Bericht
door Tim » 22 sep 2016, 16:48
Ik rijd een 2005 2.0d, dus pré facelift en ook pré roetfilter. Inmiddels staat 405k km op de klok, ik heb hem met 312k km gekocht. In die tijd eigenlijk weinig gekke zaken meegemaakt: schokdempers achter, egr klep stuk (en dan sta je dus stil....) voornamelijk standaard onderhoud eigenlijk....bij 150k km gaat je contactslot stuk, die kan je prima zelf vervangen, maar dat is wel een rotklusje. In de mijne zit nu dus de 3e.
Ik heb zelf bewust gekozen voor een 'vroege', dus zonder roetfilter. Volgens mij is de vervangingsinterval 120k km, of eerder bij korte afstanden. Ook lees je nog wel eens over stijgend oliepijl als je korte stukken rijdt en de regeneratie niet afgerond kan worden. De extra diesel die ingespoten wordt om de temperatuur te verhogen loopt dan via de zuigers je olie in....ik heb al vaker verhalen gelezen over op hol geslagen diesels, ook de 2.0.
De milieuboel eruit trekken zou ik niet durven, ik lees dat (in NL!) de APK eisen strenger worden en men wil gaan testen of het roetfilter nog actief is. Zo niet voldoet de auto niet aan de typegoedkeuring. Ik weet niet of dat erdoor komt, maar toch loop ik het risico liever niet.
Verder: heerlijke reisauto.