Auto importeren in België: chassisnummer doorgeven?
- Vlokmans
Auto importeren in België: chassisnummer doorgeven?
Er heeft zich een serieus geïnteresseerde aangediend voor één van m'n auto's. De beste man woont in België en heeft allerhande zaken nodig om de import te kunnen organiseren. Een van de zaken is het Certificat de Conformité. Allemaal niet zo boeiend danwel spannend, maar hier heeft hij het chassisnummer voor nodig.
Verzekeringstechnisch zou de meldcode moeten volstaan. Dan kan hij de auto na het overschrijven in ieder geval naar huis rijden, en van daaruit regelt hij verder alles zelf maar (de feitelijke, bureaucratische import dus).
In andere gevallen volstaan de laatste zeven of acht cijfers van het chassisnummer om opties op te vragen of onderdelen te bestellen, bijvoorbeeld.
Ergens lijkt het me niet heel verstandig om het volledige chassisnummer op voorhand al door te geven. Wat is gebruikelijk?
Verzekeringstechnisch zou de meldcode moeten volstaan. Dan kan hij de auto na het overschrijven in ieder geval naar huis rijden, en van daaruit regelt hij verder alles zelf maar (de feitelijke, bureaucratische import dus).
In andere gevallen volstaan de laatste zeven of acht cijfers van het chassisnummer om opties op te vragen of onderdelen te bestellen, bijvoorbeeld.
Ergens lijkt het me niet heel verstandig om het volledige chassisnummer op voorhand al door te geven. Wat is gebruikelijk?
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: Auto importeren in België: chassisnummer doorgeven?
Als je de laatste 7/8 tekens geeft, kan je net zo goed alles geven. De rest van het chassisnummer komt er dan namelijk gewoon bij te staan indien je gaat traceren.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Is dus een CVO? Dan zal hij eerst willen weten of het geaccepteerd word misschien, gezien ze specifiek vermelden dat belgie en frankrijk noemen als geen garantie tot acceptatie.
http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... -auto.aspx
http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... -auto.aspx
- Vlokmans
Interessant Eric, thanks. Zal het aan hem doorgeven. Is een stuk goedkoper dan een COC in ieder geval.
@matthyssie: dat wist ik dan weer niet. Doelde op bijvoorbeeld het opvragen van een optielijst bij BMW KIS. Die vragen de laatste zeven cijfers.
@matthyssie: dat wist ik dan weer niet. Doelde op bijvoorbeeld het opvragen van een optielijst bij BMW KIS. Die vragen de laatste zeven cijfers.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Als ik bij een bmw vin decoder mijn laatste 7 chassis nummer tekens invoer zie ik ook het hele chassis terug bij het resultaat.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Dit bedoel ik.Eric Z schreef:Als ik bij een bmw vin decoder mijn laatste 7 chassis nummer tekens invoer zie ik ook het hele chassis terug bij het resultaat.

- Vlokmans
Maar kan het kwaad om het nummer door te geven?
Allerlei onderdelenverkopers vragen ook om chassisnummer bij bestellingen. Ik denk ondertussen dat het prima door te geven is, tenzij ik wat over het hoofd zie.
Allerlei onderdelenverkopers vragen ook om chassisnummer bij bestellingen. Ik denk ondertussen dat het prima door te geven is, tenzij ik wat over het hoofd zie.
-
Vaak staat het chassisnummer toch ook (van buitenaf zichtbaar) onder/in/bij het raam?
- JP
Eerst kopen en dan kan die zijn importrompslomp gaan beginnen
Ik ben voorzichtig met kentekens ed. doorgeven. Ik heb al eens op zondagmorgen de recherche aan de deur gehad met de mededeling dat 200km verderop met mijn kenteken een "ernstig" delict was gepleegd....
Ik ben voorzichtig met kentekens ed. doorgeven. Ik heb al eens op zondagmorgen de recherche aan de deur gehad met de mededeling dat 200km verderop met mijn kenteken een "ernstig" delict was gepleegd....

- Mark 320iS
Kan me de vraag van de koper wel voorstellen, als je een auto naar België wilt halen die daar niet origineel geleverd is kan dat tot heel veel rompslomp leiden en kan het maanden (zo niet langer) duren voordat een auto op kenteken staat.
Ik weet het van een oom van mij die nog wel eens wat speciaals naar België haalt en van de koper van mijn 320iS.
Ik weet het van een oom van mij die nog wel eens wat speciaals naar België haalt en van de koper van mijn 320iS.
- Vlokmans
De vraag is zeer goed voorstelbaar.
Heb ook nog advies ingewonnen bij RDW/VWE. Toch iets van officiële instanties immers....
Zij adviseren om het niet te doen. Het kan in extremis gebruikt worden om te klonen. En ja, dit kan ook gebeuren bij auto's met zichtbare chassisnummers. En ja, als iemand de auto komt bekijken en het nummer onthoudt/kopieert kan dat ook.
Heb ook nog advies ingewonnen bij RDW/VWE. Toch iets van officiële instanties immers....
Zij adviseren om het niet te doen. Het kan in extremis gebruikt worden om te klonen. En ja, dit kan ook gebeuren bij auto's met zichtbare chassisnummers. En ja, als iemand de auto komt bekijken en het nummer onthoudt/kopieert kan dat ook.
- Tomj
Ik heb mijn Z3M geimporteerd vanuit NL. In BE hebben we indederdaad een COC nodig , maar dat kan via de dealer geregeld worden als het een wagen is die een europees COC heeft ( is het de RS ?
=> dealer kan dit doen. Nu een chassisnummer doorgeven daar zou ik opzich geen schrik van hebben, hij kan die toch ook evengoed zien als hij de auto komt bekijken...
Importeren vanuit NL is voor een fabrieksoriginele wagen met europees COC een fluitje van een cent.
Ga naar uw dichtsbijzijnde western union kantoor ( klinkt shady, I know
) en daar kan alles in 1 keer geregeld worden ( ze zijn RDW/VWE gemachtigd), de wagen wordt uitgeschreven voor export , de koper kan daar transitplaten met een verzekering die 2 weken geldig is bekomen, wat volstaat om hier in België alle formaliteiten te voltrekken. Op de eerste keuring die hij hier doet vooralleer hij de wagen kan/mag inschrijven moet hij tegenwoordig immers verplicht een verzekeringsbewijs voorleggen, vroeger was dit niet zo.

Importeren vanuit NL is voor een fabrieksoriginele wagen met europees COC een fluitje van een cent.
Ga naar uw dichtsbijzijnde western union kantoor ( klinkt shady, I know

- Vlokmans
Uiteindelijk de auto verkocht zonder op voorhand het chassisnummer door te geven. Het zal ergens wel een persoonlijke kwestie zijn, maar de koper had er begrip voor.
Export is inderdaad een fluitje van een cent, en het kan nog meer shady dan een Western Union: een of andere "VWE erkende" handelaar/oud-ijzer-boer ergens op een bedrijventerrein in een loods.......
Anyway, allemaal gelukt, en nee, het was niet de RS
Export is inderdaad een fluitje van een cent, en het kan nog meer shady dan een Western Union: een of andere "VWE erkende" handelaar/oud-ijzer-boer ergens op een bedrijventerrein in een loods.......

Anyway, allemaal gelukt, en nee, het was niet de RS