Krasje op een bmw x5

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
964aircooled
Berichten: 402
Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station

Krasje op een bmw x5

Bericht door 964aircooled » 14 mar 2016, 22:45

http://www.omroepbrabant.nl/?news/24594 ... kuijk.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Niels » 14 mar 2016, 23:09

Even bij tippen of desnoods spot repair :tooth:

Eric Z
Berichten: 4124
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Eric Z » 14 mar 2016, 23:47

Mag hopen dat het goed verzekerd is en alle gewichten kloppen. Word anders een dure grap denk ik.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Eric H » 15 mar 2016, 07:46

Zij : "Schat, ik heb je linker spiegel kapot gemaakt...."

Hij : "Oh, maar dat is toch niet zo erg......hoe is dat gebeurd dan ?"

Zij : "Nou, de auto is er bovenop gevallen"

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Niels » 15 mar 2016, 08:12

:lol:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 mar 2016, 09:12

Hij zat iig wel goed vast. Daar kunnen ze niks van zeggen :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Arthur » 15 mar 2016, 09:34

:lol:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3796
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Paskal » 15 mar 2016, 10:33

De gewichten waren bij dit ongeval wel in orde. De Land Rover Defender die er voor stond mag immers 3.500 kg trekken. Je kunt je wel afvragen of het fijn is om een Land Rovertje van ca 1700 kg een combinatie van 2.700 kg te trekken waarbij de wielen ook nog eens onder de kar zitten wat de stabiliteit niet echt ten goede komt. Hier nog wat fotootjes.

Dat was echter bij dit recente ongeval wel anders: een Saab 9-5 die 1.800 kg mag trekken maar er wel een auto-ambulance met daarop een E-klasse achter had hangen :? Dat gaat toch al rap richting de 2.200 kg met een ambu van 540 kg en een E-klasse van > 1.600 kg. Niet zo'n fijne actie met een gehuurde auto-ambulance :(

Dergelijke ongevallen doen me direct denken aan onderstaande....


Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 mar 2016, 11:39

In het geval van die X5 is er niks wat mis is dan. De trekkende auto mag het gewicht gewoon meenemen.
De aanhanger zou het gewicht net mogen hebben als ik zo kijk. Hij lijkt erg veel op de aanhanger die ik hier op de zaak heb staan en dan is 2ton het max te laten gewicht. Of gaat zo'n X5 daar overheen??

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door allen » 15 mar 2016, 13:28

Korte wielbasis, ballonbanden. Het helpt allemaal niet mee.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Hugo Bos » 15 mar 2016, 13:41

X5 is 2080kg ledig.

Ik heb zelf eens een E34 535i opgehaald uit Duitsland met een Defender. Voor de zekerheid toen 300kg ballast in de achterbak gelegd. X5 500kg zwaarder en vermoedelijk geen ballast.

Balen

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door AudiS2 » 15 mar 2016, 19:41

Pffff heb ik vorig jaar ook gehad. Gewichten klopten voor geen kant mja rustig rijden dan moet het wel goed komen :dood:

Rij op de snelweg met +-85km/h niks aan de hand. Kom op gegeven moment in een flauwe bocht met wat heuveltjes er in. Het begint heel rustig met schudden en word steeds erger tot er bijna geen houden meer aan is. Had alle 3 de rijbanen nodig om de boel in gareel te houden. Piepende banden kerstboom op het dashboard van het esp lampje en zag de auto heen en weer gaan in de spiegels :duh: Op gegeven moment terug geschakeld om hem zo uit de slinger te trekken maar had natuurlijk veel te weinig vermogen. Het werd wel minder maar op gegeven moment rijd je toch zo weer 120km/h dus weer rustig snelheid minderen maar toen werd het slingeren weer erger. Voor mijn gevoel ben in zo een tijdje bezig geweest. Toen kwam ik op gegeven moment in een tunnel en bij het naar boven rijden was het over :hot: :hot: :hot: Gelijk de afrit genomen en binnendoor naar huis gegaan :wheelchair:

Nee ik heb mijn lesje wel geleerd :wink:
Bijlagen
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (120.74 KiB) 2643 keer bekeken

Dennis Evertse
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2014, 20:17

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Dennis Evertse » 15 mar 2016, 19:59

Op veel caravans zie je tegenwoordig stabilisatoren in de dissel zitten. Zou zoiets een idee zijn voor een autoambulance? :hmmm:

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door AudiS2 » 15 mar 2016, 20:05

Die dingen kan je toch al gewoon op je ambulance zetten? http://www.caravans.net/toebehoren/stabilisatoren.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mark323ti
Berichten: 1576
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door mark323ti » 15 mar 2016, 20:27

Hij had de X5 als trekkend voertuig moeten gebruiken en de Land Rover op de autotrailer. De keuze voor het lichtste voertuig met de kortste wielbasis als trekkend voertuig getuigd natuurlijk niet van intelligentie......l :crazy:

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door AudiS2 » 15 mar 2016, 20:31

Vaak staat zo'n auto niet zonder reden op de trailer he :tong:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Joy » 15 mar 2016, 20:39

Een 4x4 met korte wielbasis is gewoon geen goed idee om zware lasten mee te trekken op de lange baan. Ik heb geregeld met een Ssangyong Korando gereden met een minigraver erachter, het gaat gewoon slingeren vanaf bepaalde snelheden.
Gas geven is geen goed idee om een slinger te corrigeren, altijd de combinatie in een rechte lijn proberen af te remmen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 mar 2016, 20:46

Als zo'n auto 3500kg mag trekken dan mag je er vanuit gaan dat het geen probleem oplevert. Korte wielbasis of niet.

Ik wilde pas met de 7-serie een VW Golf variant ophalen in Winterberg maar dat hebben we maar met onze bestelbus (Renault Master) gedaan. Was toch de beter keus. Maar een ML of een vergelijkbare auto gaan naar mijn idee prima zolang de gewichten en snelheden maar kloppen.

Max. 100km/h moet toch geen probleem zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door AudiS2 » 15 mar 2016, 20:53

Joy schreef:Een 4x4 met korte wielbasis is gewoon geen goed idee om zware lasten mee te trekken op de lange baan. Ik heb geregeld met een Ssangyong Korando gereden met een minigraver erachter, het gaat gewoon slingeren vanaf bepaalde snelheden.
Gas geven is geen goed idee om een slinger te corrigeren, altijd de combinatie in een rechte lijn proberen af te remmen.
Remmen in een rechte lijn gaat je echt niet lukken hoor als je 3 rijbanen nodig heb door het slingeren. Mij viel juist op dat als je snelheid mindert dat het slingeren heviger werd. Gas geven lijk mij het enigste middel om de combinatie weer recht te krijgen toch?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door allen » 15 mar 2016, 21:08

Martin, de vraag is ook hoe hard je ermee wilt rijden. Met de Transporter een paar keer een aanhanger gereden die zwaarder was dan een autotrailer met Z4 of Caterham achter m'n Defender 130. Waar je met de Transporter nog wel stiekem iets harder wilt, laat je dat met een Defender wel uit je hoofd. Dat voelt simpelweg minder stabiel aan. Met een 90 zal dat vast nog een stukje minder rijden.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Joy » 15 mar 2016, 21:13

@AudiS2, Je bent dan eigenlijk al te laat met corrigeren. Wanneer je de aanhanger ziet en/of voelt bewegen ga je rustig van je gas af totdat de aanhanger weer rechtuit gaat sporen. Als je dit stadium bent gepasseerd en de aanhanger echt gaat slingeren moet je, wanneer de aanhanger recht achter de auto staat tijdens de pendulum, stevig op de rem trappen om de combinatie tot rust te brengen. Alle tijd die je spendeert met andere zaken maken de kans op verkeerde afloop alleen maar groter. De slinger verergert zich tot het moment dat de zijdelingse kracht de grip van de achteras van de auto overtreft. En dan schaar je met alle gevolgen van dien.
Dat de auto rustiger lijkt te worden bij hogere snelheid komt omdat er een kritische snelheid is waarbij het slingeren ontstaat. Vaak zo rond de 85-95 km/u. Met accelereren hef je wellicht dit moment op maar je snelheid neemt toe met daarbij het risico dat als het niet lukt je in veel grotere problemen zit. Een Audi A8 met een redelijke motor zal wellicht nog wat voorwaartse kracht bezitten, een Defender met 120 pk en een treingewicht van tegen de 5.000 kg doet op dat moment helemaal niets.
Uiteindelijk draait het voornamelijk om belading. Zorg dat de aanhanger met de juiste kogeldruk op de trekhaak leunt, zorg dat de bandenspanning rondom op orde staat en rij vloeiend.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3796
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Paskal » 15 mar 2016, 23:42

Dennis Evertse schreef:Op veel caravans zie je tegenwoordig stabilisatoren in de dissel zitten. Zou zoiets een idee zijn voor een autoambulance? :hmmm:
Ik heb op mijn onderstaande auto-ambulance ook een Winterhoff WS3000 stabilisator koppeling zitten en dat bevalt perfect. Alleen al het feit dat het stoten op de kogel een stuk minder is, is al erg prettig. Sowieso is de X5 als trekkende auto een genot tov bijvoorbeeld een 530D of een V70. Mede door het hogere eigen gewicht ligt e.e.a. een stuk stabieler. Combineer dat met de stabi-koppeling en een kar met de bak tussen de wielen (lager zwaartepunt) en je hebt een combinatie waarmee het comfortabel en zonder enige vorm van slingerneiging > 100 km/u cruisen is op de autobahn.

Afbeelding

Afgelopen september twee weken wezen wandelen en cabrio rijden in Oostenrijk en Italtië. MX-5 op de kar meegenomen omdat dat toch wat comfortabeler is dan al die snelwegkm in dat cabriootje. Met zo'n licht MX-5-je erop zou je bijna vergeten dat er iets achter hangt :)

Afbeelding

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door NSXRS » 15 mar 2016, 23:51

Het gaat er niet alleen om of gewichten toegestaan zijn, nog veel belangrijker is het goed beladen van de trailer, dat die voldoende kogeldruk heeft. Ook bij een combinatie die volgens gewichten mag, kan het bij een te lage kogeldruk al heel snel mis gaan. De geladen auto 10cm verder naar voren of achteren op de trailer vastzetten kan al het verschil maken.
Ik rijd in principe altijd bewust met te veel kogeldruk, dat maakt de boel een stuk stabieler.
Alleen moet de trekkende auto die hogere kogeldruk qua achtervering/demping wel aan kunnen..

Zwaarste wat ik met trailer gereden heb was trekkende auto Cayenne van ruim 2300Kg met daarachter trailer met Mercedes ML erop, ca. 3000Kg, treingewicht was dus dik 5300Kg. Goed beladen met 150Kg kogeldruk ging dat probleemloos met kruissnelheid 100-110Km/u, heb zelfs bij inhalen paar keer heel stabiel ruim 130 Km/u aangetikt.

Meestal trek ik met Transit, die mag 1850Kg trekken, andere zelfde mogen soms 2000Kg, heeft met laadvermogen te maken.. Ook daarmee heb ik wel eens deels onbewust (wist wel dat wat te zwaar was) gesleept, maar kwam er achteraf pas achter dat wel erg veel te zwaar was geweest doordat gehuurde trailer bijna 250Kg meer woog dan ik dacht.
De trailer met geladen auto bleek achteraf bijna 2400Kg te zijn geweest (ik dacht dat ca 2150Kg was). Met opnieuw ruim 150Kg kogeldruk en kruissnelheid 100Km/u dik 300Km mee gereden en geen moment instabiliteit gevoeld, daarbij wel geholpen doordat een Transit achter bladveren heeft, is daardoor super stabiel als trekauto. Goed beladen is zo belangrijk....

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Macboy » 16 mar 2016, 01:03

Mooie MX-5 :love:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: Krasje op een bmw x5

Bericht door Dickh. » 16 mar 2016, 05:01

Afgelopen jaar heb ik 55.000km met de trailer achter de auto gereden. Das best een stukkie. Belading en aangepaste snelheid is alles. Ik rij nooit harder dan 100km/h. De trailer heeft een Duitse 100km/h sticker dus technisch aangepast. De ML doet het super makkelijk, maar mist de stabiliteit van een grote bus zoals mijn vorige Sprinter L3H2. De opvolger zal dan ook weer een bus met verhoogd dak vanwege de windvang en dubbellucht achter vanwege de stabiliteit worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], jessedehaan en 30 gasten