Event data recorder!
-
Event data recorder!
http://www.ad.nl/dossier-nieuws/zwarte- ... ~a4456e34/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar gaan we al!
Iedereen was tegen op een black box met km administratie.
Hij zit gewoon standaard in alle nieuwe auto's en slaat nog meer gegevens op.
Zwarte doos helpt politie na autocrash
De politie gaat bij ernstige auto-ongelukken gebruik maken van de data die moderne auto's bijhouden. De auto wordt zo een belangrijke getuige.
Macboy hoever gaat dit. Ik ben namelijk eigenaar van mijn auto kunnen die gegevens er dan zo uit gehaald worden?
Als dat dus straks zo door iedereen eruit kan worden gehaald dan zullen verzekeraars dit ook graag willen. Meneer u reed 5 km te hard toen u dat ongeluk had wij betalen niks meer uit etc etc.
Lijst met auto s die ze hebben.
https://www.rimkus.com/uploads/pdfs/Eve ... corder.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar gaan we al!
Iedereen was tegen op een black box met km administratie.
Hij zit gewoon standaard in alle nieuwe auto's en slaat nog meer gegevens op.
Zwarte doos helpt politie na autocrash
De politie gaat bij ernstige auto-ongelukken gebruik maken van de data die moderne auto's bijhouden. De auto wordt zo een belangrijke getuige.
Macboy hoever gaat dit. Ik ben namelijk eigenaar van mijn auto kunnen die gegevens er dan zo uit gehaald worden?
Als dat dus straks zo door iedereen eruit kan worden gehaald dan zullen verzekeraars dit ook graag willen. Meneer u reed 5 km te hard toen u dat ongeluk had wij betalen niks meer uit etc etc.
Lijst met auto s die ze hebben.
https://www.rimkus.com/uploads/pdfs/Eve ... corder.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert ///M3
Re: Event data recorder!
Vraag me af of je een foutcode krijgt als dat ding het niet doet.
Anders maak je gewoon de geheugenchip welke de gegevens opslaat onklaar en dag EDR.
Anders maak je gewoon de geheugenchip welke de gegevens opslaat onklaar en dag EDR.
- Hielke
Ik kan de Punto en MX-5 ongestraft de sporen blijven geven zie ik.
-
Ja je moet alleen ouwe troep rijden. Das het beste!
- Hielke
En schadevrij: check!
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Lees de ct magazine even. Daar zijn ze op een 320d en i3 met de hardware in de weer geweest om data uit te lezen. Er zijn dus tellertjes die bijhouden hoeveel trips van <5, 5t/m20 km e.d. je maakt en nog meer van dat soort dingen. Ook locatie schijnt redelijk eenvoudig terug te vinden te zijn.
-
En dat in het 'vrije' westen... de stasi zou hier een moord voor hebben gepleegd. Maar goed, al onze telefoon gesprekken worden ook opgenomen, dus wat dat betreft zijn we lekker bezig hier 

-
Turning off or Removing Event Data Recorders
Turning off, disabling, or removing an EDR is typically difficult or impossible. The difficulty stems from the fact that these aren’t standardized systems, which means that the location and appearance of an EDR will vary from one make to another and even within different models produced by the same OEM. The other issue is that EDRs are often built into an airbag control module, secondary restraint system (SRS) module, or electronic control module (ECM), which means they can’t be removed or tampered with at all.
Turning off, disabling, or removing an EDR is typically difficult or impossible. The difficulty stems from the fact that these aren’t standardized systems, which means that the location and appearance of an EDR will vary from one make to another and even within different models produced by the same OEM. The other issue is that EDRs are often built into an airbag control module, secondary restraint system (SRS) module, or electronic control module (ECM), which means they can’t be removed or tampered with at all.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
That sucks..........
We doen er niks meer aan............straks een rollator
We doen er niks meer aan............straks een rollator

- Bert ///M3
Er is altijd wel iets mee te doen. Die data word waarschijnlijk op een flash chip opgeslagen. Juiste pootje doorknippen zodat de module niet meer naar de flashchip schrijven kan en dan zou het al buiten werking zijn. Maar blijft even de vraag of je airbags etc het dan gewoon blijven doen.
-
Er zal ongetwijfeld een controle opzitten die kijkt of gegevens ook daadwerkelijk weggeschreven zijn, en indien dat niet het geval is een storingscode terugsturen naar je boordcomputer.Bert ///M3 schreef:Er is altijd wel iets mee te doen. Die data word waarschijnlijk op een flash chip opgeslagen. Juiste pootje doorknippen zodat de module niet meer naar de flashchip schrijven kan en dan zou het al buiten werking zijn. Maar blijft even de vraag of je airbags etc het dan gewoon blijven doen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Alle negatieve dingen opzoeken en plaatsen zal wel voldoening geven... Of je wordt er zuur van 

- Mari Oh Oh!
Ignorance is blissArthur schreef:Alle negatieve dingen opzoeken en plaatsen zal wel voldoening geven... Of je wordt er zuur van

-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Dat er 5 sec naar een lokale chip geschreven wordt vindt ik niet interessant.
Systemen als onstar die op afstand alles naar hartelust kunnen doen en loggen lijkt me enger.
Systemen als onstar die op afstand alles naar hartelust kunnen doen en loggen lijkt me enger.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
- EmielS60
Auto wrappen in alufolie?
- JP
Verzekeraar TVM doet al een proef met cameras in vrachtwagens.
Het gaat om: ‘forward looking’ camera’s (op de voorruit gericht), ‘eyetrackers’ (op het gezicht van de chauffeur gericht) en een hardwareplatform.
Met deze apparatuur moet het rijgedrag van de chauffeur worden gemeten. De apparatuur registreert afwijkingen van normaal rijgedrag.
TVM onderscheidt ‘events’ en ‘alerts’. Een ‘event’ is bijvoorbeeld een overschrijding van de snelheid, hard remmen of snel door een bocht gaan. Een ‘alert’ is een gevaarlijke situatie of een aantal ‘events’ snel achter elkaar.
De ‘forward looking’ camera filmt de situatie als er wordt gereden en slaat beeldfragmenten 10 seconden voor en na een ‘alert’ op. De ‘eyetracker’ meet 15 keer per seconde of de chauffeur door de voorruit kijkt. Bij 30 keer nee (dus na 2 seconden), wordt dit ook als een ‘event’ opgeslagen. Er gaat dan een geluidssignaal af. De ‘eyetracker’ werkt niet als de vrachtwagen stilstaat of achteruitrijdt.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Link? Kan het niet vinden op de CT site.Eric Z schreef:Lees de ct magazine even. Daar zijn ze op een 320d en i3 met de hardware in de weer geweest om data uit te lezen. Er zijn dus tellertjes die bijhouden hoeveel trips van <5, 5t/m20 km e.d. je maakt en nog meer van dat soort dingen. Ook locatie schijnt redelijk eenvoudig terug te vinden te zijn.
Mijn 2012 F30 staat niet op de lijst. Ik heb ook niet de optie dat BMW gebeld wordt na een crash en de lokatie wordt doorgegeven. Ik heb alleen dat ik op het SOS knopje moet drukken en dan 112 wordt gebeld (Volgens de dealer).
- MParallel
- Auto: BMW
Als je auto's kunt coderen, kun je daar vast ook wel bij komen.Andre schreef:Turning off or Removing Event Data Recorders
Ten tijde van de E46 M3 werd al opgeslagen hoe vaak je die lauch control gebruikte en als je dan bij dealer kwam voor nieuwe koppeling onder garantie...

En tijdje terug hoe Porsche precies bijhouden hoe vaak je overrevt, bij welke motortemperatuur en in welke mate.
En daarin hebben ze dan nog categorieën van een beetje bont gemaakt, best wel bont gemaakt, of bye bye garantie bont.
Maar je merkt het, auto's gaan steeds meer naar van A naar B vervoersmiddel, niet meer om voor de fun een blokje te gaan rijden.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De door Andte gestelde vraag; "wat kan en mag er juridisch" aangaande uitlezen door externe partijen als je dat als eigenaar helemaal niet wil.
Daar wil ik wel een antwoord op.
Daarbij; hoor je als koper niet van te voren te weten wat er opgeslagen wordt? Het niet weten, c.q. niet op de hoogte gebracht worden wat er opgeslagen wordt, geeft op zijn minst iets van een verborgen agenda aan IMO
Transparantie is ver te zoeken, das zeker niet wenselijk.
Daarbij; hoor je als koper niet van te voren te weten wat er opgeslagen wordt? Het niet weten, c.q. niet op de hoogte gebracht worden wat er opgeslagen wordt, geeft op zijn minst iets van een verborgen agenda aan IMO
-
Was in het blad zelf, volgens mij die van vorige maand. Maar kan hem zo 1,2,3 niet vinden.veejay schreef:Link? Kan het niet vinden op de CT site.Eric Z schreef:Lees de ct magazine even. Daar zijn ze op een 320d en i3 met de hardware in de weer geweest om data uit te lezen. Er zijn dus tellertjes die bijhouden hoeveel trips van <5, 5t/m20 km e.d. je maakt en nog meer van dat soort dingen. Ook locatie schijnt redelijk eenvoudig terug te vinden te zijn.
- RVV
Als er sprake is van een strafrechtelijk onderzoek heb je helemaal niks te willen.romo schreef:De door Andte gestelde vraag; "wat kan en mag er juridisch" aangaande uitlezen door externe partijen als je dat als eigenaar helemaal niet wil.
De laatste tijd zijn er de nodige (dodelijke) ongelukken gebeurd waarbij de chauffeur er relatief ongeschonden van af kwam maar wel een paar onschuldige slachtoffers vielen. Soms zelfs drank in het spel, onverantwoord en te hard rijden op wegen waar het niet kan. Geen mensen die de wagenbeheersing hebben zoals Andre (dit bedoel ik niet sarcastisch naar Andre toe) zulke randdebielen weten dankzij goede advocatuur ook nog eens de dans te ontspringen. Die mogen van mij dankzij zulke registratie wel eens goed de lul zijn.
- romo
Uiteraard Rico, het kan 2 kanten op das duidelijk.
-

Bron: CT magazine juli/augustus 2016
- Macboy
Dat mag inderdaad niet zomaar. Privacy en eigendom kwesties. Aansprakelijkheid en algemene voorwaarden. Regulering en overheid. Dus helaas allemaal niet zo makkelijk juridisch gezien. Het is nooit zwart wit en het kost je veel geld om dit uit te zoeken en iets aan te doen. Strafrechtelijk tegenhouden wordt echter lastig. Alles in het belang van de waarheidsvinding.