[24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Peter Tunissen » 28 dec 2015, 21:02

Afbeelding

Op donderdag 24 maart organiseert Driving Fun voor de 73e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in onze VIProom
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €420 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €300 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Wijnand Schagen - BMW E30 M3 - hele dag
3. Hemmo Vriend - BMW Z3M - middag
4. Leo van der Meer - Renault Clio - ochtend
5. Leo van der Meer - Mazda MX5 - middag
6. Leo van der Meer - Mazda MX5 - middag
7. Frank Langbein - BMW E30 - middag
8. Michel Schaap - Mazda MX5 - hele dag
9. Michel Schaap - Mazda MX5 - hele dag
10. Racing divas - BMW E36 325i - 2u (huurauto DF)
11. Certainty - ? - middag (15-17u)
12. Certainty - ? - middag (15-17u)
13. Certainty - BMW E36 325i - middag (15-17u) (huurauto DF)
14. Niels van Dulmen - Mazda MX5 - hele dag
15. Mies van Grunsven - Westfield - hele dag
16. Jan Frensch - Westfield - middag
17. Youri Verswijveren - Mazda MX5 - hele dag
18. Youri Verswijveren - Mazda MX5 - middag
19. Sasa Brdjanovic - Subaru Impreza WRX - ochtend
20. Darwin Joosten - Subaru Impreza WRX - ochtend
21. Gert Huizing - Lotus Elise - ochtend
22. Pim Kievit - VW Golf V TDI - hele dag
23. Sander Sinkeldam - Ford Sierra - middag
24. Peter Matev - Mitsubishi Lancer 1.8T - ochtend
25. John Hoogland - Westfield - middag (ARR)
26. Adrian Mellin - BMW E36 M3 - hele dag (DF7)
27. Peter Stox - ? - middag
28. Peter Stox - ? - middag
29. Peter Stox - ? - middag
30. Justin van der Oord - Ford Sierra - hele dag
31. iRace - BMW - hele dag (middag huurauto DF)
32. Arthur - BMW E30 - hele dag
33. Cor Euser - BMW M3 - ?
34. Alex Schuttert - Mazda MX5 - middag
35. Clemens Sibon - Porsche Boxster S - middag
36. Henk Thijssen - Saker diesel - ochtend
37. Autosportinfo.com - BMW E92 M3 - middag
38. Autosportinfo.com - BMW E36 325i - middag
39. Mika Morien - Mazda MX5 - middag (ARR)
40.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Peter Tunissen » 19 mar 2016, 16:02

Vanavond driften bij Slotemakers, maar achter de schermen zijn we al weer druk bezig met de voorbereidingen voor donderdag.
En dan belooft een heerlijke dag te worden: zonnig, 11 graden en lekker rustig op de baan, dus een ideale kans om wat rustige circuitkilometers te maken! :df:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Peter Tunissen » 23 mar 2016, 14:51

Niet allemaal tegelijk hè mannen... :'( :mrgreen:

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door witje » 23 mar 2016, 15:30

Ze hebben het allemaal te druk op het werk, vrouw is zwanger of de auto ligt uit elkaar

Optie 1 voor mij

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5434
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Kasteel » 23 mar 2016, 16:05

De 38 aanmelders moeten hier meer posten ;)

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door trancedrift » 24 mar 2016, 17:41

Ik heb echt genoten vandaag, 50 rondjes gedraaid, allemaal 3-5 seconden beter dan wat ik normaal op vrijrijden dagen rij, dus ook mijn beste tijd ooit verbeterd :) ik zit nu op 2:10.9 met mijn vol gewicht straat auto. Ik heb ook wat video material, als iemand uit de ochtend sessie wil zien hoe zijn auto in de bochten zit, stuur mij pb.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9525
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door smiley » 24 mar 2016, 19:28

trancedrift schreef:Ik heb ook wat video material, als iemand uit de ochtend sessie wil zien hoe zijn auto in de bochten zit, stuur mij pb.
Kan dan niet gewoon op youtube?

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door trancedrift » 24 mar 2016, 19:55

Ja, daar ga ik het ook zetten, alleen ga ik niet 3 uur eenzaam rijden op lege Zandvoort ga uploaden :) Ik ga in principe een video maken met alleen de momenten met andere auto's, misschien is dat precies genoeg.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9525
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door smiley » 24 mar 2016, 20:13

Een videotje van 2 min 10 is precies goed :df:

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door trancedrift » 24 mar 2016, 23:57

Kan ook, hier is het dus, met vorige ronde ook nog

https://youtu.be/G2OkJq-_XJ8" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Alexsti » 25 mar 2016, 14:54

Heb je nog zien rijden gister, best wel een hoop rondjes gereden toch... :wink:
Je staat toch op de Yoko AD08R toch dacht ik te zien, blijft dat rubber nog goed onder een relatief zware auto ?

