de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

Bericht door siegerdehaan89 » 25 mei 2015, 23:14

Vorig jaar reed ik nog een mooie 328i sedan e36. Echter de motor verkocht voor een project, bak verkocht en toen een diesel erin gebouwd en issie naar mijn kameraad gegaan om hem verder als dikke e36 diesel op te bouwen. Als het ook maar iets vochtig was ging ik weer haaks de bocht om, het moest maar eens afgelopen zijn met dat artikel 5 gedrag van mij, beheersen blijft lastig met 200pk+ en rwd en het makkelijke weggedrag van een 36. Eerlijk is eerlijk... :tooth: :lol:

Afbeelding

Ik dacht ja, Sieger doet nu een verstandige keus, doorzetten!! Dus, ipv met gevoel een auto te kopen (eerste keer in mijn leven en de laatste keer!!!!) kocht ik een Seat Ibiza 1.9tdi , met wat aardige opties, 130pk versie met 6 bak. FWD dus driften kon ik ook niet meer...

Ik heb het welgeteld 30 dagen uitgehouden in dat vreselijke hok. Pff geen kraak smaak en emotie te vinden in zo'n schijtluis. Sorrie, maar dat was echt niks voor mij. elke keer als ik hem zag staan dacht ik jeumug wat ben jij een lelijk e auto. Als petrolhead kan je daar toch niet mee leven?! Ik stapte elke dag in met afhangende schouders. En die 130pk en bak koppel was ook niet zaligmakend bleek.

Zat een beetje te kijken op marktplaats en wilde altijd al een Alfa GT hebben. Pa heeft hem ooit als lease auto gehad, kort. Een 2L JTS. Mooi mooi model, super interieur en stuurde fijn. Alleen nog te duur voor mijn portemonnee...

Nou enfin, de goedkoopste van nederland stond hier dichtbij, in Zutphen, bij een of ander handelaartje. Eigenlijk nog buiten budget. Nouja ach waarom ook niet ik ben gaan kijken, was niet op vakantie geweest dus gunde het mezelf wel MITS ik hem echt voor een stuk minder dan de vraagprijs kon meenemen. Maar he, 1340kg en diesel. Dure auto nowadays. Handjeklap en de auto voor leuk geld gekocht, op voorwaarde dat ik hem nog even mocht uitlezen voor de koop beklonken werd. Motorstoringslampje brandde. Uiteindelijk bleek het een sensor te zijn, turbodruksensor op inlaatspruitstuk. No big deal!

Auto gekocht en ontzettend gelukkig. Wauw wat veel auto tov zo'n ibizaatje. Super dat donker rode leer, die mooie lijnen, fijne motor... Ondanks een stotertje dat af en toe een beetje tikte bij stationair..? Ach auto had toch al 243000km op de klok staan. Had bij een bekende garagist een koprevisie gehad en nieuwe distributie, ik vertrouwde er wel op dat dat allemaal goed was gedaan en alles nagekeken. Gewoon lekker rijden met dat ding :df: . Mijn kameraad heeft gelijk de EGR uitgeprogrammeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik achteraf toch wist wat er echt mis was........... Had ik hem echt laten staan :roll: :mrgreen:

Maar, ik ben er heeeeeeeeeeel erg blij mee nu!

Volgende keer weer een verhaaltje!

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005

Bericht door Camiel » 26 mei 2015, 11:08

Ik rij al bijna 2,5 jaar in zo'n 'vreselijk hok' :df: :D

Snap wel wat je bedoelt, het is vrij rechttoe-rechtaan en emotieloos, voor echte DF is het ding, zeker standaard, niet geschikt. Na de nodige aanpassingen gaat het toch wel best aardig maar dan moet je wel alles aanpakken, onderstel heb je redelijk eenvoudig op orde (rondom Cupra/Powerflex rubbers en een verlaging) maar motorisch moet je vrij veel blijven aanpassen (standaard IC is eigenlijk niet geschikt voor meer dan standaard vermogen van 130pk) en zodra je meer vermogen hebt rij je weer op zijn limiet door de (onderbemeten) remmen e.d. Kan allemaal wel gefixt worden maar voor een standaard DD niet echt wenselijk. Smaak is persoonlijk denk ik, ik kijk altijd wel even achterom maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er niet echt heel warm van wordt.

