Facebook en 06-nummer zoekresultaten

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Joy

Facebook en 06-nummer zoekresultaten

Bericht door Joy » 28 dec 2015, 16:50

Is het opgevallen dat Facebookaccounts te vinden zijn via het intikken van 06-nummers? Als je je 06-nummer opgeeft staat het standaard ingesteld op:
Wie kan je zoeken met behulp van het telefoonnummer dat je hebt opgegeven? Iedereen
Een aantal mensen om mij heen gaven al aan dit niet in de gaten te hebben gehad. Wellicht handig om even te controleren en eventueel te wijzigen naar Alleen vrienden of geheel verwijderen.

Tom V

Re: Facebook en 06-nummer zoekresultaten

Bericht door Tom V » 28 dec 2015, 17:20

Klopt ja, ik heb 'm al een tijdje op alleen vrienden staan maar wel typisch dat dat standaard op iedereen staat.
Goeie tip denk ik.

Peric

Bericht door Peric » 28 dec 2015, 22:50

Sowieso staat mijn tel.nr. niet op FB.. Oh ja, als je met je telefoon er aan doet misschien wel..
Doe alleen FB op de comp thuis..

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 dec 2015, 23:43

Je zou verwachten dat privacy waakhonden hier fel zouden tegen protesteren. Wel grappig, als ik mijn telefoonnummer google krijg ik een frans museum in de resultaten verder niets waar je wat mee kan.

Binnenkort maar weer eens alle instellingen van facebook doorlopen ter controle.

MarkS

Bericht door MarkS » 28 dec 2015, 23:51

Je kiest er zelf voor om je 06 nummer op Facebook te zetten. Vervolgens kun je (zelf) instellen wie dat mag zien.

Ik zie niet in wat onze privacy toezichthouders hiermee te maken hebben.

Oh ja, mijn 06 zet ik ook niet op Facebook.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 29 dec 2015, 11:45

Zet je het er zelf neer of word het via two-factor authentication openbaar gemaakt? In het tweede geval zou het namelijk wel een kwalijke zaak zijn.

WJ

Bericht door WJ » 29 dec 2015, 11:48

Facebook vraag (bij mij iig) om de zoveel tijd of ik mijn telefoon nummer wil toevoegen, voor betere veiligheid blablabla.

Doe ik dus niet, dus zolang je dat niet doet lijkt het niet dat je nummer te vinden is.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 dec 2015, 12:07

Facebook is voor kinderen :coffee:

MarkS

Bericht door MarkS » 29 dec 2015, 12:19

Eric Z schreef:Zet je het er zelf neer of word het via two-factor authentication openbaar gemaakt? In het tweede geval zou het namelijk wel een kwalijke zaak zijn.
Daar ging het hier niet over, dat zou namelijk gewoon een beveiligingslek zijn.

Gaat erom dat je persoonlijke informatie over jezelf kunt opgeven, mailadres, telefoonnummer, geboortedatum etc etc en daarbij wie dat kan zien. Je eigen verantwoordelijkheid dus.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 dec 2015, 12:20

WJ schreef:Facebook vraag (bij mij iig) om de zoveel tijd of ik mijn telefoon nummer wil toevoegen, voor betere veiligheid blablabla.

Doe ik dus niet, dus zolang je dat niet doet lijkt het niet dat je nummer te vinden is.
hier idem dito, best vervelend, maar zet mijn nummer ook niet op FB tis nu lekker rustig met de tell en wil ik graag
zo houden.
je wordt zo al genoeg gelinkt met sites, ze doen het ook vaak voor derden e.d. en of gerichte reclame oid.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 29 dec 2015, 12:32

MarkS schreef:
Eric Z schreef:Zet je het er zelf neer of word het via two-factor authentication openbaar gemaakt? In het tweede geval zou het namelijk wel een kwalijke zaak zijn.
Daar ging het hier niet over, dat zou namelijk gewoon een beveiligingslek zijn.

Gaat erom dat je persoonlijke informatie over jezelf kunt opgeven, mailadres, telefoonnummer, geboortedatum etc etc en daarbij wie dat kan zien. Je eigen verantwoordelijkheid dus.
Geen beveiligingslek imho, zoals wj aangeeft word er om gevraagd voor extra veiligheid. Wat mij de stap richting 2 factor authenticatie lijkt...
Het lijkt mij dat je dat van je 2 factor telefoonnummer niet wilt dat deze openbaar is, dus standaard publiek zetten is een foute keuze.

MarkS

Bericht door MarkS » 29 dec 2015, 13:03

Joy is de topicstarter, wat hij beschrijft heeft niks te maken met het opgeven van je 06 tbv beveiliging maar gewoon met het delen van bepaalde persoonlijke gegevens zoals ik al aangaf.

Wat beveiliging betref, als je daar je 06 opgeef wordt dat door Facebook niet openbaar gemaakt. Als jij vervolgens dat zelfde 06 nummer bij je persoonlijke gegevens weer gaat delen, doe je dat dus zelf.

Maar aangezien je verstand hebt van beveiliging, leg mij dan maar eens uit wat het risico precies is dat bij 2-way authenticatie via telefoonnummer dat zelfde telefoonnummer bekend zou raken bij anderen? Er zijn genoeg mensen die, ook buiten Facebook om, mijn 06 nummer kennen en hebben (wordt anders ook lastig bellen). Zolang ik maar in het bezit ben en blijf van de telefoon (simkaart) die aan dat nummer verbonden is zie ik het probleem niet zo. Banken werk(t)en toch ook op die manier met tan codes. En ook ik snap best dat 100% beveiligen niet mogelijk is. Dat betekent dus ook dat alles in principe te "kraken" is zolang je maar over de juiste en voldoende middelen beschikt (tijd, geld, ...). Je moet je wel afvragen hoeveel het een hacker "waard" is om jouw Facebook account te hacken. En nogmaals, Facebook maakt dat nummer niet openbaar, dat doe je zelf. (of niet).

Tom

Bericht door Tom » 29 dec 2015, 13:13

Facebook vraagt je nummer op een bepaald moment voor de two-factor-authentication. Je verwacht dat ze het voor dat doel gebruiken en niet voor andere zaken (zoals zorgen dat mensen je via je 06 kunnen opzoeken). Dat laatste moet je op een andere plek weer uitzetten, zonder dat ze het kenbaar maken staat het standaard aan.
Als DF je e-mailadres vraagt bij de wachtwoord-vergeten-functionaliteit (om je een nieuw wachtwoord toe te sturen) dan verwacht je toch ook niet dat ze je ineens abonneren op de DF-nieuwsbrief?

MarkS

Bericht door MarkS » 29 dec 2015, 13:14

Ik krijg soms het gevoel dat jullie een andere versie van Facebook gebruiken dan ik ... :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2015, 13:55

Altjd leuk als mensen nog steeds schrikken van Facebook en Privacy lol

Eric Z

Bericht door Eric Z » 29 dec 2015, 15:56

MarkS schreef:Joy is de topicstarter, wat hij beschrijft heeft niks te maken met het opgeven van je 06 tbv beveiliging maar gewoon met het delen van bepaalde persoonlijke gegevens zoals ik al aangaf.

Wat beveiliging betref, als je daar je 06 opgeef wordt dat door Facebook niet openbaar gemaakt. Als jij vervolgens dat zelfde 06 nummer bij je persoonlijke gegevens weer gaat delen, doe je dat dus zelf.

Maar aangezien je verstand hebt van beveiliging, leg mij dan maar eens uit wat het risico precies is dat bij 2-way authenticatie via telefoonnummer dat zelfde telefoonnummer bekend zou raken bij anderen? Er zijn genoeg mensen die, ook buiten Facebook om, mijn 06 nummer kennen en hebben (wordt anders ook lastig bellen). Zolang ik maar in het bezit ben en blijf van de telefoon (simkaart) die aan dat nummer verbonden is zie ik het probleem niet zo. Banken werk(t)en toch ook op die manier met tan codes. En ook ik snap best dat 100% beveiligen niet mogelijk is. Dat betekent dus ook dat alles in principe te "kraken" is zolang je maar over de juiste en voldoende middelen beschikt (tijd, geld, ...). Je moet je wel afvragen hoeveel het een hacker "waard" is om jouw Facebook account te hacken. En nogmaals, Facebook maakt dat nummer niet openbaar, dat doe je zelf. (of niet).
Zolang je telefoon in de buurt is niet, maar er zijn genoeg smartphones die gejat/verloren worden. En dan is het wel erg makkelijk terug te vinden, en dat is wel een risico want dan is de telefoon in bezit van een ander. Vaak kun je berichten vanaf het lockscreen gewoon lezen.

Maar het werkt anders dan ik vermoedde. Jij zegt dat je expliciet toestemming moet geven, in dat geval is het dus minder erg en iemands eigen schuld.

Om terug te komen om waarom het geen beveiligings lek is. Ik vind het een data lek. Het is niet zo dat kwaadwillende er bij kunnen of de nummers openbaar maken.
Maar ook een data lek is het niet als je hetzelf (onbewust) aangeeft natuurlijk.

Plaats reactie