Toen op een zaterdag in eind september de vrouw weer eens vroeg of ik niet ergens een auto had zien staan waar we ff naar konden gaan kijken, gewoon voor de lol, ook al was ie te duur ofzo. Toevallig had ik net daarvoor een e90 335i zien staan die niet ver uit de buurt te koop stond. Ik had hem ff vlug bekeken. Kleur zwart, rond de ton gelopen, vol opties, GEEN M-PAKKET (gek genoeg vind ik het bij een e90 niet veel uitmaken, het verschil tussen wel of geen m-bumpers vind ik op de e90 klein), maar verder wel m-onderstel, sportstoelen, m-stuur. zwarte hemel, 19" Stijl 225 wielen, schuifkanteldak, neerklapbare achterbank, navigatie professional, etc ,etc. Dus in de auto gestapt en er heen gereden. Bij aankomst stond de auto al ergens voor op het terrein, een plaatje. Eerste indruk vanuit mijn eigen auto nog voor ik was uitgestapt was al positief. Even er omheen gelopen, nog steeds mooi. Een paar minimale gebruikerssporen. Even naar binnen gelopen en een van de verkopers aangesproken die net met andere klanten bezig was of we even in de auto konden kijken. Was geen probleem zei ie, hier heb je de sleutels. Van binnen werkelijk smetteloos, als nieuw. Enige was bestuurders stoel had een klein beetje "schade" aan het leer van het in stappen. Schade is eigenlijk een verkeerd woord, je zag dat het leer daar iets geleden had. Starten en lopen, motor liep in koude toestand rauw, maar was na een minuut weg en liep zijde zacht. Koudstart is rauwer dan bij mijn e39 dacht ik nog. Terug naar binnen en sleutel weer ingeleverd.
Nog even over de auto gebabbeld, historie etc. Zag er allemaal goed uit. Inruil? Wat kan ik terug krijgen voor de mijne? Moest ie over denken en in overleg. Zou hij over bellen. Ok goed, ik wacht het af. Twee dagen later inruil bod gekregen, waar ik mee kon leven. Toen proefrit, de vrouw wilde er ook nog in rijden, goedgekeurd. Auto laten keuren bij BMW dealer. Die kwamen niet verder dan er zitten geen runflat banden onder en de navigatie software is verouderd. Mooi zo, geen enkel beletsel daar. Paar dagen later de auto opgehaald met 6 maanden garantie.
Auto begon koud steeds ruwer te lopen en ook ging het motor management lampje aan en viel er een cilinder uit, auto uitzetten en weer starten en alles was weer perfect, gemeld bij de verkoper. Geen probleem breng de auto maar. Kon wel pas een week later. Intussen nog een paar keer uitval gehad bij koude start. Auto weg gebracht. Inlaat traject gecleant en 6 nieuwe injectors erin. Oooohja!! Nu starten en meteen perfect lopen.
Verder het rijden met zo'n ding, sturen is nogal wat directer dan een e39. Heel de auto is natuurlijk veel moderner navigatie en i-drive werkt heel erg fijn. En 300pk doen natuurlijk ook mee, auto heeft altijd genoeg vermogen. Invoegen op snelweg is een genot, binnen seconden zit je op rijbewijs in de shredder snelheden. Turbo rotondes, je rijd alles voorbij. Snelweg in Duitsland, daar kan je met zulk vermogen lekker uit de voeten van 130 naar 220 is in een paar oogwenken gebeurd. De auto is echt snel (ik ben natuurlijk niet echt veel gewend, meeste auto's die ik had waren zo rond de 200pk) maar hij is snel zonder je constant uit te dagen. Ik heb wel eens e36 en e46 M3 gereden, maar daar had ik veel meer moeite om je in te houden als je daar gas ging geven en de toeren liepen op was het moeilijk om je dan te beheersen. Ik heb er nu ongeveer 5000km mee gereden en ik moet zeggen 1 van de fijnste auto's die ik heb gehad.
Paar plaatjes bij het praatje.
In winterwielen setup:
Zomerwielen setup:
Angeleyes aangepast naar witte versie: