Nieuwe auto met (blanco) kenteken.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Nieuwe auto met (blanco) kenteken.

Bericht door Arthur » 30 mei 2016, 12:00

In mijn almaar voortdurende zoektocht naar andere auto's ben ik nu weer eens gestuit op een "nieuwe" auto die al een (blanco) kenteken heeft. De auto heeft dus nul km's, krijgt de volledige fabrieksgarantie en je wordt de 1e eigenaar. Maar heeft al een kenteken van vorig jaar augustus/september. Heel veel particulieren zegt een kenteken niets maar garages/handelaren weten natuurlijk wel wat voor vlees ze in de kuip hebben. Nu zou een paar maanden mij niet storen, als het in hetzelfde jaar is en nog dezelfde lettercombinatie. Maar deze auto is dus straks van 2016 met een G... kenteken van 2015 terwijl we nu al bij J... zijn.
Er zit natuurlijk een aardige korting op maar ik vraag mij af: gaat mij dit nog een keer bijten als ik deze na 1-2 jaar ook weer van de hand doe? Betreft een auto met een nieuwwaarde van 65-70k, schrijft dus als een malle af. Gaat dit bij deze constructie niet extra hard, ookal zit er een 8k korting op. Ik ben bang van wel...
Zouden jullie een (nieuwe) auto kopen met een kenteken van een jaar ouder?

tomgtr

Re: Nieuwe auto met (blanco) kenteken.

Bericht door tomgtr » 30 mei 2016, 12:08

I zou geen moeite hebben met oud kenteken als de karting ernaar was. 8 K korting vind ik erg weinig als ik zie met wat voor kortingen Mercedes aan het smijten is met vorraad modellen. Feit dat hij er na een jaar nog staat zegt alles denk ik. Ik zou zeggen 12 k karting en fatsoenlijke inruil of opzouten.

allen

Bericht door allen » 30 mei 2016, 12:23

Och, 8k korting is op zich toch al redelijk? En waarom zou het bijten? Het is toch ook weer niet zo dat je vandaag 8k bespaard en je afschrijving 10k hoger ligt dan normaal.

De Mercedessen hebben momenteel wel een flinke korting, maar als je door de voorraadlijst gaat... Meestal alleen de basismotorisering en dat zijn nu vaak de modellen die ik net niet wil hebben.

dvh

Bericht door dvh » 30 mei 2016, 12:32

Zou je 8k meer afschrijving hebben tov een nieuw kenteken?
Het verschil is de daadwerkelijke korting.

Als het verschil nihil zou zijn is het geen korting maar een voorschot op de afschrijving.

ErikS

Bericht door ErikS » 30 mei 2016, 12:37

Plus één.
8K is niet genoeg op een auto van 65-70K.
Ik denk dat je die met de inruil weer om de oren krijgt.

En dan vooral omdat er een jaar verschil in zit.
Puur kijken naar op naam zetten (en die datum word naar gekeken!!) heb je officieel wel 'n auto van 2016 natuurlijk.

Tim N

Bericht door Tim N » 30 mei 2016, 12:55

Ik denk dat wanneer je een kenteken van afgelopen jaar hebt ook daar bij inruil naar gekeken gaat worden.
Daarbij is de auto dan reeds een jaar oud. Bijkomend is dat je een voorraad wagen koopt welke je dus niet naar eigen hand kunt zetten. (maar als het die 5-boot met m-pakket is en de opties verder goed zijn :wink: )

allen

Bericht door allen » 30 mei 2016, 13:01

Wellicht dat ik het allemaal wat anders bekijk. Ik ga er gemakshalve van uit dat de wagen in de showroom staat met 8k korting. Dat is dan voor het onderhandelen. Ik zie die korting feitelijk niet eens als korting maar afschrijving. Het voordeel is niet je daadwerkelijke korting maar het krijgen van een auto met nul kilometers op de klok. Over 3 jaar heeft Arthur procentueel niet meer afgeschreven dan hij met een nieuw te bestellen auto gedaan zou hebben, alleen wel die 8-10k op zak kunnen houden.
Je krijgt in mijn ogen pas iets om de oren als je in verhouding meer afschrijft dan bij een nieuwe auto.

