Marijns BMWtje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Longbow

Marijns BMWtje

Bericht door Longbow » 26 mei 2016, 01:08

Sinds een kleine 5 jaar in mijn bezit, een '99 e46 328Ci Topaz Blau. In de tussentijd aardig wat aan veranderd, ik zal voor t gemak even terug gaan in de tijd.

Maart 2012
Afbeelding

Dit was zoals ik 'm kocht eind 2011, en later kwam ik op het idee velgen te kopen, en dat moest natuurlijk niet iedereen hebben.

April 2012 meeting bij De Meern
Afbeelding

Na veel proberen met spacers en verschillende maten banden werd het uiteindelijk 225/35/19 en 235/35/19 op 9 en 10j. Dit in combi met de HSD schroefset zag netjes uit, maar reed niet geweldig. In de tussentijd ook een huis gekocht en toen was het ineens;

Juli 2014
Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar eindelijk eens naar de Nordschleife gegaan, iets wat al langer op de bucket-list stond maar nooit van gekomen, tot vorig jaar dus! :blink: Terug de originele wintervelgen eronder gelegd met een setje goedkope bandjes.

Augustus 2015
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu heb ik een maandje terug een setje 17 inch BBS op de kop getikt met Bridgestone Potenza's en vandaag de BBK voor non-M bij GTRene gehaald. Zodra die erop liggen en ingeremd zijn gaan we weer richting Nurburg! Tot die tijd staat de BMW er zo bij.

Afbeelding

Danish

Re: Marijns BMWtje

Bericht door Danish » 26 mei 2016, 01:36

Het is je dus gelukt met de remmen :thumbup:

had geen reactie meer vernomen van je op BP

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 26 mei 2016, 10:27

Mooie kleur ;-)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 26 mei 2016, 11:30

Net ding! Zijn die remmen nou echt een groot verschil qua stopkracht en uithoudingsvermogen?

Longbow

Bericht door Longbow » 26 mei 2016, 15:32

He Danish! Ja zoals je ziet heb ik het gevonden ja, thnx voor de tip! Heb na jouw tip even op dit forum hier rond zitten neuzen en bimmerportal (met overwegend M-bumpers en iPod connectors als gespreks onderwerp) was even uit mijn systeem verdwenen.

Of de remmen een enorm verschil gaan maken zullen we gaan zien. Huidige schijven zijn beetje krom, en zou dan meteen de klauwen willen laten reviseren of evt vervangen. Nu heb ik een volledige setup kunnen vinden die ook nog eens een maatje groter is dus ik ben benieuwd!

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 26 mei 2016, 22:54

Heb op de Touring destijds ook een set van GTRene gezet. Dat was echt een behoorlijk verschil. Op de circuits was iedereen onder de indruk van de stopkracht van zo'n BBK!

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2016, 12:24

ik vind deze set zo op de foto wel mooi staan,

Afbeelding

Of de remset veel uitmaakt, I don't know, zie nu dat je oude set al 300x22 mm was ipv bv de 286x22 mm wat daarvoor veel gebruikt werd.

Nu dus 325x25 mm, magoed alle beetjes helpen en het is weer een vers setje :D
Je kan ook in deze maat 2-delige remschijven kopen van BMW (of ander merk) zijn wel wat duurder, maar wellicht ook nog wat 'beter' of ze dat geld waard zijn tegenover 1-delige zal er wellicht aan liggen hoe die gebruikt wordt.

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E4 ... erforated/" onclick="window.open(this.href);return false;

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 mei 2016, 13:10

Spijkerhard schreef:Heb op de Touring destijds ook een set van GTRene gezet. Dat was echt een behoorlijk verschil. Op de circuits was iedereen onder de indruk van de stopkracht van zo'n BBK!
Maar even op de wishlist erbij gezet dan. :thumbup:

Longbow

Bericht door Longbow » 31 mei 2016, 12:46

Helaas heb ik de BBK nog niet kunnen monteren, afgelopen vrijdag aan begonnen maar toen bleken mijn achterste remleidingen zo roestig dat ik ze letterlijk verdraaide met het losdraaien vd bout, een wonder dat het (nog) niet lekt of gebroken is na vrijdag maar goed... Voorkant maar eens bekeken, speciaal nog even een setje open ringsleutels gehaald voor dit klusje, resultaat, zelfs met open ringsleutel draaide ik vrijdag de voorste bout rond.

- zucht -

Auto staat nu dus ff stil en nu op zoek naar de juiste oplossing hier voor. Remleidingen volledig vervangen van voor naar achter? Roestige stukken verwijderen en daar nieuwe koperen leidingen plaatsen? Of toch gaan voor flexibele rvs leidingen..? More to follow

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2016, 17:52

die open sleutels draaien er vaak ook zo over, valt soms tegen, ik heb een iets dikkere/hogere steeksleutel die op die manier ook meer grip heeft en dat met wd40 oid en wat mazzel krijg je ze los...en als het dan nog niet gaat de griptang bij oude leidingen.

met bepaalde bouten/moeren heb ik ook wel eens bv 2 sleutels 17 op elkaar geplakt en dan iets los draaien wat heel vast zat, waar je anders de hoeken eraf zou draaien, moet dan wel een vrij dikke bout/moer zijn, maar dan creëer je ook bijna dubbele 'grip'vlak zeg maar.

maar wel mooi balen dus...als het echt vast zit en de boel kapot draait oid dan zit je, nu kan je daar schijnbaar wel nwe wartels op zetten denk ik?
roestige leidingen? das minder, alles vervangen moet je een handig iemand voor hebben denk ik en zo'n buigtang denk ik, opzich niet verkeerd als je dat allemaal vernieuwd, maar wel een tegenvaller.

