[E36] M3 KW schroefset

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
E36 M3 3.0

[E36] M3 KW schroefset

Bericht door E36 M3 3.0 » 05 mei 2015, 17:56

Hallo,

Onder mijn E36 Coupé is een KW schroefset gemonteerd. De vorige eigenaar had de auto er laag afgesteld, dus ik wilde de auto iets hoger leggen. Op zich allemaal geen probleem en leek een makkelijke klus. Netjes de afstand afgemeten op de veerpoot, tot op de millimeter nauwkeurig.

Alleen nu heb ik het volgende geconstateerd: er zit een hoogteverschil als ik van wielkast rand, over velghart naar velg rand meet. Ik moet rechtsachter op de hoogste stand zetten, terwijl linksachter bijna op de laagste stand staat.

Nu heb ik al contact gehad met KW, omdat ik denk dat er iets mis is met de veer rechts achter. Zij hebben mij een (onnodig)ingewikkeld formulier opgestuurd waarop ik echt alle details van de schroefset moet noteren. De persoon aan de telefoon zei dat dit is om 'zaken uit te sluiten' adv serienummers etc. Dit betekend dus dat ik eerst de auto op de brug moet zetten om alle afmetingen na te lopen en (serie)nummers te noteren. Daarna nogmaals de brug op om de boel te gaan vervangen.

Zoals jullie wellicht begrijpen is dit onnodig veel moeite. Ik wil daarom meteen (tijdelijk) de achterveren vervangen voor 2 H&R veren om vervolgend de discussie aan te gaan met KW. Ik weet dat ik dan de instelmogelijkheden kwijtraak. Kan iemand van jullie mij wellicht uitleggen wat ik nodig heb aan onderdelen om van de schroefset achter terug te gaan naar normale veren? Alleen nummer 15 en 16 op onderstaande foto?

Afbeelding

Alvast bedankt

Fabian

Re: [E36] M3 KW schroefset

Bericht door Fabian » 05 mei 2015, 18:16

Als je de veren vervangt door HR veren kun je de discussie daarna met KW helemaal vergeten denk ik.

Dus ik zou keurig de procedure volgen die zij je voorschrijven wil je kunnen reclameren of ondersteuning krijgen.

E36 M3 3.0

Bericht door E36 M3 3.0 » 05 mei 2015, 18:25

Ik zou je graag gelijk geven Fabian, maar doorrijden met een slechte veer zit me ook niet lekker. Ik merk ook dat de veer veel inveert tijdens het rijden.

Het zou ook voor KW niet mogen uitmaken of de veer nog gemonteerd is of niet. Als het een kapotte veer betreft in de huidige (volledige kW setup) is dit hoe dan ook een garantie kwestie. Ik meet uiteraard wel eerst alles op alvorens de veren te vervangen.

witje

Bericht door witje » 05 mei 2015, 18:28

Die boven- en onderlegschijven heb ik pas besteld bij BMW. De bovenste heb ik kort erna aangevuld met een
polyeruthaan versie om de auto 1 cm te verhogen.

Je hebt deze wel rubbers nog, anders schraapt de veer over blank metaal.

Ze zijn nogal duur, als het tijdelijk is haal ze dan op de sloop. Effe de dempers loshalen met sleutel 18 en je pulkt ze zo los.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 mei 2015, 19:12

Mij e46 heeft het ook. Ten tijde van dat topic had ik geen gebroken veer later wel en heb toen schokbrekers en veren(Eibach) vervangen. Rij daar nu een week of 2/3 mee. Maar het scheef hangen is er nog steeds wel.

Gaat eerst over een 5serie, even doorscrollen dan kom je het tegen, en is dus een bekend issue.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=30470

E36 M3 3.0

Bericht door E36 M3 3.0 » 05 mei 2015, 19:39

@ Eric Z: gaat dit over auto's met originele setup? En hoeveel hangt de auto nu nog scheef?

Joy

Bericht door Joy » 05 mei 2015, 19:45

De 328i van mijn zusje hing ook scheef met het standaard onderstel (volledig nieuw). Daar is aan 1 kant een rubberen ring onder de veer geplaatst en dat heeft het opgelost.

E36 M3 3.0

Bericht door E36 M3 3.0 » 05 mei 2015, 19:54

Hoe veel was het verschil in cm? De setup die ik nu heb (links laagste stand, rechts hoogste) lijkt mij te veel afwijking?! Ook leek het alsof het geen verrassing was toen ik KW sprak. Ik kreeg met enige routine het formulier en ze moeten per se het serienummer hebben ;)

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 mei 2015, 20:03

In mijn situatie gaat het om een sportonderstel af fabriek met alleen andere veren van eibach. Ik heb het niet zelf nagemeten dus geen idee.

Over het algemeen valt het niet op. Bij ons moet je met twee wielen op de stoep parkeren en dan stond die aan de ene kant zichtbaar verder in de wielkast dan wanneer ik andersom stond.
Toen heb ik er naar laten kijken en was het volgens de garage geen abnormaal verschil.

Met nieuwe veren e.d. nog niets gemeten, is puur op het zicht dus.

E36 M3 3.0

Bericht door E36 M3 3.0 » 05 mei 2015, 20:42

Oké, bedankt voor de informatie.

Om even terug te komen op mijn vraag: heb ik alleen onderdeel 15&16 nodig als ik de andere veren monteer?
Hoe zit de 'schroefdraad' voor de afstelling nu eigenlijk vast aan de auto bij een kW schroefset?

Joy

Bericht door Joy » 05 mei 2015, 20:43

12-15mm verschil als ik het me goed herinner.

E36 M3 3.0

Bericht door E36 M3 3.0 » 05 mei 2015, 22:11

Nog even in de archieven gedoken op mijn oude harde schijf en kwam deze foto nog tegen van januari dit jaar.

Hier lijkt het wel alsof de veer zo ver inveert dat hij op elkaar komt. Zie oranje kader. Dit lijkt mij niet de bedoeling :). Overigens staat deze kant nu dus helemaal op de hoogte stand (stelring helemaal naar beneden dus).

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2015, 08:21

Dat is wel de bedoeling. Dat is de progressieve winding in de veer, die er voor zorgt dat je meer uitgaande als ingaande veerweg hebt. Als het gewicht van de auto op de wielen staat dan zitten die windingen inderdaad tegen elkaar aan.

Het is niet ongewoon dat een auto inderdaad aan 1 kant hoger staat. Bij een BMW is meestal de linker kant iets hoger, als er dan een bestuurder in zit dan is het grotendeels weg.

Alleen zo groot als het verschil bij jou is zou niet moeten zijn.

Normaal gesproken kan dit ook een verschil zijn in gasdruk tussen de dempers links en rechts, maar volgens mij zijn KW dempers twintube en hebben geen hoge gasdruk zoals bijvoorbeeld die van Bilstein dat hebben. Weet niet welke KW versie je hebt? Misschien dat KW var 1 een monotube schokbreker heeft, dat zou je dan eens uit moeten zoeken.

Wat je ook nog na zou kunnen kijken is of de lengte van de veren ongespannen gelijk is. Dus even allebei er af halen en nameten. En als je ze er toch af hebt, wissel ze van links naar rechts. Als het probleem dan andersom is met de stelplatformen op gelijke hoogte dan weet je dat het niet in de veren zit maar in iets anders.

Iets wat ook nog kan is een krom chassis overigens of een draagarm die krom is, maar die dingen zijn aardig stevig ik heb dat nooit gezien eigenlijk.

Overigens, als je dit soort dingen nameet, zorg er voor dat de ondergrond 100% waterpas is. Als je auto op een richel staat of iets dergelijks, dan heb je wel kans dat hij overhangt en de achterkant dus iets meer uitveert.

