Schadeverhaal bij Italiaanse autoverzekeraar, probleem, advies?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
NSXRS

Schadeverhaal bij Italiaanse autoverzekeraar, probleem, advies?

Bericht door NSXRS » 23 jan 2017, 13:59

Half jaar geleden met volcasco verzekerde auto aanrijding gehad met Italiaanse auto in Italie, ik stond stil, Italiaan reed uit parkeervak achteruit tegen mijn auto. Foto's, getuigenverklaringen etc gemaakt, schuldvraag duidelijk.
Heb op verzoek van mijn verzekeraar schade laten vaststellen bij erkend schadebedrijf.
Ik heb schade niet gelijk laten herstellen, omdat ik gelijk daarmee nog andere cosmetische zaken aan de auto gedaan wilde hebben en heb dat deels in eigen beheer gedaan/ laten doen.
Mijn verzekeraar heeft het vastgestelde schade bedrag vergoed minus 1000 E eigen risico (bleek dat volgens voorwaarden van casco verzekering bij niet verhaalbare schade bij niet laten repareren een eigen risico van 1000 E van toepassing was..).
Eigen risico zou ik alsnog uitgekeerd krijgen, wanneer aansprakelijkheid door buitenlandse verzekeraar erkend was en verhaal kon plaatsvinden. Mij verder niet druk over gemaakt, want aansprakelijkheid was overduidelijk.

Nu 7 maanden na schade datum, krijg ik eindelijk bericht van verzekeraar (idioot lang in mijn optiek) dat door verzekeraar in Italië aansprakelijkheid erkend is en verhaal kan plaatsvinden, maar dat volgens verzekeringsrecht in het land waar de schade verhaald wordt, de schade op taxatie niet verhaalbaar is, ik een reparatie factuur met BTW moet overleggen en die heb ik dus niet..

In NL is er geen reparatieplicht en dient vastgestelde geleden schade gewoon vergoed te worden, bleek echter dus bij eigen schuld deels ondervangen te zijn door bovengenoemde idiote algemene voorwaarde welke ik niet wist, maar redeneerde ach, er zou toch verhaal gaan plaatsvinden, kwam t.z.t. wel goed.

Kan het nu zijn dat er in Italië andere regels daarvoor gelden, dat er wel een reparatieplicht is EN een factuur overlegd MOET worden om schade vergoed te krijgen? En als dat al zo is, is deze Italiaanse regeling op mij als Nederlander met in NL vastgestelde/ getaxeerde schade van toepassing?
Ter zake kundige adviezen zeer welkom, ga pas als ik meer weet contact opnemen met mijn verzekeraar, want die blijkt niet bijster meewerkend te zijn..

Luco

Re: Schadeverhaal bij Italiaanse autoverzekeraar, probleem, advies?

Bericht door Luco » 23 jan 2017, 14:15

Gewoon factuur laten maken klaar doe je dat niet zal de Italiaanse verzekering nooit uitkeren.
Overigens zijn er steeds meer verzekeraars die alleen nog naar schadeherstelbedrijf overmaken om fraude te voorkomen.

mark323ti

Bericht door mark323ti » 23 jan 2017, 18:20

idd lekker op zijn Italiaans een factuurtje in elkaar flansen! Vraag dan ook meteen wanneer we die staatssteun terug krijgen......;)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 jan 2017, 19:15

Dat lijkt me toch het probleem van de verzekeraar en niet van jou? Er zijn bulten met mensen die echt niet alle facturen 7 maanden in de la laten liggen of ze simpelweg kwijt raken. Aansprakelijkheid is erkend --> dat was de voorwaarde, niet dat je een factuur moet kunnen overleggen.

althans, zo lees ik het hierboven.

D20VT

Bericht door D20VT » 24 jan 2017, 18:47

Schade wordt vastgesteld naar de maatstaf van het land waarin de schade is ontstaan.
Zelfde geld voor uurtarieven en dagwaardes op moment dat de schade is ontstaan in een ander land heb je jezelf te conformeren aan de regels van dat land.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jan 2017, 09:49

Geen factuur hebben vind ik pas vreemd. Snel dat ding regelen dus.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 28 mar 2017, 22:28

Maandje geleden is uiteindelijk na verstrekken van factuur door schadereparateur (vind dat nog steeds bijzonder, schade was tenslotte door expert verzekeraar in samenspraak met reparateur vastgesteld en geaccepteerd) eindelijk mijn ER uitgekeerd en afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat de schade verhaald is en geen invloed heeft op mijn no-claim.
Ik vind het verbijsterend dat verhaal/ afwikkeling van een overduidelijke schuldschade waarvoor ik alle bewijzen had aangeleverd (schadeformulier getekend door tegenpartij, foto's, 2 getuigenverklaringen die tegenpartij als schuldige aanwijzen) dus alle bewijslast al voor verzekeraar verzorgd had, bijna 8 maanden heeft moeten duren....

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 mar 2017, 10:48

Pfff, idd. Maar goed. Eind goed, al goed ;-)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 29 mar 2017, 11:17

Ach je mag blij zijn dat je de schade vergoed hebt gekregen. 10 jaar terug zat ik in de auto bij een Italiaan in Italië, we reden een auto aan die van rechts kwam, stond ook een stopbord aan de kant waar wij vandaan kwamen, maar meneer de Italiaan had net wat meer macht dan het meisje van net 20 die we aanreden, zij kreeg de schuld in de schoenen geschoven, terwijl het dus overduidelijk was dat de meneer waarbij ik in de auto zat de schuldige was. Politie was er zelf nog bij geweest, foto's zijn gemaakt, maar de corruptie zegevierde.

Karel

Bericht door Karel » 29 mar 2017, 23:16

Rico,
wss was de meneer en jij aardig moe van het afgelopen bunga bunga feestje? :popcorn: :kikker:

Plaats reactie