A8 D2 brandstofpomp perikelen...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

A8 D2 brandstofpomp perikelen...

Bericht door Niels » 18 apr 2017, 18:15

Na vier maanden stilstand wordt het tijd om of te repareren of de A8 naar de sloop te brengen. Hopelijk is er hier wat technische kennis voor wat opties en alternatieven. Eigenlijk ontbreekt me de tijd en ook mijn monteur heeft zich na zich verdiept te hebben in de materie gewoon te weinig tijd. Ik zit dus een beetje vast aangezien de reparatie kosten met nieuwe delen de waarde van de auto aardig benadert...

De pomp constructie van de A8 D2 is belachelijk complex met een plastic unit die er voor zorgt dat de pomp uit beide delen van de tank benzine kan aanzuigen. Hoe het precies werkt weet ik nog niet helemaal, er zit bv. een vlotter in dus ik vermoed dat die regelt dat eerst het ene deel leeg gepompt wordt en dan het andere deel. Wat het niet gemakkelijk maakt qua concept is dat de pomp hoog in de tank zit en dat de twee "zakken" verschillen qua inhoud. Er zijn zoveel auto's met een cardan dus waarom dit zo moeilijk moet...

Het begin: Er zijn veel A8-en van dit type die stranden wanneer de tank half tot driekwart leeg is. Dit komt omdat er een vacuum lek is ontstaan in het aanzuig traject naar het linker deel van de tank. Op te lossen door nieuwe afdichtringen, pomp huis reparatie of een een nieuw pomp huis met pomp a 1000,- Echter, mijn A8 houdt er ook gerust mee op als de tank helemaal vol is. Een nieuwe losse pomp heb ik al evenals een gebruikt pomp huis in dubieuze staat. Het bestaande pomphuis heb ik nog niet los, dit zit met een plastic ring vast op 70nm en dan weet je het wel...niet los te krijgen.

Info: http://www.audizine.com/forum/showthrea ... ery-solved!!

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Dus iemand die bekend is met het probleem en een oplossing heeft/weet die betaalbaar is. Of iemand die een alternatief heeft, en ervaring heeft met b.v. het gebruik van een Walbro pomp o.i.d.

2226cc

Re: A8 D2 brandstofpomp perikelen...

Bericht door 2226cc » 18 apr 2017, 19:32

Wat is exact je vraag? Hoe die ring los moet? De pomp van mijn D2 heb ik 2 jaar terug los gehad voor montage van de standkachel. Tis al ff terug maar als ik me het goed herinner heb ik die met een bot beiteltje rustig los getikt. Bij In elkaar zetten moet je gewoon goed op letten dat alles netjes in elkaar klikt kan eigenlijk niet mis gaan.

Niels

Bericht door Niels » 18 apr 2017, 20:41

Uiteindelijk krijg ik die ring er wel af (lukt nu zelfs niet met een passende tool..) maar heb weinig vertrouwen in de huidige constructie gecombineerd met de leeftijd. Ik betwijfel of ik het huidige systeem goed werkend te krijgen zonder voor kapitalen aan onderdelen te moeten kopen.

Ik zoek dus een alternatief voor als ik kapotte zooi aantref of wellicht iemand die me verder kan helpen met frisse (gebruikte) onderdelen.

2226cc

Bericht door 2226cc » 18 apr 2017, 22:58

Ik zou dan gewoon een los pompje kopen zoals deze https://www.autoonderdelen24.be/vdo-1736568.html

Constructie is prima. Gewoon goed terug in elkaar zetten. Zit idd een pijpje met een o-ring die wat lastig op zn plek te krijgen is maar is prima te doen. Hoop spook verhalen op internet.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 apr 2017, 00:08

Ik zou hem naar de garage brengen en laten repareren...
:P

Niels

Bericht door Niels » 19 apr 2017, 00:46

Dan kan ik em net zo goed nu weggeven Arthur :kikker:
2226cc schreef: 18 apr 2017, 22:58 Ik zou dan gewoon een los pompje kopen zoals deze https://www.autoonderdelen24.be/vdo-1736568.html

Constructie is prima. Gewoon goed terug in elkaar zetten. Zit idd een pijpje met een o-ring die wat lastig op zn plek te krijgen is maar is prima te doen. Hoop spook verhalen op internet.
Pompje heb ik al :wink: Sja spookverhalen... ik heb 10 pagina's van "mijn" (VAG) monteur gehad uit het systeem (Elsawin?) en het is niet zomaar een klusje. Daarnaast verwacht ik niet dat het alleen met een nieuwe pomp opgelost is. Ik overweeg dus een alternatief om die reden.

