Garantie probleempje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
FDD

Garantie probleempje

Bericht door FDD » 24 mei 2016, 20:59

Hallo,

Ik heb een probleem met een garantiegevalletje, eerst nog even zonder namen van het bedrijf te noemen, ik wil gewoon even weten wat mijn eventuele rechten zijn.

Nadat een onderdeel van mijn wagen kapot is gegaan, ben ik opzoek geweest naar een bedrijf die dergelijke onderdelen herstelt.Doordat het bedrijf ver weg zit is in overleg door een bedrijf in mijn buurt het onderdeel verwijderd van mijn wagen en vervolgens opgestuurd naar het bedrijf die het onderdeel herstelde en vervolgens weer heeft terug gestuurd waarna het weer gemonteerd is op mijn wagen.

Binnen de garantie termijn bleek het onderdeel kapot te zijn en is het bovenstaande proces herhaald. Op zich alles prima alleen nu wil het bedrijf dat het onderdeel 2x heeft herstelt mij alleen tegemoet komen met de kosten van het verwijderen en plaatsen van het onderdeel. Deze kosten a 371 euro excl. zouden voor mij zijn.

Hij snapt ook wel dat ik het daar niet mee eens ben, immers als hij de eerste keer zijn werk goed gedaan had, had ik geen extra kosten voor de 2e keer montage en demontage. daarom wil het bedrijf mij wel tegemoet komen met een bedrag, echter niet het volledige bedrag.......

Volgens mij heb ik recht om het complete bedrag vergoed te krijgen of ben ik nu raar?? Graag jullie mening hierin....

Groeten,
Eric

Luco

Re: Garantie probleempje

Bericht door Luco » 24 mei 2016, 22:13

Volgens mij is dat een lastige, de meeste bedrijven repareren dat het onderdeel weer kosteloos, maar extra kosten vallen daar niet onder, maar of dat rechtsgeldig is??
Macboy zal je vast kunnen helpen.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 24 mei 2016, 22:14

Wat heb je hier vooraf over met ze afgesproken?

FDD

Bericht door FDD » 25 mei 2016, 01:05

Niks over afgesproken. Voor mij was dat logisch dat alles vergoed word, er is door hun ook niks over gezegd. Pas toen hun het onderdeel weer klaar hadden werd dit vermeld.

Voor mij een deksel op de neus, nogmaals deze extra kosten komen voort doordat hun geen goed werk hebben geleverd.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 mei 2016, 07:06

In principe komen onderdelen voor vergoeding in aanmerking als aantoonbaar wanprestatie is geleverd. Dat geven ze zelf ook toe begrijp ik dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Het zit hem denk ik enkel in de transport kosten ? Normaal zou dit geen issue moeten zijn. Maar als jij zelf voor een bepaalde transport methode kiest, is het de vraag of een ander daarvoor mede verantwoordelijk is. Stel jij kiest ervoor om een onderdeel te bezorgen in Marokko, dan wil dat niet zeggen dat het bedrijf dus ook daarvoor aansprakelijk kan worden gesteld. Maar goed bezorging in Nederland is vrij normaal natuurlijk. Even iets meer info en details nodig dus.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 mei 2016, 07:48

Voor meer info en details even het draadje van zijn E39 M5 opzoeken en de laatste 6 a 7 berichtjes lezen gok ik :wink:

FDD

Bericht door FDD » 25 mei 2016, 10:08

@Macboy

Ik stuur je zo even een berichtje

Macboy

Bericht door Macboy » 25 mei 2016, 22:09

Heb als antwoord gegeven dat je volgens mij een bedrijf niet zomaar kan verplichten om kosten van montage en demontage te betalen uitgevoerd door een derde (BMW) als ze dit zelf willen en kunnen doen. Daar zijn ze volgens de garantiebepalingen immers toe verplicht.

Ik zou gewoon het bod accepteren als dit laag is want het is veel goedkoper en sneller dan juridisch advies inschakelen. Dat houdt de relatie ook goed met het betreffende bedrijf, wat soms goed kan zijn en soms niet zou uitmaken. Dat kan je zelf beoordelen.

FDD

Bericht door FDD » 25 mei 2016, 22:28

Ze konden het niet doen omdat mijn wagen daar niet zolang op hun terrein kom staan. Ik ben soms 6-8 weken weg.

Als hun werk gewoon goed was geweest had ik geen dubbele kosten a 371 excl. Btw gehad. Hun hebben we fout gemaakt en de consequentie is dat ik 400 mag betalen dat vind ik nogal raar.

Als ik een dergelijke fout maak op mijn werk kan dat tussen de 70k en 4 miljoen kosten. Mijn klant moet dan ook maar tevreden zijn dat hij wel de kosten betaald maar geen data krijgt? Daar zullen ze never mooi mee akkord gaan.

Sidney

Bericht door Sidney » 26 mei 2016, 07:59

FDD schreef:Als ik een dergelijke fout maak op mijn werk kan dat tussen de 70k en 4 miljoen kosten.
Niet als ik het contract gecheckt heb hoor ;-)

ErikS

Bericht door ErikS » 26 mei 2016, 08:15

Als je het bij een derde laat oplossen zit je inderdaad zelf aan de montagekosten ed. vast.

Hun eigen uren zijn uiteraard een ander verhaal......

Macboy

Bericht door Macboy » 26 mei 2016, 09:14

Die €400 lijkt me ook fors, maar daar kun je wel aardig wat mee in de onderhandelingen toch ?

Misschien dat je gelijk hebt, maar jij rekt het causaal beginsel echt veel te ver op. Je kunt niet zomaar alles aan alles toewijzen. Schuld en schade liggen soms toch veel verder uit elkaar dan jij denkt. En je kunt een ander niet zomaar alles toerekenen ook al zijn ze aansprakelijk. Daar zitten de grenzen van de redelijkheid en billijkheid.

Nogmaals herhaal ik: als jij ervoor koos om na de install in Marokko te gaan wonen en die revisie uit te voeren. Moeten zij dan ook jouw vliegkosten betalen ? Het is immers hun schuld toch dat het niet goed is en jij nu een vlucht moet betalen door hun toedoen ?

Je snapt hopelijk met dit voorbeeld dat het niet zo makkelijk is.

Overigens herhaal ik dat ik je enkel mijn mening geef, geen bindend juridisch advies. De kans dat ik gelijk heb is echter niet klein. En de kosten die jij moet betalen om dat zeker te weten zijn niet gering.

Leermoment voor de volgende keer: leg dit soort dingen even vast. Zeker als je weet dat je veel van huis bent en geen zin in rompslomp hebt. En een goed bod doet vaak wonderen !

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 26 mei 2016, 11:06

Macboy schreef:
Overigens herhaal ik dat ik je enkel mijn mening geef, geen bindend juridisch advies. De kans dat ik gelijk heb is echter niet klein. En de kosten die jij moet betalen om dat zeker te weten zijn niet gering.
:roflol:

Binnenkort toch maar een Boxster S ipv Boxster? ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 mei 2016, 11:10

Macboy op z'n sterkst. (Geen sarcasme) Heel goed verhaal Ilja. :thumbup:
Hoe 'wrang' ook voor FDD in dit geval.

@indo: En 'n Talisman erbij voor de fun kilometers:)

FDD

Bericht door FDD » 26 mei 2016, 16:40

Macboy,

Ik vermoed dat je ondanks mijn privebericht het verhaal nog niet compleet snapt.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de wagen naar hun toe ging. Echter toen ze hoorde dat ik soms 6 tot 8 weken weg was en mijn wagen dus op hun terrein verbleef wilde ze dat liever niet. Na overleg tussen alle 3 de partijen (Hardeman / mijzelf / BMW dealer) hebben we dus deze optie gemaakt.

Dat ik toen ook alle kosten moest betalen was ook helemaal geen problem, immers het differentieel moest gereviseerd worden.

Daarna zijn dus de klachten gekomen en moest het bovenstaande dus nog een keer uitgevoerd worden. Aangezien hun hun werk niet goed hebben uitgevoerd hoef ik niet opgezadeld worden met 370 euro. De totale rekening was overigens 740 euro, dus ik vind mijzelf nogal schappelijk.........

Het verhaal van Marokko is natuurlijk klinkklare onzin. Net als dat je voor elke poep en scheet een contract gaat lopen opmaken :eatpaper: :eatpaper: . Ook al leven we in 2016 in een behoorlijk egocentrische maatschappij er bestaat hoop ik toch nog iets als goed vertrouwen....

Nogmaals als ik een fout maak, kan dat ook serieuze gevolgen hebben. Dan gaat het niet alleen om mijn handelen maar ook om de kosten die daar voor de benadeelde partij uitkomen. Lijkt mij dat die vlieger ook gewoon hier opgaat........

FDD

Bericht door FDD » 26 mei 2016, 16:41

@Sidney

Gelukkig maar :blink: :blink: :blink: :blink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 mei 2016, 17:21

Als ik Hardeman was dan zou ik gewoon kijken wat het normaal qua tijd kost om het diff te verwijderen, keer uurloon van eigen monteurs en daar de vergoeding op baseren. Dat zijn namelijk de kosten die ze normaal ook zouden maken.

Valt de rekening van de dealer hoger uit dan is dat jammer voor jou.

Je mag van Hardeman verwachten dat ze de schade kosteloos herstellen maar je hoeft ook niet te verwachten dat ze een peperdure rekening van een dealer pikken. Diffs verwijderen is geen hogere wetenschap, had je ook bij een lokale garage kunnen laten doen die de helft aan uurloon rekenen.

