Waar komen hoge kortingen bij voorraadmodellen vandaan?
-
Waar komen hoge kortingen bij voorraadmodellen vandaan?
Er zitten hier genoeg mensen die bij een dealer werken, dus die weten het waarschijnlijk wel. Hoe komt het dat de dealer op een voorraadmodel (zonder kenteken) soms wel 15k korting geeft. Ik ken verschillende gevallen waarbij mensen 15k korting kregen op een auto die anders 70k kost. Als je hem nieuw bestelt, dan is dat onmogelijk maar bij een voorraadmodel soms wel. Kan de dealer een auto die in de showroom staat "afschrijven" oid, waardoor hij zulke kortingen kan geven? Ben benieuwd.
- Mark 320iS
Re: Waar komen hoge kortingen bij voorraadmodellen vandaan?
Ik werk dan wel niet voor een dealer, maar heb wel een idee wat erachter zit.Rnd schreef:Er zitten hier genoeg mensen die bij een dealer werken, dus die weten het waarschijnlijk wel. Hoe komt het dat de dealer op een voorraadmodel (zonder kenteken) soms wel 15k korting geeft. Ik ken verschillende gevallen waarbij mensen 15k korting kregen op een auto die anders 70k kost. Als je hem nieuw bestelt, dan is dat onmogelijk maar bij een voorraadmodel soms wel. Kan de dealer een auto die in de showroom staat "afschrijven" oid, waardoor hij zulke kortingen kan geven? Ben benieuwd.
Ten eerste hebben dealers namelijk een afname verplichting bij de importeur, met boete clausules als ze daaraan niet voldoen. Dus beter een auto teveel afnemen die je met korting moet verkopen dan een boete betalen.
Ten tweede financieren ook dealers hun auto’s (dealer moet de auto volgens mij al betalen bij bestelling en niet pas bij aflevering), dus die zit met een enorm cash flow gat. Dus als je een auto snel kunt verkopen met korting kan dat best voordeliger zijn dan wanneer die auto lang in je showroom staat en je er ook nog eens rente over moet betalen.
- Joy
Volumebonussen vanuit de importeurs aan de dealers. Dat is best aantrekkelijk want door aan het eind van het jaar nog een rits auto's op voorraad te zetten haal je de inkoopdoelstelling en de korting kun je dan weer gebruiken om die auto's goedkoper weg te zetten.
- Niels
- Auto: Prius+
Bonus structuur is een mogelijkheid maar vaak "komt de importeur er in om" en dan kun je goed zaken doen. Zal ook wel een contactuele verplichting aan ten grondslag liggen tussen importeur en fabriek.
-
Veel van die kortingen worden verstrekt uit 'eigen' middelen.
Veelal is er een standaard marge op je product, dan kunnen er eventueel premie's op de auto's worden gegeven door de importeur. Langstaanders kunnen daar bovenop dus nog extra korting krijgen als de dealer er echt graag van af wilt.
Veelal is er een standaard marge op je product, dan kunnen er eventueel premie's op de auto's worden gegeven door de importeur. Langstaanders kunnen daar bovenop dus nog extra korting krijgen als de dealer er echt graag van af wilt.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Van BMW wel begrepen dat dealers ook ondersteuning krijgen vanuit de importeur. En sommige auto's wil men graag vanaf, zoals de 320dA touring vorig jaar. Daar had BMW NL nog een paar honderd van staan en die vielen toen uit de 20% bijtelling. Dus kreeg je heel wat opties voor niets en een afgewaardeerde nieuwprijs.
- Roy RS
op mijn bestelwagen van Peugeot had ik 25% korting, dat is een jaarlijkse actie, gewoon op te bestellen auto's, worden ook gewoon in het nieuwe jaar geleverd. Ze werken dan voor een bonus vanuit de importeur, als ze dan nog X aantal auto's verkopen dat jaar dan krijgen ze een bedrag uitgekeerd, ze werken dan voor de bonus en verdienen simpelweg (vrijwel) niks op de auto...
Zo kon het dat ik bij 2 verschillende dealers op dezelfde spec Peugeot een verschil kon krijgen van 3000 euro...
Die actie is er nu weer, maar ik heb een Dacia besteld...die doen dan weer niet aan kortingen
Zo kon het dat ik bij 2 verschillende dealers op dezelfde spec Peugeot een verschil kon krijgen van 3000 euro...
Die actie is er nu weer, maar ik heb een Dacia besteld...die doen dan weer niet aan kortingen
- Arthur
Nee, je krijgt geen geld mee natuurlijk 

