Meestal betreft een leenauto een kale koeklap maar in dit geval niet bomvol maar toch prima uitgevoerd, de 150pk COD motor erin, s-line uitgevoerd, stoelen zitten lekker, stuurtje ligt goed in de hand, mmi navi/multimediasysteem werkt lekker, fijne navigatie, goed sportonderstel en zit een bang & olufsen installatie in.
De auto weegt 1205kg leeg, vind ik een mooi gewicht voor een auto van deze klasse.
Demping voor mij prima, ook de bult/kuil op de N11 bij Alphen dempt hij mooi in 1x vlak met 140 op de teller, doet niet elke auto met sportonderstel maar op drempels kan hij nogal stug overkomen, kan me voorstellen dat het niet voor iedereen ideaal is maar vooralsnog prima onderstel. Hij heeft wel drive select maar die heeft alleen betrekking op gasreactie en stuurhuis, dus geen variabel onderstel. Ik heb het idee dat de dempers aan de stugge kant zijn en het met de veersterkte wel meevalt.
De 1.4tfsi COD motor doet zijn werk prima, 150pk (5000rpm) en 250nm (1500rpm) maar je merkt wel dat na de 5500rpm de fut er echt uit is, jammer, had van mij wel tot 6000 door mogen lopen. Heb wel het idee dat deze auto er nog niet echt van langs heeft gehad, voelde traag aan, haalde de top op papier niet eens op de teller maar na een paar honderd kilometer lijkt hij al losser te komen (staat nu ruim over de 5000km).
Audio had wat afstelling nodig en is niet de kwaliteit van de installatie uit de A5 coupe maar ik vind het vrij redelijk klinken, diepe zuivere bassen, alleen de hoge tonen komen soms wat schel over. Toch iets wat hoog op de lijst staat om een auto compleet te maken bij mij, ik zou de b&o dan ook altijd aanvinken als ik zelf mocht bestellen en daar ruimte voor is.
Waar ik me wel over verbaasde was wielspin / tractiecontrole bocht uit vanaf de eerste keer dat ik gas gaf, echt elke bocht waar je iets gas geeft komt ie erin, het lijkt op nat wegdek wel of Erik Hulzebosch onderweg is, wat schuift ie breed uit zeg, ik moet zelfs oppassen, met name ook met aanremmen maar kan me voorstellen dat het voor de ongeoefende rijder op sommige momenten gevaarlijk kan zijn. Paar keer vergeten te kijken maar zag gisteren dat er dus (met 5000km op de teller) rondom 225/45/17 Achilles 2233 onder zit, dat moet nog minder zijn dan de Achilles ATR Sport 2 waar we mee driften! Welke maatschapij monteert dat? Ga ervan uit dat zo'n auto af fabriek met conti sportcontact 5 oid komt.
Afgezien dat die banden echt afbreuk doen aan de gehele auto vind ik het een fijn ding om in te rijden. Net weer blokje om geweest maar kies telkens weer een omweggetje om nog niet naar huis te gaan. Het zit goed, stuurt goed, voldoende vermogen om normaal mee te rijden voorhanden, goede audio, niks mis mee.
Dat Audi onderstuurd is klopt, zeker met dit rubber eronder, zelfs met 100 een tik meegeven en gas liften krijg je m niet om. Alleen een snelwegoprit naar beneden kreeg ik m in beweging als je het gewicht op de voorwielen zet maar hij is niet bedoeld als drift monster maar stuurt als je rustig opbouwt strak genoeg om mij er plezier aan te laten beleven.