[13-11-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[13-11-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXXI

Bericht door Peter Tunissen » 31 dec 2015, 11:53

Afbeelding

Op zondag 13 november organiseert Driving Fun, samen met onze vrienden van de Circuit Club Nederland, voor de 31e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 16:30 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €470 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €10 extra.
Passagiers betalen eveneens €10 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €230 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €340 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Kimi Raikkönen die in 2004 in zijn McLaren-Mercedes in de 42e ronde de klokken op een ongelofelijke 1.45.108 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Lucas van Altena - Ligier JS49 - middag
3. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
4. iRace - BMW 328i - hele dag (12of13nov)
5. Bart van Eijndhoven - Porsche 911 Cup - hele dag
6. Bart Haens - Porsche 911 Cup - hele dag
7. Leo Dhanpat - BMW M3 GTR - hele dag
8. Peter Terting - Porsche Cayman GT4 - hele dag
9. Ruud Poels - Porsche 964 - hele dag
10. Roy Cuppen - Porsche 944 - hele dag
11. Eric in den Bosch - Porsche 944 - hele dag
12. Harrie Wilms en Roel Schmitz - Porsche 944 - hele dag
13. Jacques Verdier - Porsche 964 - hele dag
14. Frans Corten - Porsche 964 - hele dag
15. Roel Korsten - Ford Mustang - hele dag
16. Hans Wolters - BMW 1800 - hele dag
17. Jan van Elderen - Ford Sierra Cosworth - hele dag
18. Peter Hertogs -Ford Mustang - hele dag
19. Stef Stassen - Renault Clio RS - hele dag
20. Bas van Elderen - BMW 325i - hele dag
21. Dimitri Galanidis - Porsche 911 - hele dag
22. Hans Winter - Porsche GT3 Cup - hele dag
23. Peter Kuijper en broer - BMW E30 - hele dag
24. Chris Visscher - Nissan 350Z - hele dag
25. Ralf Reker - BMW 2002 - hele dag
26. Jos Stevens - Lotus Elan - hele dag
27. Bob Stevens - Lotus Elan - hele dag
28. Armand Adriaans - Ford Mustang - hele dag
29. Peter Hogervorst - Saab - ochtend
30. Bas Janssen - TVR Griffith - hele dag
31. Jos Laudus - Opel Kadett - hele dag
32. Classicspeedpromotion - MG - hele dag
33. Classicspeedpromotion - Volvo - hele dag
34. Hans van Hal - KTM X-bow - hele dag (12nov middag)
35. Justin van der Oord - Ford Sierra - middag
36. Hakan Sari - BMW - hele dag
37. Hakan Sari - BMW - hele dag

39. Friso Talsma - Porsche 997 GT3 - hele dag
40. Carlo Thoonsen - Porsche 911 GT3 - ochtend
41. Robert Ganser - ? - hele dag
42. Robert Ganser - ? - hele dag
43. Robert Ganser - ? - hele dag
44. Robert Ganser - ? - hele dag
45. Robert Ganser - ? - hele dag
46. Robert Ganser - ? - hele dag
47. Robert Ganser - ? - hele dag
48. Robert Ganser - ? - hele dag
49. Robert Ganser - ? - hele dag
50. Robert Ganser - ? - hele dag
51. Robert Ganser - ? - hele dag
52. Robert Ganser - ? - hele dag
53. Robert Ganser - ? - hele dag
54. Robert Ganser - ? - hele dag
55. Robert Ganser - ? - hele dag
56. Robert Ganser - ? - hele dag

58. John Sinkgraven - Porsche Cayman GT4 - hele dag

64. Cedric Savaete - Porsche 996 GT3 Club Sport
65. Wilco Pels - BMW E30 - hele dag
66. Roel van Dijk - BMW E30 - hele dag - 100d
67. Pieter Bikker - BMW E30 - hele dag
68. Sander Roest - Porsche 944 - hele dag (12 nov)
69. Ruben Nooij - Porsche 944 - hele dag (12 nov)
70. Xavier Gilis - BMW M3 - hele dag

74. Frederick Thirry - Renault Megane RS - middag
75. NiekJan Steehouwer - Porsche Cayman GT - middag (12nov)
76. Olav Schickentanz - Porsche 928 - middag
77. Harry Verkerk - Porsche Cayman - hele dag (12nov)
78. Johan Heil - Porsche 968 - hele dag (12nov)
79. MarkS - BMW E36 325i - ochtend
80. Guy Lodewijckx - Mercedes 190 - hele dag
81. Michael Siemerink - Porsche 944 - hele dag (12nov)
82. Cees Bogerd - BMW E36 325i - hele dag
83. Paul Weytens - Alfa Romeo 75 - middag
84. Marc Weytens - Porsche 993 - middag
85. Udo Beuth - BMW M3 E46 - hele dag
86. Udo Beuth - Renault Clio - hele dag
87. Conny Hoffmann - Alfa Romeo GTV - hele dag
88. Stephan Schmitz - BMW E90 M3 - middag
89. Ragnar van der Heijden - Westfield Super 7 - middag
90. Rudy Sluiter - BMW 325i Compact - hele dag (12nov)
91. Pascal Pandelaar - Porsche - hele dag (12nov)
92. Karl Chandeck - BMW E36 / BMW E93 M3 cabrio - hele dag (&12nov)
93. Isaac van der Slik - Mazda MX5 - ochtend
94. Jeremie Janin - Porsche - hele dag (470basett)
95. John Hoogland - Westfield - hele dag
96. Jean-Paul Hulsebos - Porsche Boxster - hele dag (12nov)
97. Pijke ter Burg - Porsche 944 - hele dag (12nov)
98. Martin Huisman - Porsche 944 - hele dag (12nov)
99. Michael Fromm - Corvette C7 - hele dag
100. Wilbert Groenewoud - BMW E46 M3 - hele dag (12nov)
101. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
102. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
103. HMS - Porsche Cayman GT4 - hele dag
104. Marcel Pakvis - BMW E28 535i - hele dag
105. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - hele dag
106.
107.
108.
109.
110.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten