Ik had al even in een kort topic mijzelf gemeld (het topic van Tom met zijn Alfa 4C), dit omdat mijn huidige reeds te koop staat en ik van plan ben om ook een 4C aan te schaffen. Toch, mijn huidige auto is ook iets bijzonders (al zeg ik het zelf) en is toch de opening van mijn topic waard.
Mijn naam is Thomas, ben net 30 geworden en kom uit het oosten van het land.
Ik rij sinds juni dit jaar dus een Alfa Romeo Giulietta QV TCT Launch Edition. Gekocht en opgehaald bij de Alfa dealer in Graz, Oostenrijk gezien er maar 1(!) te koop stond in Europa. Wellicht ligt het aan de naam, maar dit is dus de auto waar altijd het minst aan wordt gedacht als er over hothatches wordt gesproken. En ja, de auto is niet de meest plankhard afgeveerde wagen. Hij wil zich best een beetje zetten in de bocht, maar daar staat tegenover dat het stuurgevoel geweldig is. Zo scherp als de Giulietta stuurt, dat tref je verder in het segment (heb ze bijna allemaal gereden), niet. Het mooiste van de QV TCT is dat deze facelift-versie, na het verkrijgen van de TCT bak, dus ook de motor kreeg van de 4C. Mijn vorige QV van voor de facelift, had nog het gietijzerenblok, maar de nieuwe versies zijn volledig van aluminium, met wel gegoten stalen cilinderwanden. Tevens is er sinds de facelift een bypass gemaakt net na de intercooler, waarbij er een buis direct naar de cabine bij het schutbord loopt. Dit zorgt ervoor dat deze motor, die al veel liever toeren maakt dan de gietijzeren versie van de 1750TBI, het uitschreeuwt van genot. Het geluid in de auto is iedere keer weer:

En hard loopt dit blok. Na een bezoek aan BR-performance levert hij nu 274PK en 411NM. In combinatie met de zeer snelle TCT bak en (volgens mij) laagste gewicht (1280kg) van alle hothatches in het C-segment, schiet het ding in 5,3/5,4 seconden naar de 100:
Gisteravond kwam ik terugrijden van een klant en ik ben toch iedere keer weer even stil als je dit beest op zijn staart trap. Ongelooflijk wat zet dit ding stappen. Ik heb de midden-demper verwijderd wat ook buiten de auto een heerlijk sportief geluid geeft, zonder dat het een dreun geeft in de auto.
De rest van de auto is ook vrij bijzonder. Zoals gezegd is het een Launch Edition. Dit was een speciale uitvoering voor het 60-jarig bestaan van de Giulietta reeks. Hij werd in de ongelooflijke mooie Grigio Opaca kleur gespoten waar ik nog iedere dag verliefd op af loop. Ik heb NIETS met matte auto's, maar deze kleur is gewoon oogverblindend mooi. De onderlaag wordt gevormd door een metallic lak, wat de auto ondanks dat hij mat is, wel glans geeft. Er werden er slechts 250 geleverd in deze kleur en dit is nummer 119. De auto heeft verder carbon spiegels & spoiler en allerlei donkere details wat de gewone versies niet hebben. Dan zijn er nog de geweldige kuipstoelen en de hele fijne multimedia. Deze auto is een enorme stap vooruit op de eerste generatie Giulietta QV. Alles zit VEEL beter in elkaar, je hebt geen rammels en alles klopt simpelweg veel meer. Dan rest eigenlijk alleen nog de vraag: als je er zo tevreden over bent, waarom gaat die dan weg?
Omdat ik deze auto nog zakelijk en prive rij en dat is simpelweg zonde. Kilometers gaan te hard dus het wordt tijd om een kinderwens in vervulling te laten gaan: mijn eigen sportwagen. Het kan nu en dus doe ik het ook. Er komt een Alfa Romeo 4C. En een MiTo voor de zakelijke kilometers. Het is dus even wachten tot de auto verkocht is. Hij staat reeds op Autoscout en Marktplaats
Nou, na deze hele lange inleiding maar even wat plaatjes bij het praatje: