Even voorstellen inclusief wat vragen
-
Even voorstellen inclusief wat vragen
Bij deze wil ik mij even voorstellen en om wat advies vragen.
Mijn naam is Robert en heb dit jaar mijn eerste trackday op Zandvoort gedaan. Ik doe vrij veel aan simracen en wilde het toch ook eens in het echt proberen om wat rondes te rijden. Dit beviel mij zo goed dat ik dit zeker vaker wil gaan doen, alleen wel met een beter geschikte auto.
Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de keuze maken voor een geschikte auto. Ik heb besloten dat mijn budget 5000 euro is.
Nu lijkt mij dat met dit budget een tweede generatie mazda mx-5 de meest voor de hand liggende keuze is? Als dit zo is zou ik dan voor een met een 1.6 of 1.8 motor moeten kijken of maakt dit niet heel veel uit op het circuit?
Andere auto's die mij wel interesseren zijn een bmw z3 of een Mg tf, maar ik ben bang dat het onderhoud duur zal zijn bij deze auto's.
Bij voorbaad dank,
Robert
Mijn naam is Robert en heb dit jaar mijn eerste trackday op Zandvoort gedaan. Ik doe vrij veel aan simracen en wilde het toch ook eens in het echt proberen om wat rondes te rijden. Dit beviel mij zo goed dat ik dit zeker vaker wil gaan doen, alleen wel met een beter geschikte auto.
Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de keuze maken voor een geschikte auto. Ik heb besloten dat mijn budget 5000 euro is.
Nu lijkt mij dat met dit budget een tweede generatie mazda mx-5 de meest voor de hand liggende keuze is? Als dit zo is zou ik dan voor een met een 1.6 of 1.8 motor moeten kijken of maakt dit niet heel veel uit op het circuit?
Andere auto's die mij wel interesseren zijn een bmw z3 of een Mg tf, maar ik ben bang dat het onderhoud duur zal zijn bij deze auto's.
Bij voorbaad dank,
Robert
- witje
Re: Even voorstellen inclusief wat vragen
Mx-5 is bulletproof maar zonder kooi natuurlijk wel gevaarlijk. De NB versie is relatief betaalbaar vanwege het vrouwelijke uiterlijk maar is onderhuids gewoon een NA. Onderdelen kosten geen fluit. Onvoorstelbaar hoeveel spul er te koop is
De 1.8 heeft een sper, das mooi op het circuit. Genoeg vermogen gezien het gewicht.
De 1.6 is gewoon te langzaam zonder turbo.
Voor 5000 kom je aardig op weg (auto + kooi + remmenupgrade + schroefset)
Als je boven de 1.80 bent zou ik overigens een andere auto kiezen. Sturen is wat moeilijker vanwege de knieen en het stuurwiel kan niet versteld worden.
De 1.8 heeft een sper, das mooi op het circuit. Genoeg vermogen gezien het gewicht.
De 1.6 is gewoon te langzaam zonder turbo.
Voor 5000 kom je aardig op weg (auto + kooi + remmenupgrade + schroefset)

Als je boven de 1.80 bent zou ik overigens een andere auto kiezen. Sturen is wat moeilijker vanwege de knieen en het stuurwiel kan niet versteld worden.
- Joy
Bij een MX5 moet je inderdaad aan een rolkooi. Maar dan ook 1 die volledig vanaf de voorruit loopt. De voorruitstijlen kunnen namelijk niet veel hebben. Dan kom je overigens wel in de knoei met dagelijkse inzetbaarheid gezien rijden zonder helm niet aan te raden is.

Je kunt je verder afvragen of een cabriolet een goede basis is om regelmatig het circuit mee op te gaan.
Je kunt je verder afvragen of een cabriolet een goede basis is om regelmatig het circuit mee op te gaan.
-
Bedankt voor de snelle reacties!
Qua lengte zal de mx-5 wel prima zijn, maar een 1.8 liter versie onder de 5000 vinden valt niet mee. En is een mx-5 met hardtop ook niet veilig genoeg voor trackdays?
Qua lengte zal de mx-5 wel prima zijn, maar een 1.8 liter versie onder de 5000 vinden valt niet mee. En is een mx-5 met hardtop ook niet veilig genoeg voor trackdays?
-
Neem eens contact op met SP Support (Tel: 0653126631), zij doen veel met Mazda MX5jes.
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... hp?id=2382" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... hp?id=2382" onclick="window.open(this.href);return false;

- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
ik zou er in elk geval nooit aan beginnen. Voor dat geld kan je ook al een leuke bmw kopen, bijvoorbeeld een leuke compact.
Prima qua techniek en hoeft echt niet duur te zijn in running costs. Veel voor te krijgen en betrouwbaar.
Prima qua techniek en hoeft echt niet duur te zijn in running costs. Veel voor te krijgen en betrouwbaar.
- Bert ///M3
Eens met Kees.
BMW Compact zijn best leuke wagentjes en de 323i willen best vooruit.
Maar ik denk dat het een kwestie persoonlijke voorkeur is. Je kan beiden an sich wel kant en klaar kopen, MX-5 Cup auto of BMW Compact.
Als je later meer vermogen zoekt dan is een Compact wel makkelijker te upgraden denk ik.
BMW Compact zijn best leuke wagentjes en de 323i willen best vooruit.
Maar ik denk dat het een kwestie persoonlijke voorkeur is. Je kan beiden an sich wel kant en klaar kopen, MX-5 Cup auto of BMW Compact.
Als je later meer vermogen zoekt dan is een Compact wel makkelijker te upgraden denk ik.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Ga je het budget puur gebruiken voor aanschaf, of moeten daarmee ook nog modificaties zoals onderstel, betere remmen e.d. gedaan worden?
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
helaJoy schreef:Je kunt je verder afvragen of een cabriolet een goede basis is om regelmatig het circuit mee op te gaan.

- Joy
Een Speedster is meer een Targa. Dat is weer wat anders. 

-
Bedankt voor de reacties, ik zal eens rondkijken naar de bmw compact. Wat ik ben vergeten te melden dat ik de auto ook als 2de auto gewoon op straat wil kunnen gebruiken dus liever geen "echte track" auto.
Is het niet zo dat bmw erg duur in onderhoud is of sla ik de plank compleet mis?
En het budget van 5000 had ik geschat voor de aankoop, en dan hoop ik met 2/3 duizend euro per jaar wat trackdays/aanpassingen aan de auto te kunnen doen.
Is het niet zo dat bmw erg duur in onderhoud is of sla ik de plank compleet mis?
En het budget van 5000 had ik geschat voor de aankoop, en dan hoop ik met 2/3 duizend euro per jaar wat trackdays/aanpassingen aan de auto te kunnen doen.
-
Ik vind een BMW juist relatief goedkoop om te onderhouden, ook worden er wekelijks genoeg gesloopt in Nederland.....
Het enige is, hij is wat zwaarder dan bijvoorbeeld een MX5, dus je zal wat meer kosten hebben aan remmen en banden ed.
Ik zou ook eerder voor een 323i kiezen, of een échte MX5 cup auto qua opbouw.
Het enige is, hij is wat zwaarder dan bijvoorbeeld een MX5, dus je zal wat meer kosten hebben aan remmen en banden ed.
Ik zou ook eerder voor een 323i kiezen, of een échte MX5 cup auto qua opbouw.
-
MX5 zou mijn keuze zijn. Rolkooi erin als het puur voor trackdays is.
Mijn wagen zal nog wel onveiliger zijn, maar het me nooit weerhouden om er en trackday mee te doen. Afhankelijk bij wie je rijdt misschien zelfs nog wel veiliger dan een sportief rondje boenderen over bergpassen of landwegen. Motorrijden is nog gevaarlijker.
Mijn wagen zal nog wel onveiliger zijn, maar het me nooit weerhouden om er en trackday mee te doen. Afhankelijk bij wie je rijdt misschien zelfs nog wel veiliger dan een sportief rondje boenderen over bergpassen of landwegen. Motorrijden is nog gevaarlijker.
- Macboy
Een MX5 is super natuurlijk, maar moet je meer als fun auto zien waar je af en toe misschien een trackday mee pakt en dan op 70% van de grens rijden. Als je dus ook veel dagelijks wil genieten is dat een prima optie.
Wil je meer en gek doen dan zou ik richting BMW gaan. Een E36 is altijd een goede optie. Het is niet zonder reden dat je ze veel ziet.
Wil je meer en gek doen dan zou ik richting BMW gaan. Een E36 is altijd een goede optie. Het is niet zonder reden dat je ze veel ziet.
- witje
Koop ze gewoon allebei, een licht gemodificeerde MX-5 en een 6-cilinder E36 voor het circuit

- daNpy
Een rolkooi, kuipen en 6 punts gordels is sowieso ruk op straat.
Dan nog de herrie en het verhoogde gevaar als je niet met een helm rijdt (op straat...) maken het er niet beter op
Dan nog de herrie en het verhoogde gevaar als je niet met een helm rijdt (op straat...) maken het er niet beter op

-
Bedankt weer voor de antwoorden, ik heb het internet een beetje af zitten zoeken maar mij lijkt een 3 serie met 6 cilinders niet binnen mijn budget haalbaar.
Ook zag ik dat ze bij de dnrt met 1,6 motor rijden in de mx-5 cup. Zijn deze auto's echt te langzaam voor een beginner om te leren rijden op het circuit en plezier te hebben op trackdays?
Ook zag ik dat ze bij de dnrt met 1,6 motor rijden in de mx-5 cup. Zijn deze auto's echt te langzaam voor een beginner om te leren rijden op het circuit en plezier te hebben op trackdays?
- Bert ///M3
Volgens mij rijden ze zo rond de 2.07 dus echt langzaam ook niet. Alleen de rechte stukken duren wat lang:)
318Ti cup auto doet volgens mij rond dezelfde tijden, iets zwaarder maar ook iets meer vermogen, ca 140 PK.
Aan beiden kan je geen buil vallen, ik denk dat persoonlijke voorkeur de doorslag geeft.
1 voordeel van een compact is de ruimte achterin, je kan er zelfs met rolkooi gewoon 4 wielen en andere spullen in kwijt als het moet.
Voordeel van een 318Ti is dat als de basis goed is, dus goede kooi, je die koets eigenlijk naar zo ongeveer alles upgraden kan. Simpele 6 cilinder swap naar 328i tot aan widebody S54 met 400 PK als je zou willen.
MX 5 kan een turbo kit op maar verder ben je iets beperkter denk ik.
318Ti cup auto doet volgens mij rond dezelfde tijden, iets zwaarder maar ook iets meer vermogen, ca 140 PK.
Aan beiden kan je geen buil vallen, ik denk dat persoonlijke voorkeur de doorslag geeft.
1 voordeel van een compact is de ruimte achterin, je kan er zelfs met rolkooi gewoon 4 wielen en andere spullen in kwijt als het moet.
Voordeel van een 318Ti is dat als de basis goed is, dus goede kooi, je die koets eigenlijk naar zo ongeveer alles upgraden kan. Simpele 6 cilinder swap naar 328i tot aan widebody S54 met 400 PK als je zou willen.
MX 5 kan een turbo kit op maar verder ben je iets beperkter denk ik.
- GTRene
hier ook voor de Compact, rijd gewoon goed (als het onderstel en rubbers goed zijn) voor het geld.
mijn eerste circuit ervaring was met een e36 compact heel lang geleden
maar dat kwam omdat de bouwer van die compact zijn project wilde testen op het circuit, hij zei, kom ook naar Zandvoort dan mag je hem testen voor je hem betaald, gaat er wat stuk, betaal ik het, die garantie dat het goed is, zoiets was het.
Dus ik naar CPZ en nadat hij eerst aardig wat rondjes reed alleen, zei die, nu mag jij rijden, ik in de auto en kijk hem aan, ga je niet mee dan? nee zegt ie, ga lekker je gang, probeer het goed uit allemaal.
best eng voor het eerst op het circuit (was tijdens een bmw dag dacht ik) maar voelde zo goed, ik ging steeds harder en harder
dat moest hem worden, was een Compact met 3.0 M3 motor getuned tot 320pk, later stuurde hij me een fax (dat was toen nog zo zonder internet
) dat ik de hoogste topsnelheid had gehaald die dag eind rechte stuk van alle rijders, dat moest die me gewoon even vertellen
wist niet eens dat ze dat meten en daar reed ik ook niet voor, maar voelde me toen nog heel goed en dat ding liep geweldig, gewoon op straatbanden, elke bocht steeds meer gekerm van banden 
mijn eerste circuit ervaring was met een e36 compact heel lang geleden

maar dat kwam omdat de bouwer van die compact zijn project wilde testen op het circuit, hij zei, kom ook naar Zandvoort dan mag je hem testen voor je hem betaald, gaat er wat stuk, betaal ik het, die garantie dat het goed is, zoiets was het.
Dus ik naar CPZ en nadat hij eerst aardig wat rondjes reed alleen, zei die, nu mag jij rijden, ik in de auto en kijk hem aan, ga je niet mee dan? nee zegt ie, ga lekker je gang, probeer het goed uit allemaal.
best eng voor het eerst op het circuit (was tijdens een bmw dag dacht ik) maar voelde zo goed, ik ging steeds harder en harder

dat moest hem worden, was een Compact met 3.0 M3 motor getuned tot 320pk, later stuurde hij me een fax (dat was toen nog zo zonder internet

- Reind
Dat een MX5 met de juiste aanpassingen een leuke en budget vriendelijke auto is om mee te racen blijkt wel uit de MAX5 cup. Dit is op het moment de meest succesvolle raceklasse van Nederland met 50 auto's aan de start. Ongekend eigenlijk.
Ik zou me verdiepen in de techniek die hier word gebruikt. Ik zou zelfs aanraden een cup auto te kopen. ZO houd je auto ook nog en beetje waarde aangezien er op bepaalde moment van het jaar veel vraag naar is. Er staat een nieuw opgebouwde te koop op raceautotekoop http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... hp?id=2400. Ready to race. Wellicht krijg je die mee voor 5K. Zelf bouwen is veel duurder.
Ik heb weleens met een MAX5 Mazda gereden en dat is echt een prima auto om mee te racen en de onderdelen zijn ook erg goedkoop. Met een goede kooi is de auto stijf genoeg en zonder dak is het snelheidsgevoel wat hoger waardoor ik me niet stoorde aan het motorvermogen. Ik geloof dat het iemand is gelukt om met een budget van 4K het hele seizoen MAX5 te rijden en die reed ergens in het middenveld.
Ik zou me verdiepen in de techniek die hier word gebruikt. Ik zou zelfs aanraden een cup auto te kopen. ZO houd je auto ook nog en beetje waarde aangezien er op bepaalde moment van het jaar veel vraag naar is. Er staat een nieuw opgebouwde te koop op raceautotekoop http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... hp?id=2400. Ready to race. Wellicht krijg je die mee voor 5K. Zelf bouwen is veel duurder.
Ik heb weleens met een MAX5 Mazda gereden en dat is echt een prima auto om mee te racen en de onderdelen zijn ook erg goedkoop. Met een goede kooi is de auto stijf genoeg en zonder dak is het snelheidsgevoel wat hoger waardoor ik me niet stoorde aan het motorvermogen. Ik geloof dat het iemand is gelukt om met een budget van 4K het hele seizoen MAX5 te rijden en die reed ergens in het middenveld.
- GTRene
wat mij ook leuk lijkt is de nwe race klasse met de Mercedes SLK erg goedkoop aan te schaffen en zowel open als dicht te rijden.
http://slkcup.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://slkcup.nl/persberichten/grote-be ... e-slk-cup/" onclick="window.open(this.href);return false;

daar raceden ze destijds schijnbaar ook mee, hier Carlsson

http://slkcup.nl/introductie-2/" onclick="window.open(this.href);return false;In de zomer van 2015 heeft Biesheuvel Autosport de krachten gebundeld met een aantal partijen om ook op het circuit met een betaalbare en spectaculaire cup te komen. In het raceseizoen 2016 wordt daarom een geheel nieuwe en vooral betaalbare race klasse geïntroduceerd, namelijk de Mercedes-Benz SLK Cup. In 2016 wordt in ieder geval met de Mercedes-Benz 230 SLK gestart; eventueel zal ook de 200 SLK worden toegelaten. Dit laatste hangt af van de animo van rijders en teams.
Het racen met de Mercedes-Benz 230 SLK betekent een mooie aanvulling op de huidige auto’s in de diverse race series. Als uitgangspunt dient een standaardauto met 193 pk, met daarbij de noodzakelijke veiligheidsaanpassingen en natuurlijk een race kit. Voorop staat dat de running costs zo laag mogelijk zijn. Bijzonder is dat met de Mercedes-Benz SLK zowel met open als gesloten dak geracet kan worden!
De door Biesheuvel Autosport met zorg samengestelde race kit zal bestaan uit een AST schokbreker & veren set, een rolkooi met aanpassing van het dak en de kofferklep, met daarnaast een onderdelen pakket, bestaande uit sportstuurwiel, racestoelen & gordels, lichtmetalen wielen en racebanden, etc. Biesheuvel Autosport kan door jarenlange ervaring en goede relaties met de fabrikanten topkwaliteit leveren voor een lage prijs. Zie voor de specificaties van de race kit het hoofdstuk ‘SLK Cup / Race kit’.
De door de KNAF gecertificeerde rolkooi en de aanpassing van het dak en kofferklep is zo gemaakt dat men zowel met een open als dichte versie kan rijden. Zie voor het certificaat van de rol kooi het hoofdstuk ‘SLK Cup / Race kit’
Zo laat Biesheuvel Autosport zien dat actief deelnemen aan autosport ook voor coureurs met een klein budget tot de mogelijkheden behoort. Waarbij plezier beleven voorop staat!
http://slkcup.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://slkcup.nl/persberichten/grote-be ... e-slk-cup/" onclick="window.open(this.href);return false;
daar raceden ze destijds schijnbaar ook mee, hier Carlsson
- Bert ///M3
Die SLK cup auto's kan je nog niet echt tweedehands vinden.
Sowieso is dat hele verhaal van goedkoop een cup auto bouwen ook nooit waar. Nu een beetje in het begin maar je ziet altijd hetzelfde, op een gegeven moment gaan mensen tweaken en worden er compleet nieuwe motoren opgebouwd uitgeboord tot de laatste fabrieksovermaat etc etc en goedkoop een cupracer bouwen is er dan gewoon niet meer bij.
Sowieso is dat hele verhaal van goedkoop een cup auto bouwen ook nooit waar. Nu een beetje in het begin maar je ziet altijd hetzelfde, op een gegeven moment gaan mensen tweaken en worden er compleet nieuwe motoren opgebouwd uitgeboord tot de laatste fabrieksovermaat etc etc en goedkoop een cupracer bouwen is er dan gewoon niet meer bij.
- GTRene
dat is ook zo, maar vond het leuk dat ze zo'n cup zijn gestart, als je de 2de hands prijzen ziet van de destijds topversie, de 230, iets vanaf 2.5k zeg maar, das veel auto voor het geld.
de upgrades naar de cup auto prijzen vallen me ook mee natuurlijk kost het geld, maar als je die prijslijst doorloopt dan denk ik van, hm, niet duur per onderdeel bedoel ik dan.
Natuurlijk kan je het zo duur maken als je wil en als het straks verder gaat zullen ze vast weer wat veranderen, magoed, zo in de basis leuk
Prijslijsten ook daar te vinden, best leuk om ff door te kijken e benieuwd hoe het met de cup gaat die natuurlijk nog maar net begonnen is, leuk initiatief.
de upgrades naar de cup auto prijzen vallen me ook mee natuurlijk kost het geld, maar als je die prijslijst doorloopt dan denk ik van, hm, niet duur per onderdeel bedoel ik dan.
Natuurlijk kan je het zo duur maken als je wil en als het straks verder gaat zullen ze vast weer wat veranderen, magoed, zo in de basis leuk

Prijslijsten ook daar te vinden, best leuk om ff door te kijken e benieuwd hoe het met de cup gaat die natuurlijk nog maar net begonnen is, leuk initiatief.

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Het DF enthousiasme slaat weer lekker door.
IMMO ZOEKT EEN STRAATAUTO OM AF EN TOE EEN TRACKDAY MEE TE DOEN.

IMMO ZOEKT EEN STRAATAUTO OM AF EN TOE EEN TRACKDAY MEE TE DOEN.

-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Wie is inno?
Maar er komt weinig input van de TS. Bmw 323ti e.d. is nog steeds een prima optie naar mijn idee, maar zie nog maar eens een nette te vinden. Dat zal voor een mx5 makkelijker gaan.
Deel ook eens waar je zelf naar kijkt op marktplaats bijvoorbeeld.

Maar er komt weinig input van de TS. Bmw 323ti e.d. is nog steeds een prima optie naar mijn idee, maar zie nog maar eens een nette te vinden. Dat zal voor een mx5 makkelijker gaan.
Lijkt mij vlot genoeg, maar er zal heus een flink snelheidsverschil zijn met andere rijders. Maar je gaat rijden om lijnen/techniek te leren en plezier te hebben, niet om het snelst te zijn?Immo schreef:Ook zag ik dat ze bij de dnrt met 1,6 motor rijden in de mx-5 cup. Zijn deze auto's echt te langzaam voor een beginner om te leren rijden op het circuit en plezier te hebben op trackdays?
Deel ook eens waar je zelf naar kijkt op marktplaats bijvoorbeeld.