BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Tim N » 14 apr 2016, 10:03

Edit:

Goed, die 170pk N43b20 is dus niet de meest geschikte keuze.


Wat dan wel:
318i met 143pk N46b20 zelfde problemen als de 170pk broer?
Voor mijn gevoel is deze 143Pk en atmo te licht voor de E91 om ook een gustig verbruik te kunne halen. Denk dat het dan nagenoeg wat verbruik betreft een 325/ 330i kan zijn toch? (zo was het wel in e30/ E36/E46 tijdperken)

Komt een diesel met een M47TU2D20 143pk/280Nm 318d als prettige optie naar voren?
Beter gelijk doorzoeken naar een 320D? en dan 163pk of de 2008 versie met 177pk veel beter/ of slechter?



Hieronder de oude post:

Mensen ervaring met dit blok?
Waar op te letten bij aankoop E9X in algemeenheid?

De E90 met n43b18 heb ik afgeraden puur om het feit dat in een E36 de 1.8 al traag was laat staan 129pk in een E90.

Auto moet geen strepentrekker worden maar de 170PK 4-pitter lijkt mij een prettig vermogen hebben om gewoon huis tuin en keukengebruik mee te rijden en toch wat vermogen achter de hand te hebben bij i nhalen etc..
Laatst gewijzigd door Tim N op 26 apr 2016, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door matthyssie » 14 apr 2016, 13:25

De 170 pk versie kent "efficient dynamics" dit kan stotteren en inhouden onder deellast betekenen.

Leesvoer: http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=330" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door Tim N » 14 apr 2016, 22:47

Dat is heel wat leesvoer idd, geef ik door. :wink:

Is de conclusie dat chippen dit wegneemt?

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door Adwo » 14 apr 2016, 23:10

Ik heb dit blok in mijn E92 coupe. Wat n flut ding..

Toen ik de auto nieuw kreeg heb ik de dealer gevraagd of het een diesel was.. Loopt stationair beroerd..

Keer op 10 terug geweest naar de dealer voor slecht lopen, nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuwe injectoren, nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuwe injectoren..

You get the picture..

Wellicht heb ik pech of ben ik een zeikerd.. Alhoewel de dealer zelf ook een paar keer toegegeven heeft dat het ding erg slecht draaide..

Adwo

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door GTRene » 15 apr 2016, 00:01

ow, daar wordt je niet blij van, dus toch maar aan de 6 in lijn? :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door matthyssie » 15 apr 2016, 00:27

Dat is wel het beste. Of de 150 pk 320i.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door Jan-Willem » 15 apr 2016, 12:43

De motor mist 2 cilinders :mrgreen:

Ik weet niet of je er nog een aanhanger / caravan mee wilt trekken maar dat is rondom teleurstellend bij de e9x.

318i 1200kg geremd
320i 1400kg geremd
325i 1600kg geremd ( maximale )

Met mijn e36 mag ik zelfs nog 1600kg trekken haha

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW N43B20 info (E9X 2006-2012 in algemeen)

Bericht door Tim N » 18 apr 2016, 10:41

Gaat niet om een wagen voor mijzelf heren :tooth: Als ik al de 328i zal vervangen dan snor ik wel een 325/330i op.,of het nou 1:9 of 1:11 gemiddeld draait.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20

Bericht door Tim N » 26 apr 2016, 12:32

Startpost aangepast, opzoek naar nieuwe info. (moet ze toch van die saaie skoda af proberen te houden :tooth: )

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 26 apr 2016, 12:40

De N47 diesels zijn in principe fijne motoren, fijne lineaire vermogensopbouw voor een diesel.

Praktisch het enige probleem dat ze kennen is de distributieketting. Deze kan gaan ratelen en als je dan te lang doorrijdt, breken. Nadeel is dat deze ketting aan de achterkant van het blok zit. Dus om dit ketting te wisselen, moet het hele blok eruit.

Je hebt de N47D20A, N47D20B en N46D20C. De A en B hebben last van dit kettingprobleem. De D20C niet meer. Maar de D20C is er volgens mij pas in 2010 in gekomen. Tegelijk met de 184 pk versie van de 320d.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Tim N » 26 apr 2016, 15:54

In welke gradatie valt dit probleem: als in alle blokken kroijgen hier last van? Komt voor vanaf bepaalde kilometerstanden? Of trial and error, ofwel heb je pech dan kom je voor hoge kosten ongeacht kilimeterstand?

Zowel voor de 318d als de 320d? Heb half wat gelezen dat de 318d de ketting wel aan de voorkant heeft itt de 320d die hem idd op de ongelukkige plek heeft zitten?

Ervaring deskundigen hier op het forum?


*lijkt wel of je na 2004 geen auto kunt kopen welk merk dan ook waar motorproblemen bij naar voren komen van grote aard.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 26 apr 2016, 16:14

Kwestie van pech. Komt eigenlijk voor bij elke kmstand. Zowel 20d als 18d.