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door trancedrift » 25 mar 2016, 20:21

Ja, de AD08R zijn echt top banden. Ze zijn juist goed onder zware auto wat betreft de band stabiliteit - ze hebben mooie harde zijwanden. Ik heb meerde topics gezien online over die banden onder Porsches etc. Ze zijn wel gevoelig voor goede bandenspanning ik heb ze 2.35-40 voor en 2.25-30 achter warm, mijn auto is 62-38% verdeling, en als ze een keer op temperatuur zitten blijven ze ook daar, 50 ronden gereden en ze zijn perfect gebleven, niet te warm geworden.
Wat bereft de rubber zelf - qua slijtage vallen ge prima mee, ik zou zeggen zelf verrassend weinig slijtage aangezien de hoeveelheid grip ze bieden. Enige nadeel dat ik vind is dat ze zijn wel gevoelig voor noodstops, geblokkeerde banden etc,, mijn abs doet het voorlopig niet en als gevolg ik mis hier en daar stukjes rubber op de banden. Verder geen invloed op prestaties maar ze worden luider op de openbare weg van die missende stukjes.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Alexsti » 26 mar 2016, 00:49

Duidelijk ja, ik heb net een nieuw setje dezelfde banden onder de Elise gezet die wel een stukje minder weegt net boven de 730kg.
In de Lotus kringen is het een best favoriete band dus daarom vroeg ik me af hoe ze het onder een toch zwaardere auto zouden doen :wink: ...ik weet van de Subaru STI die ik heb staan als ik daar normale banden onder zet en het circuit op ga dat er hele brokken en scheuren in komen..alleen echte semie's zoals de R888 blijven heel.

En oja ik zat van de week op de rescue-auto op het circuit vandaar dat ik je gezien had. :wink:

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door trancedrift » 26 mar 2016, 14:17

een stukje minder weegt net boven de 730kg
De helft is volgens mij iets meer dan alleen "een stukje minder" :)

Banden die hele broken rubber verliezen maakt mij denken eerder aan de redelijk populaire Federal 595RSR - die heb ik nooit gehad en ook niet echt van plan om ooit te gebruiken. Ik heb ook met Toyo R888 Medium GG gereden (goede grip, maar bijna onbruikbaar op de openbare weg door verschrikkelijke geluid en rechtstreeks gevaarlijke gedrag op koud en nat wegdek na paar heat cylces) Hankook RS3 TW200(echt prima banden, allen zijwand is redelijk zacht maar ze waren perfect voor achter) Nankang NS2R 120 (niet slechte band ook, genoeg en voorspelbaar grip, maar ze zijn een beetje traag om op temperatuur komen, daarom redelijk gevaarlijk om achter op een fwd auto te gebruiken - ik heb meerder malen gespind begin ronde 2 omdat ze nog niet warn waren en de voorbanden waren al lang op temperatuur)

Er was ook een Lotus Elise donderdag, ik heb het een paar keer ingehaald. Ik was wel verbaasd dat ik kon hem makkelijk in de bochten pakken terwijl op de rechte stukken hadden we vergelijkbaar snelheid. Het is niet voor niks dat Lotus organiseert track workshops voor eigenaren. Rear engine RWD moet je op andere manier dan je dagelijks auto rijden om de maximum potentieel te kunnen halen.

Hier bij de tweede video, een beetje te veel gauges en grafiekjes maar ik wilde voor mezelf de boost opbouw in bochten bekijken (Lotus is ook op het eind te zien)

https://youtu.be/oc5ZN-wCkuI" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9525
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door smiley » 26 mar 2016, 20:28

trancedrift schreef:Er was ook een Lotus Elise donderdag, ik heb het een paar keer ingehaald. Ik was wel verbaasd dat ik kon hem makkelijk in de bochten pakken terwijl op de rechte stukken hadden we vergelijkbaar snelheid. Het is niet voor niks dat Lotus organiseert track workshops voor eigenaren. Rear engine RWD moet je op andere manier dan je dagelijks auto rijden om de maximum potentieel te kunnen halen.
Ik denk dat je lotusses een klein beetje overschat.
Je 2min10 is een prima tijd op cpz. Een snelle straatlotus met een goede rijder doet rond de 2 min.
De meesten zitten daar toch echt boven.
Laatst gewijzigd door smiley op 26 mar 2016, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: [24-03-2016] DF @ Zandvoort deel LXXIII

Bericht door Alexsti » 26 mar 2016, 20:55

Had deze lotusrijder nog in de pitstraat gesproken, hij had deze auto net dus wilde niet te gek doen de eerste keer :wink:

Over de banden die het bij mij niet lang uithielden waren de Bridgestone RE070 , scheuren en happen uit het profiel....wat ik ook probeerde kwa bandenspanning/uitlijning....rij nu met de R888 onder de Subaru en dat bevalt best , zelfs op straat eigenlijk ( in de zomer) . :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten