BMW 325dA High Executive E90
Oktober 2009, Tasman Grün
136.705 km is bepaald niet veel voor een diesel, dus die auto heeft een luizenleventje gehad. Hij oogt dan ook goed verzorgd en onderhouden. Bij mij maakt de auto wat meer kilometers, de teller staat nu tegen de 143. Gemiddelde verbruik is tot nu toe 1:14,6.
Auto bevalt erg goed, fijne sportstoelen, uiteraard een uitstekend weggedrag en ruim voldoende vermogen voor comfortabele, vlotte (snelweg)kilometers. Alles fantastisch?, nee, paar kleinigheidjes:
- rammeltje in middenconsole (lijkt uit de cd-speler te komen)
- bestuurdersstoel piept
- regensensor is wat ongevoelig, ook in de gevoeligste stand. Kan dit ergens in de computer aangepast worden?
- geen inklapbare buitenspiegels. Schijnt achteraf gemonteerd te kunnen worden, ga ik mij nog eens in verdiepen
Volgende week dinsdag wordt de automaatolie gespoeld en vervangen door ZF.
En dan het hobbygebeuren:
Ford Sierra 1.3 Custom
Januari 1983, Imperial Red
Het basismodel en Ford heeft zijn best gedaan hem zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Neus in kaal plastic, smalle bandjes zonder doppen, interieur met volledig plastieken deurpanelen, eenvoudige stoelen en wat uitrustingsdetails. Zo heeft de Custom geen interval op de ruitenwissers, geen radiovoorbereiding en antenne en geen gedeelde achterbank.
Ford Sierra 1.6 L
Januari 1983, Champagne Gold
Geschorst wachtend op restauratie. Motor is versleten en zowel binnen als buiten de nodige aandachtspunten. Meest gangbare uitvoering in een van meer populaire kleuren. Bijzondere optie zijn de hoofdsteunen op de achterbank. In tegenstelling tot de Custom is de L fatsoenlijk aangekleed met een stofje op de portieren, volwaardige stoelen en wieldoppen.
Ford Sierra 2.0 V6 GL
April 1983, Chrystal Green
Heeft lang stilgestaan voordat ik hem kocht. Motor is versleten, verder is de auto in goede staat. Wel leuk, een tweeliter V6 met een handgeschakelde vierbak. Sowieso vind ik de GL een leuke uitvoering met weer wat kleine details ten opzichte van de L. Zo heeft de auto gekleurde bumpers, in dit geval donkergroen. Ook bij een blauwe en bruine koets kreeg je bijpassend gekleurde bumpers op zowel de GL als de Ghia, de overige kleuren kregen gewoon grijs zoals alle L's hebben.
Ford Sierra 2.3 V6
Maart 1983, Champagne Gold
Het befaamde topmodel, zo werd de Sierra gepresenteerd in 1982 en zo staat die in de folders. De Ghia is meer dan het volgende stapje op de luxeladder. Er zit meer isolatie in, mooiere bekledingsstof en een state-of-the-art boordcomputer. Specifiek voor de bouwjaren 82-83 zijn de houten sierpanelen op de portieren en de ribbelachterlichten. Eind 1983 zijn die wegbezuinigd. De dikke V6, met standaard vijfbak, maakt het rijden vlot en comfortabel. Toen ik hem kocht zat er een gastank in, die is inmiddels verwijderd en de auto is teruggekeurd naar benzine.
Ford Sierra XR4i
December 1983, Diamond White
Jaren-80-icoon met z'n "bi-plane"-achterspoiler en tegengestelde C-stijl. Moest ook een beetje de Capri doen vergeten maar echt een succes was de XR4i niet. De auto was behoorlijk aan de prijs en niet echt een sportwagen. 150 pk is anno 2017 bepaald niet indrukwekkend, zeker niet realiserend dat het uit een liefst 2,8 liter grote V6 komt voorzien van high-techt elektronische inspuiting. Maar het loopt als een kogel, een hele fijne autobahn-renner (maar ik heb er nog geen Duits asfalt mee bereden). Auto heeft afgelopen twee jaar zeer groot onderhoud gehad en momenteel worden (hopelijk) de laatste zaken opgelost. Deze auto is van modeljaar 1984, ik zou het liefst een 83er willen maar de verschillen zijn marginaal.
