Verkocht : Saab 9-5 Aero Estate / nieuwe APK! / 2 eigenaren / ned ktk / unieke km-stand

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Gesloten
Luca

Verkocht : Saab 9-5 Aero Estate / nieuwe APK! / 2 eigenaren / ned ktk / unieke km-stand

Bericht door Luca » 30 dec 2016, 14:41

Vooraankondiging verkoop begin 2017

Na enkele dagen genoten te hebben van familie, vrienden en omgeving een mooie toch wel unieke Aero gekocht in het midden van Zweden. De avond voor vertrek naar Zweden zag ik de Aero te koop staan. Familie laten bellen voor een afspraak. Na een aardig lange rit, maar mooie rit, door de binnenlanden van Zweden de estate bekeken. Stond netjes warm in de schuur. Bij het openen van de schuur eigenlijk meteen verkocht. Gereden, gekeken en na het onderhandelen de Aero gekocht. Overgeschreven en teruggereden. Gezien het tijdstip in Malmö toch nog even een hotel gepakt.

Op de 29e teruggereden naar Nederland met een toch vrij unieke Aero.

De onderstaande Aero is dus door mij gekocht in Zweden

Betreft dus wederom een Zweedse Aero Estate voor de verkoop.

Hierbij enkele gegevens;
-Bj 11-2004 (haaienbek 250 pk)
-147000 km!!! (Afgerond)
-2 eigenaren gehad (betreft broer & zus). Aero is dus binnen 1 familie gebleven vanaf de aankoop nieuw. (Alle gegevens beschikbaar / aantoonbaar)
-alle boekjes en rekeningen (dik pak) aanwezig!
(Aero is bijna altijd onderhouden bij dezelfde garage in de afgelopen 12 jaar) Volledige onderhoudshistorie aantoonbaar en aanwezig!!
-2 sleutels + extra noodsleutel (origineel) en label met sleutelcode.
-handgeschakeld
-navigatie incl nav cd
-AS2
-deelbare achterbank
-half leer/stof zwart
-cd wisselaar origineel Saab
-regensensor
-cruise control
-scheidingsnet
-verwarmde sportstoelen met memory / 1/2 zwart leer
-bekende Aero eigenschappen / onderdelen. Extra: Aero spoiler
-geen roest
-geen deukjes of dergelijke. Erg erg strakke auto
-nauwelijks tot geen slijtage interieur
-bij de eigenaar thuis altijd in de garage gestaan.

1 optisch minpuntje (vind ik persoonlijk) Bij aankoop / bestelling heeft mw (1e eig) niet gekozen voor xenon. De Aero is voorzien van halogeen

Kort geleden zijn nog de schokdempers achter vervangen en is de Aero voorzien van een nieuwe benzinepomp.

Afbeelding

Check de knopjes. Na ruim 10 jaar zichtbare slijtage. Deze zijn gewoon nog zgan. Voordeel van 1 familie als eigenaar.

Afbeelding

En dit zie je nauwelijks!!

Afbeelding

Vooraf was eigenlijk een lijstje gemaakt van 3 opties die ik wilde bekijken. Maar deze 3 opties niet bekeken. Voor de zwarte nog wel 1 andere bekeken maar dat was gewoon een wrak...... De estate zou in uitmuntende staat zijn. Full option.

Full option was hij wel maar hij viel bijna uit elkaar. Zonde van de tijd.

Gelukkig was de tweede auto 1000x beter en uniek.

Eigenaar (broer van de eerste eigenaar) een hele aardige Zweedse (volgens mij) leraar. Had moeite met afscheid nemen. De Saab had ruim 12 jaar deel uitgemaakt van de familie. Maar na zijn scheiding, dochter het huis uit was de estate gewoon te groot geworden.

De nieuwe eigenaar kan ook altijd contact opnemen met hem indien er vragen zijn omtrent de Aero. Mooi aanbod. Geeft toch een goed gevoel.

Ben er wel achter dat veel aero's in Zweden worden aangeboden door bedrijven met "ali" namen. Een aero kopen bij een echte zweed geeft toch een beter gevoel.

Bij de gekochte Aero zitten gewoon een hele dikke stapel rekeningen van de afgelopen 12 jaar. Alle rekeningen van alle beurtjes, apk's ed zitten er bij. Gewoon 2 sleutels en de "portemonnee" sleutel aanwezig.

Wederom gekozen voor een handgeschakelde.

Aankomende weken bezig met het geven (laten doen) van een beurt, poetsbeurt en een paar kleine optische opfrissingen. (Stickers verwijderen. Eigenaar hield van golfen) en een paar interieur lampjes vernieuwen.

Gelukkig geen schade of dergelijke. Alle elektronica werkt zoals het hoort!

Ben benieuwd welke koper we in het nieuwe jaar gelukkig kunnen maken.

De blauwe is vorige maand ook "overgedragen" aan een echte liefhebber.

Update;

De Aero wordt geleverd met een nieuwe DI-cassette. Tijdens het uitlezen bleek er een melding te zijn mbt de DI-cassette. Iom de monteur besloten de DI-cassette te vervangen. Beter voorkomen dan genezen gezien de Aero wel zonder storingen goed reed.

Daarnaast ivm kleine beschadigingen (haarscheurtjes) worden de binnenste achterlichten achter en de rechter richtingaanwijzer vervangen.

Ook krijgt de Aero nieuwe Saab emblemen. De afgelopen 12 jaar heeft weer en wind toch enige invloed gehad op de kleuren van de emblemen. Ziet er weer frisser uit.

Verder krijgt de Aero op de 14e jan een beurt en gaat de Aero op de 16e naar de poetser. (Gedaan)

Zo wordt hij nog een mooiere, betere en zeer unieke Aero.

Vraagprijs als hij helemaal klaar is: 7495,-
Laatst gewijzigd door Luca op 24 mar 2017, 23:00, 12 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Re: Saab 9-5 Aero Estate met een unieke km-stand / 2e eigenaar

Bericht door Martijn_bmw » 30 dec 2016, 15:30

mooie vondst weer! GLWS

een ding wat me altijd (persoonlijk) mateloos irriteert is die vreselijke lelijke schaalverdeling op de snelheidsmeter :bag:
Maar verder heel erg gaaf!!

Luca

Bericht door Luca » 30 dec 2016, 16:57

Bedankt.

Hierbij enkele foto's van het interieur (nu nog "vies")

Afbeelding
(Witte is sop. Zijn geen beschadigingen!)

Afbeelding

In het nieuwe jaar worden er mooie, duidelijke en overzichtelijke foto's gemaakt en toegevoegd. De auto wordt binnen en buiten gecleand. Ook het motorblok wordt "inwendig" geïnspecteerd. Net als de blauwe vorige keer. Maar de terugreis zonder problemen afgelegd. De Aero reed, klonk en accelereerde zoals een Aero zou moeten. Onderhand enige ervaring met deze type auto's. Dus adv het rijden en luisteren wordt al veel duidelijk.
Laatst gewijzigd door Luca op 02 jan 2017, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 dec 2016, 20:38

Mooie kar!

Luca

Bericht door Luca » 30 dec 2016, 23:47

Bedankt. Hopelijk krijgt hij een eigenaar die hem erg kan waarderen. Gezien er hier exemplaren worden verkocht met 3 A 4 ton op de teller, kan deze nog een hele tijd mee. En gezien de vorige eigenaar nooit heeft bezuinigd op de div beurtjes moet dat helemaal goed komen.

RJK

Bericht door RJK » 31 dec 2016, 00:22

Netjes hoor, succes met de verkoop!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 dec 2016, 10:38

Wederom een mooi ding!

Tim N

Bericht door Tim N » 31 dec 2016, 14:01

Nette uitvoering weer. Ga je de schade van de achtergordel bij de instap nog aanpakken of is dat viezigheid?

Luca

Bericht door Luca » 31 dec 2016, 16:37

Is gelukkig sop!!

Absoluut geen schade!! De auto heeft enkel een paar krasjes op de bumper rechtsvoor maar verder geen schade! In ned effe snel schoongemaakt. Was tijdens de trip terug erg vies geworden.

Poetser kan deze Krasjes bijna geheel wegwerken.

Natuurlijk heeft de auto gebruikerssporen. Dit logisch na 12 jaar. Maar tov eerder bekeken soortgelijke aero's in Zweden en ook in Nederland is het echt minimaal.

