Eigenlijk zonde, maar ik wil straks weer in een vervanger van de E36 gaan rijden. Bij deze daarom aangeboden: Mijn E36 325i Sport Edition.
Deze auto is ooit geboren als 316i, immers de 325i is maar tot 1995 geleverd. Nette, mooie en vooral in goede staat zijnde E36's zijn zeer schaars. Dat is precies de reden waarom ik deze 'gebouwd' heb.
De E36 is destijds met oa. de volgende uitrusting van de band gerold:
- Avusblau metallic
- Stof/Alcantara avusblau Boa/Boa bekleding
- Leder stuurwiel
- Zwarte hemel
- Alarm met afstandsbediening
- Elektrische ramen voor + achter
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Sportstoelen
- Radio BMW Business
- M-Sportonderstel
- M-Aerodynamicapakket
- Sport Edition
Vorig jaar heb ik de M43 316i motor door een M50B25 met Vanos vervangen. Dit blok is compleet gereviseerd vlak voordat hij in de auto ging. Dat wil zeggen:
- Complete koprevisie
- Nieuwe zuigers (+0.50mm overmaat) + Zuigerveren (Mahle)
- Nieuwe lagerschalen (zowel hoofd- als drijfstanglagerschalen)
- Nieuwe keerringen en pakkingen
- Nieuwe distributiekettingen en spanners
- Compleet gereviseerde vanos (Beisan systems rebuild en anti-rattle kit + OEM BMW anti-rattle kit)
De motor is opgebouwd met de cilinderkop en de draaiende delen van een M50 Non-vanos. Dit betekent sterkere zuigers, sterkere drijfstangen en dubbele klepveren. Mocht de volgende eigenaar circuit/tuning-aspiraties hebben, is dit mooi meegenomen.
Daarnaast zijn bij de motorwissel vervangen:
- Koppeling, drukgroep en druklager
- Motorsteunen
- Waterpomp (met metalen schoepen)
- Multiriem
Bij de auto is aangepast:
- Geventileerde 325i remmen voorzijde
- 325i schijfremmen achter
- 188-huis differentieel. (40% Sperdifferentieel)
- M3 subframerubbers
- Powerflex Black draagarmrubbers achter (RTAB)
- Versterking subframebevestigingen à la M3
- Versterking bevestiging RTAB-draagarmen achter.
- Nieuwe handremkabels
Verder is er recent aan de auto vervangen:
- Nieuwe radiator (Tropen/USA M3 versie. Incl elektrische fan, automatisch geschakeld)
- Remblokken rondom
- Banden rondom: Toyo Proxes R1R 225/45/17. Momenteel 7mm profiel.
- Hulpkoppelingscilinder
- Remvloeistof
- Motorolie
- Versnellingsbakolie
- Differentieelolie
- Einddemper (origineel 325i)
- Eibach Pro-Kit
- Wiellager linksvoor
- Remklauwrevisie rondom
Minpuntjes van de auto:
- Het randje onder de kofferklep begint z'n roestplekjes te vertonen.
- De bestuurdersstoel kent wat instapschade.
- Er zit momenteel een QSP-stuurtje in, het originele lederen stuur komt erbij!
De huidige, afgelezen kilometerstand bedraagt 209.100. Wie de tellerstand met NAP zal controleren zal zien dat deze onlogisch is. Vanwege de 6-cilinder moet er een andere tellerbak in. De oude tellerbak is eruit gegaan met 203.xxx km erop, de nieuwe is erin gegaan met 197.xxx km erop. Dat betekent dat de auto +/- 6000 km meer gedraaid heeft dan aangegeven. Dit kan ik compleet aantonen en is gedocumenteerd. De motorombouw is uiteraard omgekeurd bij RDW. Hij staat met 2.5L en 192 pk op kenteken.
Kortom een frisse E36 die erg goed rijdt, waar veel aan vervangen is en die de eerst komende tijd veel rijplezier gaat bieden! De motor neemt geen olie, geen koelvloeistof en loopt super. Verrassend veel koppel onderin voor een M50.
De vraagprijs voor deze auto bedraagt €5450,-
Tot slot natuurlijk foto's!