Ik heb van mijn leverancier Motul 7100 4T 10W40 ontvangen in plaats van de bestelde Motul 6100 10W40.
Dat je geen autoolie in een motorfiets moet doen is mij duidelijk ivm natte koppeling en geintegreerde versnellingsbak.
Maar andersom? Kan het kwaad om 4T olie in een auto gooien? Qua viscositeits index zit er maar marginaal verschil in....
Motorfietsolie vs autoolie (Motul 7100 vs 6100)
- Rolf205
- Roy RS
Re: Motorfietsolie vs autoolie (Motul 7100 vs 6100)
dat zou ik maar niet doen...volgens mij hetzelfde probleem als wat je zelf al schetst, maar dan andersom.
Beetje als friction modifier voor je diff in je blok donderen, weet je zeker dat het stuk gaat.
ik ben echter geen olieexpert en doe maar een wilde gok...
Beetje als friction modifier voor je diff in je blok donderen, weet je zeker dat het stuk gaat.
ik ben echter geen olieexpert en doe maar een wilde gok...
- Rolf205
De olie gaat ook gewoon retour.
Maar alle onderdelen die in een automotorblok zitten, zitten ook in een motorfiets blok....
Maar alle onderdelen die in een automotorblok zitten, zitten ook in een motorfiets blok....
- Roy RS
ik heb er gisteren nog over zitten nadenken en ik snap het eigenlijk ook niet, mijn gedachtengang is eigenlijk gewoon dat er friction modifier in zit om de koppelingsplaten grip te laten houden, als je auto olie in je motor gaat heb je kans dat je koppeling slipt...maar anderzijds, diezelfde olie loopt in een motorfiets gewoon ook om het motorblok te smeren, dus dan zal er vast geen modifier inzitten die schadelijk is voor je motor...
ook lees ik berichten van mensen die auto olie in een motor gebruiken en geen koppeling problemen hebben, ik zou het niet aanraden, maar het gebeurd wel. (bij de Viperclub gebruiken veel mensen diesel olie in de SRT-10 blokken, ook apart)
Als ik wat google, vind ik vooral de vraag andersom en is de uitkomst over het algemeen dat motorfiets olie duurder is door extra additieven voor hogere temperaturen enz. Ondanks dat het me geen snuggere vraag leek aanvankelijk is het eigenlijk toch wel een interessant iets om eens een antwoord op te krijgen hoe het nu precies zit.
Ik houd maar gewoon vast aan wat erin moet...
ook lees ik berichten van mensen die auto olie in een motor gebruiken en geen koppeling problemen hebben, ik zou het niet aanraden, maar het gebeurd wel. (bij de Viperclub gebruiken veel mensen diesel olie in de SRT-10 blokken, ook apart)
Als ik wat google, vind ik vooral de vraag andersom en is de uitkomst over het algemeen dat motorfiets olie duurder is door extra additieven voor hogere temperaturen enz. Ondanks dat het me geen snuggere vraag leek aanvankelijk is het eigenlijk toch wel een interessant iets om eens een antwoord op te krijgen hoe het nu precies zit.
Ik houd maar gewoon vast aan wat erin moet...