Anti-slip / rijvaardigheids cursus

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
S-J

Anti-slip / rijvaardigheids cursus

Bericht door S-J » 20 mar 2016, 16:24

M'n neefje wordt deze week 18, en is aan het lessen.

Omdat het net zo een mannetje is als ik was, beetje over confident, wil ik hem iets van een rijvaardigheids training cadeau geven.

Iemand suggesties / ervaringen?

Slotemakers lijkt wel leuk..

Mercedes driving academy kan ik niks over vinden in Nederland?

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Anti-slip / rijvaardigheids cursus

Bericht door Eric Z » 20 mar 2016, 19:51

Werkt dat niet averechts, zo van, ik heb toch een slipcursus gedaan dus komt wel goed.
Zelf nooit een slipcursus gedaan, dus ik weet niet in hoeverre zij zorgen voor een stukje bewustwording? Ik heb m'n rijbewijs gehaald en daarna m'n motorrijbewijs, bij het tweede werd er veel meer gehamerd op het bewust zijn van de gevaren en dergelijke. Bewust zijn is de sleutel tot veilig rijden, en ondanks dat je de gevaren weet heb ik zelf toch een paar momenten gehad wat gelukkig allemaal goed gegaan is maar mij nog zeer goed bijstaat.

350 Z

Bericht door 350 Z » 20 mar 2016, 21:23

Cursus heb ik in het verleden gedaan alleen weet ik niet meer hoe ze heten.
Was wel leuk maar niet meer dan dat.

Belangrijkste waardoor veel mensen zich gewond/dood rijden tegen een van de bomen die er naast staan werd niet gegeven namelijk wat te doen als je op een B-weg in een zachte berm komt, wat dan te doen.
Meeste sturen uit schrikreaktie/paniek ineens de weg weer op met alle gevolgen van dien.
Schijndelse weg hier is er berucht om, doden en zwaar gewonden als resultaat, staan aan beide zijden dikke bomen die niet meegeven.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mar 2016, 21:34

Ik vind eerlijk gezegd dat dat laatste gewoon bij normale rijles zou moeten horen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 20 mar 2016, 21:39

350 Z schreef:Cursus heb ik in het verleden gedaan alleen weet ik niet meer hoe ze heten.
Was wel leuk maar niet meer dan dat.

Belangrijkste waardoor veel mensen zich gewond/dood rijden tegen een van de bomen die er naast staan werd niet gegeven namelijk wat te doen als je op een B-weg in een zachte berm komt, wat dan te doen.
Meeste sturen uit schrikreaktie/paniek ineens de weg weer op met alle gevolgen van dien.
Schijndelse weg hier is er berucht om, doden en zwaar gewonden als resultaat, staan aan beide zijden dikke bomen die niet meegeven.
Klopt helemaal overcorrigeren en aan de andere kant op een boom klappen ze dan. Helaas zelf een keer de aftermath mogen aanschouwen door met de koplampen de hulpdiensten te verlichten. Bestuurder is enkele dagen later overleden aan de verwondingen. Dat heeft wel indruk gemaakt!
Wat mij verteld is, is het niet zozeer de schrik. Maar in de berm sturen werkt niet want dat is lager dus je komt het asfalt niet op, vervolgens ga je steeds scherper sturen omdat er niets gebeurd en dat kan dus fatale gevolgen hebben.
Dus mocht je naast de weg komen, je kan beter een paar reflector/hm paatjes rammen door te remmen dan een ruk aan je stuur geven.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 20 mar 2016, 21:47

Het is vaak ook totaal niet weten wat je moet doen, ik vond de eerste keer best heftig en veel van geleerd. Afgelopen jaar nog een nieuwe rijtraining gevolgd en dat was gewoon driften en lol heben op de natte baan. :lollerdelol:

Maar goed, zelfde met meerijden met een vrachtwagen, zou verplicht moeten zijn.

O, kijks een bij Trials, overkoepelende organisatie van een aantal verzekeraars. Certificaat is bij sommigen ook geldig voor wat extra schadevrije jaren.

Walter

Bericht door Walter » 20 mar 2016, 22:08

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 mar 2016, 06:32

Trials is volgens mij met de eigen auto wat ik een voordeel vind omdat je dan niet te meer aan de auto hoeft te wennen. Maar dan moet ie wel beschikbaar zijn. Eurocircuit is leuk maar zo gezegd: altijd even wennen aan een andere auto. Als je veel gereden hebt gaat dat steeds makkelijker maar ik vond het vroeger initieel altijd even wennen, wat bij zoiets iets is om rekening mee te houden. En je steekt er altijd wel wat van op.

