E36 V-riemen vervangen
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 apr 2015, 00:50
E36 V-riemen vervangen
Goedemiddag,
Ik wil de Multiriemen van de E36 vervangen, maar nu loop ik tegen het volgende aan.
Er zit airco in de auto en een 80 amp dynamo, dus spanrollen en een geleiderol systeem.
Is het ook noodzakelijk om die mee te vervangen?
Had op Mister-auto een complete set van Gates besteld, maar kreeg een berichtje dat die niet meer leverbaar was. Ik ben nu dus alle onderdelen los bij elkaar aan het zoeken, maar is dit eigenlijk wel vereist?
Ik ben van plan de riemen morgen te vervangen. Aangezien het geen wereldklus is kan ik de spanrollen en geleiderol later nog vervangen, tenzij jullie zeggen beter tegelijk.
Iemand die mij advies kan geven, en misschien zelfs een paar geschikte onderdelen kan aanwijzen?
Alvast bedankt!
Joey
Ik wil de Multiriemen van de E36 vervangen, maar nu loop ik tegen het volgende aan.
Er zit airco in de auto en een 80 amp dynamo, dus spanrollen en een geleiderol systeem.
Is het ook noodzakelijk om die mee te vervangen?
Had op Mister-auto een complete set van Gates besteld, maar kreeg een berichtje dat die niet meer leverbaar was. Ik ben nu dus alle onderdelen los bij elkaar aan het zoeken, maar is dit eigenlijk wel vereist?
Ik ben van plan de riemen morgen te vervangen. Aangezien het geen wereldklus is kan ik de spanrollen en geleiderol later nog vervangen, tenzij jullie zeggen beter tegelijk.
Iemand die mij advies kan geven, en misschien zelfs een paar geschikte onderdelen kan aanwijzen?
Alvast bedankt!
Joey
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: E36 V-riemen vervangen
Je kan die multiriem er zo even afwippen, dan kan je even kijken hoe de span- en geleiderollen er aan toe zijn. Als er geen speling op zit en de lagers maken geen rare geluiden kan je ze nog wel even laten zitten, mocht het later nodig zijn kan je ze alsnog vervangen. Is een simpele klus zoals je zelf al aangaf.
Qua tijd is het natuurlijk handiger om alles tegelijk te doen want het moet toch weer los als je later die onderdelen gaat vervangen.
Qua tijd is het natuurlijk handiger om alles tegelijk te doen want het moet toch weer los als je later die onderdelen gaat vervangen.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 apr 2015, 00:50
Re: E36 V-riemen vervangen
11 minuten later, thanks!ErikMartijn schreef:Je kan die multiriem er zo even afwippen, dan kan je even kijken hoe de span- en geleiderollen er aan toe zijn. Als er geen speling op zit en de lagers maken geen rare geluiden kan je ze nog wel even laten zitten, mocht het later nodig zijn kan je ze alsnog vervangen. Is een simpele klus zoals je zelf al aangaf.
Qua tijd is het natuurlijk handiger om alles tegelijk te doen want het moet toch weer los als je later die onderdelen gaat vervangen.

Stel dat ik ze toch moet vervangen, kan ik dan nog rondrijden met een nieuwe riem, op versleten rollen?
Ik bestel ze dan uiteraard wel direct.
Trouwens, hoe lang gaat zo'n riem doorgaans eigenlijk mee?
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: E36 V-riemen vervangen
Als je toch nieuwe poelies bestelt zou ik gewoon je oude riem er op laten en daar even mee doorrijden tot je alle onderdelen binnen hebt, dan kan je alles in een keer doen. Hij zal vast niet opeens kapot gaan in die paar dagen en als hij dat wel doet is niet ineens je hele motor kapot, je moet alleen niet doorrijden want je waterpomp wordt er ook door aangedreven dus je koeling valt weg. Is toch een afweging die je zelf moet maken want ik kan van achter mijn computer niet zien hoe het spul er aan toe is...
Levensduur weet ik niet precies, ik controleer de boel elk jaar gewoon als ik mijn auto een beurt geef.
Levensduur weet ik niet precies, ik controleer de boel elk jaar gewoon als ik mijn auto een beurt geef.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 apr 2015, 00:50
Re: E36 V-riemen vervangen
Dat begrijp ik, ik wilde alleen weten of het kwaad kan om (tijdelijk) rond te rijden met een nieuwe riem op 'niet meer nieuwe' poelies.ErikMartijn schreef:Als je toch nieuwe poelies bestelt zou ik gewoon je oude riem er op laten en daar even mee doorrijden tot je alle onderdelen binnen hebt, dan kan je alles in een keer doen. Hij zal vast niet opeens kapot gaan in die paar dagen en als hij dat wel doet is niet ineens je hele motor kapot, je moet alleen niet doorrijden want je waterpomp wordt er ook door aangedreven dus je koeling valt weg. Is toch een afweging die je zelf moet maken want ik kan van achter mijn computer niet zien hoe het spul er aan toe is...
Levensduur weet ik niet precies, ik controleer de boel elk jaar gewoon als ik mijn auto een beurt geef.
Thanks anyway!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E36 V-riemen vervangen
let er ook op dat de dempers van de spanrollen nog goed werken...
ik heb ooit gehad dat er een demper (voor zo'n loopwiel) niet meer goed was en daardoor te veel trilling/druk op de stel-bout kwam van die demper en zo na verloop van tijd, die bout het begaf en toen de riem eraf liep en de andere ook meenam...en dus geen pomp meer en geen koeling en geen acculading en airco meer
de riemen waren toen ook stuk...toen alles maar nieuw erop, incl nwe bouten e.d. to be sure
ik heb ooit gehad dat er een demper (voor zo'n loopwiel) niet meer goed was en daardoor te veel trilling/druk op de stel-bout kwam van die demper en zo na verloop van tijd, die bout het begaf en toen de riem eraf liep en de andere ook meenam...en dus geen pomp meer en geen koeling en geen acculading en airco meer

de riemen waren toen ook stuk...toen alles maar nieuw erop, incl nwe bouten e.d. to be sure

-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03 apr 2015, 00:50
Re: E36 V-riemen vervangen
GTRene schreef:let er ook op dat de dempers van de spanrollen nog goed werken...
ik heb ooit gehad dat er een demper (voor zo'n loopwiel) niet meer goed was en daardoor te veel trilling/druk op de stel-bout kwam van die demper en zo na verloop van tijd, die bout het begaf en toen de riem eraf liep en de andere ook meenam...en dus geen pomp meer en geen koeling en geen acculading en airco meer![]()
de riemen waren toen ook stuk...toen alles maar nieuw erop, incl nwe bouten e.d. to be sure
ehm tsja, je moet alles een keer meemaken toch?

- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 V-riemen vervangen
Bij de M3 laatste beide vervangen. Ben nog steeds verbaasd dat de spanner van de airco/luchtpomp noch mechanisch, noch hydraulisch is.
Die moet je zelf eerst spannen met een grote inbus en dan vastdraaien. That's it. Wordt dus niet actief op spanning gehouden.
Die moet je zelf eerst spannen met een grote inbus en dan vastdraaien. That's it. Wordt dus niet actief op spanning gehouden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E36 V-riemen vervangen
ow? bij de V8 wat ik heb zit op beide riemen een hydro? met demper spanrol, heel af en toe check ik of ze beide nog goed werken
dan druk ik even op beide riemen en dan zie je de demper al werken.
je moet ze idd ook wat op voor spanning zetten via de versteller.
owja, M3 e36 idd die ene pomp gewoon een vaste instelling...bij die andere riem wel een demper.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... se/engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

je moet ze idd ook wat op voor spanning zetten via de versteller.
owja, M3 e36 idd die ene pomp gewoon een vaste instelling...bij die andere riem wel een demper.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... se/engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 V-riemen vervangen
Ja en mijn 328i heeft een hydro voor de aircoriem en een mechanische voor de multiriem (die overigens als je nu nieuwe bestelt, vervangen is voor en hydro).GTRene schreef:owja, M3 e36 idd die ene pomp gewoon een vaste instelling...bij die andere riem 2 dempers.
Overigens hebben beide riemen maar 1 rol die voor de spanning zorgt. Ik denk dat je waarschijnlijk die "deflector" pulley bedoelt die tussen de waterpomp en dynamo zit. Dat is een vaste pulley. Bij mijn M52 zit die niet, maar afhankelijk van bouwjaar kan die er wel op zitten.
Deze pully druk de riem tussen deze 2 onderdelen naar beneden, wat er voor zorgt dat de hoeveelheid snaar die in contact staat met de pulleys (iets) groter is.
De bovenste, middelste pully:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E36 V-riemen vervangen
ja klopt, had de tekening al wat beter bekeken en mijn tekst toen aangepast naar 1 demper (hydro) maar de airco/luchtpomp heeft dat schijnbaar niet (althans op bepaalde types), best apart, lijkt me toch wel prettig voor de riem en delen waar die over loopt om beter schokken oid op te kunnen vangen via zo'n demper/versteller.
maar zal wel goed gaan schijnbaar
maar zal wel goed gaan schijnbaar

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Joost H., Majestic-12 [Bot] en 5 gasten