Longbow

Bericht door Longbow » 01 jun 2016, 02:02

Wat moet dat moet. Zou het inderdaad zelf kunnen doen maar heb geen brug oid. Wel een ruime garage maar om constant onder de auto te liggen is niks, daar zijn BMW's echt té goed voor in elkaar gezet. Achterste gedeelte hoeft niet geheel vervangen te worden maar gaat goed komen. :blink:

Afbeelding

Afbeelding

Longbow

Bericht door Longbow » 01 jun 2016, 02:34

Nog wat leuke plaatjes, ergens in de Eifel 2 jaar terug. En nee het loopt niet aan! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 01 jun 2016, 10:57

Zie,ik jouw auto nou op stenen of tegels staan?
Never-de-nooit-niet-doen!

Longbow

Bericht door Longbow » 01 jun 2016, 12:53

De stenen zijn als verhoging. De auto rust op een blok hout bovenop die stapel stenen. :wink:

frankie

Bericht door frankie » 01 jun 2016, 13:05

Om het even of er hout tussen zit, ik zou er niet graag onder gaan liggen, maar goed ieder zijn ding.

Mooi ding verder :df:

ErikS

Bericht door ErikS » 01 jun 2016, 16:30

Longbow schreef:De stenen zijn als verhoging. De auto rust op een blok hout bovenop die stapel stenen. :wink:
Er is een BMW forum member op deze manier aan zijn einde gekomen omdat de auto van 't stapeltje afwiebelde........ Assteunen zijn er niet voor niks. Compleet onveilig, zo'n stapeltje in het midden.

Wat ik zeg, hij kan het niet meer navertellen nadat die siebener op hem is gezakt......

Longbow

Bericht door Longbow » 03 jun 2016, 18:27

Dank voor de waarschuwing. Moest eigenlijk een extra setje assteunen halen.

Momenteel nog aan het twijfelen of ik de leidingen ga vervangen voor originele, nieuw laten maken uit koper of RVS gevlochten flexibele leidingen. Wat zouden jullie doen?

Longbow

Bericht door Longbow » 03 jun 2016, 18:27

- dubbelpost -

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jun 2016, 19:05

persoonlijk als de leidingen roestig zijn, zou ik ze vervangen door originele leidingen van BMW
kosten dacht ik niet veel.
toevallig 2 jaar terug zelf nog 1 vervangen links achter, die was bijna niet los te krijgen, uiteindelijk wel los maar die wartel totaal geen kanten meer (griptang kwam er aan te pas)

Dus nwe leiding besteld, blijkt gewoon een recht stuk te zijn met wartels, die je zelf in model moet buigen met bv een kleine buigtang, ook niet duur.
En dan om het af te maken, staal omvlochten setje slangen halen voor jou kar, bv van Goodridge zijn mooie setjes, redelijk geprijsd en kan je bv op bestelling wat in lengte aanpassen zonder extra kosten.

Heb bv al 2 aangepaste Goodridge setjes hier besteld >

https://www.voorwindenparts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

voor de 328i e46? bv hier

https://www.voorwindenparts.nl/auto-ond ... m.html?p=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Longbow

Bericht door Longbow » 11 jun 2016, 00:28

Maandag ga ik naar een garage hier in de buurt waarvan de eigenaar ook een Topaz blauwe 328Ci heeft en toevallig op zijn eigen auto vorig jaar óók de remleidingen heeft vernieuwd. Benieuwd hoeveel er vervangen moet worden.

Remleidingen had ik al liggen voor + achter en heb bij jouw setje ook een set slangen erbij dus gebruik gewoon deze. De BMW is meer een Limburgs landschap cruiser waarmee ik een enkele keer op de ring wil. T is (nog!) geen hardcore ringbak. :wink:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 11 jun 2016, 09:19

ErikS schreef:
Longbow schreef:De stenen zijn als verhoging. De auto rust op een blok hout bovenop die stapel stenen. :wink:
Er is een BMW forum member op deze manier aan zijn einde gekomen omdat de auto van 't stapeltje afwiebelde........ Assteunen zijn er niet voor niks. Compleet onveilig, zo'n stapeltje in het midden.

Wat ik zeg, hij kan het niet meer navertellen nadat die siebener op hem is gezakt......
Als dit over mijn provincie genoot gaat dan klopt het verhaal niet helemaal. Die had hem op de krik staan. Geen stenen, geen as steunen maar alleen de krik.

Luco

Bericht door Luco » 11 jun 2016, 09:51

Als je hem dan zo op een stapeltje stenen met een blokje hout wil zetten, doe dan twee stapeltjes.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jun 2016, 10:01

Als dit over mijn provincie genoot gaat dan klopt het verhaal niet helemaal. Die had hem op de krik staan. Geen stenen, geen as steunen maar alleen de krik.
Het gaat meer om het risico van omtikken.
Alleen een 'steun' in het midden, mij niet gezien......

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 11 jun 2016, 10:53

Bij een (bak-)steen gaat het vooral om puntdruk. Een baksteen bezwijkt relatief snel (scheurt), en als het gewicht dan met snelheid op de volgende steen komt is het gebeurt met de hoogte.
Met wat hout kun je dat wel oplossen, maar beter een setje assteunen idd.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 13 jun 2016, 08:43

Leuk project!

Ik zou er gewoon koperen leidingen onder maken, roest ook niet weer en is makkelijk zelf te doen.
Gelijk een setje staalomvlochten remslangen en betere remvloeistof.

Plaats reactie