Walter

Bericht door Walter » 21 mar 2016, 10:23

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 mar 2016, 11:09

Destijds vroeg iemand mij hetzelfde, toen de cursus bij ProDrive aanbevolen, best een compleet iets op Lelystad, ook minder duur dan 12 (!) jaar geleden. Ik weet niet of het overmoed remt, maar het pakt iig wat basis punten aan die bij lessen echt niet aan bod komen.

http://www.prodrivetraining.nl/rijvaard ... g-hele-dag" onclick="window.open(this.href);return false;

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 mar 2016, 12:31

Walter schreef:
G Kolkman schreef:Trials is volgens mij met de eigen auto wat ik een voordeel vind omdat je dan niet te meer aan de auto hoeft te wennen. Maar dan moet ie wel beschikbaar zijn. Eurocircuit is leuk maar zo gezegd: altijd even wennen aan een andere auto. Als je veel gereden hebt gaat dat steeds makkelijker maar ik vond het vroeger initieel altijd even wennen, wat bij zoiets iets is om rekening mee te houden. En je steekt er altijd wel wat van op.
Bij mij was toen de bermproef en de uitwijkproef met eigen auto. Alleen het driften en de rallyproef e.d. ging met hun eigen auto's. Maar dat wil je waarschijnlijk ook liever niet met je eigen auto.

Ik sloopte bij de rallyproef de cardanas van 1 van die volvo's inderdaad :tooth: . Had er geen probleem mee gehad om 't m'n hokken te doen maar dat zegt meer over mijn auto's dan over de algemeenheid van deze statement :tooth: .

S-J

Bericht door S-J » 22 mar 2016, 09:10

Valkenswaard is beetje een eind weg ...

ProDrive, ga ik naar kijken. Trials ook.

Geen ervaring met Slotemakers?

Of het nou verstandig is of niet.. ik denk dat extra training nooit verkeerd is. :)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 mar 2016, 09:23

Slotemakers is top!
Voor wannabe Max Verstappen's zou een drifttraining met DF bij Slotemakers ook kunnen.
De eerste keer dat je gaat driften valt echt tegen, terwijl een instructeur met twee vingers in de neus of zelfs zonder het stuur vast te houden een parcours kan driften, dus dat helpt misschien nog wel het meeste om enig jeugdig enthousiasme af te remmen… ;)

S-J

Bericht door S-J » 22 mar 2016, 09:40

Peter Tunissen schreef:Slotemakers is top!
Voor wannabe Max Verstappen's zou een drifttraining met DF bij Slotemakers ook kunnen.
De eerste keer dat je gaat driften valt echt tegen, terwijl een instructeur met twee vingers in de neus of zelfs zonder het stuur vast te houden een parcours kan driften, dus dat helpt misschien nog wel het meeste om enig jeugdig enthousiasme af te remmen… ;)
Dat is wel een goede! Natuurlijk kan ik als ervaren bestuurder dat ook met twee vingers in m'n neus. :bag:

Heb even gezocht maar heb het zo snel niet kunnen vinden waar ik de details daarvan kan zien?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 mar 2016, 09:52

We hebben nu nog een stuk of vijf data met potlood ingepland staan; ik hoop dat die eind van de week met pen ingevuld kunnen worden, dus dan verschijnen ze ook online hier. :beer: :)

Gijzert

Bericht door Gijzert » 22 mar 2016, 20:05

Kasteel schreef:Destijds vroeg iemand mij hetzelfde, toen de cursus bij ProDrive aanbevolen, best een compleet iets op Lelystad, ook minder duur dan 12 (!) jaar geleden. Ik weet niet of het overmoed remt, maar het pakt iig wat basis punten aan die bij lessen echt niet aan bod komen.

http://www.prodrivetraining.nl/rijvaard ... g-hele-dag" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heb ik ook gedaan. Erg leerzaam. Ook al was dat met een Volvo V50 waar de hulpjes niet uit kunnen wat minder enerverend dan gehoopt.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 22 mar 2016, 23:33

Peter Tunissen schreef:We hebben nu nog een stuk of vijf data met potlood ingepland staan; ik hoop dat die eind van de week met pen ingevuld kunnen worden, dus dan verschijnen ze ook online hier. :beer: :)
Aan wat voor prijs moet ik denken bij zoiets? Ik heb alleen ervaring met fwd en diverse trainingen gehad. Rwd is voor mij nieuw maar lijkt mijn misschien wel eens erg leuk.

Plaats reactie