Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

E60 M5 VS RS4 B7

E60 M5
10
48%
RS4 B7
11
52%
 
Totaal aantal stemmen: 21

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door ErikS » 08 apr 2015, 08:50

Op het Audi forum loopt een leuke discussie.
Eigenaar van een E60 M5 wil een RS4 B7 ivm de veels te hoge kosten van zijn M5.
De M5 heeft eigenlijk constant wel 'dingetjes' van 3-4K aan onderhoud.

Op het AF zeggen ze;
Blijf van een RS4 af als je een M5 E60 niet kan/wil betalen.

(oud) E60 M5 eigenaren, kom er maar in! Ik ben benieuwd.
Ik zelf schat een RS4 kwa kosten meer in als een M3. Zeker niet voordelig, maar wel prima te doen.
Heb het gevoel dat een E60 M5 een ware money pit is als ik de verhalen links en rechts hoor!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Knot » 08 apr 2015, 09:17

We hebben het hier toch pas over gehad?

SMG pomp, koppeling 2500 euro, nog wat kleine zaken.

Ben wel benieuwd waar die 3-4k STEEDS dan in zit.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door ErikS » 08 apr 2015, 09:25

Knot schreef:We hebben het hier toch pas over gehad?

SMG pomp, koppeling 2500 euro, nog wat kleine zaken.

Ben wel benieuwd waar die 3-4k STEEDS dan in zit.
Hij had ook de vanos ed.

Gebruikersavatar
Baske46
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 feb 2015, 12:51
Locatie: BMW E36 328i coupe

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Baske46 » 08 apr 2015, 11:08

Wij zijn thuis zelf eigenaar van een M5 E60 maar ik kan mijzelf indenken dat een RS-4 lagere running costs heeft dan een E60. Uiteraard ook afhankelijk van de km stand en de onderhoudshistorie.

De 4.2 V8 uit de RS-4 staat redelijk bekend als bullit proof bij normaal gebruik en warmrijden. Qua versnellingsbak ed heb ik er geen ervaring mee maar de SMG is dan weer een bak opzich.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Knot » 08 apr 2015, 11:13

ErikS schreef:
Knot schreef:We hebben het hier toch pas over gehad?

SMG pomp, koppeling 2500 euro, nog wat kleine zaken.

Ben wel benieuwd waar die 3-4k STEEDS dan in zit.
Hij had ook de vanos ed.
Op een gegeven moment heb je (bijna) alles gehad....eigenlijk stom om dan te verkopen.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door JWdrive » 08 apr 2015, 11:18

Zijn originele post:

Beste mensen, ik heb nu ongeveer een half jaartje een BMW M5 E60. Prachtige auto maar het onderhoud en het benzine dat ie slurpt begint me nu toch een beetje te gortig te worden. Bij een M5 E60 met zo rond 100,000 op de teller heb ik eerst de drijfstanglagers preventief laten vervangen. Het Vanos zou nu aan de beurt komen en dat kan zo 7000 euro of meer gaan kosten als je meteen alles wilt vervangen tenzij je eerst met bijv de pomp wil beginnen die al dikke 2250 euro kost excl montage kosten wat al gauw 10 uur zou zijn.

Nu ineens lijkt de koppeling of een gedeelte van de transmissie bak aan zn einde te zijn. Ook dat zal minimaal 2000-3000 + arbeidsuren kosten. Het begint een beetje te veranderen in een auto die een hele lijst van onderhoud nodig heeft en ook altijd zal hebben (sommige hebben er al 30.000 in zitten aan reparaties).

Aan gezien ik een familie heb met een baby kan ik niet maar oneindig geld in een auto blijven pompen met duizenden euros tegelijk

Nu ben ik de RS4 aan het overwegen bij welke KM standen kan ik hier problemen en preventief onderhoud aan verwachten? En hoe duur?
Is er iemand op het forum hier die misschien beide autos toevallig gehad heeft of goed ken

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door JWdrive » 08 apr 2015, 11:20

Knot schreef:
ErikS schreef:
Knot schreef:We hebben het hier toch pas over gehad?

SMG pomp, koppeling 2500 euro, nog wat kleine zaken.

Ben wel benieuwd waar die 3-4k STEEDS dan in zit.
Hij had ook de vanos ed.
Op een gegeven moment heb je (bijna) alles gehad....eigenlijk stom om dan te verkopen.
Eens, het is een high end auto, met bijbehorende kosten. Maar als je de aandachtspunten hebt gehad, en hem een beetje normaal rijdt dan hoef je niet al teveel geks te verwachten. Gezien de verhalen heb ik overgens wel het idee dat de F10 M5 een hogere betrouwbaarheid heeft, maar die zijn uiteraard ook nog niet zo 'oud' als de E60 M5-en.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Knot » 08 apr 2015, 11:27

Ik vind het een apart verhaal.

Drijfstanglagers zijn bekend, smg pomp en koppeling kunnen eraan komen, eentje uitzoeken die dit al gedaan heeft.

Vanos is mij niet bekend, ligt dat er ook niet aan hoe de auto behandeld is?

Als je dan teveel kosten hebt en je voor je gezin kiest (heb ik ook gedaan door alles van de hand te doen), moet je mijn inziens niet weer een RS4 aanschaffen vervolgens maar lekker een A4 avant 1.8tfsi S-edition oid.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door ErikS » 08 apr 2015, 12:00

Ik denk dat dat wel meevalt.

10k plus kost een rs4 niet snel.
Remmen ed. zijn duur, maar verder idd redelijk bullitproof en gewone slijtage onderdelen.

Richardt.
Berichten: 6758
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Richardt. » 08 apr 2015, 12:04

Ik kan me niet voorstellen dat een RS4 even duur is als een M5. In de M5 zit een best wel bijzondere V10 en SMG bak, kan me niet voorstellen dat de reguliere V8 en bak in de Audi evenveel onderhoudskosten met zich mee brengt.

Aan de andere kant, ook een RS4 zal wel iets duurder dan gemiddeld zijn.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door bm-dub » 08 apr 2015, 12:06

Die S85 V10 machine's zijn inderdaad leegloop machines. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een RS4 duurder is in onderhoud. Blok draait iets minder toeren en zit een gewone handbak in. Moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een Audi heb gehad, maar de S8 V10 staat ook niet bekend als echt betrouwbaar btw.

De S85 V10 heeft inderdaad zoals de eigenaar beschrijft veel gevallen van een paar duizend euro bij garagebezoeken.

Veel modules, regeleenheden die het begeven. Dan heb je nog de gevoelige punten van het blok; drijfstanglagers (liefst bij 80k vervangen), Vanos (leidingen, pomp, ventielen), oliekoeler etc.

Hier een overzicht:
-Koppeling rond de 3k. (tussen de 80.000 en 100.000 aan de beurt)
-SMG pomp, is niet echt gebonden aan kmstanden wanneer die het begeeft. Rond de 2k incl. arbeid.
-SMG regeleenheid €1.200,-
-Koelvloeistofthermostaat
-Stelmotor gasklep (gooit motor, DSC, DBC storing erin) €1.100,-
-Bluetooth module rond de €500,-
-Accu was dacht ik €380,-, laten vervangen ivm. melding verhoogd accu ontlading, bleef echter die melding geven. Bleek GPS systeem te zijn wat hem leegtrok, na dik twee uur zoeken en €280,- verder was het opgelost.
-Remmen rond de €2.300,-
-Oliewissel Castrol 10W60 om de 10.000 km, als je het zelf of bij een bevriende garage doet is het €130,-
-Parkeersensor + regeleenheid
-Koplampen + regeleenheid
-Kabelboom motor
-Vanos ventielen, ik dacht €160,- p/stuk. 4 stuks nodig
-Remleidingen

Als het nog een beetje tegenzit ook een ruilblok van rond de 10k met inbouwen. En verbruik klopt ook wel, bij 280km is ie bij z'n reserve.

Verder is het een prachtige auto.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door bm-dub » 08 apr 2015, 12:09

Knot schreef:Ik vind het een apart verhaal.

Drijfstanglagers zijn bekend, smg pomp en koppeling kunnen eraan komen, eentje uitzoeken die dit al gedaan heeft.

Vanos is mij niet bekend, ligt dat er ook niet aan hoe de auto behandeld is?

Als je dan teveel kosten hebt en je voor je gezin kiest (heb ik ook gedaan door alles van de hand te doen), moet je mijn inziens niet weer een RS4 aanschaffen vervolgens maar lekker een A4 avant 1.8tfsi S-edition oid.
Eens met Knot, ik vind dat als je aan auto's als dit begint je gewoon goed je huiswerk moet doen en gewoon enkele maanden even erin moet verdiepen. De koppeling die "ineens" aan de beurt is is helemaal niet gek. De meeste zijn zelfs al ruim vóór de 100.000km aan de beurt. Ik heb één keer een M5 gezien die had 113.000 op de klok met de eerste koppeling.

Maar inderdaad bij goed onderhouden exemplaren kan je gewoon ook veel problemen krijgen.

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door JWD » 08 apr 2015, 12:19

Bovenstaande herken ik wel echter heb ik buiten een paar kapotte senosoren å 500-600 stuk nooit echt iets geks gehad met mijn E60 M5.
Die van mij heb ik met rond de 70k op de teller weg gedaan en liep en reed als nieuw, ik kan me echter voorstellen dat je bij 100k+ alsnog aan de beurt bent hoe netjes de auto ook bereden is.
De vraag of de RS4 goedkoper is in onderhoud kan alleen beantwoord worden met de kosten van de onderdelen beide auto's zullen over het algemeen even vaak aan de beurt zijn als het gaat om een 'dure' beurt.

Gebruikersavatar
Roderik_
Berichten: 221
Lid geworden op: 17 nov 2010, 21:55

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Roderik_ » 08 apr 2015, 12:29

Als verse eigenaar van een RS4 B7 hou ik dat topic ook op het AF ook in de gaten...
Maar zoals ik ook daar gereageerd heb wordt er over de RS4 B7 nogal eens wat onzin verteld. Allemaal in de trand van "ik heb gehoord".. Van die kroegverhalen. :stom:

Over een 5.0 V10 kan ik niks zinnigs zeggen. Geen ervaring mee. Maar over het algemeen genomen zijn de exemplaren met een lage kilometerstand, fatsoenlijk onderhoud en goed bereden de besten en geven het minste 'problemen'
Vandaar dat ik na lang zoeken een B7 gevonden heb met 55K km en sluitende historie. :thumbup:

Ik zal tzt nog wel even een eigen topic openen ;)

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door ErikS » 08 apr 2015, 12:54

Roderik_ schreef:Als verse eigenaar van een RS4 B7 hou ik dat topic ook op het AF ook in de gaten...
Maar zoals ik ook daar gereageerd heb wordt er over de RS4 B7 nogal eens wat onzin verteld. Allemaal in de trand van "ik heb gehoord".. Van die kroegverhalen. :stom:

Over een 5.0 V10 kan ik niks zinnigs zeggen. Geen ervaring mee. Maar over het algemeen genomen zijn de exemplaren met een lage kilometerstand, fatsoenlijk onderhoud en goed bereden de besten en geven het minste 'problemen'
Vandaar dat ik na lang zoeken een B7 gevonden heb met 55K km en sluitende historie. :thumbup:

Ik zal tzt nog wel even een eigen topic openen ;)
Het enige wat ik lees/hoor over de B7 is dat je em binnen neer moet zetten...... :mrgreen: :bag:

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door DF-user-278 » 08 apr 2015, 13:02

Gave kar Roderik - ben benieuwd naar de auto. Zie je topic wel verschijnen tzt.

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door JWdrive » 08 apr 2015, 13:11

Roderik_ schreef:Als verse eigenaar van een RS4 B7 hou ik dat topic ook op het AF ook in de gaten...
Maar zoals ik ook daar gereageerd heb wordt er over de RS4 B7 nogal eens wat onzin verteld. Allemaal in de trand van "ik heb gehoord".. Van die kroegverhalen. :stom:

Over een 5.0 V10 kan ik niks zinnigs zeggen. Geen ervaring mee. Maar over het algemeen genomen zijn de exemplaren met een lage kilometerstand, fatsoenlijk onderhoud en goed bereden de besten en geven het minste 'problemen'
Vandaar dat ik na lang zoeken een B7 gevonden heb met 55K km en sluitende historie. :thumbup:

Ik zal tzt nog wel even een eigen topic openen ;)
Helemaal eens met Roderik, er zijn zoveel indianen verhalen van mensen die nog nooit een auto met meer dan 200 pk hebben gehad. :lol:

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Eric-328 » 08 apr 2015, 13:18

Simpel, eerst verdiepen in reparatiekosten en onderhoud. Dan pas de auto kopen. dat je leegloopt op brandstof is een non-argument als je een V10 koopt. Dit soort auto's zijn tweedehands niet voor niks relatief goedkoop. Veel kopers van tweedehands sportievelingen met carbonkeramische remmen staat ook een leuke verrassing te wachten als zij zich niet in de onderdeelprijzen hebben verdiept... :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door RVV » 08 apr 2015, 13:53

Van 64000 tot 83000 km een M5 gehad. Geen grote kosten wel schijtziek van het tanken

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Metchu » 08 apr 2015, 13:54

Als het zo'n issue is, koop je toch een klasse lager zodat je je er niet zo druk over hoeft te maken met je baby en vrouw... sjonge jonge... first world problems! met de auto wil je helemaal niet op de centen letten joh! genieten zonder restricties!

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2178
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door 350 Z » 08 apr 2015, 14:03

Mensen noemen het premium ik noem het liever bagger onderdelen als dat allemaal zo snel kapot gaat met bijbehorende kosten. Dat verwacht je toch niet, je verwacht dan topkwaliteit voor dat geld wat lang en duurzaam meegaat (mits fatsoenlijk bereden of course). Maar goed sommigen zullen het normaal vinden. Nissan 350Z die ik had bleef maar gaan en mankeerde NOOIT niks, maar goed zijn prijs was natuurlijk lager dus dan verwacht je dat het lang meegaat :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Knot » 08 apr 2015, 14:04

Tsja, dan had je een E39 M5 moeten kopen, heb ik ook wel een paar duizend in gestoken maar dat was ook omdat ik het zelf perfect wilde hebben. Vanosseals, remdelen etc kosten de wereld niet en de accu en defecte dynamo (door italiaanse beunhaas monteur denk ik) kon het autotje niks aan doen.

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Robin » 08 apr 2015, 14:06

Allemaal intersaante materie, maar wat Knot ook zegt. Even wat minder centenvretend kun je ook genoeg 'fun' hebben ofzo.
Metchu schreef:Als het zo'n issue is, koop je toch een klasse lager zodat je je er niet zo druk over hoeft te maken met je baby en vrouw... sjonge jonge... first world problems! met de auto wil je helemaal niet op de centen letten joh! genieten zonder restricties!
Dit dus inderdaad.Dit vind ik genomineerd voor:
Afbeelding

@350Z, NOOIT niks= dubbele ontkenning. Maar ik snap je en inderdaad. Een zogenaamd racemotorblok(...) in 'n zwaarlijvige sedan lepelen. Je moet er maar opkomen bij //M lol. Mooi en aardig en legendarisch, maar dat was Maddoff ook met z'n Ponzi Scheme/pyramidespel. Beide legendarisch centenvretend blijkbaar. :dood:

:coffee:

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door Robin » 08 apr 2015, 14:08

E39 M5 is veel meer bulletproof inderdaad. Dan maar wat tyoeren minder en peace of mind en net zo scheef en bruut:)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Discussie RS4 VS E60 M5 kwa kosten

Bericht door RVV » 08 apr 2015, 14:15

Ik denk ook dat een beetje M5 met gemiddeld 8 eigenaren achter de rug echt tropenjaren heeft gehad. Face it iedereen eigenaar trapt zo'n ding tot regelmatig tot het naadje (in alle facetten). Nieuwprijs zat ergens tussen de 130 en 150K euro.. Daar zijn de kosten voor vervangende onderdelen uiteindelijk ook op gebaseerd. Aanschaf gaat meestal nog net, brandstof amperan.. Voor de hoge kosten is geen reserve.. Hup doorschuiven naar de volgende eigenaar.. Die gokt maar verliest eigenlijk altijd want die krijgt alle ellende van die vorige 7 eigenaren op zijn nek. Maargoed dit geld ook voor een Audi RS4 of eigenlijk al het snelle spul.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, MarcH, sitechris en 7 gasten