Ford P100 1.8 TD
September 1990
Nee, geen Sierra Pick-Up. De P100 is een zelfstandig model, gebouwd in Portugal. Op een ladderchassis zijn de cabine van een Sierra en een laadbak geschroefd. Assen, wielnaven en versnellingsbak zijn aangepast voor zwaar gebruik, het laadvermogen bedraagt een gezonde 1,1 ton. De destijds hoogstmoderne turbodiesel levert 75 pk en daarmee komt de auto best goed vooruit. Wel moet de kop gereviseerd worden en behoeft de carrosserie dringend aandacht, dus de auto is geschorst. De huif is een door Den Oudsten geleverde Truckman-top.
Ford Sierra 2.0i CLX Combi
Maart 1992, Nouveau Red
Foto's moet ik nog een keer uploaden. Auto staat al ruim vijf jaar geschorst want er moest te veel aan gebeuren voor de apk. Dat had ik nu ongeveer willen doen want de auto is inmiddels 25 jaar oud. Helaas bepaalde Weekers anders. Auto is nieuw gekocht door mijn ouders en dat is de reden waarom ik hem niet weg doe.
Dat waren (voorlopig) even de Fords, dan hebben we nog:
Chevrolet Corvette Coupe
Februari 1986
Vijf jaar geleden las ik een reportage over een C4 en was meteen onder de indruk, wat een mooie en nog altijd modern ogende auto. Deze vierde generatie Corvette is nog altijd wat ondergewaardeerd maar ik vind het met afstand de mooie serie. Eenvoudige lijnen, geen rare vouwen en rondingen en hele goede verhoudingen. En een volledig digitaal dashboard als ultiem jaren-80-bewijs. Niet veel later gaan zoeken naar een knappe uitvoering aan de onderkant van het aanbod en daar kwam deze uit. Afgelopen jaren veel gedaan aan de techniek waaronder een compleet nieuwe uitlaat anderhalf jaar geleden. Aan het interieur moet nog wel het een en ander gebeuren, maar dat laat ik voorlopig maar. Het rijdt goed nu en dat rijdt leuk.
Hyundai Stellar 2.0 GSL Automatic
Februari 1989

Koreaanse curiositeit en een zeldzaamheid: dit is de enige rijdende*) GSL van Nederland en verder is er nog maar een andere rijdende Stellar bekend. Was bedoeld als voordelig en luxe alternatief in de middenklasse maar het rijgedrag en de afwerking verraadden waar de lage prijs vandaan kwam. Ophanging kwam uit het jaar kruik en dus waggelt en deint het als een vadsige Amerikaan. Maar dat maakt het ook weer leuk, al moet je wel op je hoede zijn met de matige wegligging. De 2.0-motor van Mitsubishi levert een ogenschijnlijk toereikende 90 pk, het is alleen jammer dat de drietraps-automaat gevoelsmatig 1/3e van het vermogen verspilt. De auto is traag boven de 80 en heeft dan nauwelijks enige reserve. De auto heb ik gered van de sloop en heeft al aardig wat investeringen vereist. Momenteel staat de auto geschorst vanwege een olielek. *) Inderdaad, even niet rijdend dus...
En dan de X-Type nog maar even, een bijzondere uitvoering van een tamelijk geflopte auto:
Jaguar X-Type Le Mans 2.5
Ultraviolett, juni 2003
Bijna zes jaar geleden als eerste auto gekocht. Ik zocht iets aparts dat wel goed bruikbaar was voor de gewone ritten en vakantietrips. Voor het werk had ik geen auto nodig dus verbruik was niet echt een punt, ik reed zo'n 10.000 km per jaar. Algauw geconcludeerd dat een X-Type het best zou passen, maar er werden alleen maar saaie zilveren en beige uitvoeringen aangeboden. Totdat opeens deze knalblauwe langskwam... toen was het snel bekend en had ik een prachtige Jag. Fijne V6 met handbak en door de AWD een zeer goede wegligging. Ik heb hier best wat roadtrips mee gemaakt, zoals in een paar dagen kriskras door de Alpen, naar de Balkan en een rondje Engeland. Was een prima auto, maar ook altijd wel kleinigheidjes en/of dure reparaties.
Zo, dat was de introductie