E30 M3 ( turbomonster vs balans van de auto )
-
E30 M3 ( turbomonster vs balans van de auto )
beste driving funners,
ik ben bezig met een E30 M3 project volledig van polyester
poly voorbumper
poly zijschermen
poly motorkap
poly / carbon dakplaat
poly deuren
poly achterschermen ( volledig dus geen opplak )
poly kofferbak
poly achterbumper
poly c style
en in de toekomst misschien zelfs nog een poly achterplaat
de auto wordt dus relatief lichtgewicht.
het probleem nu, ik ga niet werken met een S14 motor vanwege de gigantische kosten van dat blok zeker incombinatie met het turbo project.
ik heb momenteel 4 opties.
M10B18 turbo ( oersterk, oude techniek. gietijzer onderblok ) wel lekker licht
M42B18 turbo ( veel gevoeliger, 16v techniek gietijzer onderblok )
M50B25 turbo ( bomproof turbo blok, nadeel erg zwaar op de vooras wat het stuurgedrag niet meehelpt )
M52B28 turbo ( 40kg lichterblok dus beter sturen. minder sterkblok en gevoeliger met turbo )
mijn voorkeur geniet een 6 cilinder turbo. met voorkeur een alu onderblok echter schijnen deze niet zo geschikt te zijn voor turbo.
wie heeft er ervaring met het verschil tussen M50 en M52 in een e30 en hoe deze reageerd met sturen tenopzichte van een 318IS / M3
en wie heeft er ervaring met turbo op een alu onderblok ?
het ideale blok wat ik wil bouwen is dan een alu onderblok van een m52 met m54b30 krukas, zo krijg je een 3.0 stroker. en dan een m50 kop zonder vanos met de fijnen nokkenassen.
ik hoop op leuke reacties van mensen met ervaringen. alvast bedankt.
ik ben bezig met een E30 M3 project volledig van polyester
poly voorbumper
poly zijschermen
poly motorkap
poly / carbon dakplaat
poly deuren
poly achterschermen ( volledig dus geen opplak )
poly kofferbak
poly achterbumper
poly c style
en in de toekomst misschien zelfs nog een poly achterplaat
de auto wordt dus relatief lichtgewicht.
het probleem nu, ik ga niet werken met een S14 motor vanwege de gigantische kosten van dat blok zeker incombinatie met het turbo project.
ik heb momenteel 4 opties.
M10B18 turbo ( oersterk, oude techniek. gietijzer onderblok ) wel lekker licht
M42B18 turbo ( veel gevoeliger, 16v techniek gietijzer onderblok )
M50B25 turbo ( bomproof turbo blok, nadeel erg zwaar op de vooras wat het stuurgedrag niet meehelpt )
M52B28 turbo ( 40kg lichterblok dus beter sturen. minder sterkblok en gevoeliger met turbo )
mijn voorkeur geniet een 6 cilinder turbo. met voorkeur een alu onderblok echter schijnen deze niet zo geschikt te zijn voor turbo.
wie heeft er ervaring met het verschil tussen M50 en M52 in een e30 en hoe deze reageerd met sturen tenopzichte van een 318IS / M3
en wie heeft er ervaring met turbo op een alu onderblok ?
het ideale blok wat ik wil bouwen is dan een alu onderblok van een m52 met m54b30 krukas, zo krijg je een 3.0 stroker. en dan een m50 kop zonder vanos met de fijnen nokkenassen.
ik hoop op leuke reacties van mensen met ervaringen. alvast bedankt.
-
Re: E30 M3 ( turbomonster vs balans van de auto )
nog even als toevoeging,
waarschijnlijk zal een m52 alu onderblok wel gesleeved moeten worden ( stalen bussen er in )
veel sterker als het nicaseal en evt een onderblok verstevigingsplaat tegen vervorming van de uitlijning van de hoofdlagers krukas. als ik voor die combi gaan moet ik een leeg m52 onderblok zoeken.
waarschijnlijk zal een m52 alu onderblok wel gesleeved moeten worden ( stalen bussen er in )
veel sterker als het nicaseal en evt een onderblok verstevigingsplaat tegen vervorming van de uitlijning van de hoofdlagers krukas. als ik voor die combi gaan moet ik een leeg m52 onderblok zoeken.
- Niels
- Auto: Prius+
Wat is je doel qua vermogen?
Mij lijkt een iS blok het leukst in een E30 maar als er 350pk uit moet komen dan zijn er wellicht betere opties.
Mij lijkt een iS blok het leukst in een E30 maar als er 350pk uit moet komen dan zijn er wellicht betere opties.
-
voor circuit is lage boost met 300 a 350 pk meer dan zat, maar vind voor dragrace, drift en wat fun 450 a 500 pk wel erg gaaf. moet ook deels een demo auto worden.
nu is 450 pk uit een 1.8 8v m10 motor ook mogelijk hoor. dus kwa vermogen zijn alle blokken een optie.
ik ga uit eindelijk toch voor forged internals. alleen blijft het geluid van een 6 cilinder gewoon zo bruut.
nu is 450 pk uit een 1.8 8v m10 motor ook mogelijk hoor. dus kwa vermogen zijn alle blokken een optie.
ik ga uit eindelijk toch voor forged internals. alleen blijft het geluid van een 6 cilinder gewoon zo bruut.

- Niels
- Auto: Prius+
1000pk uit 1500cc is zelfs wel mogelijk
maar des te hoger de belasting des te meer poen het gaat kosten om de boel betrouwbaar te houden. Ook heb je bij een kleinere motor meer turbo lag dan bij een grotere als je uitgaat van hetzelfde vermogen.

-
klopt daarom liever m50 / m52
maar moet niet sturen als een natte krant,
m52 met alu blok is lichter.
iemand ervaringen ?
maar moet niet sturen als een natte krant,
m52 met alu blok is lichter.
iemand ervaringen ?
-
Waarom maak je je druk over de "balans" van de auto als je er 500 turbo peekaa's uit wil gaan halen? 

-
omdat ik er van houd een fijn sturende auto te hebben,
de e30 m3 is niets voor niets gedoopt als een van de beste productie circuit auto's ooit
de e30 m3 is niets voor niets gedoopt als een van de beste productie circuit auto's ooit
- GTRene
ik heb een keer een e30 M3 met de Alpina B6S motor
en een e30 M3 met een S50B30 getuned (320pk)
geen turbo...
die met de S50 motor reed leuk/heerlijk.
in Sweden? daar stopten ze destijds vaak een M5 motor in 3.4/3.5/3.8 welke van de 3 het beste geschikt is weet ik niet meer, anyways, ze stopten er dikke turbo's op
maar die zijn wel wat overkill denk
hoe vind je trouwens die nwe
3.0 motoren met dubbele turbo's e.d. ala 1m en m3 e.d. daar kunnen ze ook redelijk leuke vermogens uithalen en het zijn alu motoren dacht ik?
magoed, een leuke sterke 4 pitter met variabele turbo's kan ook super zijn als je niet een te groot turbogat krijgt, of je moet voor hybride turbo gaan, zoals bv zo'n amerikaan heeft op zijn lotus, een 1.8 met 670pk oid?
die heeft een supercharger en turbo erop, zodat je altijd vermogen hebt oid.
magoed, als je 4 te weinig vind en 6 te lang...dan is V8 ook leuk
een leuke alu V8 weegt niet veel, dan dubbele turbo of een mooie supercharger tussen de cilinderbanken in
misschien past er ook wel een N62B48 in met leuke SC zo 500pk
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=516705" onclick="window.open(this.href);return false;
trouwens er was destijds ook zo'n bedrijfje die rond de 500pk NA haalde uit een M62 blok, magoed das veel duurder dan een SC er op schroeven
en een e30 M3 met een S50B30 getuned (320pk)
geen turbo...

die met de S50 motor reed leuk/heerlijk.
in Sweden? daar stopten ze destijds vaak een M5 motor in 3.4/3.5/3.8 welke van de 3 het beste geschikt is weet ik niet meer, anyways, ze stopten er dikke turbo's op

maar die zijn wel wat overkill denk

hoe vind je trouwens die nwe

magoed, een leuke sterke 4 pitter met variabele turbo's kan ook super zijn als je niet een te groot turbogat krijgt, of je moet voor hybride turbo gaan, zoals bv zo'n amerikaan heeft op zijn lotus, een 1.8 met 670pk oid?
die heeft een supercharger en turbo erop, zodat je altijd vermogen hebt oid.
magoed, als je 4 te weinig vind en 6 te lang...dan is V8 ook leuk

een leuke alu V8 weegt niet veel, dan dubbele turbo of een mooie supercharger tussen de cilinderbanken in

misschien past er ook wel een N62B48 in met leuke SC zo 500pk

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=516705" onclick="window.open(this.href);return false;
trouwens er was destijds ook zo'n bedrijfje die rond de 500pk NA haalde uit een M62 blok, magoed das veel duurder dan een SC er op schroeven

- GTRene
zoiets, lekker geluidje ook met de 3.8
http://www.dailymotion.com/video/x5xoyd ... turbo_auto" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dailymotion.com/video/x5xoyd ... turbo_auto" onclick="window.open(this.href);return false;
-
blijven ook leuke opties,
ik overweeg ook wel een s54b32 maar ook die is zwaar, en met een snelle atmosferische motor ben ik bang dat het uit eindelijk weer een fullspec circuit auto wordt. het is lastig.
eigelijk kan het niet,
de ultieme rijders auto
auto voor zondags ritje
beestig power

ik overweeg ook wel een s54b32 maar ook die is zwaar, en met een snelle atmosferische motor ben ik bang dat het uit eindelijk weer een fullspec circuit auto wordt. het is lastig.
eigelijk kan het niet,
de ultieme rijders auto
auto voor zondags ritje
beestig power

- 328Ti
Als je S14 stuurgevoeligheid wil behouden moet je er geen 6 in lijn in duwen.
Ik zou voor een M44 / M42 set up gaan, 2.1 stroker bouwen ( S50 pistons en 320d krukas). Dat is goed voor 200 pk (NA). Dan een lage druk compressor erop a la rotrex en je bent het mannetje. Dan zit je rond de +/- 290pk @ 330Nm (FI).
Turbo is leuk maar redelijk onbeheersbaar t.o.v. het lineare S14 opbouw of t.o.v. compressor opbouw.
Zie ook Metricmechanic. Ik heb 6 S50 pistons voor je. Dit project zal ik niet snel gaan doen. 200 euro vraag ik hiervoor.
De 2.1 stroker (NA !) in actie van 0,55 minuut:
https://youtu.be/EKIr68vWYEU" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou voor een M44 / M42 set up gaan, 2.1 stroker bouwen ( S50 pistons en 320d krukas). Dat is goed voor 200 pk (NA). Dan een lage druk compressor erop a la rotrex en je bent het mannetje. Dan zit je rond de +/- 290pk @ 330Nm (FI).
Turbo is leuk maar redelijk onbeheersbaar t.o.v. het lineare S14 opbouw of t.o.v. compressor opbouw.
Zie ook Metricmechanic. Ik heb 6 S50 pistons voor je. Dit project zal ik niet snel gaan doen. 200 euro vraag ik hiervoor.
De 2.1 stroker (NA !) in actie van 0,55 minuut:
https://youtu.be/EKIr68vWYEU" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 328Ti op 30 jun 2015, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- 328Ti
Dat is een needle in a haystack. m52 met stalen liners zijn maar 2jr geproduceerd. Ik heb al 3 onderblokken weggeflikkerd met een build....customcarcenter schreef:nog even als toevoeging,
waarschijnlijk zal een m52 alu onderblok wel gesleeved moeten worden ( stalen bussen er in ).

-
je kan toch ook in een normale nicaseal m52 blok stalen bussen laten plaatsen ?
als ik een 4 pitter zou gaan is mn voorkeur m10b18 / b20 die zijn lekker licht en oersterk.
m10 turbo.
als ik een 4 pitter zou gaan is mn voorkeur m10b18 / b20 die zijn lekker licht en oersterk.
m10 turbo.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Zoiets?

Iets van 450 pk.
Iets van 450 pk.
-
idd in die trant, alu plenum met 1 grote gasklep. enz enz vermogen kan je er zat uithalen zeker met een leuk schrick / catcams nokkenasje en je heb nog minder gewicht als een s14 op de vooras.
-
SlowCo schreef:Waarom maak je je druk over de "balans" van de auto als je er 500 turbo peekaa's uit wil gaan halen?
Maar als er in die fijn sturende auto een "aan/uit" turboblok ligt zonder de fijngevoelige gasrespons van een atmosferisch getuned blok, help je de "balans" ook meteen weer om zeep lijkt me...customcarcenter schreef:omdat ik er van houd een fijn sturende auto te hebben,
De eerder genoemde oplossing met Rotrex compressor lijkt me dan een beter alternatief.
-
daarom heeft de voorkeur voormij een 6 cilinder welke op bijv cpz met lage druk toch een mooie vlakke afgifte heeft. het is natuurlijk niet een pure circuit racer, meer voor een paar x per jaar..
- Flamman
Waarom ga je niet gewoon voor een beproefde N54 ?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het geweldig rijdt in een E30, 500pk is goed te doen en het loopt zo mooi vlak door de toeren dat je bijna niet merkt dat je met een turbo rijdt.
Ik ben geen turbo man maar dit rijdt echt top !
Er moet dan uiteraard wel gelijk KMS op om alles goed te laten werken en juist af te stellen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het geweldig rijdt in een E30, 500pk is goed te doen en het loopt zo mooi vlak door de toeren dat je bijna niet merkt dat je met een turbo rijdt.
Ik ben geen turbo man maar dit rijdt echt top !
Er moet dan uiteraard wel gelijk KMS op om alles goed te laten werken en juist af te stellen.
-
dat zelfde resultaat is denk ik ook grotendeels wel te halen met een m50 met 2 kleine twinscroll turbo's
het punt is dat ik die moderne motoren met veel elektronica liever niet heb.
het rijd wel super..
het punt is dat ik die moderne motoren met veel elektronica liever niet heb.
het rijd wel super..
-
Onlinematthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ik heb binnenkort een M50TU (dus met vanos) blok over. Incl E36 kabelboom, ecu, krukas/drijfstangen/zuigers en kop met nokkenassen. Dit is echter wel aan revisie toe.
-
ik heb zelf nog een perfecte M50B25 non vanos staan, ( ideale turbo basis )
denk dat ik maar gewoon voor dat blok ga,
ben evt wel geintresseerd in je blok pb me anders maar eens een prijs.
denk dat ik maar gewoon voor dat blok ga,
ben evt wel geintresseerd in je blok pb me anders maar eens een prijs.