Arthur

Bericht door Arthur » 19 apr 2017, 01:00

Weggeven is geld weg en repareren is geld weg maar wel rijden en nog in bezit ;-)

Niels

Bericht door Niels » 19 apr 2017, 01:11

Dat is waar maar als ik em vervolgens verkoop dan staat de teller weer op 0 :tooth:

2226cc

Bericht door 2226cc » 19 apr 2017, 08:52

Niels schreef: 19 apr 2017, 00:46 Dan kan ik em net zo goed nu weggeven Arthur :kikker:
2226cc schreef: 18 apr 2017, 22:58 Ik zou dan gewoon een los pompje kopen zoals deze https://www.autoonderdelen24.be/vdo-1736568.html

Pompje heb ik al :wink: Sja spookverhalen... ik heb 10 pagina's van "mijn" (VAG) monteur gehad uit het systeem (Elsawin?) en het is niet zomaar een klusje. Daarnaast verwacht ik niet dat het alleen met een nieuwe pomp opgelost is. Ik overweeg dus een alternatief om die reden.
Als je het pompje al heb vervang je die toch gewoon. Wat heb je te verliezen? Kans dat er verder iets mis is lijkt mij klein gezien je auto ook met volle tank uit valt.

Niels

Bericht door Niels » 19 apr 2017, 14:26

Natuurlijk heb ik weinig te verliezen. De auto viel de laatste keer ook uit met volle tank, daarna weer gestart met start gas en weer draaien. Vervolgens de tank wat leger gehaald en nu loopt ie niet meer en zo begon de ellende ook.

Stap 1 is om te kijken of het te repareren valt, stap 2 is een aftermarket pomp die desnoods alleen benzine uit het grootste deel van de tank pompt waardoor de actieradius maar een kilometertje of 400 is. Wellicht laat ik er lpg opbouwen als de auto verder geen problemen meer geeft.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 apr 2017, 03:15

Luister nou gewoon naar 2226cc dat soort advies vraag je toch hier ?

Niels

Bericht door Niels » 20 apr 2017, 09:47

Het advies om gewoon de huidige pomp te repareren bedoel je? Goed bedoeld maar als het zo easy was dan had de de Audi natuurlijk allang weer gereden. Punt is dat de plastic unit waar de pomp in zit op den duur slecht wordt waardoor het concept niet meer werkt. Tegen dat probleem is 2226cc niet aangelopen maar ik vermoed sterk dat ik daar wel tegenaan ga lopen omdat het storingsbeeld (bij verschillende tank niveau's wel of opbrengst) dus vandaar dat ik alvast een alternatief probeer te vinden.

Maar goed, we gaan het zien...

Riceaux

Bericht door Riceaux » 20 apr 2017, 10:31

Kan je de plastic unit niet 3D scannen en printen? Of van metaal na laten maken?

Macboy

Bericht door Macboy » 20 apr 2017, 15:47

Ik heb geen idee Niels. Totaal niet technisch. Vind die 2226cc wel technisch klinken, dus ik zou het erop gokken.

Audi. Wat kan er misgaan ?

Niels

Bericht door Niels » 20 apr 2017, 18:01

Wat er mis kan gaan bij Audi? Heb je ff?

Ik ben op mijn gemak nu met het gebruikte pomp huis bezig. Het plastic is bros dus het is wat tricky, ik heb al wat lipjes verrot helaas en deze had ook al wat schade Morgen ff nieuwe rubbers scoren of bestellen bij Audi en dan kijken of ik het fatsoenlijk kan combineren met het huis wat nu in de Audi zit. Hopelijk werkt, anders maar een alternatief bedenken. Ik heb op ebay een jonge gebruikte set gezien, goed te zien aan het plastic wat nog mooi wit is. Kost ook nog een honderdje of 5 maar als het niet anders is....

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 apr 2017, 23:31

Beetje opgeschoten vandaag? Zag de kofferbak open staan toen ik langsreed. :tooth:

Niels

Bericht door Niels » 22 apr 2017, 00:22

:lol:

Ja best wel :) Ik vermoed dat ik de tank te leeg heb gereden, er is best wel wat vervuiling op de bodem van de tank te zien. Morgen hopelijk weer in elkaar en dan hopen dat het met een nieuwe pomp is opgelost.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 apr 2017, 01:33

Ben weekend in het Noorden, ik help je wel.

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2017, 08:33

Macboy schreef: 22 apr 2017, 01:33 Ben weekend in het Noorden, ik help je wel.
Ga je de pomp erin kijken Macboy :tooth:

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2017, 09:57

Of pleidooien :-)

PeterB

Bericht door PeterB » 22 apr 2017, 10:20

Nee, hij zorgt voor de verlichting.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2017, 10:28

En voor de zitting ;-)

Niels

Bericht door Niels » 22 apr 2017, 12:02

:lol:

Niels

Bericht door Niels » 22 apr 2017, 18:35

Niet janken voor je klappen krijgt zei mijn oude supervisor altijd, 2.3 liter ^^ had wel een beetje gelijk. Het probleem wat ik had was ook niet helemaal hetzelfde als de brandstofpomp ellende die je veel tegen komt op internet waar bij ca. 1/3e tank de auto afslaat. Die van mij liet me willekeurig staan nadat ik eens zonder benzine ben komen te staan. Volgens de tankmeter was de tank nog niet leeg maar volgens de tank wel....

Anyway, na een goede voorbereiding de tijd en de rust genomen om eindelijk aan de klus te beginnen. Ik had een nieuwe pomp gekocht, een oude pomp+behuizing gekocht op ebay, het juiste gereedschap geregeld en uit elsawin een beschrijving. De tank had ik inmiddels zowat leeg gehaald dus gisteren de pomp inclusief het huis uit de tank gehaald. De zwarte kunststof afsluit ring die het pomphuis in de tank op zijn plek houdt zit af fabriek met 70nm vast en die kreeg ik zelfs met het juiste gereedschap niet zomaar los. Uiteindelijk met wat geduld en beleid lukte het wel. Met de beschrijving was het ff wat freubelen maar niet heel erg ingewikkeld om het pomphuis eruit te krijgen.

De behuizing zag er nog goed uit, schadevrij en helemaal niet geel -en bros zoals ik had verwacht. Alle rubbers waren ook nog heel en flexibel dus dat was allemaal positief. Wel kwam ik in de tank wat vuil tegen wat vermoedelijk met te lang doorrijden voor het probleem heeft gezorgd. Daarna het pomphuis uit elkaar gehaald om de nieuwe pomp te monteren. Dit is wat kritisch omdat je met oud plastic in de weer moet maar het leverde geen problemen op. Ook kwam ik vervuiling in het pomphuis tegen dus huis en filter even goed schoon gemaak, vervolgens de pomp erin en O- ring vervangen van de aansluiting naar het linker deel van de tank. Vandaag de tank van binnen wat schoon gemaakt zo goed en kwaad als dat ging en de pomp weer gemonteerd.

Het monteren gaat met wat "er in" draaien en kantelen. Wat hielp was om de grote rubber ring niet om het pomphuis te plaatsen maar op de tank. Na nog wat omhoog en omlaag viel het pomphuis precies op zijn plek. Daarna ca. 10 liter benzine in de tank waarbij het niveau volgens de meter precies staat waar rood begint en het was direct aanslaan :D Dat gaf vertrouwen! Tank weer opgevuld, paar keer starten en toen na vier maanden.... :df: Wat een genot om in te rijden :lol:

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2017, 19:00

Dus was gewoon je eigen schuld, je moet ook nooit je tank helemaal leegrijden :-)

Veel plezierige kilometers toegewenst.

Plaats reactie