---

Een wagen vanaf een configurator naar eigen hand zetten is in mijn geval overigens eerder een nadeel dan een voordeel. Frusterend om te moeten kiezen wat je wel of niet wilt hebben. Gewoon met de vinger wijzen in de showroom werkt echt heerlijk. :tooth:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2016, 13:37

allen schreef: Een wagen vanaf een configurator naar eigen hand zetten is in mijn geval overigens eerder een nadeel dan een voordeel. Frusterend om te moeten kiezen wat je wel of niet wilt hebben. Gewoon met de vinger wijzen in de showroom werkt echt heerlijk. :tooth:
Delaatste auto die ik zelf samengesteld heb was mijn GTR en daar kon je zo'n beetje alleen de kleur kiezen. De rest is teveel geode en krijg ik een hartverlamming van de prijzen van al die opties. Als het er allemaal op zit en de prijs is bekend heb ik er minder moeite mee dan dat ik echt te zien krijg dat een geel stukje stof een paar honderd meer kost dan een zwart stukje stof zeg maar.

allen

Bericht door allen » 30 mei 2016, 13:43

Vergat nog even te melden dat je na max 1,5 week kunt rijden ipv 3-6 maanden wachten op dat stomme ding. :mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 30 mei 2016, 15:12

Naar mijn idee is de korting wat aan de krappe kant. Vandaar de vraag. Als ze alleen naar de tenaamstelling kijken is het niet zo'n probleem. Maar gaan ze rekenen vanaf 2015... Mijn huidige auto is bijna 1,5 jaar oud (01-2015) en daar willen vanaf nieuw gezien nu 37k op laten afschrijven bij die dealer. Ik kocht hem als 8 maand oud dus toen was er ook al een berg afgegaan, gelukkig. Dit is de zogenaamde handelsprijs en ik krijg toch 8k korting? Maar als ze met deze straks gaan rekenen vanaf 2015 dan schrijf ik het komende jaar ook nog eens 20-25k af op deze... Daar heb ik geen zin in. Als ik zie dat ik in 2014 iets van 17k korting kreeg op een 3-serie, niet helemaal vergelijkbaar, alhoewel dit ook een voorraadauto is waar ze vanaf moeten. En wat ik laatst hier las over korting op een Golf (ErikS?). Dan lijkt mij dat 15k+ eerst komt? Of ben ik te ambitieus :)
Er is mij iig al een achterlijk voorstel gedaan, dan mag ik dat toch ook wel :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 30 mei 2016, 15:21

37k Afschrijven binnen 1,5 jaar. Denk dat ze je niet helemaal serieus nemen?
Begin me nu zorgen te maken. Heb na lange tijd weer eens een 'normale' wagen gekocht. Met dit soort afschrijvingen vanaf nieuw zie ik me de komende 10 jaar geen auto meer inruilen. :shock:
Net als vroeger 'oprijden'...

Arthur

Bericht door Arthur » 30 mei 2016, 15:49

Jouwe was vermoedelijk geen 71k nieuw maar je hebt wel een uitloopmodel. De opvolger is er al en de huidige is ook aardig luxe en afgeprijsd. Maar die luxe met extra korting heb jij nu al, toch?

En over dat serieus genomen worden... Denk het ook niet maar ze hangen hele lulverhalen op dan, de meesten van ons zullen dat wel kennen. En ik kreeg natuurlijk 8k korting... Maar die krijgt iedereen, zo staat ie in de showroom. Dan veilig handelsprijs bieden is wel erg makkelijk.

Waar het me eigenlijk om gaat is hoe er, over 1-2 jaar, tegen een auto wordt aangekeken met een kenteken van een jaar ouder.

ErikS

Bericht door ErikS » 30 mei 2016, 15:53

En wat ik laatst hier las over korting op een Golf (ErikS?)
Dat valt alles tegen.
Ik rij een business line (Dus wel dik in de opties voor weinig) met een kenteken waarde van 34700.
32400 betaald incl afleveren....

Bij een 116i was het een waarde van 42500 -> 28500 incl afleveren. (M sport, 12,5K aan opties op €0,-)
En dan heb ik het over eenzelfde constructie als waar jij nu naar kijkt. Dus al incl kenteken.

dvh

Bericht door dvh » 30 mei 2016, 16:11

Mijn bmw was 9500 bij aankoop.
4.5k aan onderhoud
En bij verkoop reken ik op een 7500.

6.5k afschrijving in een naar tijd. En dan rij ik nog een oude bak.
(Waar ik overigens de Golf wel zoek mee rij...)

Arthur

Bericht door Arthur » 30 mei 2016, 16:16

@ErikS: aan de bedragen te zien bedoelde ik die 116i wss :)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2016, 16:16

Bij een Nieuwe F11 is dat zeker 3 maal die kosten David.

Maar 8 k korting op een voorraad model van een jaar oud en inkoopprijs bieden is echt een lachertje.

ErikS

Bericht door ErikS » 30 mei 2016, 16:41

(Waar ik overigens de Golf wel zoek mee rij...)
Vergis je er niet in...... Golf weegt geen drol...... :mrgreen:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2016, 16:44

Drag race!

allen

Bericht door allen » 30 mei 2016, 16:51

Heb wel de extra luxe, maar ik zie dat niet als korting Arthur. Dat krijgt iedereen op zo'n moment. In het geval van de V70 ging het me gewoon om de nieuwprijs in die uitvoering en wat ik er zelf voor moet dokken op het moment dat dat ding een paar maanden oud is. Ik geef ook vooraf duidelijk aan dat ik een eerlijke inruilprijs wil en als ze met een autotelex verhaal/prijs komen, ik per direct klaar ben en de deal niet rond komt.
Ze mogen me bellen als ze een goed bod kunnen uitbrengen of als ze zeker weten dat ze daar niet in gaan slagen. Of het een dag of 3 weken duurt vind ik niet spannend.
Dat heeft geresulteerd in nog een klein beetje verder onderhandelen over de V70, en een erg lage afschrijving voor de Defender.
In jouw geval met de de 5 Touring? Met zo'n afschrijving was ik vertrokken. Als ik in de zeik genomen wil worden boek ik wel een ticket bij een cabaretier. Ben ik met maximaal 6 tientjes klaar. :bag:

@Erik, je bent denk nog jong? Het is in de grote mensenwereld vrij normaal om te onderhandelen bij de aanschaf van een auto hoor. Zeker bij VAG. De winstmarges daar zijn extreem.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 mei 2016, 17:03

Ah ik ben ook nog jong. :headbang: :swinging: :hosanna: :thnx:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 30 mei 2016, 17:09

Max 35K afschrijving en minimaal 10k korting regelen dus. Een tegen(schand)bod doen kan altijd, kijken wat ze doen. Ergens beginnen bij 32K afschrijving en 12K korting en kijken hoe gunstig je uit kunt komen.

dvh

Bericht door dvh » 30 mei 2016, 17:12

tomgtr schreef:Drag race!
:crazy:

ErikS

Bericht door ErikS » 30 mei 2016, 17:27

@Erik, je bent denk nog jong? Het is in de grote mensenwereld vrij normaal om te onderhandelen bij de aanschaf van een auto hoor. Zeker bij VAG. De winstmarges daar zijn extreem.
Ben benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat ik dat niet gedaan heb?

Ik heb die auto echt serieus netjes gekocht.
Als je de opties los zou gaan aanvinken kom je rond de 40K uit.

Overigens heb ik 'm bij een bekende gekocht, en uiteraard meerdere offertes laten doen bij andere dealers.
Die kwamen niet eens in de buurt. ;-)

allen

Bericht door allen » 30 mei 2016, 17:35

Graag gedaan Tom. :tooth:

@Erik:
Wat het gekost zou moeten hebben als je het los zou aanvinken... De verkoper weet het mooi te brengen. :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 30 mei 2016, 17:58

Business line tov een gewone, we hebben alles samen uitgedokterd, en hij heeft zelfs zijn maximale korting via Pon laten zien. Het is een volle neef van me, en geloof mij maar, ik ben echt niet gek. Korting via Pon op een gewone is 8%, op een business line was dat 2%. De rest v/d marge komt bij de dealert vandaan.
34700 -> 31000 zonder afleveren is overigens ook gewoon 10%.

Ik snap trouwens ook niet waarom ik me loop te verdedigen, ik vind het een nogal denigrerende opmerking zoals je hem plaatst.

Plaats reactie