Torque Vectoring

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Torque Vectoring

Bericht door Andre » 04 jul 2016, 14:47

Elke fabrikant zit er reclame mee te maken. Ik ben er na mijn aankoop en snelle verkoop van de Focus RS even wat dieper in de materie ingedoken.

Wat is Torque Vectoring.

Je kan het eigenlijk vergelijken hoe een leopard tank de bocht om gaat. Je zet 1 rupsband stil en je maakt een bocht.

Met auto s gaat het dan niet zo grof maar geeft even een idee.

Met auto s zijn er dus 2 manieren om dit te doen.

Optie 1

Meer aandrijving geven aan het buitenste wiel om zo de neus naar binnen te krijgen en dus minder onderstuur.

Optie 2

Het binnenste wiel afremmen midcorner om zo de neus naar binnen te krijgen en dus minder onderstuur.


De meeste auto merken kiezen de goedkope optie 2 dwz via electronica het binnenste wiel afremmen maar dat is voor de rijders niet de mooiste optie. Het kost je veel remblokken en je remsysteem kan zo oververhit raken als je de extremen wat op zoekt (trackdays, Alpenritten etc,)

Een focus RS remt dus gewoon zijn binnenste wiel af bij het insturen van een bocht.
Porsche GT4 en ook de 718 remt het binnenste achterwiel bij het insturen van een bocht. Bij porsche noemt men het PTV systeem.

Bij Bmw ///M heeft men het active limited slip diff. Die kiezen dus voor optie 1 en dat is zo als het zijn moet. Deze remt niet af, maar geeft gewoon meer aandrijving aan het buitenste wiel om zo minder onderstuur te hebben. Elektronisch mechanisch. Je belast nu niet extra je remblokken.

Ik was met de audi RS3 in de alpen en ik reed in 2 dagen een set remblokken weg. Dit komt puur door het Torque Vectoring by braking.

Ik had ook bijna vorig jaar een Cayman GT4 gekocht ben blij dat ik het dus niet gedaan heb.

Alle auto's die Torque Vectoring by braking hebben laat ik links liggen als fun auto. Je remblokken vliegen er onder vandaan. Remsysteem word er onnodig van belast en je voelt meteen midcorner dat je auto zelf afremt. Voelt als PK verlies.

Veel fabrikanten zien Torque vectoring als een nieuwe marketing tool. Maar dan moet je wel de goeie Torque Vectoring aanbieden. En geen zelf remmend binnenwieltje.

Van Porsche had ik zelf meer verwacht. Dat die dit durven leveren op een GT4. Daar hoort gewoon een Mechanisch Torque Vectoring systeem op. Ook is het PTV systeem niet uit te schakelen.

Robin
Berichten: 55259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Torque Vectoring

Bericht door Robin » 04 jul 2016, 15:03

Interessant!



Ik begreep ook dat McLaren(toch wel ongeveer dé supercarbouwer naast Ferrari imho) ook op de P1 en mindere goden een electronisch diff(dus geen mech lsd) heeft zoals hier in optie 2 beschreven?

Ben niet zeker, maar Chris Harris en Sutcliffe hadden 't erover hoe easy dat ding(P1) driftte en dat dat lag aan een electronisch differentieel, niet zijnde conventioneel mech lsd

Iemand?


Edit hier, open diff met remwerking.Werkt wel:)
En 'n ander zegt dat 'n mech lsd pretty old technology is. Zeker remblokfabrikant of aandelen:)
http://oppositelock.kinja.com/p1-has-an ... 1527055552" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Torque Vectoring

Bericht door Andre » 04 jul 2016, 15:10

Het Torque Vectoring systeem zit ook standaard op een GT3 en GT3RS. Die remt ook elk wiel afzonderlijk af.

Het werkt absoluut maar je rookt wel je remblokken op. Ik weet zeker dat je op je Mclaren P1 binnen no time door een Carbon remsetje heen bent in volle belasting op het circuit.

Denk niet dat je het PTV systeem van Porsche op hun GT3 cup cars ziet. En Mclaren heeft ook niet op hun F1 auto zitten.

Het is een systeem die het onderste uit de kan vergt van je remsysteem.

Forza
Berichten: 1017
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Torque Vectoring

Bericht door Forza » 04 jul 2016, 15:35

Het komt juist van de Mclaren F1 wagens, waarmee Hakkinen 2 keer kampioen is geworden ;).

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Torque Vectoring

Bericht door Andre » 04 jul 2016, 15:43

Nou je wint geen races met een systeem zoals op een focus RS of audi RS3

Dan kan je na 10 ronden eerst nieuwe remmerij halen bij de pitstop. Geld ook voor WRC auto s.

Even wat bijgelezen.

In de F1 deden ze dat ook Torque Vectoring maar wel op mechanische manier en niet met remmen. Meest stomme wat je kan doen om 1 wiel af te remmen en zeker met 13 inch wielen waar de nodige remproblemen er zijn bij de F1

Robin
Berichten: 55259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Torque Vectoring

Bericht door Robin » 04 jul 2016, 16:04

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hv0jYDWp ... fdcM6plSly[/youtube]

Alles over differentielen, het 9e filmpje gaat over torque vectoring.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40241
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Torque Vectoring

Bericht door Knot » 04 jul 2016, 16:16

Ding nu alweer verkocht???

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Torque Vectoring

Bericht door Hielke » 04 jul 2016, 16:27

Knot schreef:Ding nu alweer verkocht???
Zegt hij.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Torque Vectoring

Bericht door Walter » 04 jul 2016, 18:52

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Torque Vectoring

Bericht door Andre » 04 jul 2016, 18:56

Ja Rody ik moet geen troep hebben met een elektronisch rem sper. Dus die Focus RS was rap weg.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Torque Vectoring

Bericht door romo » 04 jul 2016, 18:59

Zoals gemeld; wil je een sperdiff op een Porker...............en dat wil je, dan krijg je het PTV er bij.

Het is een onlosmakelijk gekoppelde optie.


Maakt wle weer duidelijk waarom al die Porkers bij 15K km ingeruild worden :tooth: :lol:

Forza
Berichten: 1017
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Torque Vectoring

Bericht door Forza » 04 jul 2016, 19:34

Forza schreef:Het komt juist van de Mclaren F1 wagens, waarmee Hakkinen 2 keer kampioen is geworden ;).
FOUT!!

Het ging daar om brake steer, excuus. Carry on :duck:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Torque Vectoring

Bericht door romo » 04 jul 2016, 19:40

Forza schreef:
Forza schreef:Het komt juist van de Mclaren F1 wagens, waarmee Hakkinen 2 keer kampioen is geworden ;).
FOUT!!

Het ging daar om brake steer, excuus. Carry on :duck:

Het zal maar torque steer zijn dan.............. :tooth:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Torque Vectoring

Bericht door MarkS » 04 jul 2016, 20:14

Maakt Porsche geen onderscheid tussen PTV icm handbak vs PDK.

Of heeft dat alleen invloed op het sper?

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Torque Vectoring

Bericht door Sjoerd » 04 jul 2016, 21:07

Dré, weet je het zeker? Want volgens mij zit er naast PTV ook een mechanisch sper op de Porsche?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Torque Vectoring

Bericht door romo » 04 jul 2016, 21:20

Sjoerd schreef:Dré, weet je het zeker? Want volgens mij zit er naast PTV ook een mechanisch sper op de Porsche?

Zie mijn post boven............idd een gekoppelde optie.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Torque Vectoring

Bericht door MarkS » 05 jul 2016, 00:41

Handbak mechanisch, PDK electronisch ...

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Torque Vectoring

Bericht door Andre » 05 jul 2016, 01:28

Nee ptv of ptv plus is in combinatie met mechanisch diff.

Bij insturen remt hij binnenste af om beter in te sturen. Er gaat dan meer aandrijving naar de buitenste wiel.


Bij het nieuwe m diff van BMW is het net andersom die remt niks af maar geeft meer aandrijving aan het buitenste wiel en bij extreem wielspin gaat ie sperren. Werkt top!

Porsche kan wel roepen dat het beter instuurt en dat doet het ook maar je wilt nooit een auto daarvoor afremmen. Dat is niet efficiënt en kost natuurlijk ook remblokken.

Dat zullen ze bij Porsche ook nooit op hun race auto s monteren dan staan ze bij de 24h na een aantal ronden in de pits voor nieuwe remmerij.

Zit trouwens ook op de GT3 en GT3 RS.:(

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Torque Vectoring

Bericht door tuurgtt » 05 jul 2016, 05:27

Mijn ouwe blauwe Evo 7 staat nu weer te koop bij van der Bij in Kutschubbeveen.
Daarop zit AYC, Active Yaw Control. Dat stuurde extra vermogen naar het buitenste wiel, geen gerem anywhere.
Het blijft toch iets kunstmatig houden.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Torque Vectoring

Bericht door Leen » 05 jul 2016, 07:38

AYC is nou net wat je niet wilt op een EVO voor de fun , maar dat terzijde . RS anytime ,RS2 is het net niet m.i.

Forza
Berichten: 1017
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Torque Vectoring

Bericht door Forza » 05 jul 2016, 08:00

Andre schreef:Bij insturen remt hij binnenste af om beter in te sturen. Er gaat dan meer aandrijving naar de buitenste wiel.
Ga jij een bocht in met het gas erop? Dan moet het een bocht zijn waar je zonder afremmen in of doorheen gaat .... Anders ga je niet hard genoeg :tong: . Dat is Brake Steer waarbij het de bedoeling is de auto de bocht in te trekken, dan is er geen aandrijving en is slijtage minimaal omdat je toch al aan het remmen bent.
Andre schreef:Bij het nieuwe m diff van BMW is het net andersom die remt niks af maar geeft meer aandrijving aan het buitenste wiel en bij extreem wielspin gaat ie sperren. Werkt top!
Klopt helemaal, maar dat is bij het uitacclereren van de bocht waar je weer op het gas gaat. Heeft mijns inziens niks te maken met insturen van de bocht, dan ben je aan het remmen als het goed is.
Andre schreef:Porsche kan wel roepen dat het beter instuurt en dat doet het ook maar je wilt nooit een auto daarvoor afremmen. Dat is niet efficiënt en kost natuurlijk ook remblokken.

Dat zullen ze bij Porsche ook nooit op hun race auto s monteren dan staan ze bij de 24h na een aantal ronden in de pits voor nieuwe remmerij.

Zit trouwens ook op de GT3 en GT3 RS.:(
Is niet waar dat het minder efficient is, zoals ik hierboven al zei wil je juist dat het afremt bij het ingaan van de bocht. Omdat er dan toch geen aandrijving is is de slijtage ook minimaal. Het is niet voor niks verboden in de F1.

Je haalt denk ik 2 dingen door elkaar. Brake steer en Torque Vectoring. Bij het ingaan van een bocht wordt het binnenste (achter)wiel extra afgeremd om de auto de bocht in te trekken. Meestal rem je bij het ingaan van een bocht dus de remmen worden sowieso gebruikt en dat beetje extra voor Brake Steer ga je echt niet merken aan de slijtage.

Torque Vectoring is nuttig bij het uit accelereren van de bocht waar je dus weer op het gas gaat. Dan krijgt het buitenste wiel meer vermogen dan het binnenste. Je hebt wel gelijk dat er voor dat systeem meerdere oplossingen worden gebruikt waaronder een diff met koppelingen (Ford RS, achter), sper diff, torsen diff etc. Maar dus ook door het binnenste wiel af te remmen met de remmen, dat is inderdaad een goedkope en makkelijk te implementeren optie die voor veel extra slijtage van de remblokken zorgt.

Dus ......

Brake Steer met behulp van de remmen is briljant! Hoe meer hoe beter :D

Torque Vectoring met fatsoenlijk diff is ook briljant! :D

Torque Vectoring met behulp van de remmen is bagger :kotsen: .

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Torque Vectoring

Bericht door GTRene » 05 jul 2016, 10:52

oow, dus zoals ik het nu begrijp is het systeem op de GT4 en GT3 e.d. wel goed, maar ivm 4wd en RS audi niet.

Wellicht is er dan nog ruimte voor een GT4 Andre :mrgreen:

en anders benieuwd hoe GT4 eigenaren er over klagen...of niet?

Marinus dacht ik? schreef in een ander draadje dat hij al 2.500km op de NS heeft gereden met die GT4
beviel hem goed, kost hem alleen wat meer voor band dan achter ivm pushen en of afstelling.

las niet dat hij het over dat PVT systeem had en of alweer nwe remblokken nodig had, ben benieuwd :D

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Torque Vectoring

Bericht door Andre » 05 jul 2016, 11:05

Nee never dat ik een Porsche koop met PTV wat niet uitschakelaar is.

Brake steer zal altijd merkbaar zijn en onwerkelijk voelen. PTV werkt door de hele bocht heen. Dus niet zoals hierboven vermeld word dat het alleen bij insturen is.


Hier een marketing filmpje van ptv!

https://youtu.be/8OvaX33IuTc" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Torque Vectoring

Bericht door Bert ///M3 » 05 jul 2016, 11:41

Forza schreef:
Andre schreef:Bij insturen remt hij binnenste af om beter in te sturen. Er gaat dan meer aandrijving naar de buitenste wiel.
Ga jij een bocht in met het gas erop? Dan moet het een bocht zijn waar je zonder afremmen in of doorheen gaat .... Anders ga je niet hard genoeg :tong: . Dat is Brake Steer waarbij het de bedoeling is de auto de bocht in te trekken, dan is er geen aandrijving en is slijtage minimaal omdat je toch al aan het remmen bent.
Andre schreef:Bij het nieuwe m diff van BMW is het net andersom die remt niks af maar geeft meer aandrijving aan het buitenste wiel en bij extreem wielspin gaat ie sperren. Werkt top!
Klopt helemaal, maar dat is bij het uitacclereren van de bocht waar je weer op het gas gaat. Heeft mijns inziens niks te maken met insturen van de bocht, dan ben je aan het remmen als het goed is.
Andre schreef:Porsche kan wel roepen dat het beter instuurt en dat doet het ook maar je wilt nooit een auto daarvoor afremmen. Dat is niet efficiënt en kost natuurlijk ook remblokken.

Dat zullen ze bij Porsche ook nooit op hun race auto s monteren dan staan ze bij de 24h na een aantal ronden in de pits voor nieuwe remmerij.

Zit trouwens ook op de GT3 en GT3 RS.:(
Is niet waar dat het minder efficient is, zoals ik hierboven al zei wil je juist dat het afremt bij het ingaan van de bocht. Omdat er dan toch geen aandrijving is is de slijtage ook minimaal. Het is niet voor niks verboden in de F1.

Je haalt denk ik 2 dingen door elkaar. Brake steer en Torque Vectoring. Bij het ingaan van een bocht wordt het binnenste (achter)wiel extra afgeremd om de auto de bocht in te trekken. Meestal rem je bij het ingaan van een bocht dus de remmen worden sowieso gebruikt en dat beetje extra voor Brake Steer ga je echt niet merken aan de slijtage.

Torque Vectoring is nuttig bij het uit accelereren van de bocht waar je dus weer op het gas gaat. Dan krijgt het buitenste wiel meer vermogen dan het binnenste. Je hebt wel gelijk dat er voor dat systeem meerdere oplossingen worden gebruikt waaronder een diff met koppelingen (Ford RS, achter), sper diff, torsen diff etc. Maar dus ook door het binnenste wiel af te remmen met de remmen, dat is inderdaad een goedkope en makkelijk te implementeren optie die voor veel extra slijtage van de remblokken zorgt.

Dus ......

Brake Steer met behulp van de remmen is briljant! Hoe meer hoe beter :D

Torque Vectoring met fatsoenlijk diff is ook briljant! :D

Torque Vectoring met behulp van de remmen is bagger :kotsen: .
Wat jij brake steer noemt doet haast elke fabrikant, gewoon een eigenschap van 4 kanaals ABS en ESP.

BMW heeft als onderdeel van hun DSC gebeuren bijvoorbeeld CBC, cornering brake control. Die zorgt ervoor dat je gewoon je voet op de remmen kunt houden en in kan sturen waardoor trail braking makkelijker word. Als je gewoon instuurt zonder remmen of gas kan ESP nog ingrijpen op de remmen als het systeem denkt dat je de bocht uit vliegt.

BMW gebruikt op de niet M modellen iets wat ze E-diff noemen en die remmen dus wel het binnenste wiel af bij acceleratie.

De truc om de remmen te gebruiken om een sper te simuleren is al zo oud als de weg naar Rome. Tegenwoordig schakelen de meeste motor managementsystemen met een drive by wire pedaal hun vermogen uit als je tegelijk remt en gas geeft maar voorheen kon je dat zelf doen door iets te remmen met je linker voet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Torque Vectoring

Bericht door GTRene » 05 jul 2016, 11:50

ah, info video :D

hier zegt iemand dit
It is not possible to turn off PTV, even if you have turned off TC. While tracking, I turn off TC but when I was using Pagid pads, which are quite noisy, I noticed in certain corners that even though I was not touching the brakes, I could hear a chirp from the rear brakes. Clearly the brakes were being activated by the PTV system. My Porsche tech confirms that PTV can not be disabled unless someone is able to crack the ECU.
uitprogrammeren van PTV zou dan een mogelijkheid zijn als het niet bevalt?
wellicht dat je dan weer met garantie komt te zitten?

magoed, denk dat het voor de meeste 'normale' gebruikers 'beter' is? als ze het ook op de GT3 e.d. hebben,
zal het toch wel goed werken en normaal gesproken geen overmatige slijtage geven, wellicht voor die 7% die er alles uithalen :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Berry1000RR, Gus en 2 gasten