Is is echt nog beter dan de vorige blauwe. Maar dat komt ook door zijn "woonplaats" in Zweden, de lage km stand en maar 2 eigenaren (1 familie).

Het is gewoon een zeer mooie, nette, eerlijke Saab icm alle info omtrent de eigenaar en onderhoud.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de auto te keuren , te bekijken op welke manier dan ook indien de evt koper dit wenst. Geen probleem!

Natuurlijk wel op zijn kosten.

Vandaag ook even de velgen schoongemaakt. De poetser kan zich dan ook nog even "uitleven" op de velgen. Worden ze nog mooier.

ALU52 17 inch originele Saab velgen.
Afbeelding

Luca

Bericht door Luca » 01 jan 2017, 12:57

Vandaag de Aero nog eens zorgvuldig geïnspecteerd. Cm voor cm. Als perfectionist irriteerde ik mij aan bepaalde dingen veroorzaakt door tijd en de weersomstandigheden.

Hierdoor de volgende onderdelen besteld:

-Saab emblemen voor en achter. (Weer & tijd hadden de kleur van de emblemen benadeeld)
-binnenste achterlichten achter zijn voorzien van haarscheurtjes in het "glas". Lelijk! Doet afbreuk aan de auto. Dus deze ook nieuw besteld.

Dinsdag krijgt de auto een voor-inspectie bij de monteur. Dit ivm het bestellen van bv filters ed. Hierdoor is hij ook echt klaar na de beurt zonder dat we voor verrassingen komen te staan.

Daarna rdw & poetser.

Als hij klaar is, is het echt een uniek exemplaar.

Helaas kan ik hem niet nieuw maken. Er zullen altijd gebruikerssporen aanwezig blijven. Maar mogelijk neemt de nieuwe eigenaar het over. Net als bij de blauwe. Het is een unieke basis om van de Aero een collecters item te maken.

Of overdrijf ik nu ;-)

Arthur

Bericht door Arthur » 01 jan 2017, 13:07

Leuk dat je hem zo netjes maakt. Beïnvloed de prijs wel, neem ik aan? Waarom laat je geen ruimte voor de volgende eigenaar om die dingen aan te passen? Het zijn vrij normale puntjes voor die leeftijd. Wat gaat deze straks kosten?

Luca

Bericht door Luca » 01 jan 2017, 13:35

Dat is ook zeker de afweging. Ga ik het vervangen of laat ik het over aan de nieuwe eigenaar. Ik ben natuurlijk een grote zeikerd en perfectionist. Het zijn kleine optische aanpassingen waardoor hij gewoon wat mooier wordt. Het is een hobby en liefhebberij.

Ook een voorbeeld is dat de kentekenplaathouders worden vervangen. Eigenaar was gek op golven. Dit zie je terug op de reclame van de kentekenplaathouder.......

Het beïnvloed niet de vraagprijs. Deze is nav de kosten, aanschafprijs en de nog komende kosten op 8950,-. De Saab moet mij geen geld kosten uiteindelijk. Een kleine "bijdrage" als "beloning" omdat ik deze beauty naar ned heb gehaald is natuurlijk leuk.

De vorige blauwe moest 7950,- kosten. Deze zwarte is unieker en toch weer een stukje beter en mooier. Vergeet hierbij niet de unieke km-stand van MAAR 147000, alle sleutels, alle rekeningen van de apk's, beurtjes en reparaties van de afgelopen jaren, onderhoudsboekje en aantoonbare eigenaren (maar 2 --> broer & zus)

De laatste eig is ook benaderbaar indien aanvullende info wordt gewenst.

Een eerste geïnteresseerde heeft zich reeds gemeld. Leuk om te zien dat de Aero wordt gewaardeerd!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2017, 11:37

dingetjes als logo's, nieuwe platen, houdertje en een lampkapje zou ik wel vervangen idd dan ben je met 100-200EUR klaar en staat ie er helemaal fris bij.

stukken spuiten ivm een krasje of steenslagje zou ik niet doen

Luca

Bericht door Luca » 02 jan 2017, 13:55

zijn idd de kleine puntjes op de i

De motorkap heeft minimale steenslag. Te weinig om te laten spuiten.

Verder heeft de Saab geen krassen of deuken/deukjes. De blauwe was netjes maar deze gewoon nog netter

Enige is enkele krasjes op de voorbumper rechtsvoor. Deze worden waarschijnlijk door de poetsen bijna geheel weggewerkt. in iedergeval geminimaliseerd.

Er wordt niks aan de aero gespoten. Is ook niet nodig. Heel positief is dat de Saab geheel geen roest heeft. Er zijn een aantal zwakke punten maar die zijn nog gewoon hard.

Maar ik denk dat het scheelt dat de aero in Zweden in een garage stond en dat de vorige eigenaar de Saab regelmatig schoon maakte.

Daarnaast wordt er minder gebruik gemaakt van pekel in het midden/noorden van Zweden tov het zuiden van Zweden.

Zal vanavond eens enkele foto's toevoegen van de gehele administratie die is meegeleverd door de laatste eigenaar bij de Aero

Zorgvuldig omgaan met alle sleutels en administratie zegt genoeg over de eigenaar en dus ook omtrent de omgang met de Aero.

Bijna alle rekeningen van de afgelopen jaren zijn opgemaakt door hetzelfde bedrijf. De aero was dus zeer bekend bij de monteurs van het bedrijf.

Zou ook eens kijken wat er de afgelopen jaren allemaal aan is gedaan. Buiten de reguliere beurten en APK's

Kortgeleden dus nog beide schokdempers achter en benzinepomp.

Morgen gaat de monteur de aero bekijken waarna alle filters, olie, lampjes ed worden besteld voor de beurt.

doel is een goede, mooie Saab af te leveren aan de volgende eigenaar. Een basis waarmee de dan nieuwe eigenaar verder mee kan gaan om hem bv nog mooier/ beter te maken.

Aanvulling: einddemper is nog niet zolang geleden vervangen voor een nieuwe

JP

Bericht door JP » 02 jan 2017, 15:04

Leuk om te lezen met welke gedrevenheid je die Saab's ophaalt en ze zo goed mogelijk tot in detail te verzorgen alvorens je ze verkoopt. Blijkt nogmaals wat voor liefhebber en perfectionist je bent en zeker niet de zoveelste handelaar :thumbup:
Dit is niet mijn markt, dus wens ik je GLWS :D

Luca

Bericht door Luca » 02 jan 2017, 15:51

Als ik niet zo zeikerd was en perfectionist dan had ik zelf reeds zo'n Aero gereden. Zou perfect zijn. Om de paar maanden een andere Aero. Maar ik ben en blijf een perfectionist. Als ik een aero zou rijden dan zou hij in nieuwstaat moeten zijn. Dat is gewoon niet haalbaar. Ik kijk gewoon veel te kritisch naar een auto.

De blauwe en ook deze zwarte worden niet nieuw en er zal altijd iets te vinden zijn. Maar ik wil een mooie, veilige en goede Aero verkopen. Een tegemoetkoming mbt mijn tijd is leuk. Maar dikke winst is er zeker niet.

De zoektocht, het contact, de reis / roadtrip is gewoon leuk.

Samen met een maat al jaren naar Zweden. Dus dacht vorig jaar; "waarom rijden we niet terug met een gekochte auto". (Toen eigenlijk noodgedwongen gezien we geen vlucht hadden)

Het is wel grappig om te zien op hoeveel punten ik let omtrent de Aero terwijl een evt koper met een hele andere zienswijze de Aero komt bekijken.

Ik moet accepteren dat het auto's rond de 12 jaar oud zijn icm de gereden km. Maar ik wil hem het liefst zo mooi mogelijk maken wat eigenlijk niet reeel is. Zakelijk ook niet echt handig.

Maar ja, zolang het alleen maar tijd kost en geen geld ben ik tevreden.

Zodra deze verkocht is zal ik vast wel weer een mooie zoeken.

Wensen kunnen doorgegeven worden. Saab of Volvo :-)

De nieuwe eigenaar van de blauwe stuurde vorige week dat de automatische stand van de ruitenwisser ermee was opgehouden en dat de kabel van de handrem vast zat en dat deze vervangen moest worden.

