Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..
-
Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..
Omdat ik voor het eerst van mijn leven overweeg om eens BMW te gaan rijden wilde ik morgen een proefrit afspreken bij een BMW dealer (Ekris) bij Utrecht. Die hebben een M550d touring staan waarvan ik wilde kijken of dit voor mij een optie is en uiteraard hoort wat mij betreft proefrijden daarbij.
Ik belde daarom vandaag met de occasion afdeling en vertelde dat ik zowel de M550d touring alsook de X5 M50Dd met deze motor overweeg, beide wil bekijken en rijden om te zien of één van deze mij kan bekoren, ik belde om na te gaan of de M550d beschikbaar was en proefgereden kon worden.
Verkoper vertelde mij dat deze beschikbaar was en dat wanneer we het in principe eens werden over koop, ik DAARNA kon proefrijden.
Ik vertelde hem dat ik nog helemaal niet weet of dit de auto voor mij is, ik ook de X5 M50d wil rijden en van rijden afhangt of ik überhaupt interesse heb en ik pas daarna in eventuele onderhandeling ga.
Dit kon niet, eerst moest er een basis overeenstemming zijn over de auto, eventuele inruil voorstel etc...
Ik heb dergelijke werkwijze al eens bij louche handelaren meegemaakt: eerst principe overeenkomst tekenen voordat je gaat rijden, maar bij een grote dealer????
Ik begrijp dat ze niet iedereen laten proefrijden, maar ik vraag netjes eerst aan met aangeven reden, dan gaat dergelijke werkwijze er bij mij echt niet in, ik ga niet in onderhandeling over een auto waarvan ik helemaal nog niet weet of rijeigenschappen mij wel bevallen.
Ik heb de man gemeld dat ik dan wel elders kijk en dat ze aan mij met dergelijke werkwijze niets zullen verkopen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat potentiële klanten een dergelijke werkwijze accepteren.
Ik belde daarom vandaag met de occasion afdeling en vertelde dat ik zowel de M550d touring alsook de X5 M50Dd met deze motor overweeg, beide wil bekijken en rijden om te zien of één van deze mij kan bekoren, ik belde om na te gaan of de M550d beschikbaar was en proefgereden kon worden.
Verkoper vertelde mij dat deze beschikbaar was en dat wanneer we het in principe eens werden over koop, ik DAARNA kon proefrijden.
Ik vertelde hem dat ik nog helemaal niet weet of dit de auto voor mij is, ik ook de X5 M50d wil rijden en van rijden afhangt of ik überhaupt interesse heb en ik pas daarna in eventuele onderhandeling ga.
Dit kon niet, eerst moest er een basis overeenstemming zijn over de auto, eventuele inruil voorstel etc...
Ik heb dergelijke werkwijze al eens bij louche handelaren meegemaakt: eerst principe overeenkomst tekenen voordat je gaat rijden, maar bij een grote dealer????
Ik begrijp dat ze niet iedereen laten proefrijden, maar ik vraag netjes eerst aan met aangeven reden, dan gaat dergelijke werkwijze er bij mij echt niet in, ik ga niet in onderhandeling over een auto waarvan ik helemaal nog niet weet of rijeigenschappen mij wel bevallen.
Ik heb de man gemeld dat ik dan wel elders kijk en dat ze aan mij met dergelijke werkwijze niets zullen verkopen.
Ik vind het onbegrijpelijk dat potentiële klanten een dergelijke werkwijze accepteren.
- Knot
Re: Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..
Tsja, het is per dealer verschillend en je komt natuurlijk voor dikke auto's.
Ik loop zelf liever eerst binnen om kennis te maken en als ik daarna bel is een proefrit vaak wel mogelijk.
Particulier doe ik het wel vaker, partij klaplopers, eerst overeenstemming over de prijs en daarna rijden. In geval van dikke motor in de auto ga ik voortaan eerst zelf rijden en de potentieele koper als passagier. Heb geen zin in nog een keer een Z4 coupe ervaring, meteen DSC uitzetten en volle pijp ervandoor.
Ik loop zelf liever eerst binnen om kennis te maken en als ik daarna bel is een proefrit vaak wel mogelijk.