FDD

Bericht door FDD » 26 mei 2016, 18:09

@Bert

Precies dat is ook het minste wat ik verwacht. Nu ben ik geen monteur, maar een differentieel er onder uit halen reken ik 2 uur max voor. Terug zetten ook 2 uur max, zit je op pak hem beet 4 uur in totaal.

Dealer uurloon is is redelijk lag dit ivm de leeftijd van de wagen, ik krijg wat korting tegenover het normale tarief. Misschien werkt hun monteur dan voor pak hem beet 60 euro zit ik op 240 euro. Nogmaals dan hoor je mij helemaal niet..

Bij de grote rekening zitten ook andere zaken en die heb ik netjes naar hun opgestuurd met de vermelding erbij dat alle andere zakn niet door hun betaald hoeven te worden alleen het uurloon met betrekking op he differentieel. Is wel zo eerlijk...

Ik neem volgende eek wel contact met ze op, heb net een begrafenis achter de rug en wil niet teveel emoties in een email hun kant op proppen, dat gaa juist averechts werken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 mei 2016, 01:16

Ik krijg het idee dat je de mening(en) van anderen niet echt accepteert. Zelfs die van een jurist niet :)
FDD schreef:Hallo,

Ik heb een probleem... ...Graag jullie mening hierin....

Groeten,
Eric

allen

Bericht door allen » 27 mei 2016, 06:03

Een deel vergoeding voor het in- en uitbouwen zou niets meer dan meegenomen zijn. Het is in mijn ogen niet iets waar je recht op hebt.
Je kunt natuurlijk proberen af te spreken dat je in jouw situatie even een afspraak maakt wanneer je weer naar Nederland komt en ze dan tijd voor je inruimen. MdV of een goede vriend die even de wagen brengt en haalt kan ook een oplossing zijn.

PS, de monteur is al betaald. Of deze kan het in een paar verloren uurtjes doen of de eigenaar is zelf technisch onderbouwd en fixt het na sluitingstijd. In beide gevallen kost het kwa arbeid weinig tot niets.

En gecondoleerd uiteraard...

dvh

Bericht door dvh » 27 mei 2016, 09:03

ben ik opzoek geweest naar een bedrijf die dergelijke onderdelen herstelt
Bedrijf A wat het onderdeel heeft hersteld heeft onder garantie het onderdeel nogmaals hersteld. Dat jij het onderdeel door een ander bedrijf B laat monteren en dat daar kosten aan verboden zijn is logisch. Bedrijf B heeft ook geen belang en of garantie betreft het onderdeel.

Bedrijf A heeft en geeft wel garantie op het onderdeel. Maar doet verder geen werkzaamheden. Waarom zou bedrijf A jou tegemoet moeten komen in de kosten?

Ik verkoop brillen. Stel iemand koopt elders een bril. Ik slijp er glazen in. Bril gaat kapot. Klant krijgt garantie op de bril via het andere bedrijf en ik reken kosten voor het (opnieuw) overzetten v/d glazen. Ander bedrijf verkoopt je geen glazen. En ik verkoop je geen bril. Dat is gewoon je eigen risico wanneer je tussen 2 bedrijven gaat zitten.

Vervelend maar waar. Dan had je gewoon de totale werkzaamheden bij bedrijf B moeten laten doen. Hoe onhandig dat ook had mogen zijn. Als ervoor gekozen is om dat niet te doen dan draag jij daarmee het risico. Vind ik dan.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 mei 2016, 12:43

Het is natuurlijk wel in overleg omdat het bedrijf hem liever niet zo lang had staan.
Eigenlijk vind ik dus wel dat 'ie een klein mini beetje gelijk heeft dat alles vergoed moet worden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 mei 2016, 13:00

Ik zou kijken of zij het diff kunnen monteren en dan de kosten delen. Dat lijkt me het meest fair aangezien de oorspronkelijke montage in overleg is gegaan. Anders neig ik wel naar David zijn mening.

Dit is toch een beetje garantie-gevolgschade discussie. Als een generator hier stuk loopt en ik moet productie stoppen dan hoef ik voor de derving ook geen claim neer te leggen bij de fabrikant. Die is dan meteen failliet :wink:

allen

Bericht door allen » 27 mei 2016, 13:27

Erik, als het bedrijf geen ruimte heeft de wagen zolang te laten staan kun je ervoor kiezen om een bekende van de wagen te laten brengen en ophalen. Een andere optie is transport regelen door iemand als Dick Hoekendijk om maar wat te noemen.
Als je er zelf voor kiest om de wagen bij een ander bedrijf neer te zetten is dat imho niet meer dan normaal om zelf voor de arbeidskosten op te draaien. Het verhaal wordt anders als als de reparateur expliciet heeft verzocht het diff door een ander uit te laten bouwen.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 mei 2016, 14:40

Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in.
Het probleem dat hij er niet vaak is, moet niet 't probleem v/d garage worden.

Plaats reactie