Als je verder niet zo om je auto geeft en het is je dagelijkse werkpaard die je na een jaartje of drie toch weer doorschuift.....gewoon door de wasstraat jagen. Who cares.....
Maar als je best wel zuinigjes bent op je auto, het je trots/hobby/droomauto/status-symbool is.....gewoon niet doen.....gewoon NIET !!
Wasstraat is krasstraat.
Daar wordt door wasborstels, die net over een tot aan het dak volgeblubberde Mitsubishi Pajero zijn gegaan, jouw glimmende trots lichtjes opgeschuurd. Een soort van wet-sanden.
Daarna gaat er iets over je auto heen wat ze shampoo durven te noemen. Shampoo die niet alleen je lak zowat ontvet en ontdoet van ieder laatste restje bescherming, maar die ook heerlijk je kunststof delen en rubbers meer kwaad dan goed doet.
Vervolgens gaat er, als je je hebt laten verleiden door de aansprekende en wervende tekst, een wax-laag overheen, wat bijna gelijk staat aan gesmolten kaarsvet met een "beschermende" levensduur van maximaal anderhalve week.
Het geheel wordt vervolgens afgemaakt met een luchtkanon met Harvey-achtige proporties die het vocht en restanten wax wegblaast, ook naar plekken waar je het eigenlijk echt niet wil hebben.
Dan heb je van die aardige pomp-bediende een nat en een droog doekje gekregen waarmee je de resten wax van je ruiten moet zien te boenen. Dat zijn die geplastificeerde etuitjes die vaak in het dashboardkastje verdwijnen onder het gemompel van de woorden "datdoenwenogweleenkeertjedenkikalsikerzinentijdvoorheb".
Als je dan vervolgens weer in je auto wil stappen, open je het portier om te zien dat die blader-restanten nog steeds tussen voorscherm en portier zitten, dus die moet je er dan alsnog met je vingertjes uit gaan lopen peuren.
Eenmaal onderweg leert een blik in de achteruitkijkspiegel je dat je ook nog vergeten bent om die condoom van je wisser te halen.
Nee, heerlijk zo'n wasstraat
Geef dan 1x per jaar wat geld uit aan een goede detailbeurt, dan hoef je hem de rest van het jaar alleen af en toe met de hand te wassen.
Iets wat dan trouwens een stuk makkelijker gaat, aangezien er door de detailer (als je een goede hebt) een dusdanige beschermingslaag op de auto is gezet waardoor vuil veel minder goed hecht.
Tevens besteed een goede detailer meer aandacht aan de verschillende materiaalsoorten waar je auto uit bestaat.
Dorpels worden door hem (of haar) wel meegenomen, banden krijgen een voedend middel en geen ontvetter uit de wasstraat.
Je ruiten kunnen naar wens behandeld worden met een regenwerend middel kortom, er is sprake van maatwerk.
Als je je auto komt ophalen ziet je auto er weer uit als op de dag dat je hem voor het eerst in de showroom zag staan, of misschien nog wel beter.
Kortom....voor ieder wat wils, maar er bestaat echt niet zoiets als "krasvrije wasstraat"