Goedeavond heren en enkele dames. Even een kleine update zo midden in het trackday seizoen
De weg richting de twee minuten op Zandvoort is ingezet. Vorig jaar reden we nog op zn snelst 2min14 op Zandvoort met onze E46 330i. In de winter kreeg de auto een tweede seizoen Weightwatchers, waarbij onder andere dak en ramen zijn vervangen door lichter materiaal en overbodige panelen, kachels en airco zijn gedemonteerd. De 18 inch wielen maakten plaats voor 17inch OZ met een vrij platte KUMHO slick waardoor topsnelheid verlaagd werd.
Mede ook door het asfalt, maar er werd gelijk een 2min8 aangetikt en in een tweede sessie een hele lage 2min7.
Waarschijnlijk zal de 2min een illusie blijven, maar het is ambitieuze stip op de horizon die iets groter lijkt te worden. Misschien blijft het een illusie maar aan de auto is nog altijd winst te boeken, alhoewel ons ook bekend is, dat de rolkooi wat aan de zware kant is, eigenlijk zouden we m keer moeten wegen. We vonden de auto nog flink overhellen en besloten we dus de ophanging nader te inspecteren

.
Al snel bleek t 1 en ander mis te zijn. Bij het vervangen van alle rubberen bussen door stugger poly, viel op dat de stabilisatorstang aan de voorkant los zat. Verder zit er een progressieve KW V2 set onder en het is bekend dat KW deze sets niet overdreven sportief afveert, zelfs de duurdere Clubsports niet. (50 resp. 70N/mm voorzijde).
De voorkant dus gedemonteerd om te kijken naar mogelijkheden voor het ombouwen naar lineaire veren met hogere veerconstante. Bij het demonteren viel gelijk op dat de ingaande slag van de linkerschokbreker wel heel weinig weerstand gaf. Bij een snelle uitgaande slag in de eerste cms zelfs geen weerstand. De andere zijde voelde dan nog wel goed aan. Helaas kan KW deze niet reviseren.
Er resten eigenlijk twee opties en ik denk dat we voor de bovenste gaan:
- De KW importeur bood ons aan de volledige voorkant te vervangen voor KW v2 met lineaire veren met veerconstanten naar wens. (voor de achterkant heb ik reeds 110N/mm veren binnen, dus zat voor de voorkant aan 90/100 te denken).
- een volledige nieuwe set AST of vergelijkbaar alleen dubbele €€€

, maar ook daarin zijn zoveel verschillende mogelijkheden.
In principe kan het puur alleen voor het circuit nog stugger, maar icm KW V2 is dit wel naar mijn idee de max. Ik zag dat ze met de 330 challenge cup in Engeland rijden met GAZ Gold, misschien weten jullie meer van dit merk. Opzich relatief vriendelijk geprijst nog (va 1300 bij Hardeman)
http://www.motorsportparts.nl/bmw-e46-z ... schroefset