Particulier doe ik het wel vaker, partij klaplopers, eerst overeenstemming over de prijs en daarna rijden. In geval van dikke motor in de auto ga ik voortaan eerst zelf rijden en de potentieele koper als passagier. Heb geen zin in nog een keer een Z4 coupe ervaring, meteen DSC uitzetten en volle pijp ervandoor.
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Ook al eens meegemaakt inderdaad.
Wil een proefrit rijden met een nieuwe range rover sport, een vogue en een disco sport. Dit om te bepalen of we 2 auto's op de zaak willen.
Wat je allemaal moet doen om eindelijk eens een proefrit te regelen gaat nergens over.
Nu bezig om te kijken of een svr mij kan bekoren, benieuwd hoe lastig dat gaat worden!
Maar goed, je kan van alles afspreken op voorhand en na de proefrit overal van af zien. Ik zal echter nooit iets tekenen vooraf. Raar gedoe
Wil een proefrit rijden met een nieuwe range rover sport, een vogue en een disco sport. Dit om te bepalen of we 2 auto's op de zaak willen.
Wat je allemaal moet doen om eindelijk eens een proefrit te regelen gaat nergens over.
Nu bezig om te kijken of een svr mij kan bekoren, benieuwd hoe lastig dat gaat worden!
Maar goed, je kan van alles afspreken op voorhand en na de proefrit overal van af zien. Ik zal echter nooit iets tekenen vooraf. Raar gedoe
- RVV
Ik snap het wel. Aan de telefoon zie je niet wie potentieel is of wie een proefrit ridder is. En reken maar dat er heel veel proefrit riders rondlopen (voor alle duidelijkheid daar schaar ik jou niet onder) en die verkopers/dealers zijn daar ook wel een beetje klaar mee. (Schade/aftrappen/roken in de auto tot aan diefstal aan toe van onderdelen van de auto) Door deze drempel in te bouwen schrik je die groep gelukszoekers af. Als je jezelf ziet zitten in zo'n BMW zou ik me niet teveel drukte maken om de gestelde voorwaarde. Zolang het geen defenitieve aankoop is.
- JP
Heb wel eens gehad dat ik nog niet eens in de auto mocht zitten ! Bleek dat de auto van een monteur was.
-
Bij de dealer waar ik jaar geleden de ML63 kocht, was na telefonische aanvraag proefrijden daarmee paar uur later geen probleem (en dat is toch ook bepaald geen doorsnee auto).
Auto stond bij aankomst klaar en ik kon er geheel vrijblijvend gelijk mee op stap, ondertussen werd mijn eigen ML500 bekeken voor eventueel inruil voorstel.
Na terugkomst gesprekje met prijsvoorstel, waarna ik aangaf hierover na te zullen denken.
Mij werd nog verteld dat wanneer ik nog in andere auto wilde proefrijden, dit uiteraard mogelijk was.
Week later na wat verdere onderhandelingen overeenstemming en gekocht..
Zo kan het dus ook..
Een bedrijf dat eerst wil onderhandelen over een auto waarvan ik nog helemaal niet weet of ik die prettig vind rijden ben ik niet bij geïnteresseerd.
Ik weiger om een onzin onderhandelingsgesprek te voeren voordat ik weet of ik de betreffende auto wel wil hebben en dat hangt in hoge mate af van een proefrit. Bovendien kan bij een gebruikte auto een proefrit ook nog reden geven om het over de prijs te hebben, dus prijs besprekingen komen na een proefrit, niet daarvoor.
Gemiste kans!
Auto stond bij aankomst klaar en ik kon er geheel vrijblijvend gelijk mee op stap, ondertussen werd mijn eigen ML500 bekeken voor eventueel inruil voorstel.
Na terugkomst gesprekje met prijsvoorstel, waarna ik aangaf hierover na te zullen denken.
Mij werd nog verteld dat wanneer ik nog in andere auto wilde proefrijden, dit uiteraard mogelijk was.
Week later na wat verdere onderhandelingen overeenstemming en gekocht..
Zo kan het dus ook..
Een bedrijf dat eerst wil onderhandelen over een auto waarvan ik nog helemaal niet weet of ik die prettig vind rijden ben ik niet bij geïnteresseerd.
Ik weiger om een onzin onderhandelingsgesprek te voeren voordat ik weet of ik de betreffende auto wel wil hebben en dat hangt in hoge mate af van een proefrit. Bovendien kan bij een gebruikte auto een proefrit ook nog reden geven om het over de prijs te hebben, dus prijs besprekingen komen na een proefrit, niet daarvoor.
Gemiste kans!
- MarkS
Misschien was je bij die dealer al "bekend" omdat je al als MB rijder in het systeem staat. Je had tenslotte ook iets in te ruilen.
Heb bij Ekris Arnhem andere (betere) ervaringen. Maar wel gewoon zelf eerst even langs gegaan om auto te bekijken en daarna afspraak proefrit te maken. No problem.
Heb bij Ekris Arnhem andere (betere) ervaringen. Maar wel gewoon zelf eerst even langs gegaan om auto te bekijken en daarna afspraak proefrit te maken. No problem.
-
VAG, geen bus in de juiste uitvoering beschikbaar. Gebeld naar Leusden en me gelijk daar naartoe gestuurd.
Bij Land Rover geen problemen gehad. Geen nieuwe Defender staan, maar in no time werd ik door Geba in een tweedehands Defender 130 gezet. Jammer voor hun dat ik uitgerekend tijdens het onderhandelen een veel te mooi aanbod van Breeland kreeg op een nieuwe.
Volvo dealer? Binnengestapt, netjes aangegeven dat ik geen flauw idee had of een Volvo wat voor me was, welk model ik dan zou willen en wat ik er zelf aan uit zou willen geven.
V70 vond ik zelf dan wel weer mooi ogen en voila... Gloednieuwe V70 meegekregen met de mededeling: "doe er zo lang over als je nodig hebt". Trokken daarna nog even speciaal een handbak uit de tweedehands voorraad voor me naar beneden zodat ik die een paar dagen later kon proberen.
V70 hebben we nog niet zo lang, maar na het weekend alweer de S90 uitproberen.
Misschien heb ik wel gewoon steeds geluk gehad?
In alle gevallen ben ik overigens gewoon naar de garage gereden. Ben te ouderwets om via e-mail dat te regelen.
Bij Land Rover geen problemen gehad. Geen nieuwe Defender staan, maar in no time werd ik door Geba in een tweedehands Defender 130 gezet. Jammer voor hun dat ik uitgerekend tijdens het onderhandelen een veel te mooi aanbod van Breeland kreeg op een nieuwe.
Volvo dealer? Binnengestapt, netjes aangegeven dat ik geen flauw idee had of een Volvo wat voor me was, welk model ik dan zou willen en wat ik er zelf aan uit zou willen geven.
V70 vond ik zelf dan wel weer mooi ogen en voila... Gloednieuwe V70 meegekregen met de mededeling: "doe er zo lang over als je nodig hebt". Trokken daarna nog even speciaal een handbak uit de tweedehands voorraad voor me naar beneden zodat ik die een paar dagen later kon proberen.
V70 hebben we nog niet zo lang, maar na het weekend alweer de S90 uitproberen.
Misschien heb ik wel gewoon steeds geluk gehad?
In alle gevallen ben ik overigens gewoon naar de garage gereden. Ben te ouderwets om via e-mail dat te regelen.

- tomgtr
Dat doen ze ook goed bij Porsche, maakt niet uit in wat voor afgetrapte spijkerbroek je komt, koffie wordt altijd aangeboden aan iedereen. Proefrit geen probleem, zelfs als je zegt nu niet te willen kopen, geeft niks meneer, hopelijk overtuigd de auto zo dat we u dan ooit terugzien. BMw Amsterdam ook prima, bellen en auto staat klaar. Als ik te horen zou krijgen eerst deal dan rijden zou ik echt ontploffen denk ik. Breeman trouwens ook nooit problemen mee gehad. Die belden zelfs of ik zin had in weekend M5.
-
Bij de betreffende MB dealer wisten ze bij tel. afspraak maken niets van mij, had ook niet aangegeven of ik wel of geen mogelijke inruil had.MarkS schreef:Misschien was je bij die dealer al "bekend" omdat je al als MB rijder in het systeem staat. Je had tenslotte ook iets in te ruilen.
Ik heb wel wat anders te doen dan eerst (in het geval van Ekris) 50 KM heen en ook weer terug te rijden om een auto te gaan bekijken en daarna nogmaals voor proefrit. Juist daarom bel ik vooraf of bij bekijken gelijk proefrit mogelijk is....
In dit geval na het knullige gesprekje in ieder geval duidelijk dat ik daar nooit een auto zal kopen.
Bij bedrijven die het een gunst lijken te vinden dat een potentiële klant iets van 60K Euro MAG komen kopen en daaraan voorafgaand voorwaarden stellen kom ik niet. Die snappen het niet helemaal.
Ik vind het ook verbijsterend dat er blijkbaar toch klanten zijn die een dergelijke werkwijze wel accepteren/ gewoon vinden..
- Macboy
Beetje lastig verhaal wat mij betreft. Voelt mooi kut als je iets vooraf moet tekenen. Hoe logisch misschien ook vanuit de dealer. Heb het zelf (gelukkig) nog niet meegemaakt, maar het maakt nogal verschil of je een bekende bent of niet en of je in iets van €50k wil rijden of €100k. Lijkt mij. Er zullen inderdaad veel mensen zijn die een proefrit willen en nooit iets echt willen kopen. Ik zou daarom altijd voorstellen te willen betalen voor een proefrit. En uiteraard de brandstof. Meestal is dat daarna dan ook niet meer nodig.
-
Bij Ekris hangt het vooral ook af welke verkoper je spreekt... daar zit nogal een beetje verschil in helaas. Toen ik nog BMW had diverse keren daar geweest (ook voor onderdelen etc): ben geen fan van Ekris geworden..
In Amstelveen schijnt wel een goede BMW dealer te zitten, maar heb daar geen eigen ervaring mee.
In Amstelveen schijnt wel een goede BMW dealer te zitten, maar heb daar geen eigen ervaring mee.
- Joopieboy
Hier ook best wel wisselende verhalen. Ik heb een behoorlijk jong koppie wat mij sowieso al niet echt helpt maar auto's en motoren zijn een hobby voor mij. Ik werkte altijd al veel dus ik kon best wel wat leuks kopen. Toen ik 21 was kon ik een paar jaar oude Suzuki GSX betalen en ben ik aardig aan het zoeken geweest. Of je wordt niet eens aangekeken of aangesproken of je wordt met pek en veren weggejaagd. Eerste motor uiteindelijk bij een handelaar met goed geluk gekocht, kort proefritje mocht uiteindelijk wel. De motor erna bij een dealer waar ik voor schade met toeval als merkdealer zijnde ben terecht gekomen. Nooit meer weggegaan en altijd ouwehoeren en koffie drinken daar. Was er laatst en stond te kijken bij een nieuwe Tracer, kreeg zo de sleutels in mijn hand, geen probleem.
Volvo toen hetzelfde, was aan het kijken toen ik 20 was voor een diesel waar de kop af was, tegen de 10k toch al. Nou nergens werd ik aangekeken hoor. Uiteindelijk bij een Collega bedrijf een paar jaar oude V40 diesel gekocht waar er wel wat mogelijk was.
Huidige auto hetzelfde. Wilde iets van een jaar of 3 oud, ook weer de kop eraf, liefst een sportieve hotch hatch. Kom van een inmiddels 10 jaar oude Ignis Sport af. Ben zelf 26 inmiddels, kalend, denk je gaat wel soepeler. Uh nee. Alleen proefritten na offerte blabla terwijl ik ook nog aan het oriënteren was, bah.
Volvo toen hetzelfde, was aan het kijken toen ik 20 was voor een diesel waar de kop af was, tegen de 10k toch al. Nou nergens werd ik aangekeken hoor. Uiteindelijk bij een Collega bedrijf een paar jaar oude V40 diesel gekocht waar er wel wat mogelijk was.
Huidige auto hetzelfde. Wilde iets van een jaar of 3 oud, ook weer de kop eraf, liefst een sportieve hotch hatch. Kom van een inmiddels 10 jaar oude Ignis Sport af. Ben zelf 26 inmiddels, kalend, denk je gaat wel soepeler. Uh nee. Alleen proefritten na offerte blabla terwijl ik ook nog aan het oriënteren was, bah.
- MarkS
Ik accepteer het ook niet. Het gebeurt me alleen nooit.NSXRS schreef:Ik vind het ook verbijsterend dat er blijkbaar toch klanten zijn die een dergelijke werkwijze wel accepteren/ gewoon vinden..
- Robin Hartog
Haha ja bij Porsche Centrum Gelderland kreeg ik afgelopen week zelfs koffie aangeboden toen ik beetje in korte broek foto's liep te maken van hun rode CGT.tomgtr schreef:Dat doen ze ook goed bij Porsche, maakt niet uit in wat voor afgetrapte spijkerbroek je komt, koffie wordt altijd aangeboden aan iedereen. Proefrit geen probleem, zelfs als je zegt nu niet te willen kopen, geeft niks meneer, hopelijk overtuigd de auto zo dat we u dan ooit terugzien. BMw Amsterdam ook prima, bellen en auto staat klaar. Als ik te horen zou krijgen eerst deal dan rijden zou ik echt ontploffen denk ik. Breeman trouwens ook nooit problemen mee gehad. Die belden zelfs of ik zin had in weekend M5.

- Martin van der Zwaard
Vanuit het oogpunt van de klant snap ik prima dat deze werkwijze je tegen staat.
Vanuit de dealer gezien kan ik het in sommige gevallen wel begrijpen.
Zelf ook ooit zoiets aan de hand gehad.
Normaal doen wij niet moeilijk over proefrijden. Klant kan bij ons altijd rijden.
Maar bij sommige, duurdere, auto's ben je gewoon wat kieskeuriger.
Heb een keer een 997 4S gehad en daar kwam een relatief jonge gast op af. Aardige en zeer nette kerel waar ik een leuk gesprek mee heb gehad. Zo op het eerste gezicht zeker wel een potentiële klant.
Dus auto meegegeven voor proefrit en hij was keurig na een klein uurtje weer terug.
Hij gaf aan te gaan denken en overleggen en wilde wellicht samen met de misses nog een keer komen kijken.
Twee dagen later kwam hij weer binnen en gaf aan dat zijn vriendin niet mee kon maar dat hij bij haar langs wilde gaan en of het mogelijk was een wat langere proefrit te maken (ochtendje). Normaal doe ik dat niet maar had er wel een goed gevoel bij dat het goed ging komen qua verkoop.
Uit eindelijk de auto terug gekregen na een ochtend, tank leeg, 200km erbij en meneer nooit meer gezien of gehoord. Ook zijn telefoon niet opnemen etc.
Bij de klanten die daarna kwamen zijn we wat kieskeuriger te werk gegaan en ook alleen proefrijden als er een overeenstemming was qua prijs. Soms moet je wel.
Maar ik snap zeker jouw standpunt wel. Vooral omdat je nog niet weet of dat de auto voor jou is en je dat wilt proberen middels een proefrit.
Vanuit de dealer gezien kan ik het in sommige gevallen wel begrijpen.
Zelf ook ooit zoiets aan de hand gehad.
Normaal doen wij niet moeilijk over proefrijden. Klant kan bij ons altijd rijden.
Heb een keer een 997 4S gehad en daar kwam een relatief jonge gast op af. Aardige en zeer nette kerel waar ik een leuk gesprek mee heb gehad. Zo op het eerste gezicht zeker wel een potentiële klant.
Dus auto meegegeven voor proefrit en hij was keurig na een klein uurtje weer terug.
Hij gaf aan te gaan denken en overleggen en wilde wellicht samen met de misses nog een keer komen kijken.
Twee dagen later kwam hij weer binnen en gaf aan dat zijn vriendin niet mee kon maar dat hij bij haar langs wilde gaan en of het mogelijk was een wat langere proefrit te maken (ochtendje). Normaal doe ik dat niet maar had er wel een goed gevoel bij dat het goed ging komen qua verkoop.
Uit eindelijk de auto terug gekregen na een ochtend, tank leeg, 200km erbij en meneer nooit meer gezien of gehoord. Ook zijn telefoon niet opnemen etc.
Bij de klanten die daarna kwamen zijn we wat kieskeuriger te werk gegaan en ook alleen proefrijden als er een overeenstemming was qua prijs. Soms moet je wel.
Maar ik snap zeker jouw standpunt wel. Vooral omdat je nog niet weet of dat de auto voor jou is en je dat wilt proberen middels een proefrit.
- martll
Zo herkenbaar allemaal.
De selectie doe ik eigenlijk altijd al op internet. Dat moet de auto worden en geen andere. Het enige wat dan nog moet gebeuren is een verificatie van de netheid beschreven aan de telefoon/advertentie, het voelen van vertrouwen en dus het mogen zitten in een auto en meekrijgen voor een proefrit, een korte proefrit en je hebt bij mij al snel een deal. Ik rij niet voor niks het hele land door om een auto te kopen...
Ik dacht altijd dat het een leeftijds en/of prijskwestie was, wat ik nog steeds niet snap....
Echter, mijn vader (65 jaar) is echt de makkelijkste koper die je maar kunt hebben, maar voor de Z4 wou hij toch wel even een proefrit maken. Dat kon dus niet, bij 4 dealers en handelaren was dit niet mogelijk. De 5e handelaar vond het wel prima dus daar de Z4 gekocht na een proefrit van 5 minuten.
Ik snap de andere kant van het verhaal ook wel. Mensen die auto's een paar uur meenemen en dan zeggen hij rijdt geweldig maar ik heb toch liever een witte.
Maar helemaal geen aandacht krijgen van een verkoper of een verkoper die eerlijk zegt geen tijd er aan te willen verspillen om een auto klaar te zetten/of mee te willen gaan met de proefrit (als hij de auto niet mee wilt geven voor een proefrit) voordat de handtekening staat is belachelijk in mijn ogen.
Misschien is het ook maar goed dat ik sommige auto's niet mag kopen van de verkoper anders zou ik nog vaker wisselen van auto/nog meer auto's in bezit hebben.
De selectie doe ik eigenlijk altijd al op internet. Dat moet de auto worden en geen andere. Het enige wat dan nog moet gebeuren is een verificatie van de netheid beschreven aan de telefoon/advertentie, het voelen van vertrouwen en dus het mogen zitten in een auto en meekrijgen voor een proefrit, een korte proefrit en je hebt bij mij al snel een deal. Ik rij niet voor niks het hele land door om een auto te kopen...
Ik dacht altijd dat het een leeftijds en/of prijskwestie was, wat ik nog steeds niet snap....
Echter, mijn vader (65 jaar) is echt de makkelijkste koper die je maar kunt hebben, maar voor de Z4 wou hij toch wel even een proefrit maken. Dat kon dus niet, bij 4 dealers en handelaren was dit niet mogelijk. De 5e handelaar vond het wel prima dus daar de Z4 gekocht na een proefrit van 5 minuten.
Ik snap de andere kant van het verhaal ook wel. Mensen die auto's een paar uur meenemen en dan zeggen hij rijdt geweldig maar ik heb toch liever een witte.

Maar helemaal geen aandacht krijgen van een verkoper of een verkoper die eerlijk zegt geen tijd er aan te willen verspillen om een auto klaar te zetten/of mee te willen gaan met de proefrit (als hij de auto niet mee wilt geven voor een proefrit) voordat de handtekening staat is belachelijk in mijn ogen.
Misschien is het ook maar goed dat ik sommige auto's niet mag kopen van de verkoper anders zou ik nog vaker wisselen van auto/nog meer auto's in bezit hebben.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
ik snap de frustratie. Maar dan van beide kanten:)
Wat ik me herinner is me nooit een serieuze proefrit geweigerd, ook niet 'n AX GTI (da's echt ''n kartonnen doos met 100pk) en 'n 300SL24 R129 ergens eind jaren '80. Bij die laatste ging de verkoper overigens mee. Ik was 19 en boekte voor 't eers 240(egwel) Ik geloof dat de verkoper(toen al 50 plus , eruitziend als 70 in mijn ogen toendertijd lol) daarna ook ontslag heeft genomen ofzo
Gekker spul:
Carrera 964RS bij BMW dealer >20j terug. Rij er maar even mee, vind je mooi toch?
Werkte bij 'n Jag dealer in Grunn. Moesten wat ophalen in IJmuiden haven want daar kwam het ding aan nadat hij geresaureerd was. Maar er werd me op 't hart gedrukt dat IK moest terugrijden, niet de monteur, want ik zou er goed mee omgaan. Waarvan akte. 1961 Aston DB4 Superleggera....Wat 'n kar.
BMW M3 E46 bij BMW NL(ik reed Audi S3 en André EVo ofzo): Neem maar mee en de groeten.
M Coupe geparkeerd bij dealer. Van 'n bekende van me. Gooit me de sleutels toe. Stromende regen. Rij maar even.
Renault Clio V6 ergens in 2004 met André testen voor gummen.org: Prima.
Century Porsche 997S, allemaal hoffelijkheid en leuk.
1M op 'n decemberdag koud nat. OK ...maar 't kén glad wezen Robin .
Verkocht na 1 uurtje aan mij.
Zal m'n kop wel zijn?
Wat ik me herinner is me nooit een serieuze proefrit geweigerd, ook niet 'n AX GTI (da's echt ''n kartonnen doos met 100pk) en 'n 300SL24 R129 ergens eind jaren '80. Bij die laatste ging de verkoper overigens mee. Ik was 19 en boekte voor 't eers 240(egwel) Ik geloof dat de verkoper(toen al 50 plus , eruitziend als 70 in mijn ogen toendertijd lol) daarna ook ontslag heeft genomen ofzo

Gekker spul:
Carrera 964RS bij BMW dealer >20j terug. Rij er maar even mee, vind je mooi toch?
Werkte bij 'n Jag dealer in Grunn. Moesten wat ophalen in IJmuiden haven want daar kwam het ding aan nadat hij geresaureerd was. Maar er werd me op 't hart gedrukt dat IK moest terugrijden, niet de monteur, want ik zou er goed mee omgaan. Waarvan akte. 1961 Aston DB4 Superleggera....Wat 'n kar.
BMW M3 E46 bij BMW NL(ik reed Audi S3 en André EVo ofzo): Neem maar mee en de groeten.
M Coupe geparkeerd bij dealer. Van 'n bekende van me. Gooit me de sleutels toe. Stromende regen. Rij maar even.
Renault Clio V6 ergens in 2004 met André testen voor gummen.org: Prima.
Century Porsche 997S, allemaal hoffelijkheid en leuk.
1M op 'n decemberdag koud nat. OK ...maar 't kén glad wezen Robin .

Verkocht na 1 uurtje aan mij.
Zal m'n kop wel zijn?

-
Ik snap dat dealers selectief moeten zijn wie zij laten proefrijden. Maar als ze eerst willen onderhandelen om dan pas een proefrit te kunnen maken is dat voor mij ook de verkeerde volgorde, dan haak ik ook af. Of ik moet weten dat ik voor dat model auto met die motorisering ga, dan is een proefrit niet meer dan een korte check op rammeltjes, defecten en of ik er een goed gevoel bij heb. In die gevallen is eerst over de prijs onderhandelen logischer, al geeft het je wel het gevoel dat er weinig vertrouwen in jou is... werkt ook niet mee om een deal te krijgen.
Auto's verkopen ze op meer plekken. En het is je fucking vak als verkoper, om in te schatten of iemand serieuze interesse (en de centen ervoor) heeft. Als je in de sales zit en geen mensenkennis hebt dan heb je het verkeerde beroep gekozen. Verkeerde inschattingen (zoals Martin schetst) horen er helaas ook bij, dat moet je als bedrijf maar incalculeren, hoe vervelend ook dat feitelijk je eigen klanten ervoor opdraaien.
Auto's verkopen ze op meer plekken. En het is je fucking vak als verkoper, om in te schatten of iemand serieuze interesse (en de centen ervoor) heeft. Als je in de sales zit en geen mensenkennis hebt dan heb je het verkeerde beroep gekozen. Verkeerde inschattingen (zoals Martin schetst) horen er helaas ook bij, dat moet je als bedrijf maar incalculeren, hoe vervelend ook dat feitelijk je eigen klanten ervoor opdraaien.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Oh ja, 3 dagen M4 mee van BMW NL Je redt je reet maar en zoek maar uit hoe 't werkt allemaal. De groeten.
Wel met Tom eensch. Nu ben ik ook geen bietser. Mijn proefritten dienen 'n purpose. Niet om te proefrijden en daarna niks. Mijn interesse is altijd méér dan even rijden en adios tot nooit weer ziens. Maar ik weet dat vele prospects -en de klant heeft niet altijd gelijk, ergo da's bedacht door meneer Selfridges ergens >100 jaar terug en is anno 2016 met consumentenbescherming en brutale 'klanten' die dat zien als hun recht niet meer toepasbaar -zo niet te werk gaan. Proefrijden om te proefrijden. Tref je net de verkeerde verkoper die er klaar mee is...

