BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Edit:
Goed, die 170pk N43b20 is dus niet de meest geschikte keuze.
Wat dan wel:
318i met 143pk N46b20 zelfde problemen als de 170pk broer?
Voor mijn gevoel is deze 143Pk en atmo te licht voor de E91 om ook een gustig verbruik te kunne halen. Denk dat het dan nagenoeg wat verbruik betreft een 325/ 330i kan zijn toch? (zo was het wel in e30/ E36/E46 tijdperken)
Komt een diesel met een M47TU2D20 143pk/280Nm 318d als prettige optie naar voren?
Beter gelijk doorzoeken naar een 320D? en dan 163pk of de 2008 versie met 177pk veel beter/ of slechter?
Hieronder de oude post:
Mensen ervaring met dit blok?
Waar op te letten bij aankoop E9X in algemeenheid?
De E90 met n43b18 heb ik afgeraden puur om het feit dat in een E36 de 1.8 al traag was laat staan 129pk in een E90.
Auto moet geen strepentrekker worden maar de 170PK 4-pitter lijkt mij een prettig vermogen hebben om gewoon huis tuin en keukengebruik mee te rijden en toch wat vermogen achter de hand te hebben bij i nhalen etc..
Goed, die 170pk N43b20 is dus niet de meest geschikte keuze.
Wat dan wel:
318i met 143pk N46b20 zelfde problemen als de 170pk broer?
Voor mijn gevoel is deze 143Pk en atmo te licht voor de E91 om ook een gustig verbruik te kunne halen. Denk dat het dan nagenoeg wat verbruik betreft een 325/ 330i kan zijn toch? (zo was het wel in e30/ E36/E46 tijdperken)
Komt een diesel met een M47TU2D20 143pk/280Nm 318d als prettige optie naar voren?
Beter gelijk doorzoeken naar een 320D? en dan 163pk of de 2008 versie met 177pk veel beter/ of slechter?
Hieronder de oude post:
Mensen ervaring met dit blok?
Waar op te letten bij aankoop E9X in algemeenheid?
De E90 met n43b18 heb ik afgeraden puur om het feit dat in een E36 de 1.8 al traag was laat staan 129pk in een E90.
Auto moet geen strepentrekker worden maar de 170PK 4-pitter lijkt mij een prettig vermogen hebben om gewoon huis tuin en keukengebruik mee te rijden en toch wat vermogen achter de hand te hebben bij i nhalen etc..
Laatst gewijzigd door Tim N op 26 apr 2016, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
De 170 pk versie kent "efficient dynamics" dit kan stotteren en inhouden onder deellast betekenen.
Leesvoer: http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=330" onclick="window.open(this.href);return false;
Leesvoer: http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=330" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
Dat is heel wat leesvoer idd, geef ik door. 
Is de conclusie dat chippen dit wegneemt?

Is de conclusie dat chippen dit wegneemt?
-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
Ik heb dit blok in mijn E92 coupe. Wat n flut ding..
Toen ik de auto nieuw kreeg heb ik de dealer gevraagd of het een diesel was.. Loopt stationair beroerd..
Keer op 10 terug geweest naar de dealer voor slecht lopen, nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuwe injectoren, nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuwe injectoren..
You get the picture..
Wellicht heb ik pech of ben ik een zeikerd.. Alhoewel de dealer zelf ook een paar keer toegegeven heeft dat het ding erg slecht draaide..
Adwo
Toen ik de auto nieuw kreeg heb ik de dealer gevraagd of het een diesel was.. Loopt stationair beroerd..
Keer op 10 terug geweest naar de dealer voor slecht lopen, nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuwe injectoren, nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuwe injectoren..
You get the picture..
Wellicht heb ik pech of ben ik een zeikerd.. Alhoewel de dealer zelf ook een paar keer toegegeven heeft dat het ding erg slecht draaide..
Adwo
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
ow, daar wordt je niet blij van, dus toch maar aan de 6 in lijn? 

-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
Dat is wel het beste. Of de 150 pk 320i.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
De motor mist 2 cilinders
Ik weet niet of je er nog een aanhanger / caravan mee wilt trekken maar dat is rondom teleurstellend bij de e9x.
318i 1200kg geremd
320i 1400kg geremd
325i 1600kg geremd ( maximale )
Met mijn e36 mag ik zelfs nog 1600kg trekken haha

Ik weet niet of je er nog een aanhanger / caravan mee wilt trekken maar dat is rondom teleurstellend bij de e9x.
318i 1200kg geremd
320i 1400kg geremd
325i 1600kg geremd ( maximale )
Met mijn e36 mag ik zelfs nog 1600kg trekken haha
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)
Gaat niet om een wagen voor mijzelf heren
Als ik al de 328i zal vervangen dan snor ik wel een 325/330i op.,of het nou 1:9 of 1:11 gemiddeld draait.

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20
Startpost aangepast, opzoek naar nieuwe info. (moet ze toch van die saaie skoda af proberen te houden
)

-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
De N47 diesels zijn in principe fijne motoren, fijne lineaire vermogensopbouw voor een diesel.
Praktisch het enige probleem dat ze kennen is de distributieketting. Deze kan gaan ratelen en als je dan te lang doorrijdt, breken. Nadeel is dat deze ketting aan de achterkant van het blok zit. Dus om dit ketting te wisselen, moet het hele blok eruit.
Je hebt de N47D20A, N47D20B en N46D20C. De A en B hebben last van dit kettingprobleem. De D20C niet meer. Maar de D20C is er volgens mij pas in 2010 in gekomen. Tegelijk met de 184 pk versie van de 320d.
Praktisch het enige probleem dat ze kennen is de distributieketting. Deze kan gaan ratelen en als je dan te lang doorrijdt, breken. Nadeel is dat deze ketting aan de achterkant van het blok zit. Dus om dit ketting te wisselen, moet het hele blok eruit.
Je hebt de N47D20A, N47D20B en N46D20C. De A en B hebben last van dit kettingprobleem. De D20C niet meer. Maar de D20C is er volgens mij pas in 2010 in gekomen. Tegelijk met de 184 pk versie van de 320d.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
In welke gradatie valt dit probleem: als in alle blokken kroijgen hier last van? Komt voor vanaf bepaalde kilometerstanden? Of trial and error, ofwel heb je pech dan kom je voor hoge kosten ongeacht kilimeterstand?
Zowel voor de 318d als de 320d? Heb half wat gelezen dat de 318d de ketting wel aan de voorkant heeft itt de 320d die hem idd op de ongelukkige plek heeft zitten?
Ervaring deskundigen hier op het forum?
*lijkt wel of je na 2004 geen auto kunt kopen welk merk dan ook waar motorproblemen bij naar voren komen van grote aard.
Zowel voor de 318d als de 320d? Heb half wat gelezen dat de 318d de ketting wel aan de voorkant heeft itt de 320d die hem idd op de ongelukkige plek heeft zitten?
Ervaring deskundigen hier op het forum?
*lijkt wel of je na 2004 geen auto kunt kopen welk merk dan ook waar motorproblemen bij naar voren komen van grote aard.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Kwestie van pech. Komt eigenlijk voor bij elke kmstand. Zowel 20d als 18d.
Vergeet niet dat het natuurlijk maar een klein deel van de autos is die deze problemen krijgt.
Opnieuw leesvoer:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... &hilit=n47" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p458230" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p453790" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... &hilit=n47" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p384273" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=2746" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p373211" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergeet niet dat het natuurlijk maar een klein deel van de autos is die deze problemen krijgt.
Opnieuw leesvoer:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... &hilit=n47" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p458230" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p453790" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... &hilit=n47" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p384273" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=2746" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p373211" onclick="window.open(this.href);return false;
- Arthur
- Berichten: 43154
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Volgens mij is het vd F3x ook bekend dat daar kettingproblemen voor kunnen komen heb ik via hetzelfde forum begrepen. Na 2010 was het iig niet over. Mss wel minder maar niet over.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Daar heb ik indd ook wat over gelezen. Het probleem is bij de E9x echter aanzienlijk erger.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Wat is aanzienlijk? heb een aantal draadjes doorgebladerd maar als ik het filter heb ik het dan juist dat wanneer de ketting reeds preventief aangepakt is (of dat je die aan laat pakken bij aanschaf) je dan geen zorgen meer hebt wat ketting betreft?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
In de zin van dan het bij de E9x veel vaker voorkomt. Althans, daar lees ik veel meer over. Kan misschien ook door de leeftijd van de autos komen.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
N47 kan je prima kopen. Gewoon 1000 euro aan de kant leggen voor de kettingreparatie en gewoon karren met die handel. Zijn tegenwoordig genoeg garage's die het probleem kunnen aanpakken zonder de motor er volledig uit te halen en dan is de rekening rond de 1000 euro. Verder heerlijke motor, loopt ook boven in de toeren goed door en is lekker zuinig! 

-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Ik vind het knap. De motor ligt helemaal tegen het schutbord aan. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om het te fixen zonder motor eruit te halen.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
waar het dus op uitkomt is dat je bij de diesels en benzine motoren wel het een en ander kunt verwachten.
Beste keuze de lijn 6-en, die worden het zeker niet.
Welke hi-fi opties kent de e91 reeks en hoe zijn deze te herkennen?
Welke opties zijn nog meer soort van must haves op een E91?
Persoonlijk zou ik pano dak en sportstoelen willen hebben.
Trekhaak willen ze wel graag, weet dat af-werk er een elektrische leverbaar is. Maar dit maakt hen weer niet veel uit (wel mooier maar geen must)
Xenon zou wel een prettige optie zijn ivm lichtopbrengst.
Beste keuze de lijn 6-en, die worden het zeker niet.
Welke hi-fi opties kent de e91 reeks en hoe zijn deze te herkennen?
Welke opties zijn nog meer soort van must haves op een E91?
Persoonlijk zou ik pano dak en sportstoelen willen hebben.
Trekhaak willen ze wel graag, weet dat af-werk er een elektrische leverbaar is. Maar dit maakt hen weer niet veel uit (wel mooier maar geen must)
Xenon zou wel een prettige optie zijn ivm lichtopbrengst.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
De E9x kent de standaard speakers. Te herkennen aan geen tweeters in de spiegeldriehoekjes. Vervolgens het hifi-systeem, deze heeft wel tweeters in de spiegeldriehoekjes. Dan is er nog het Harman Kardon/Logic 7 systeem. Deze heeft ook nog de logic 7 instellingen in de idrive.
Tot slot bestaat er nog het BMW individual audio systeem. Deze herken je aan de zilverkleurige speakergrilles in de deuren.
Tot slot bestaat er nog het BMW individual audio systeem. Deze herken je aan de zilverkleurige speakergrilles in de deuren.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Je zou haast denken dat je zelf een E9X hebt matthys
Maar gelukkig simpel te zien dus (buiten Logic 7 functie maar dat zie je wel bij proefrit als deze niet bij de opties staat)
We gaan gewoon maar eens rijden met een 320i en 318d/320d om te kijken of en welke motorisering de voorkeur heeft. Vanuit daar verder richting andere opties in de VAG groep. (ook daar rare fratsen met blokken etc dus overal verschillende kwaaltjes.

Maar gelukkig simpel te zien dus (buiten Logic 7 functie maar dat zie je wel bij proefrit als deze niet bij de opties staat)
We gaan gewoon maar eens rijden met een 320i en 318d/320d om te kijken of en welke motorisering de voorkeur heeft. Vanuit daar verder richting andere opties in de VAG groep. (ook daar rare fratsen met blokken etc dus overal verschillende kwaaltjes.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Mn pa heeft een E90 325i gehad en nu een E91 320d met de N47D20C.
Maar het komt voornamelijk door jarenlang op het driversforum te lezen
Maar het komt voornamelijk door jarenlang op het driversforum te lezen

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
D20C is vanaf facelift 9-2008 toch? Zijn de verschillende blokken uiterlijk nog door een onder de kap foto te herkennen? (wel zo makkelijk voordat je al op de stoep staat)
Daarbij als je er veel over gelezen hebt, hoe gedraagt een diesel zich als hij 12K per jaar rijd en naast lange afstanden ook wel korte ritten voor de kiezen krijgt?
Zelfs bij 12K per jaar maakt een 320i vs 320d geen verschil wat kosten betreft dus zijn ze beiden een optie.
En ander punt, juist een diesel met 200+ km pakken dan of een met ruim minder dan 200K op de teller?
(bij de E46 toch de punten voor de opvoerpomp en nog een kwaaltje?)
Daarbij als je er veel over gelezen hebt, hoe gedraagt een diesel zich als hij 12K per jaar rijd en naast lange afstanden ook wel korte ritten voor de kiezen krijgt?
Zelfs bij 12K per jaar maakt een 320i vs 320d geen verschil wat kosten betreft dus zijn ze beiden een optie.
En ander punt, juist een diesel met 200+ km pakken dan of een met ruim minder dan 200K op de teller?
(bij de E46 toch de punten voor de opvoerpomp en nog een kwaaltje?)
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Vanaf 2009.
The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post
Ja. De 177 pk versies hebben er last van. De 184 pk versie (dus d20c) veel minder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten