Een jaar of 1,5 geleden heb ik een keer een E38 730i (de V8) proefgereden en eigenlijk was ik er niet zo van onder de indruk. Het oogde toch wel redelijk bedaagd allemaal en aan het stuur had je niet het idee van wauw wat een auto. Dit kan aan het exemplaar hebben gelegen uiteraard. De opvolger (E65/E66) vind ik als facelift redelijk te pruimen, het interieur ben ik nooit kapot van geweest. Waarschijnlijk in alles superieur aan een E38.

Een Audi A8 D2 daarentegen blijft een fraai ding, ook nu 20 jaar na introductie. Uit de tijd dat Audi nog understated design nastreefde. Maar buiten het zien nog nooit met een vinger aan een A8 gezeten. Een handgeschakelde S8 blijft iets magisch. Geen idee van hoe zoiets rolt. Uit reviews valt op te maken dat het de beter rijdende limo in die jaren was.
De D3 begint inmiddels ook aardig richting de Youngtimerprijs van een D2 te zakken. De D3 facelift naar de grote single-frame-grille was het begin van het achterlaten van het rustige design. Is zo een D3 stukken beter of...?

De Mercedes S-klasse van die tijd heeft me nooit kunnen interesseren ook al was dat wellicht de benchmark.
Jaguar had in die jaren de laatste generatie 'oude stijl' XJ's en ook hier heb ik serieus naar gekeken maar nooit verder gekomen dan achter het stuur plaats nemen en genieten van de lederlucht in het interieur. Uiteindelijk ben ik toch wat afgeschrikt door roestgevoeligheid en gevoelige techniek. De aluminium opvolger lees of hoor je vrijwel niets over. Why?
De Bentley van Volkswagen zelf, oftewel de Phaeton. Kosten noch moeite werden gespaard bij het maken van deze 2,5 ton aan automobiel. Dat is ook tegelijk een ontzettende afknapper, het ding kost gruwelijk veel aan wegenbelasting. Verder geen idee.
Lexus LS400, voel er helaas niks bij.
Wat kunnen de forumleden uit eigen ervaring melden over het bezit of rijgedrag van één van deze modellen?
Zowel bij de E38 als de Audi A8 lees ik veel automaatproblemen. Dealbreaker?