Baal ik dan wel van. Ik kan er niks aan doen maar had natuurlijk liever gezien dat alles werkte zoals het zou moeten.

De "gebreken" waren ook niet bekend. Daar wel weer van geleerd. Controle handremkabel staat nu wel op het lijstje van de monteur.

Gelukkig was technisch omtrent de motor, versnellingsbak en turbo perfect. (Zoals het ook zou moeten).

Aldoende leert men maar ik wil natuurlijk een perfecte auto afleveren maar of het reeel is voor mijzelf.

Heb gewoon hoge eisen.

Het makkelijkste is natuurlijk "inkopen" en direct verkopen in ned. Zou ook de meeste winst opleveren. Maar daar doe ik het niet voor. En dat hoeft gelukkig ook niet.

Het gehele proces is gewoon leuk. Samen met een maat op stap op zoek naar een mooie Aero.

Mijn vrouw is allang blij. Dit levert iets geld op. Steeds een andere nieuwe auto kopen kost alleen maar geld.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 jan 2017, 15:56

Als dit voldoet om aan te kopen en te verkopen dan kun je er toch zeker zelf eerst een paar maanden in gaan rijden. Kom je die handremkabel ook tegen en verkoop je een perfecte wagen zonder verlies en heb je er ook nog zelf ingereden. En kort! Dat is jouw liefhebberij, kort :-). Kun je die "dure" nieuwe auto's weg laten. Deze gaan rijden, andere kopen. Die verkopen en de nieuwe rijden. Ik zeg; doen! ;-)

Luca

Bericht door Luca » 02 jan 2017, 16:36

Wie weet in de toekomst.

Zou dan de nieuwere maar ook duurdere 9-5 Aero dame Edna worden.

Luca

Bericht door Luca » 02 jan 2017, 21:41

Morgen de schouw mbt de beurt op de 14e

Hierbij een fotootje van een gedeelte van de administratie

Afbeelding

16e poetser.

Daarna het rdw. Hopelijk gaat alles lukken (icm mijn werk) en kunnen we onze planning volgen.

Luca

Bericht door Luca » 02 jan 2017, 22:11

Leuk dat het gevoel omtrent deze Saab klopt gezien er een tweede geïnteresseerde zich heeft "gemeld" bij mijn maat.

Gelukkig ook een echte liefhebber.

Luca

Bericht door Luca » 04 jan 2017, 11:12

Gisteren de "schouw" geweest van de monteur mbt de beurt op de 14e.

Monteur was erg enthousiast over de Aero.

Auto uitvoerig gecontroleerd en uitgelezen.

Uit de diagnose bleek enkele puntjes. Helaas onbekende tegenvaller (financieel)

Er zat een storing in de DI-cassette. De enige oplossing voor de storing (die niet rijdend merkbaar was) was de DI-cassette te vervangen.

Deze wordt dus besteld en vervangen. Wil voorkomen dat de evt koper de hoek omrijdt en dat de auto "stopt".

Ook storing in de pdc. 2 sensoren worden vervangen.

Dus het valt heel erg mee. Alleen wat hogere kosten.

Verder worden de vloeistoffen, filters ed ververst / vervangen.

Beurtje brengt dus wel wat meer kosten met zich mee maar zorgt ervoor dat de Aero klaar is voor wederom veel goede km.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2017, 11:36

Wat is/doet de DI cassette dan in de Saab?

jottemj

Bericht door jottemj » 04 jan 2017, 11:56

Zorgt voor de juiste ontsteking (Direct Ignition cassette).

@Luca: Mooie auto en leuk dat je zo uitgebreid het opknap/verkoopproces beschrijft! Blijf een zwak hebben voor dit model. Hopelijk vind je snel een koper

Luca

Bericht door Luca » 04 jan 2017, 12:00

Als iemand die totaal niet technisch is heb ik begrepen dat het de bobines betreft.

@jottemj; ik denk dat hij heel snel weg is als hij deze mnd klaar is.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 04 jan 2017, 13:08

Bobines idd. De DI cassette gaat relatief snel stuk. Bij andere auto's heb je losse bobines, nu een zwart ding (De oudere blokken een rooie) met een stekker en 4 uitsteeksels. Verstokte Saabrijders hebben meestal wel eentje op voorraad.

Gesloten