Mooi ding zo'n GT, nu nog foto's bij daglicht :blink:

Tim N

Bericht door Tim N » 28 mei 2015, 14:19

Omdat iemand het moet vragen: De grootste vraag blijft, wat was er echt mis :tooth:

Hielke

Bericht door Hielke » 28 mei 2015, 14:24

Ja. Afkomme met die story Wieger!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mei 2015, 14:59

Mooi verhaal Steven Siegerl:)
Mooie kar, en zo'n Ibiza is fijn voor daily in de file staan, maar wat was er mis met de GT? Je dacht dat dat ding rwd was? :kikker:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 28 mei 2015, 22:39

Een Alfa waar niets mis mee is na meer dan 20kkm....

Hielke

Bericht door Hielke » 28 mei 2015, 22:47

Laatst trouwens met een 156 met 1.9 JTD gereden. Dat blok liep als een zonnetje. Had 330.000 km op de teller staan.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 01 jun 2015, 21:23

Beste motor van Alfa is ook die dieselmotor.

frankie

Bericht door frankie » 02 jun 2015, 14:16

Wat bedoel je met beste motor? Beste motor ooit? Beste huidige motor? Beste motor in de GT?

On topic, mooie GT. Misschien zie ik je wel een keer op een Alfa meeting :wink:

siegerdehaan89

Re: de ultieme daily: Alfa Romeo GT 1.9JTD-M 2005 @ 220pk/45

Bericht door siegerdehaan89 » 29 jun 2015, 20:51

Liet even op zich wachten sorrie heren, ben druk :) .

Afbeelding

Nou, auto aangeschaft destijds, heeeelemaal gelukkig na die Seat, eindelijk weer alfa, en wat voor een, een zwarte GT met rood leah! poooorn!! :blink:

Zaten wat kleine mankementen aan kwam ik achter (en had ik ook verwacht voor die prijs). Wat draagarmen met speling, inlaatdruk sensor, maf sensor gaf af en toe een foutje, remmen klein beetje krom.. In de 7000km dat ik ermee reed tot dat moment plannen gesmeed, ook die schijterige BOSE audio moest eruit. Wat een drama.

Motor startte altijd een beetje moeilijk, kwam moeilijk op gang en als ik hem uitzette stond hij gelijk met een dreun stil. Naja diesel, veel compressie, oude motorsteunen. Een dubbelmassa vliegwiel wat op z'n eind is..

Begonnen met een varta accu, nieuwe gloeistiften (een ging kapot), inlaatdruk sensor en wat motorsteunen. Werd al een stuk beter! Maar nog niet écht zoals ik vond dat het moest. Helaas is een motorsteun niet meer nieuw tekoop, ik rijd nu nog steeds met dat gare ding. Via verschillende leveranciers niet te krijgen :roll: . tja charme van alfa!

Dacht dat de foutmeldingen weg bleven maar ging er op een avond eens lekker voor zitten en ja hoor, wéér inlaatdruk te hoog! Weer gereset via mijn bluetooth uitlees module en verder gereden. Af en toe die tik in de motor ook, raar maar zal wel met 245000km. Een stotertje, ooit zijn olie beurt niet gehad, lease auto... Ja.

tot de teller op 250.250km stond sloeg het noodlot toe. Reed naar de APK voor het maken van een afspraak, rijd richting huis, draai een bocht om laat koppeling op komen en ineens een kabááál onder de kap vandaan!! De tandjes, gelijk langs de kant en uitgezet. Tja, toch maar weer starten en luisteren immers liep de motor nog. Vliegwiel dan echt ontploft?! Leek er wel op...

Afgesleept door een vriend van me en auto op de brug. H&S Corse gebeld voor het sterkste DM vliegwiel wat er is en een sport koppeling set, Nieuwe keerringen en olie. Gelijk maar goed doen met oog op de toekomst! :blink:

Enfin samen met mijn kameraad spul erin gezet en starten, zelfde geluid, faaaaaaack....... Dikke 1000 euro verder en verkeerde diagnose gesteld. tja 250.000km is normaal wel de levensduur van een vliegwiel, samen met af en toe een tik die ervandaan leek te komen, het starten en uitzetten van de motor, vibratie... Stel je al snel die diagnose.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intercooler slang eraf en motor rond laten gaan en ja hoor, heftig geknal. Motor aan puin.... :dood: En dat terwijl de motor een koprevisie had gehad nog geen 15.000km geleden!!!! Wát een PRUTSERS.

En dat bleek ook wel toen we de boel uit elkaar haalden. Kop gescheurd (dat had peters revisie in epse nog nooit gezien bij de jtd's) , kleppen VAST in de kop, klepstoters allemaal ramvast in de kop (kop getordeerd, wss door verkeerde montage want de paspennen hadden de gaten in de kop kapot gedrukt en scheef) en een aantal tuimelaars waren omgevallen en daar waren de nokkenassen overheen gedraait wat het helse kabaal maakte...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koop je de allerbeste diesel, en dan dit ná een koprevisie. Ontzettend zuur zeker na die koppeling en vliegwiel.

Enfin, nieuwe kop met grotendeels alles nieuw erin gemonteerd, inlaatspruitstuk aangepast (EGR weg en dikke pijp erop gelast met oog op de toekomst), nieuwe distributie set, nieuwe thermostaat, en als alles dan toch eraf ligt ook gelijk een GT2256v turbo... van een 2.4JTD 175pk versie. We zijn ondertussen nog aan het mappen maar te weinig tijd elke keer om er echt voor te gaan zitten maar ook nu is het geen straf ermee te rijden :D .

Mijn kameraad aan het 'chiptunen'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

verder had ik al wat spulletjes verzameld en heb ik het hele onderstel vernieuwd. alle draagarmen rondom nieuw, overal Polyurethaan bussen in (de hardste variant), een Setje Intrax HDA schroefset gescoord, Brembo 305mm remconversie icm goodridge slangen en goeie remvloeistof, bodem en wielkasten helemaal ontroest en in de zijdeglans zwarte coating gezet, 55w xenon verlichting x3 met lenzen als dimlicht en dus dubbel grootlicht, Parrot Asteroid Smart radio met nieuwe speakers en bedrading rondom en bose eruit, nieuwe logo's, interieur professioneel laten reinigen en Ozon behandeling, buitenkant gekleit, gepolijst gepoetst en gewaxt... OZ Superleggera velgen in 18x8J klaargemaakt (gericht en gespoten) met Michelin Pilot Sport 3 banden erom en voor 15mm spacers, nieuwe vloermatjes en zo vast nog wel wat dingen die ik ben vergeten.

De donor luidsprekers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

audio is een STUK beter maar nog niet goed genoeg. Helaas verwend met een paar aangepaste Vifa Carat's thuis...

Koplampjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die grote pot was de verkeerde en is voor mijn GT niet meer leverbaar helaas.

Afbeelding

Baksteun rubber beetje kapot:

Afbeelding

Poly bushes uit Poland, prima spul prima prijs!

Afbeelding

Parts baby, PARTS!!

Afbeelding

Afbeelding

Uitlijnen:

Afbeelding

Bodem aanpakken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bremsen:

Afbeelding

Afbeelding

Wielen klaarmaken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe details:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intraxen:

Afbeelding

Enfin, met 250.250km op de klok totaal restauratie gehad, teller staat nu op 258.200km and still going strong, ik heb er niks meer aan gedaan sindsdien en alles doet het goed! Ik ontzie de auto niet, kan ook niet anders met zo'n lekker lopend blok en mega onderstel. Grip is echt BIZAR en gewoon eng soms zeker in de regen. Remmen gaat ook prima (alhoewel ik nog wel 330mm wil hebben later) en die motor.. Tja, super. Loopt zijdezacht en klinkt lekker vet, geen getik gerammel of ander soortig geluid. Gewoon echt goed.

Kortom, dikke pluim op alle noeste arbeid want man, wát een werk!! Intraxen eronder schroeven bijvoorbeeld ben ik 2 dagen mee bezig geweest, elke bout kostte letterlijk anderhalf uur om los te krijgen, warm stoken, stukje los krijgen, warm stoken, enz... Helse klus. alles nu dus netjes in het montagevet. audio aanleggen, effe doen.. Jaja, meeeeeters draden gingen er in die auto. Viel ook tegen.

Maar uiteindelijk vergeet je snel hoeveel werk alles is geweest als je dan instapt. Laatst weer even gepoetst en in de wax, en wat een beauty is het dan toch weer. Elke keer als ik parkeer moet ik 2x omkijken en genieten. Dan weet je zeker dat je de goeie auto rijdt :love: :love:

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopige max:

Afbeelding

Ja, met deze auto heb ik echt een band. Mocht de diesel ooit te duur worden omdat ik minder kilometers ga maken wil ik er een V6 in hangen. Alles is gedaan en heeft zo ontzettend veel geld en tijd gekost, dat kan niet uit om ooit nog aan iemand te verkopen zonder een groot verlies te nemen, en daar heb ik geen zin in.

Al met al geen goedkope auto om te onderhouden en te rijden maar aangezien ik geen fun auto heb vind ik het wel goed zo. Uiteindelijk leven we maar een keer en moet je gewoon genieten en dus rijden wat je leuk vindt!

Op de winterwielen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de zomerhoepels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toekomst plannen mocht ik hem niet ombouwen naar V6:

-Front mount Intercooler
-2.75 inch uitlaat met een restrictieloze demper
-voorbumper spuiten
-uitwegen en nogmaals uitlijnen (iets meer toespoor nog vooraan, achter wellicht iets minder om de kont wat speelser te krijgen)
-330mm remconversie met huidige klauwen
-mapping verder aanpassen en misschien een keer methanol injectie erbij op.

En verder de auto in ere houden!!!

Eh, en het uiteindelijke doel om normaler te rijden is helaas niet gelukt, ookal kan ik niet meer sideway's, nu gaat het alsnog hard, FAAL :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ciao!
Laatst gewijzigd door siegerdehaan89 op 21 feb 2016, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 jun 2015, 21:26

Wat een project... hoeveel pech kun je hebben, maar hij staat er weer onwijs netjes bij! :hungry:

GTRene

Bericht door GTRene » 29 jun 2015, 22:32

zo dan...wat een werk en pech ook.

trouwens die inlaat, al die harde smurrie, hoe heb je dat er zo mooi uitgekregen?
en komt dat door die EGR klep?

en de bodem, moest een paar keer kijken, wat een verschil, wat heb je daar op gedaan dan?
lijkt mooi spul.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 30 jun 2015, 08:12

Wat een werk! Erg zuur van de kop.
siegerdehaan89 schreef:maar aangezien ik geen fun auto heb
Volgens mij wel!

Reind

Bericht door Reind » 30 jun 2015, 09:10

Heerlijk leesvoer.

Halverwege dacht ik wel even; wat een dwaas, zoveel geld pompen in een Alfatje met 250Kkm. Maargoed, al die alfisten zijn blind van liefde voor hun schone.

En eerlijk is eerlijk. Deze auto is echt tijdloos mooi.

Walter

Bericht door Walter » 30 jun 2015, 09:52

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 30 jun 2015, 09:59

Goed bezig. :thumbup: Wel pech gehad, maar meteen goed aangepakt.
Reind schreef: Maargoed, al die alfisten zijn blind van liefde voor hun schone.
True story. :bag:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 jun 2015, 12:06

Wat een werk... :shock: Maar wat een resultaat! :thumbup:

frankie

Bericht door frankie » 01 jul 2015, 10:01

Mooi gedaan :headbang:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 jan 2016, 01:02

Welnu!

Een jaar later na de hele 'restauratie' . Nog steeds heel blij met mijn Alfa GT. Er lag een koper op de kust (auto stond niet tekoop maar voor de juiste prijs mocht'ie weg) en daarom wilde ik dit 'project' afronden. 2-3 weken nagedacht wat ik als vervanger moest kopen en erachter gekomen dat er op dit moment niet een auto is die ik liever zou hebben. Ja, een GT met v6 en RWD natuurlijk (wordt vervolgd in de toekomst?) . Koper heeft proefgereden in een andere GT en kon met zijn lichaam niet de juiste zitpositie vinden. Koop afgeketst. Blij toe. Want ik ben er stiekem toch wel erg gek mee.

Daarom Begonnen mijn kameraad en ik met een goeie uitlaat. Flexdeel was stuk (apk afkuer) van de oude uitlaat en ja, dat lullige pijpje.......Enfin, we hebben een RVS uitlaat TIG gelast op maat. 3 inch downpipe 2.5 naar achteren met een simons dempertje en een net, niet te groot Raggazon sierstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit liep zo goed en turbo spinde zo fijn dat de intercoolerslangen ontploft zijn. Tja, eigenlijk kwam het totaal niet uit (wil de LARO klaarmaken!!) maar van de nood een deugd gemaakt en gelijk maar een Front Mount Intercooler erin dan... :) Ik had er nog een staan en die kwam mooi uit kwa maten maar moet in de LARO van vaders. Ik dacht 'effe snel' een bij bestellen. Per ongeluk een grotere besteld. Geen tijd om te retourneren dus de auto maar pas gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Ach, en als we dan toch bezig zijn geijk maar een GTA stabi voor (iets dikker) want de oude rammelde een beetje en als het dan toch los ligt... He :mrgreen: .

Zo ook gelijk de uitlaatspruitstukpakking vervangen en de accu moest ook maar naar achteren verhuizen ivm gewichtsverdeling. Alfaatje ligt toch weer in stukken! :hosanna: .

Afbeelding

Nu dus weer aan het opbouwen, dan word'ie nog beter en sneller vooral. :wink: .

Nieuwe radiatorbalk gefabriekt, luchtfilter steun niet meer nodig maar wél voor de intercooler.. Steun gelijk in carrosserie kleur gespoten:

Afbeelding

Bumperbalk weggezaagd, maar weer wat stevigd tegenaan gelast. Past allemaal precies. Airco en radiator heb ik 2.5cm dichter naar de motor geplaatst ivm passing van die mega intercooler.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende maand gaat'ie naar H&S Corse en krijgt dit italiaanse monster een kuurtje aangemeten. Het zal dan een waar kanon worden, eindelijk! :popcorn: :df: :D

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jan 2016, 01:56

ziet er mooi uit, die uitlaat is ook een knap stukje werk geweest, nice work.

en die intercooler :shock: groot genoeg :lol:

zal straks na een goede remap goed van kiet gaan lijkt me :df:

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 19 jan 2016, 08:03

Zo, daar zit een werk in! Wel een heerlijke daily zo denk ik.
Die Superleggera's zijn geweldig, en ze zijn ook nog eens écht superlicht...

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 20 jan 2016, 00:28

De liefhebberij druipt ervan af, heel gaaf! Ik ben jaloers als ik zie hoe handig je bent. Geniet van je GT!

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 20 jan 2016, 08:16

Netjes!

Waarom is dat ene deel van de buis goudkleurig? Speciale folie of zo?

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 20 jan 2016, 11:10

Gaaf Sieger!
Die folie zal hittewerende folie zijn of iets dergelijks gok ik.

Martijn_H

Bericht door Martijn_H » 20 jan 2016, 20:47

Eens met Hitz! Echt een fantastische kar dit!

Plaats reactie