- Luca
Vorige week een nieuwe fiat 500 L Living gekocht voor mijn vrouw. Stond wel op kenteken maar was geheel nieuw. (0 km). Zijn ook eerste eigenaar. Wel dikke korting van dik 8000,- euro.
Op de fiat een seat Ibiza st dynamic ingeruild die de dealer bij aankoop -7, euro opleverde. Dus geen winst. Was ook een actie van seat.
Gevoelsmatig maak je een goede deal. Ondanks dat je alsnog afschrijving hebt, is de afschrijving bij verkoop gewoon een stuk lager.
Seat kostte mij 5 mnd geleden 17000,- De inruil van 16500,-
Op de fiat een seat Ibiza st dynamic ingeruild die de dealer bij aankoop -7, euro opleverde. Dus geen winst. Was ook een actie van seat.
Gevoelsmatig maak je een goede deal. Ondanks dat je alsnog afschrijving hebt, is de afschrijving bij verkoop gewoon een stuk lager.
Seat kostte mij 5 mnd geleden 17000,- De inruil van 16500,-
- Arthur
Weten we nog steeds niet precies waar die kortingen vandaan komen, dat het lonend is om op voorraadauto's te gaan wel
Heb nu ook 2x een voorraadauto gekocht. 1x nieuw, ongekentekend en zonder inruil en 1x nieuw, gekentekend (wel 1e eigenaar) met inruil. Wat nu de beste deal was weet ik niet, 2 totaal verschillende transacties. Maar lonend tov een te bestellen auto is het wel. Maar het is nu natuurlijk wel wysiwyg
En dat moet je wel aanstaan natuurlijk, maar dat geldt voor 2e hands kopen ook.

Heb nu ook 2x een voorraadauto gekocht. 1x nieuw, ongekentekend en zonder inruil en 1x nieuw, gekentekend (wel 1e eigenaar) met inruil. Wat nu de beste deal was weet ik niet, 2 totaal verschillende transacties. Maar lonend tov een te bestellen auto is het wel. Maar het is nu natuurlijk wel wysiwyg

- Luca
Als de dealer je kan laten zien wat het verschil is onderaan de streep tussen een voorraad auto en een nieuw te bestellen auto, dan is de keuze denk ik snel gemaakt.
Het enige nadeel is dat je soms bepaalde opties niet kan bestellen (ivm de voorraad auto) en/of dat je opties krijgt op je auto waar jezelf niet voor zou kiezen.
Het enige nadeel is dat je soms bepaalde opties niet kan bestellen (ivm de voorraad auto) en/of dat je opties krijgt op je auto waar jezelf niet voor zou kiezen.
-
De vraag of een dealer voor de belastingdienst een gedeelte kan afschrijven op een auto die bijvoorbeeld een jaar in de showroom staat en geen kenteken heeft, is nog niet beantwoord. Wie het weet mag het zeggen.
- Mark 320iS
Ik weet het... Nee, want niet in gebruik genomen.Rnd schreef:De vraag of een dealer voor de belastingdienst een gedeelte kan afschrijven op een auto die bijvoorbeeld een jaar in de showroom staat en geen kenteken heeft, is nog niet beantwoord. Wie het weet mag het zeggen.
-
Ik heb ook wel eens begrepen dat dealers soms gewoon een bepaalde auto van de fabriek krijgen (en moeten betalen) onder het mom "succes ermee". Vaak luxe auto`s .Waarom fabrikanten dit doen weet ik niet. Opties opmaken ofzo?
Verder bestaat de kostprijs van een product uit variabele kosten en vaste kosten. De variabele kosten zijn kosten die toe/ afnemen met één specifieke unit (staal, verf, etc). De vaste kosten zijn kosten die niet samen hangen met één specifieke auto. Deze vaste kosten hangen wel samen het maken &verkopen van een modelreeks (ontwerp, reclame, aanschaf productiehal, vaste salaris verkoper). Met die vaste kosten kan je wat spelen; uiteraard moeten die worden terugverdiend maar niet per se op een bepaalde auto. Dus als die auto van 70K bestaat uit 25K belasting, 30K vaste kosten en 15K variabel. Is er 15K ruimte zonder verlies te maken op die auto maar kan die stuntprijs niet voor elke auto.
Deze redenatie gaat ook op voor opties. Dit geeft ook aan waarom ze veel goedkoper kunnen als er veel verkocht wordt; de vaste kosten kunnen dan worden gedeeld door veel exemplaren en worden per stuk goedkoper.
Vennootschapsbelasting (25%) over de winst (van het bedrijf maar uiteindelijk komt dit voort uit de losse winsten per verkoop).
Dus voor deze twee maakt een lagere verkoopprijs uit. Je zou wel kunnen verdedigen dat die 15% korting zelf hiermee voor 46% (21%+25%) uit belasting bestaat.
BPM gaat volgens mij (tegenwoordig enkel) over de C02 uitstoot. Als de auto al een buitenlands kenteken had wordt hierop afgeschreven. Lijkt me bij 0 km auto`s niet van toepassing en de kortingsregeling beïnvloedt het BPM bedrag dus niet.
Verder bestaat de kostprijs van een product uit variabele kosten en vaste kosten. De variabele kosten zijn kosten die toe/ afnemen met één specifieke unit (staal, verf, etc). De vaste kosten zijn kosten die niet samen hangen met één specifieke auto. Deze vaste kosten hangen wel samen het maken &verkopen van een modelreeks (ontwerp, reclame, aanschaf productiehal, vaste salaris verkoper). Met die vaste kosten kan je wat spelen; uiteraard moeten die worden terugverdiend maar niet per se op een bepaalde auto. Dus als die auto van 70K bestaat uit 25K belasting, 30K vaste kosten en 15K variabel. Is er 15K ruimte zonder verlies te maken op die auto maar kan die stuntprijs niet voor elke auto.
Deze redenatie gaat ook op voor opties. Dit geeft ook aan waarom ze veel goedkoper kunnen als er veel verkocht wordt; de vaste kosten kunnen dan worden gedeeld door veel exemplaren en worden per stuk goedkoper.
BTW (21%) gaat over verkoopprijs.Rnd schreef:De vraag of een dealer voor de belastingdienst een gedeelte kan afschrijven op een auto die bijvoorbeeld een jaar in de showroom staat en geen kenteken heeft, is nog niet beantwoord. Wie het weet mag het zeggen.
Vennootschapsbelasting (25%) over de winst (van het bedrijf maar uiteindelijk komt dit voort uit de losse winsten per verkoop).
Dus voor deze twee maakt een lagere verkoopprijs uit. Je zou wel kunnen verdedigen dat die 15% korting zelf hiermee voor 46% (21%+25%) uit belasting bestaat.
BPM gaat volgens mij (tegenwoordig enkel) over de C02 uitstoot. Als de auto al een buitenlands kenteken had wordt hierop afgeschreven. Lijkt me bij 0 km auto`s niet van toepassing en de kortingsregeling beïnvloedt het BPM bedrag dus niet.
- dvh
Tijdens een gesprekje met een VW verkoper heb ik als volgt:
Ze nemen maandelijks auto's af van Pon. En je bent afhankelijk van de onderneming en afspraken een verplicht aantal af te nemen. Al wat ze erboven zitten krijgen ze meer bonus van Pon.
Zeg:
8 auto's = minimaal = 80% bonus
10 auto's = 2 extra = 100% bonus
12 auto's = 4 extra = 120% bonus
Dus hebben ze aan het eind van de maand nog 2 voorraad auto's staan dan is het soms interessant voor de onderneming ( en de verkopers ) om die 2 tegen ( of soms zelf een beetje onder ) kostprijs weg te doen om zo toch 20% extra bonus te pakken bij de volgende '12 auto's bestelling'. Dat levert dan meer op dan de reguliere winst die op die 2 losse auto's zou zitten. Echter verkopen ze die niet en blijven ze wél 12 auto's per keer bestellen dan is de voorraad aan 't eind van het jaar behoorlijk groot. Dat gebeurd bij sommige dus ook en dan moeten ze snel weg want volgend jaar begint het hele circus weer opnieuw..
Uiteraard is meer verkopen altijd beter. Want dan heb je auto's + bonus. En dat is natuurlijk voor de autoverkoper de wenselijke situatie.
Ze nemen maandelijks auto's af van Pon. En je bent afhankelijk van de onderneming en afspraken een verplicht aantal af te nemen. Al wat ze erboven zitten krijgen ze meer bonus van Pon.
Zeg:
Dus hebben ze aan het eind van de maand nog 2 voorraad auto's staan dan is het soms interessant voor de onderneming ( en de verkopers ) om die 2 tegen ( of soms zelf een beetje onder ) kostprijs weg te doen om zo toch 20% extra bonus te pakken bij de volgende '12 auto's bestelling'. Dat levert dan meer op dan de reguliere winst die op die 2 losse auto's zou zitten. Echter verkopen ze die niet en blijven ze wél 12 auto's per keer bestellen dan is de voorraad aan 't eind van het jaar behoorlijk groot. Dat gebeurd bij sommige dus ook en dan moeten ze snel weg want volgend jaar begint het hele circus weer opnieuw..
Uiteraard is meer verkopen altijd beter. Want dan heb je auto's + bonus. En dat is natuurlijk voor de autoverkoper de wenselijke situatie.
-
OnlineMartijn_bmw
Dit dus! volume bonussen halen die meer opleveren over de hele vloot dan het verlies op de verkoop van die ene voorraad auto.dvh schreef:Tijdens een gesprekje met een VW verkoper heb ik als volgt:
Zeg:
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Collega van me heeft zo een 320Da prive gekocht. Vol in de opties van 55K voor 40K!
- GTRene
zo dan, dat scheelt een berg 

- Arthur
Pre-LCI neem ik aan en de EDE uitvoering? Die waren op papier ook al afgewaardeerd naar 46,5k (F31), voer het kenteken maar eens in. Configureer je nieuw zo'n ding dan kom je idd op ~60k, tenminste bij de mijne vorig jaar wel. KIS-lijst kwam zelfs nog hoger uit

veejay schreef:Collega van me heeft zo een 320Da prive gekocht. Vol in de opties van 55K voor 40K!
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Ja die, idd 60K naar 45K, ik meen eind 2014 ergens. Bedoel je dat de verzekering hem dan ook voor 45K catalogusprijs verzekerd?
- Arthur
Yep
Dat was een voordeeltje. Geen dure alarmen nodig, al zat klasse-3 er wel op.

- Wiebe GT
Om de vraag van Rnd te beantwoorden: Nee, een dealer kan het verlies niet afschrijven of terugvorderen. Het drukt wel de nettowinst natuurlijk.....
Oh, en dat de korting voor 46% uit belasting bestaat zoals Bombadil berekent, klopt natuurlijk niet aangezien er op dit soort auto's vaak geen winst gemaakt wordt.....
Oh, en dat de korting voor 46% uit belasting bestaat zoals Bombadil berekent, klopt natuurlijk niet aangezien er op dit soort auto's vaak geen winst gemaakt wordt.....
-
Als het een geherwaardeerde auto betreft komt de korting bij de importeur vandaan.
- Arthur
Ja. Maar in het geval van de BMW ook nog korting van de dealer. Of die was mss ook wel van de importeur 

-
Natuurlijk heeft de dealer ook nog z'n ruimte...Arthur schreef:Ja. Maar in het geval van de BMW ook nog korting van de dealer. Of die was mss ook wel van de importeur
Een goed voorbeeld is ook de Jetta Hybrid.
Eerst kost zo'n ding 46/48K met 14%.
Toen werden ze 25%.
Pon had er nog 100 staan. Die zijn geherwaardeerd tot 24,5K!
Waren zo verkocht natuurlijk, want je kocht zo'n ding ineens voor 26K ipv 46......
Ik snap overigens niet dat een importeur zoiets gewoon kan doen. In principe is het namelijk ook gewoon belastingontduiking. 24,5K tegen 25% ipv 46K tegen 25% bijtelling..... Heeft te maken met voor welk bedrag de importeur de auto verkoopt aan de dealer. Maar ik blijf dat raar vinden, dat je een voorraad die er al staat, ineens voordeliger kan maken tov de overheid...... Nieuwe voorraad met korting vanaf de fabriek tot daar aan toe. (uitloop modellen bijvoorbeeld)