Vergeet niet dat het natuurlijk maar een klein deel van de autos is die deze problemen krijgt.

Opnieuw leesvoer:

http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... &hilit=n47" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p458230" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p453790" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... &hilit=n47" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p384273" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=2746" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 47#p373211" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43154
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Arthur » 26 apr 2016, 16:23

Volgens mij is het vd F3x ook bekend dat daar kettingproblemen voor kunnen komen heb ik via hetzelfde forum begrepen. Na 2010 was het iig niet over. Mss wel minder maar niet over.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 26 apr 2016, 16:26

Daar heb ik indd ook wat over gelezen. Het probleem is bij de E9x echter aanzienlijk erger.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Tim N » 26 apr 2016, 21:11

Wat is aanzienlijk? heb een aantal draadjes doorgebladerd maar als ik het filter heb ik het dan juist dat wanneer de ketting reeds preventief aangepakt is (of dat je die aan laat pakken bij aanschaf) je dan geen zorgen meer hebt wat ketting betreft?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 27 apr 2016, 01:20

In de zin van dan het bij de E9x veel vaker voorkomt. Althans, daar lees ik veel meer over. Kan misschien ook door de leeftijd van de autos komen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Riceaux » 27 apr 2016, 09:57

N47 kan je prima kopen. Gewoon 1000 euro aan de kant leggen voor de kettingreparatie en gewoon karren met die handel. Zijn tegenwoordig genoeg garage's die het probleem kunnen aanpakken zonder de motor er volledig uit te halen en dan is de rekening rond de 1000 euro. Verder heerlijke motor, loopt ook boven in de toeren goed door en is lekker zuinig! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 27 apr 2016, 11:26

Ik vind het knap. De motor ligt helemaal tegen het schutbord aan. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om het te fixen zonder motor eruit te halen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Tim N » 02 mei 2016, 09:47

waar het dus op uitkomt is dat je bij de diesels en benzine motoren wel het een en ander kunt verwachten.
Beste keuze de lijn 6-en, die worden het zeker niet.

Welke hi-fi opties kent de e91 reeks en hoe zijn deze te herkennen?
Welke opties zijn nog meer soort van must haves op een E91?

Persoonlijk zou ik pano dak en sportstoelen willen hebben.
Trekhaak willen ze wel graag, weet dat af-werk er een elektrische leverbaar is. Maar dit maakt hen weer niet veel uit (wel mooier maar geen must)
Xenon zou wel een prettige optie zijn ivm lichtopbrengst.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 02 mei 2016, 10:19

De E9x kent de standaard speakers. Te herkennen aan geen tweeters in de spiegeldriehoekjes. Vervolgens het hifi-systeem, deze heeft wel tweeters in de spiegeldriehoekjes. Dan is er nog het Harman Kardon/Logic 7 systeem. Deze heeft ook nog de logic 7 instellingen in de idrive.

Tot slot bestaat er nog het BMW individual audio systeem. Deze herken je aan de zilverkleurige speakergrilles in de deuren.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Tim N » 03 mei 2016, 10:45

Je zou haast denken dat je zelf een E9X hebt matthys :tooth:
Maar gelukkig simpel te zien dus (buiten Logic 7 functie maar dat zie je wel bij proefrit als deze niet bij de opties staat)

We gaan gewoon maar eens rijden met een 320i en 318d/320d om te kijken of en welke motorisering de voorkeur heeft. Vanuit daar verder richting andere opties in de VAG groep. (ook daar rare fratsen met blokken etc dus overal verschillende kwaaltjes.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 03 mei 2016, 13:14

Mn pa heeft een E90 325i gehad en nu een E91 320d met de N47D20C.

Maar het komt voornamelijk door jarenlang op het driversforum te lezen ;-)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Tim N » 04 mei 2016, 09:25

D20C is vanaf facelift 9-2008 toch? Zijn de verschillende blokken uiterlijk nog door een onder de kap foto te herkennen? (wel zo makkelijk voordat je al op de stoep staat)

Daarbij als je er veel over gelezen hebt, hoe gedraagt een diesel zich als hij 12K per jaar rijd en naast lange afstanden ook wel korte ritten voor de kiezen krijgt?
Zelfs bij 12K per jaar maakt een 320i vs 320d geen verschil wat kosten betreft dus zijn ze beiden een optie.

En ander punt, juist een diesel met 200+ km pakken dan of een met ruim minder dan 200K op de teller?
(bij de E46 toch de punten voor de opvoerpomp en nog een kwaaltje?)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door Riceaux » 04 mei 2016, 10:40

Vanaf 2009.
The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW info E9X 2006-2012 N47TU2D20 EDIT first post

Bericht door matthyssie » 04 mei 2016, 10:51

Ja. De 177 pk versies hebben er last van. De 184 pk versie (dus d20c) veel minder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten