Ik wil graag een Quaife wokkelsper monteren. Wat ik van een aantal mensen o.a. van een racecoureur heb gehoord, is dat bij te veel vermogen de auto gaat trekken op een recht stuk bij vol uitacceleren. M.a.w., je bent constant aan het corrigeren. Dit gebeurt alleen als het vermogen boven de 300 PK ligt of het koppel te hoog wordt. Ikzelf rij in een Leon 1p Cupra met 330 pk. De auto heeft standaard 240 PK. Quaife schrijft QDF16R voor. De auto is niet bedoeld om alleen op een circuit te rijden. Kan iemand hier iets over zeggen ?
groet,
gertje
Quaife sperdif Seat Leon Cupra 1P
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:48
- Locatie: Hoofddorp
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Quaife sperdif Seat Leon Cupra 1P
Geen idee of het ook zo is maar wat was de motivatie er achter? Is dat een eigenschap van een wokkelsper?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:48
- Locatie: Hoofddorp
Re: Quaife sperdif Seat Leon Cupra 1P
Dat weet ik niet, daarom stel ik hier de vraag. Volgens mij zitten hier genoeg techneuten.
- trancedrift
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
- Locatie: Zuid Holland
Re: Quaife sperdif Seat Leon Cupra 1P
Torque steer op FWD auto's krijg je door de verschillende lengte van de aandrijfassen - versnellingsbak ligt altijd aan een kant van de motor dus een aandrijfas is altijd langer. Als je met open diff zit en de banden makkelijk gaan slippen (natte wegdek bijvoorbeeld) krijgt een van aangedreven banden altijd het voordeel en breekt eerder los. - als gevolg wordt je stuurwiel naar die kant getrokken.
Sper diff lost dat op. Er zijn twee grote groepen verschillende soorten sper diffs - torsensper en platensper. Quaife is de meest bekende fabrikant van torsensper diffs en ze zijn bekend als meer straatvriendelijk oplossing - bijna geen bijgeluiden, niet meer dan 50% lock (dus een band krijgt 100% koppel, andere 50%), zachte ingreep en werkt altijd als open diff met afremmen. Nadeel is dat als een band in de lucht zit, krijgt de andere 0% koppel. 300pk motor is maar 250-260 pk op de wielen is nog met open diff te doen, zeker met stability control aan. Boven dat heb je echt sper diff nodig. Torsen diffs zijn niet echt goed voor grote koppel en vermogen FWD auto's - dan krijg je nog steeds torque steer, en ze zijn eigenlijk minder sterk.
Platten sper diffs hebben veel verschillende soorten van puur mechanisch tot elektrisch en hydraulisch aangedreven. Wat de gezamelijke factor is dat overbrenging van koppel gebeurt op basis van frictie schijven en druk. Op de voorwielen moet je altijd 1 way ot 1.5 way sper hebben - dat betekent dat de diff werkt als open of bijna open diff bij afremmen met motor, anders krijg je meteen hele sterke lift off oversteer. Voordeel van deze sper diffs is - altijd koppel overbrenging naar beide wielen, lock tot 100% en ook redelijk snel ingreep, en ze kunnen tegen hogere pk/Nm getalen. Nadelen zijn best veel - veel meer bijgeluiden, ook zeker bij nemen van bochten voor FWD auto's, krakteristieke klik, veel agressiever voor de versnellingsbak en koppeling, worden te warm, en moeten elke jaar of twee van intensief gebruik gereviseerd worden. Maar lossen zeker alle torque steer op
Sper diff lost dat op. Er zijn twee grote groepen verschillende soorten sper diffs - torsensper en platensper. Quaife is de meest bekende fabrikant van torsensper diffs en ze zijn bekend als meer straatvriendelijk oplossing - bijna geen bijgeluiden, niet meer dan 50% lock (dus een band krijgt 100% koppel, andere 50%), zachte ingreep en werkt altijd als open diff met afremmen. Nadeel is dat als een band in de lucht zit, krijgt de andere 0% koppel. 300pk motor is maar 250-260 pk op de wielen is nog met open diff te doen, zeker met stability control aan. Boven dat heb je echt sper diff nodig. Torsen diffs zijn niet echt goed voor grote koppel en vermogen FWD auto's - dan krijg je nog steeds torque steer, en ze zijn eigenlijk minder sterk.
Platten sper diffs hebben veel verschillende soorten van puur mechanisch tot elektrisch en hydraulisch aangedreven. Wat de gezamelijke factor is dat overbrenging van koppel gebeurt op basis van frictie schijven en druk. Op de voorwielen moet je altijd 1 way ot 1.5 way sper hebben - dat betekent dat de diff werkt als open of bijna open diff bij afremmen met motor, anders krijg je meteen hele sterke lift off oversteer. Voordeel van deze sper diffs is - altijd koppel overbrenging naar beide wielen, lock tot 100% en ook redelijk snel ingreep, en ze kunnen tegen hogere pk/Nm getalen. Nadelen zijn best veel - veel meer bijgeluiden, ook zeker bij nemen van bochten voor FWD auto's, krakteristieke klik, veel agressiever voor de versnellingsbak en koppeling, worden te warm, en moeten elke jaar of twee van intensief gebruik gereviseerd worden. Maar lossen zeker alle torque steer op

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast