BMW N20 x28i stress test

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

BMW N20 x28i stress test

Bericht door veejay » 10 jun 2015, 11:34

Ik geloof dat ik net te laat ben ingestapt bij BMW wat betreft kwaliteit? Andere merken halen wel meer uit een 2.0 4 cylinder...

Afbeelding

Quote:
It simply is not built to the level to handle a major torque boost beyond stock. It's built cheaply. That is what BMW does these days. They build engines to last the warranty period and to try to keep costs as low as possible.
:shock:

"Our 228i car is a test mule for our Pirelli World Challenge program. We've been doing stress testing and have discovered a few weaknesses in the motor including oiling and bottom end. We've been bumping up performance to see what would fail so we can incorporate that into our PWC race motor builds. We were running a setup at Bimmerfest that was north of 350 whp and 400 wtq. Preliminary analysis is a rod bolt stretched and then failed. Based on what we have learned we are now building up our first race motor which of course includes updated rods and hardware."

http://www.germanboost.com/showthread.p ... ve-learned

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door MartijnGizmo » 10 jun 2015, 11:38

Een motor die zomaar stuk gaat met bijna 100% extra vermogen? Wat flauw van BMW! :tooth:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door veejay » 10 jun 2015, 11:45

Daar heb je een punt, maar 400nm is toch niet veel meer dan 350nm stock?

*edit* ik zie dat het 400NM aan de wielen is.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door MartijnGizmo » 10 jun 2015, 11:51

Ze hebben het over vermogen aan de wielen, en noemen dan:
They were making 350+ wheel horsepower and 400+ lb-ft of torque.
Dat is 542 NM, ook aan de wielen dan neem ik aan, dat is dus 'meer dan' 620Nm... met circuit-gebruik.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door k33z » 10 jun 2015, 11:52

350pk en 400NM aan de wielen, nogal een verschil als de standaard cijfers (welke niet aan de wielen zijn gemeten).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Knot » 10 jun 2015, 11:55

Standaard 245 is tegen de 200pk aan de wielen?

Tsja, alles kan stuk natuurlijk.

Als je een "normale" chiptuning erop loslaat is het 290pk toch zoiets (aan de krukas).

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door veejay » 10 jun 2015, 12:20

Kijk dat stemt mij weer gerust. Niet dat ik wil tunen, maar gewoon interesse in de materie.

Van een bimmerforum over Mosselman tuning:

Een 420i hebben ze reeds op 295PK gekregen met chippen in de ECU (dus geen losse box) en een andere uitlaat voor een betere flow, zonder uitlaat aanpassingen rond de 270PK. Ze zijn nu bezig met een Turbo aanpassing met iets grotere schoepen zodat ze rond ergens rond de 340PK uitkomen, met daarnaast een andere oliekoeler uit het x20i/x28i blokje. Ze hebben nu een eigen 328i waar ze mee gaan experimenteren. Kan interessant zijn voor de 4-cilinder rijders.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Knot » 10 jun 2015, 12:22

Gewoon chipje en 270pk is toch ook prima, vermogen zat (en koppel al helemaal).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Bert ///M3 » 10 jun 2015, 12:39

Volgens mij breek je een drijfstangbout niet door te veel turbodruk, maar voornamelijk door overtoeren.

Als de zuiger omhoog versnelt en vertraagd dan stretchen die bouten. Maar op weg naar beneden niet, dan word de drijfstang op de krukas gedrukt.

En daar kan je dus wel issues hebben, tijdens de verbrandingsslag komt er meer kracht op die drijfstang en dan doorbreek je de oliefilm tussen je drijfstanglagers en de krukas. Daardoor verslijten je lagers als een malle. Je krijgt te veel speling op die lagers en dat kan op den duur wel zorgen dat je drijfstang er uit springt. Dat kan op zijn beurt weer te maken hebben met die oli starvation. Als je een M motor open maakt zie je overigens haast altijd dat de meeste slijtage op de top helft van de lagerschalen zit, om die reden.

Kan nog zijn dat die drijfstangbouten sowieso iets te zwak zijn en dat ze bij langdurig veel toeren draaien de geest geven (zoals bij de eerste versies van de S54) maar dat heeft dan niks met boost te maken.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door k33z » 10 jun 2015, 12:46

Mijn 118i is twee weken geleden door Beek getuned. Die is niet de N20 motor, maar de N13 motor (1.6L).

Auto kwam uiteindelijk uit op 203pk aan de wielen, een aardig verschil met standaard.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Reind » 10 jun 2015, 13:48

@k33z
En hoe rijd de 1 serie nu.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door k33z » 10 jun 2015, 16:11

Ik vond de auto voor de tuning al zeker niet traag. Op papier 170pk, maar dat voelde al als meer (volgens de Beek bank 188pk standaard).

Na de tuning is de auto echt een stuk sneller geworden. Bij Beek kwamen ze op 253pk, maar dit betwijfel ik wel een beetje. Gerekend met 25% verlies, lijkt me aan de hoge kant. Hoe dan ook, 203pk aan de wielen.

In Belgie hebben ze al vele 114is en 116is getuned, allemaal naar 220/230pk. De 118i heeft t.o.v. 114/116i een kortere eindoverbrenging, een extra olie koeler en een dikkere uitlaat. 65mm van voor naar achteren (ik heb nog een M-performance einddemper), tov 52mm als ik het goed zeg.

Je merkte het verschil na tuning tussen de 116i en 118i (beide bij Beek) zeer duidelijk vanaf 4.000rpm. Daar trekt mijn auto mooi door en pakt hij 30pk extra, waar de 116i vlak blijft.

Kortom, auto is nu echt behoorlijk vlot en uitdagender om te rijden. Feit blijft natuurlijk dat het blokje niet heel erg mooi loopt / klinkt, net als alle andere BMW 4-cylinders. Gevoelsmatig zou er een veel lichter vliegwiel in moeten, maar daar ga ik nooit aan beginnen :)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Reind » 11 jun 2015, 09:17

Duidelijk verhaal.

Als met het over pks heeft is dit altijd op de krukas. Dus jouw auto heeft nu 253pk. Een 118i gechipt moet dus ongeveer net zo snel zijn als een 130i maar mist beleving door karakter van de 4 cilinder.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door k33z » 11 jun 2015, 09:39

Ik snap dat de 253pk krukas pks zijn, maar ik vind het verlies van 25% aan de hoge kant voor een RWD auto.

Kwa snelheid denk ik inderdaad dat er niet heel erg veel zit tussen een 130i (die ik ook gehad heb) en de 118i nu. Wel een groot verschil in beleving inderdaad.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door dvh » 11 jun 2015, 09:46

Vind het ook altijd van die flauwe berichten.

Je koopt een 2.0 motor... Maar wil het vermogen van een M3.
Dan ga je allerlei trucjes uithalen om bij het vermogen van een M3 in de buurt te komen en dan is men verbaasd als het stuk gaat.

Dan moet je gewoon een M3 kopen. Die zijn berekend op het vermogen. Een 2,0 niet.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Reind » 11 jun 2015, 12:02

Een verlies van 25% is redelijk normaal voor een RWD. Varieert tussen de 20% en 25%.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW N20 x28i stress test

Bericht door Snipe » 11 jun 2015, 12:58

MartijnGizmo schreef:Een motor die zomaar stuk gaat met bijna 100% extra vermogen? Wat flauw van BMW! :tooth:
Toch zijn er behoorlijk wat mensen in shock op de internets. Logisch, want een motor met bijna 100% extra vermogen die je niet eens volle polle op het circuit kan gebruiken is ook ronduit kut natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, Kadett, Majestic-12 [Bot], RJK, Will F. en 38 gasten