Jurrian

Bericht door Jurrian » 06 mei 2015, 09:06

KW V1 en 2 zijn twintube sowieso, dus daar geen hoge gasdruk. Let ook op dat als je auto met stuuruitslag staat geparkeerd dit ook effect heeft op de veerdruk achter. Voor de prijs van een setje H&R veren zijn ook wel dit type veren te krijgen eventueel.

Schroefdraad zit niet vast dacht ik. Word door de veer op de plaats gehouden.

TLRS

Bericht door TLRS » 06 mei 2015, 19:09

Bert ///M3 schreef:Dat is de progressieve winding in de veer, die er voor zorgt dat je meer uitgaande als ingaande veerweg hebt. Als het gewicht van de auto op de wielen staat dan zitten die windingen inderdaad tegen elkaar aan.
Mag ik aannemen dat je bedoelde meer ingaande veerweg dan uitgaande? Of is dat bij auto's anders dan bij motoren?

Als ik de veer bekijk vraag ik me af of het een progressieve veer is. De grotere diameter (minder stug) moet misschien gecompenseerd worden door de windingen iets dichterbij elkaar te doen (stugger)?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2015, 19:27

Meer uitgaande veerweg. Als je auto door een kuil rijd kunnen de wielen uitveren om zo dus wegcontact te houden.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 06 mei 2015, 19:54

En hoeveel verschil is er als er een bestuurder in de auto gaat zitten? De ophanging (vering/demping) is hier namelijk op aangepast. Af-fabriek in ieder geval.

TLRS

Bericht door TLRS » 06 mei 2015, 20:48

Verschil van ~3,75mm voor een fors persoon, gok ik..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2015, 21:12

matthyssie schreef:En hoeveel verschil is er als er een bestuurder in de auto gaat zitten? De ophanging (vering/demping) is hier namelijk op aangepast. Af-fabriek in ieder geval.
Het is niet zozeer de vering maar gewoon de layout van de auto.

Het motorblok hangt over naar rechts en de uitlaatspruitstukken etc zitten allemaal rechts.

Je houd dus altijd een auto die diagonaal wil hangen, meeste gewicht op rechtsvoor en het minste op linksachter.

Gaat er dan een bestuurder in zitten dan compenseert dit dus deels.

Overigens is een rechtsgestuurde BMW daarom altijd slechter qua gewichtsverdeling als een links gestuurde.

Een bestuurder van 80 KG zou zo'n 2cm moeten schelen als ik even wat reken op een bierfiltje met standaard veren. Maar dat klopt niet helemaal omdat een bestuurder natuurlijk niet op de zelfde lijn zit als de wielen links over de lengte as.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2015, 21:52

Overigens:

Is de auto ook aan de voorkant versteld cq nagemeten?

Een M3 is dus aan de voorkant zwaarder. Dus hij heeft altijd de neiging om aan de voorkant over te willen hangen. Als hij over rechtsvoor leunt, of als er rechtsvoor een winding van je veer gebroken is dan krijg je exact hetzelfde. Hij staat dan rechtsvoor te laag en links achter te hoog. Je probleem kan dus ook voor zitten.

Kan ook nog zoiets zijn als een slecht gerepareerde voorschade bijvoorbeeld.

Verder als je links achter op zijn allerlaagst hebt staan. Die sets hebben vaak meer stelrange op de versteller als dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen stellen. Die verstellers achter hebben volgens de manual normaal een stelrange, staat in de handleiding omschreven. Mijn M3 heeft Eibach maar dat zijn in principe gewoon KW dempers. Ik dacht dat die achter een max van 0 tot 25 of 30 millimeter hadden. Verder moet je ook niet vergeten dat het een inboard veer is. Dus als je de versteller 20mm omlaag draait dan zou je wiel ca 50mm moeten zakken.

Als je linksachter te laag draait dan kan het ook nog zo zijn dat hij op zijn bumpstop staat. Dan kan je hem dus lager draaien maar dan gebeurd er niks.

KW heeft in hun TUV papieren ook een waarde staan wbt maximale verlaging.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mei 2015, 19:27

soms moet je het niet te precies qua hoogte hebben rondom, zo had ik ooit ook die gedachte, alles zo strak/gelijk mogelijk qua hoogte afgesteld zo dat bv de zijnaden van de carros ongeveer L+R dezelfde hoogte hadden.

bij de Z3 is dan RA vaak wat anders, die staat vaak wat hoger dan LA ivm bv dat 1 oog diff ophangpunt links.

afijn, had alles redelijk zo gelijk mogelijk en alles leek verder goed...

op den duur (rijd maar weinig dus ging ff over heen) begon ik me echter te ergeren aan dat de auto onder fors accelereren wat naar rechts (dacht ik) trok, maar bij gas los of gewoon optrekken nergens last van.

Dus maar eens professioneel laten uitlijnen en vertelde ook hoe de auto reageerde, vandaar uitlijnen.

Dat was gebeurt dus ik betalen en happy dat het goed moest zijn...maar nee zelfde resultaat...
dus weer uitlijnen, maja daarna weer dat resultaat...die man (ook maar ff mee) even laten zien wat er gebeurde, dus weer uitlijnen...en alles nakijken, rubbers en speling enz...niks van dat alles.

Ze snapten er niks van en konden me dus verder niet helpen...moest wel voor 2 of 3x betalen, in elk geval 2x
afijn, niet blij dus :mrgreen:

Ik ben daarna ook een paar keer bij de bmw dealer geweest voor wat onderdelen en viel me steeds meer op dat die in een bepaalde korte bocht daar in de buurt, RA heel snel de band contact verloor (wat spinnen) en toen me dat opviel eens vaker proberen, maja ik rijd zo weinig, maar dacht, dat had ik vroegah toch niet zo? kon ik me weinig van herinneren met m'n zeefhoofd soms.

Ik dacht, m'n diff wordt misschien minder qua werking? begint langzaam zoiets, zou zo maar kunnen na vele jaren.

Maar gelukkig, een tijdje later kon ik het me (eindelijk) weer herinneren dat ik een tijd terug alles had versteld/veranderd zodat de auto het beste stond qua hoogte L + R,
maar toen te weinig bij stilgestaan dat je dan ook de veerdruk (as-last) kan veranderen op de banden/contact weg zeg maar.
Eindelijk viel alles weer samen, dat van het uitlijnen en soms kort spinnend binnenwiel RA.

met een stijvere carros kan die bv een andere kant ook wat optillen (stel dat je 1 kant hoger stelde) waardoor bv dat wiel net wat minder druk op de weg zet en dat onder bepaalde omstandigheden naar boven komt.

Dus toen alles maar weer losgehaald en opnieuw afgesteld naar andere waarden, rekening houdende met de druk per wiel/as, toen was alles qua rijden weer zo ik gewend was toen alles nog normaal verliep zeg maar.

RA dus wel iets lager dan LA but so be it, je kan dan bv nog wel LV iets hoger zetten zodat RA nog iets meer druk krijgt, magoed das het verhaal van de Z3, niet de e36 die bv een heel ander diff ophanging heeft,
weinig ervaring mee, ging meer om hoe het ook kan werken, ook als de veren/dempers wel goed zijn.

In jou geval klinkt het wel vreemd idd :)

TLRS

Bericht door TLRS » 07 mei 2015, 20:22

Bert ///M3 schreef:Een bestuurder van 80 KG zou zo'n 2cm moeten schelen als ik even wat reken op een bierfiltje met standaard veren. Maar dat klopt niet helemaal omdat een bestuurder natuurlijk niet op de zelfde lijn zit als de wielen links over de lengte as.
Hoe heb je gerekend als ik vragen mag?

Mij leek zitpositie = 1/4 van spoorbreedte, 1/2 van de wielbasis. Dus 100kg bestuurder is 75kg op linker wielen. Kwam op internet tegen 7 kg/mm voor en 8kg/mm achter (e46 m3) dus samen 15kg/mm. 75kg / 15kg/mm = 5mm (links) en 25kg / 15kg/mm = 1,6mm (rechts). Los van banden, ARB, gasdruk dempers etc.

E36 M3 3.0

Bericht door E36 M3 3.0 » 07 mei 2015, 20:34

Bedankt allemaal voor de reacties en informatie.

Zaterdag a.s. worden (tijdelijk) de andere veren gemonteerd. Ook zal ik dan kijken hoe veer RA er aan toe is.
Na zaterdag dus verder kijken, voordat ik ga denken aan een totaal kromme auto en de richtbank van zolder ga halen :p. Gezien de staat van de auto, ga ik voor nu uit van een probleem met de schroefset (is namelijk het enige niet originele aan de auto).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 mei 2015, 21:32

TLRS schreef:
Bert ///M3 schreef:Een bestuurder van 80 KG zou zo'n 2cm moeten schelen als ik even wat reken op een bierfiltje met standaard veren. Maar dat klopt niet helemaal omdat een bestuurder natuurlijk niet op de zelfde lijn zit als de wielen links over de lengte as.
Hoe heb je gerekend als ik vragen mag?

Mij leek zitpositie = 1/4 van spoorbreedte, 1/2 van de wielbasis. Dus 100kg bestuurder is 75kg op linker wielen. Kwam op internet tegen 7 kg/mm voor en 8kg/mm achter (e46 m3) dus samen 15kg/mm. 75kg / 15kg/mm = 5mm (links) en 25kg / 15kg/mm = 1,6mm (rechts). Los van banden, ARB, gasdruk dempers etc.
70 N/mm voor en 80 N/mm achter zijn waarden voor schroefsets, ik rekende met origineel.

Verder moet je achter rekenen dat je de veerdruk door de helft moet doen voor wheelrate.

Als uit uitgaat van zo'n 75 KG op de linker kant dan zakt links dus zo'n 37,5 / 1,8 (wheelrate standaard veren E36 M3) = 20,8mm in.

Bij schroefsets zie je haast geen verschil als er een bestuurder instapt.

Verder wat ik al eerder zei over diagonaal hellen. Op een schroefset met 70 N/mm voor en 80 N/mm achter.

Wheelrate voor is 63 N/mm. Als je dus een diagonaalverschil van 63 KG hebt dan veert de rechter voorkant even grof gezegd 1 cm verder in.

Als die 63 KG dus linksachter verdwenen is. Wheelrate links achter is ca 34 N/mm. Dus de auto komt achter 1,8cm uit zijn veren.

Ga je nu rechtsachter omhoog draaien om het verschil achter te compenseren dan wil dat nog niet zeggen dat je het verschil in hoekgewichten opheft en dan kan je dus in de situatie komen dat je rechts achter veel hoger hebt staan om de rijhoogtes gelijk te krijgen, maar dat je hoekgewichten way out zijn en dat dat dus de oorzaak is. Sterker nog, in dit geval worden ze alleen maar slechter omdat je het zwaartepunt iets optilt en hij alleen maar nog meer over rechtsvoor leunen wilt (zwaartepunt van een E36 M3 ligt voor het punt waar de diagonaallijnen zich snijden)

Daarom moet je de voorkant dus ook nameten, of eigenlijk beter de auto op een set uitweegschalen zetten. Dan kan je aan de uitgelezen gewichten wel zien of er wat loos is ja of nee.

Op de schaal moeten links achter en rechts voor opgeteld haast gelijk zijn aan rechts achter en links voor opgeteld.

Normaal hoef je die straat setjes niet echt uit te wegen, als je ze gewoon met een rolmaat op hoogte zet, meten op de veerpoot voor en de versteller achter dan is het meestal wel in orde. Maar als er een defelectie in het chassis zit oid dan kan je dus een aardig verschil hebben. Van de spatbord rand naar de naaf meten is een goede nacontrole maar dan moeten de bodypanels wel recht zitten.

328Ti

Bericht door 328Ti » 09 mei 2015, 07:07

Is 1 van je schokbrekers niet lek? dit kan in sommige gevallen het hoogteverschil ook veroorzaken!

Plaats reactie