, dan wordt het dashboard er uitgehaald voor de kachelradiator te vervangen.
Dit 'pakketje' kan ik eerdaags uit Engeland ontvangen! :p

Ondertussen ook het interieur ontvangen, verstuurd op dinsdag in Engeland, donderdags binnen!
Dashboard is er ook uitgeweest voor de kachelradiator te vervangen en de kleppensysteem te maken!

Voor die ronde gaten hoort normaal ook mouche te zitten, die is helemaal weg! Hier hebben wij nu degelijker en vaster materiaal opgemonteerd.
Ook is de uitlaat binnen gekomen en gistervoormiddag hebben wij het gemonteerd!

Soundclip, (opgenomen met gsm & gopro met microphone in case, dus vervormd redelijk)
https://www.youtube.com/watch?v=QF5_QW9 ... yhw03c010c
Tip! luister met koptelefoon of oortjes op 100%
beter filmpje volgt later!
De lak was erg slecht, dus gekozen voor een complete respray in een ander type zwart. Brilliant Black van Audi

De voorruit was helaas gesneuveld bij het demonteren maar deze is vervangen door een nieuwe originele.
er is wat slecht herstelde schade aan het licht gekomen maar dat wordt uitgedeukt zoals het moet en netjes afgewerkt.

Toen eindelijk de wagen opgehaald na 2,5 maand!
Ben erg tevreden met het lakwerk, is erg strak gedaan. Helaas zijn er wel dingetjes dat gerepareerd moet worden door demontage en/of montagefouten door hun. maar goed shit happens

Ook heb ik nog een pakketje aangekregen uit Engeland,
Wortelhout interieur lijsten, gaat mooi staan samen met het nieuw half leder interieur.

lederrestauratie;
Links gereinigd & rechts nog vies.

Voor;

Tijdens;

Nog een aantal laagjes aanbrengen en deze is klaar.
Nog 15mm spacers gestoken vanachteren & Restauratie zogoed als afgerond;

Plannen;
Verwijderen katalysator (is hij vandaag voor binnen)
Shortshifter van 034 motorsport
Lakcoating
..