Wel met Tom eensch. Nu ben ik ook geen bietser. Mijn proefritten dienen 'n purpose. Niet om te proefrijden en daarna niks. Mijn interesse is altijd méér dan even rijden en adios tot nooit weer ziens. Maar ik weet dat vele prospects -en de klant heeft niet altijd gelijk, ergo da's bedacht door meneer Selfridges ergens >100 jaar terug en is anno 2016 met consumentenbescherming en brutale 'klanten' die dat zien als hun recht niet meer toepasbaar -zo niet te werk gaan. Proefrijden om te proefrijden. Tref je net de verkeerde verkoper die er klaar mee is...
-
Ik denk dat een proefrit juist voor die auto's belangrijk is voor de kopende partij. Auto's koop je met je hart of met je verstand, of ergens ertussenin.Martin van der Zwaard schreef:
Veel sportieve auto's koop je vooral met je hart... dat is vrijwel nooit verstandig (want duur, onzuinig, onpraktisch etc.). Ook daar heb je weer gradaties ('veilig' Duits vs 'onbetrouwbaar' Engels/Italiaans).
Onderhandelen en droge cijfers die je nog even extra op het feit drukken dat het geen verstandige keus is zorgt er bij mij niet voor dat ik snel over ga op aanschaf.
Eerst een proefrit kan dat veranderen. Dat kan je prikkelen, enthousiast maken, gevoel geven dat je moet leven en die centen op de bank weinig plezier geven. Ik zou zo'n onderhandeling dan anders in gaan, op een manier die positief oppakt voor de verkopende partij.
Bij auto's die je met verstand koopt ligt dat anders. Neem een Skoda.. daar is het vooral belangrijk of die kinderwagen achterin past, hoe fancy de navi eruit ziet en welke gadgets erop zitten. Op papier al prima te vergelijken met een duurdere Volkswagen of Audi. En het meeste kun je prima in de showroom uitproberen. Kopers van zo'n auto hebben dan al 9 dingen afgevinkt in de showroom, en dat 10e en laatste vinkje is of ie fijn rijdt. Of de onderhandeling voor of na dat 10e vinkje ligt zal voor hen minder van belang zijn.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik onderhandel juist wel eerst over de prijs. Onder voorbehoud van een proefrit. Ik heb juist geen zin rijden en ik enthousiast ben en dat dan de prijs tegenvalt. Of dat ik dan eerder geneigd ben overstag te gaan
Dus prijs goed? Dan rijden. Niet goed? Verder. Dan kan ik ook makkelijker de/een beslissing nemen.
Ondertekenen doe ik overigens niets, vooraf.

Dus prijs goed? Dan rijden. Niet goed? Verder. Dan kan ik ook makkelijker de/een beslissing nemen.
Ondertekenen doe ik overigens niets, vooraf.
- Tristan
Grappig, ik probeer ook eerst qua prijs er enigszins uit te komen (zowel particulier als dealer). Als na proefrit alles naar behoren werkt dan kan ik snel de deal rond maken.
Heb de 335i ook eerst bekeken, daarna prijs onderhandeld en na proefrit akkoord gegeven. De 130i onderhandelde en verkocht ik na proefrit maar wist dat hij (via D-F) serieus was. Dus ligt een beetje aan de persoon en gevoel.
Heb de 335i ook eerst bekeken, daarna prijs onderhandeld en na proefrit akkoord gegeven. De 130i onderhandelde en verkocht ik na proefrit maar wist dat hij (via D-F) serieus was. Dus ligt een beetje aan de persoon en gevoel.
-
Als je als koper eerst wilt onderhandelen is dat natuurlijk nooit een probleem.
- Dennis Cavallino
Ik heb 2 keer een auto ongezien gekocht (C3) en geleast (C-Klasse) zonder proefrit en doe dat nooit meer.
De C3 is prima als familiehok, maar tijdens een proefrit had ik mogelijk overwogen om toch nog ff verder te kijken.
De C-Klasse viel mij echt tegen. Met name het navigatiesysteem en wat andere zaken.
De C3 is prima als familiehok, maar tijdens een proefrit had ik mogelijk overwogen om toch nog ff verder te kijken.
De C-Klasse viel mij echt tegen. Met name het navigatiesysteem en wat andere zaken.