ADAC waarschuwt: sleutelloze toegang is gevaarlijk

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jussi

ADAC waarschuwt: sleutelloze toegang is gevaarlijk

Bericht door Jussi » 26 apr 2016, 09:08

25-04-16 | Nicolas Joannès
De Duitse autovereniging toont aan dat de keyless-systemen toelaten dat dieven uitgerust met een versterker zo’n wagen soms heel eenvoudig kunnen starten.

Zo'n sleutelloos toegangsysteem, dat toelaat de wagen te openen en te starten met de sleutel op zak, is zeer handig. Maar ook zeer gevaarlijk, want met een simpele signaalversterker van 200 € kan een dief zich toegang verschaffen tot een voertuig dat zich 100 meter verder bevindt. De bestaande piratensystemen voor sleutels zijn daarmee zelfs overbodig geworden.

Dat meldt ADAC, na dit diefstalsysteem getest te hebben op 24 verschillende voertuigen en erin geslaagd te zijn alle wagens te openen en te starten. De Duitse autovereniging vraagt de constructeurs daarom een beter veiligheidssysteem te voorzien.
http://gocar.be/nl/autonieuws/nieuwe-te ... _weekly_nl

tomgtr

Re: ADAC waarschuwt: sleutelloze toegang is gevaarlijk

Bericht door tomgtr » 26 apr 2016, 09:13

Yup, vrienden uit Estland hebben elke nacht hun sleutels in aluminiumfolie ingepakt in de safe liggen!!!.

Jussi

Bericht door Jussi » 26 apr 2016, 09:19

Wat me nog niet duidelijk is, is of dit gaat over keyless go of keyless entry.

Ik moet bijvoorbeeld mijn auto met de sleutel openen/vergrendelen maar ik heb bijvoorbeeld geen contactslot. Behoort mijn wagen dan ook tot deze groep met hoog risico?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 apr 2016, 09:28

Nee, volgens mij niet. Je auto moet dan comfort access (BMW) hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 apr 2016, 10:52

Mijn stiefpa had zijn Grand Cherokee ooit open laten staan, legde zijn sleutels op de keukentafel, nam een bak koffie, stapte vervolgens in de JEEP en reed naar de zaak. Daar werkte hij tot laat in de avond, liep naar de JEEP en wilde toen de auto starten. Dat kon niet, want zijn sleutels lagen nog op de keukentafel.

Handig.

:bag:

Arthur

Bericht door Arthur » 26 apr 2016, 11:23

Dat heeft niets met keyless enrty te maken.
En hij sluit z'n auto ook niet af op het werk? Hoe ver staat die keukentafel dan van de auto, op de oprit? :lol:
Liep de auto want als de auto loopt dan kun je wegrijden maar geeft een waarschuwing dat de sleutel zich niet in de auto bevindt. Als ie al een paar meter vd auto verwijderd is dan kun je de auto niet starten. Wel een mooi verhaal. Of inferieure Amerikaanse rommel :)

Tommy

Bericht door Tommy » 26 apr 2016, 17:50

In m'n F30 doet ie het al niet meer als sleutel in m'n jas op de achterbank ligt. De grens is een beetje het kledinghaakje achterin.

Jussi

Bericht door Jussi » 26 apr 2016, 21:35

Was een artikel op het journaal aan gewijd. Blijkbaar gaat het dus om alle wagens met start stop knop. :shock: Ze lieten een filmpje zien hoe makkelijk het nu voor hen is om te starten. Blijkt een echte plaag te zijn in FR en GB.

Wel een vrij makkelijke oplossing voor: bakje maken met zilverpapier rond of een speciaal zakje die het signaal ook kan blokkeren.

Twist

Bericht door Twist » 26 apr 2016, 21:42

Tommy schreef:In m'n F30 doet ie het al niet meer als sleutel in m'n jas op de achterbank ligt. De grens is een beetje het kledinghaakje achterin.
Vreemd, bij mijn F31 doet hij het zelfs als de sleutel in de kofferbak ligt!

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2016, 22:36

Twist schreef:
Tommy schreef:In m'n F30 doet ie het al niet meer als sleutel in m'n jas op de achterbank ligt. De grens is een beetje het kledinghaakje achterin.
Vreemd, bij mijn F31 doet hij het zelfs als de sleutel in de kofferbak ligt!
inferieure duitse troep :lol: :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2016, 11:06

Arthur schreef:Dat heeft niets met keyless enrty te maken.
En hij sluit z'n auto ook niet af op het werk? Hoe ver staat die keukentafel dan van de auto, op de oprit? :lol:
Liep de auto want als de auto loopt dan kun je wegrijden maar geeft een waarschuwing dat de sleutel zich niet in de auto bevindt. Als ie al een paar meter vd auto verwijderd is dan kun je de auto niet starten. Wel een mooi verhaal. Of inferieure Amerikaanse rommel :)
Hij kon de auto op 't werk niet op slot zetten, omdat 'ie de sleutel niet kon vinden. Duh! :lol:

De oprit is naast de keuken. Tussen de sleutel en auto zat 10 a 15 meter hooguit.

Je kunt met een volgetankte JEEP Grand Cherokee Diesel, zonder sleutel, makkelijk naar Zuid-Frankrijk rijden, of diep Polen in, als je hem maar laat draaien...

Ach... er zijn ook mensen die hun sleutel even op hun tafel of bureau leggen en dan wordt de sleutel gejat... Het is allemaal om 't even, maar het blijft vreemd dat je weg kunt rijden met een auto waarvan de sleutel zich niet in de auto bevindt.

De JEEP is allang weer verkocht overigens. Nu Franse, Italiaanse en Engelse rommel. :lollerdelol:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 apr 2016, 10:55

best scary allemaal, ik hoef dat moderne spul ook niet, doe mij maar een gewone sleutel :D

Walter

Bericht door Walter » 12 aug 2016, 10:23

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 12 aug 2016, 11:30

Dennis Cavallino schreef:De oprit is naast de keuken. Tussen de sleutel en auto zat 10 a 15 meter hooguit.
Da's een behoorlijke afstand zeg. Ik moet echt pal naast de auto staan om 'm open te krijgen..zet ik een stap naar achteren dan werkt het al niet meer. En ja, de batterijen zijn nieuw :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 12 aug 2016, 11:55

Als ik de deur dichtrek met de sleutel in de hand start hij al niet :P

GTRene

Bericht door GTRene » 12 aug 2016, 12:03

dat is ook veiliger, anders meer kans op opvangen van code signaal via technische apparaatjes.

Knot

Bericht door Knot » 12 aug 2016, 12:58

Ik zeg pas bij de dealer voor de 4 cabrio die comfort access hoef ik niet... had je volgens hem nodig op de kap met de sleutel op afstand te openen...... geen idee of dat echt zo is maar liever zonder comfort pakket.

Vliet

Bericht door Vliet » 12 aug 2016, 13:53

Ik had ook keyless go op mn oude E90. Vond het geen prettig gevoel. De E36 laat ik geruster op de oprit staan :mrgreen:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 13 aug 2016, 01:30

Ik heb ooit mijn M5 meegegeven aan iemand zonder de sleutel (dus met draaiende motor, zo en nu ga jij maar ff uurtje rijden) . Die krijgt wel alarm dat de sleutel buiten bereik is maar de wagen stopt er dus niet mee. De A8 idem dito en dat zal bij de A6 niet anders zijn.

Toen zijn we eens gaan testen of ik hem dan bij wegrijden uit kon zetten door bijv de dichtknop ingedrukt te houden, niets van dat alles.

Dat is toch vreemd of zie ik een logische gedachtegang over het hoofd ?

:mrgreen:

Walter

Bericht door Walter » 13 aug 2016, 11:13

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 13 aug 2016, 11:16

Dat is toch het signaal onderscheppen/opvangen als je de auto opent of sluit met de zender?

ErikS

Bericht door ErikS » 13 aug 2016, 12:02

Ik ben er klaar mee om me daar zenuwachtig over te maken.
Auto goed verzekeren; Zolang ze maar niet binnen komen maak ik me er niet druk over.

De mijne is 3 jaar voor nieuw waarde verzekerd. Als ze hem nu meenemen koop ik gewoon een nieuwe Tiguan ofzo. :tooth:

Ik zal ze nooit uitnodigen, laat ik dat voorop stellen. :tooth: Maar na de Audi & de Up! weg..... Tja, het is vooral 1 maand heel lastig. Maar je doet er gewoon helemaal niks aan.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 aug 2016, 12:09

Erik schreef:Ik heb ooit mijn M5 meegegeven aan iemand zonder de sleutel (dus met draaiende motor, zo en nu ga jij maar ff uurtje rijden) . Die krijgt wel alarm dat de sleutel buiten bereik is maar de wagen stopt er dus niet mee. De A8 idem dito en dat zal bij de A6 niet anders zijn.

Toen zijn we eens gaan testen of ik hem dan bij wegrijden uit kon zetten door bijv de dichtknop ingedrukt te houden, niets van dat alles.

Dat is toch vreemd of zie ik een logische gedachtegang over het hoofd ?

:mrgreen:

Zoiets had ik ook met een proefrit E92 M3, auto met draaiende motor van uit dealer meegenomen, ik karren, uiteraard even langs moeders om even te showen, kar uit (dat deed ie wel :tooth: ), maar toen ik weer weg wilde ging ie uiteraard niet aan........... :tooth: :oops: Dealert bellen of ze even de sleutel wilden brengen :lol:

Plaats reactie