[26-05-2017] DF @ Zandvoort deel XCVIII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[26-05-2017] DF @ Zandvoort deel XCVIII

Bericht door Peter Tunissen » 26 jan 2017, 10:23

Afbeelding

Op vrijdag 26 mei organiseert Driving Fun voor de 98e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in VIProom 8
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €450 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €220 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €320 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Paul Walet - BMW 325i - hele dag
3. Luc Bauden - Porsche 911 GT2 - hele dag
4. Arnulf Bye - Chevrolet Corvette - ochtend
5. Terje Kristiansen - Chevrolet Corvette Z06 - hele dag
6. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
7. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
8. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
9. Phil Bastiaans Driving Experience - Porsche 911 - middag
10. Jörn Dageroth - Porsche Boxster - hele dag (+1ui)
11. Wim Blom - BMW Z3 - hele dag (ARR)
12. Tiemen Meester - Ford Mustang SVT - hele dag
13. Tiemen Meester - Chevrolet Corvette - hele dag
14. Frank van Asch - Peugeot 206GTI - middag (ARR)
15. Kjetil Lerang - Nissan 370Z - hele dag
16. Jelmer de Jong - BMW E36 325i - hele dag (ARR)
17. Leo van der Eijk - DF1 - hele dag
18. Leo van der Eijk - DF4 - hele dag
19. Ben Stevens - BMW E46 M3 - hele dag
20. Jarno Iprenburg - BMW E36 325i - hele dag (ARR)
21. Hakan Sari - BMW M235i - hele dag (ARR)
22. Frank Langbein - BMW E30 - middag
23. Nelson Fonseca - Peugeot 206GTI - middag
24. Andre Galetzki - Audi S4 - ochtend
25. Michael Koel - BMW E30 M3 - hele dag
26. Michael Koel - BMW Z3M - hele dag
27. Steven Strobbe - BMW E30 327i - middag
28. Björn van Holsteijn - BMW E36 328i - ochtend
29. Jaco Sekeris - BMW E36 - hele dag
30. Jaco Sekeris - BMW E36 - hele dag
31. Jaco Sekeris - BMW E36 - hele dag
32. Jaco Sekeris - BMW E36 - hele dag
33. Jaco Sekeris - BMW E36 - hele dag
34. Karl Chandeck - BMW E36 325i - hele dag
35. Peter Kos - BMW 325i - ochtend
36. Wilbert Groenewoud - BMW E46 M3 - hele dag (ARR)
37. JW Raceservice - Porsche 911 - hele dag
38. JW Raceservice - Porsche 911 - hele dag
39. JW Raceservice - Porsche 911 - hele dag
40. JW Raceservice - BMW M3 GTR - hele dag
41. JW Raceservice - Mercedes SLK - hele dag
42. JW Raceservice - VW Golf I - hele dag
43. JW Raceservice - Seat Ibiza - hele dag (allesbet)
44. Georg Junger - ? - hele dag (450basl)
45. Morten Tenmark - ? - hele dag (450basl)
46. Georg Junger - ? - hele dag (sl)
47. Georg Junger - ? - hele dag (sl)
48. Georg Junger - ? - hele dag (sl)
49. Georg Junger - ? - hele dag (sl)
50. Ole Jurgen Svendsen - BMW - hele dag (475basl)
51. Jarle Varhaug - BMW 335i - hele dag (450basl)
52. Stig Hjorth - Lotus 111r - hele dag (450basl)
53. Rasmus Haaland - Audi A1 - hele dag (475basl)
54. Cato Lammenes - Porsche 911 - hele dag (450basl)
55. Eide Arne Asheim - BMW E92 M3 - hele dag (475basl)
56. Kenneth Jekteberg - Porsche 911 SC - hele dag (450basl)
57. Ulf Johanssen - Lotus Elise S1 - hele dag (450basl)
58. Arnt Erling Skadval - Porsche 991 4S - hele dag (440basl)
59. Nils Sorgard - BMW E92 M3 - hele dag (450basl)
60. Brother Racing - ? - hele dag (450 basl)
61. Brother Racing - ? - hele dag (sl)
62. Guido Krieg - VW Fun Cup - hele dag (sl)
63. Holger Rothe - Mercedes C63 - ochtend (sl)
64. Luc Dodion - Radical RXC - hele dag (sl)
65. Luc Dodion - Domec RXC - hele dag (sl)
66. Linus Christiaens - BMW E36 - hele dag (laatste uur andere auto, 450basl)
67. Helge Yngvar Berg - Alfa Romeo GT - hele dag (sl)
68. Günther van den Hove - BMW 120d - middag (340 basl)
69. JAC Motors - ? - middag (740 basl, rest noteren, wordt gefactureerd door sl)
70. JAC Motors - ? - middag (sl)
71. JAC Motors - ? - middag (sl)
72. JAC Motors - ? - middag (sl)
73. Kevin Embourg - Lotus Elise - middag (320 basl)
74. Tim Peeters - Porsche 997 - middag (sl)
75. Koen van Orshaegen - Porsche 991 - middag (320 basl)
76. Koen van Orshaegen - Porsche 9974S - middag (sl)
77. Fabian Cesari - BMW E30 325i - middag (345 basl)
78. Sébastien Dorkel - VW Fun Cup - middag (320 basl)
79. Andreas Kiel - Porsche 944 - hele dag (sl)
80. Martijn Aarts - BMW E36 M3 - hele dag (450 basl)
81. Armin Neeb - Porsche 911 GT3 RS - hele dag (sl)
82. Nick Geelen - BMW E30 - middag (sl)
83. Arnaud Quede - VW Fun Cup - hele dag (sl)
84. Arnaud Quede - VW Fun Cup - middag (sl)
85. Arnaud Quede - VW Fun Cup - middag (sl)
86. Steven Spittaels - VW Fun Cup - middag (sl)
87. Jurgen Vermeulen - BMW 120d - middag (sl)
88. Yves Philippart - VW Fun Cup - middag (sl)
89. Simon Tourneur - VW Fun Cup - middag (sl)
90. Cédric Bollen - VW Fun Cup - hele dag
91. Mathieu de Rabiano - VW FunCup - hele dag
92. Mathieu de Rabiano - VW FunCup - hele dag
93. Mathieu de Rabiano - VW FunCup - hele dag
94. Mathieu de Rabiano - VW FunCup - hele dag
95. Mathieu de Rabiano - VW FunCup - hele dag
96. Bert Redant - Porsche 991 Cup - hele dag
97. Michael Hofman - Peugeot 206GTI - middag (+1ui)
98. Certainty - ? - middag - b
99. Certainty - ? - middag - b
100. Sean McLnerney - ? - hele dag (sett)
101. Ronald Lenters - Westfield - middag
102. Willem Vriend - Westfield - middag
103. Tachyon - Chevrolet Corvette - ochtend
104. Tachyon - Ford Mustang - ochtend
105. Mies van Grunsven - Westfield - hele dag (ARR)
106. Rob Kamphues - Westfield - hele dag (allesbet)
107. John Jansen - Mazda MX5 - ochtend
108. Max de Bruijn - BMW E36 - middag
109. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
110. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
111. Dennis Honig - Subaru Impreza WRX - ? - b
112. Twan van der Wouw - Westfield - middag
113. Lex Peters - Westfield - middag
114. Hennie van Dongen - BMW 123d - hele dag
115. Chris Povee - Porsche Cayman - hele dag
116. Pijke ter Burg - Porsche 944 - hele dag
117. JeanPaul Hulsebos - Porsche BoxterS - middag
118. Adriaan Kelly - Westfield Cup - hele dag
119. Ton Besseling - Chevrolet Corvette C5 - ochtend
120. Rob Koning - Porsche Cayman GT4 - middag
121. Niekjan Steehouwer - Porsche 944 - ?
122. David Hesdahl - Honda Prelude - middag
123. Bas Ooms - Hansen GTR - hele dag (ARR)
124. Jeroen de Bresser - BMW E46 M3 - hele dag (ARR)
125. Ben IJpelaar - BMW E46 M3 - middag - 225d
126. BertJan Dijk - BMW 325i - middag - 320d
127. Saskia Dekker - BMW E36 M3 - middag (ARR?)
128. Bart Kramer - Mazda MX5 - ochtend
129. Marc de Boer - BMW E46 330Ci - hele dag
130. Hans Koopman - BMW Z3 coupé - middag (KR)
131. Noel Vergote - Van Diemen Formule Renault - middag
132. Wim Verweij - Ferrari 430 Challenge - ochtend (+2ui)
133. Yves Deplus - Westfield Cup - hele dag
134. Ruben van Maastricht - BMW E36 M3 - hele dag
135. Maikel de Boer - Chevrolet Camaro - ochtend
136. Henrik Hoeffner - BMW E92 M3 - middag
137. John Hoogland - Westfield - ochtend (ARR)
138. Christiaan van Garderen - Porsche 944 - middag
139. Maarten Jansen - BMW E30 - hele dag (ARR)
140. Barthold Richters - Ferrari 488 - hele dag
141. Paul de Bruin - BMW E46 M3 - ochtend
142. M de Waard - ? - middag (ccn)
143. Jaap Notenboom - Ford Fiesta ST - middag (ccn)
144. Erik Jan van Beek - ? - ochtend (ccn)
145. Wim Kramer - BMW E46 M3 - ochtend (ccn)
146. A Poel - ? - middag (ccn)
147. A Poel - ? - middag (ccn)
148. Patrick Schuijer - BMW - ? (ccn, 1/2)
149. Steve van Heijningen - BMW - ? (allesbet)
150. Michel Blom - BMW E30 M3 - ochtend
151. Dirk Waaijenberg - Radical SR3 - middag
152. Jan Horemans - BMW 325i - middag
153. iRace - BMW - ochtend
154. Wim Blom - Mazda MX5 - middag (ARR)
155. Patrick Dieben - Subaru Impreza WRX - ?
156. PG Motorsport - Peugeot 206GTI - middag
157. Freddy Schaap - BMW - ochtend (KR)
158. Joost van Klink - BMW - middag (KR)
159. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
160. Hugo Miggels - Porsche 944 - hele dag (ARR)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten