Auto's high tech of low tech ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Auto's high tech of low tech ?
Elke dag lijken telefoon, electronica computerfabrikanten weer over elkaar hee te vallen met de zoveelste verbetering, vooruitgang. Voor elke chip een nieuw modelletje lijkt het wel.
Maar auto's moeten 4 tot 6 jaar meedraaien, echt schokkende ontwikkelings stappen zie je eigenlijk niet in autoland, ja een ander jasje, iets zuiniger motortje die in de basis al uit de 19e eeuw stamt. Is er eigenlijk wel sprake van inovatieve vooruitgang met die lange levenscyclussen van automodellen ?
Maar auto's moeten 4 tot 6 jaar meedraaien, echt schokkende ontwikkelings stappen zie je eigenlijk niet in autoland, ja een ander jasje, iets zuiniger motortje die in de basis al uit de 19e eeuw stamt. Is er eigenlijk wel sprake van inovatieve vooruitgang met die lange levenscyclussen van automodellen ?
-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Oneens.
Ik vind de autoindustrie juist innovatief.
- Het klassieke navigatiesysteem heeft kort bestaan in de auto, tegenwoordig is het meer een entertainmentsysteem. Telefoon, radio, navigatie, spraakbesturing, tv, alles zit er tegenwoordig in. Waarom loop je thuis nog te kutten met een losse tv, losse radio en analoge telefoon. Media center systemen zijn pas sindskort in opkomst.
- Waarom moet ik mijn huisdeur nog steeds met zo'n ouderwetse sleutel open doen. Terwijl je een Fiat Panda van een paar duizend euro al van afstand kunt openen met een afstandsbediening.
- Naar mijn idee kijken autofabrikanten beter ergonomie van hun stoelen dan de fabrikanten van stoelen die je bij de normale meubelzaak vind (los van de dure bureaustoelen). De gemiddelde autostoel (laat staan zoiets als sportstoelen in een BMW) vind ik beter zitten dan de gemiddelde bureaustoel bij de Office Centre.
- Zelfs simpele middenklasse auto's herkennen via Bluetooth terwijl deze in je zak zit. Zoiets moet toch ook thuis mogelijk zijn?
En de echte innovatieve dingen vind je op de topmodellen zoals de Audi A8, BMW 7 serie en de Mercedes S-klasse. Pas veel later komt dat terug op de normale modellen.
Ik vind de autoindustrie juist innovatief.
- Het klassieke navigatiesysteem heeft kort bestaan in de auto, tegenwoordig is het meer een entertainmentsysteem. Telefoon, radio, navigatie, spraakbesturing, tv, alles zit er tegenwoordig in. Waarom loop je thuis nog te kutten met een losse tv, losse radio en analoge telefoon. Media center systemen zijn pas sindskort in opkomst.
- Waarom moet ik mijn huisdeur nog steeds met zo'n ouderwetse sleutel open doen. Terwijl je een Fiat Panda van een paar duizend euro al van afstand kunt openen met een afstandsbediening.
- Naar mijn idee kijken autofabrikanten beter ergonomie van hun stoelen dan de fabrikanten van stoelen die je bij de normale meubelzaak vind (los van de dure bureaustoelen). De gemiddelde autostoel (laat staan zoiets als sportstoelen in een BMW) vind ik beter zitten dan de gemiddelde bureaustoel bij de Office Centre.
- Zelfs simpele middenklasse auto's herkennen via Bluetooth terwijl deze in je zak zit. Zoiets moet toch ook thuis mogelijk zijn?
En de echte innovatieve dingen vind je op de topmodellen zoals de Audi A8, BMW 7 serie en de Mercedes S-klasse. Pas veel later komt dat terug op de normale modellen.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Tom,
Op zich zijn alle punten die jij aangeeft wel mogelijk om ook thuis van te genieten. Maar ik denk dat het een vraag/aanbod/prijskaart verhaal is m.b.t. de huizenmarkt.
Ik denk ook dat er nog maar weinig mensen echt behoefte/vraag naar hebben.
In de auto is de vraag daarintegen wel aanwezig, alles moet mooier, sneller, zuiniger en ergonomischer, luxer etc
Op zich zijn alle punten die jij aangeeft wel mogelijk om ook thuis van te genieten. Maar ik denk dat het een vraag/aanbod/prijskaart verhaal is m.b.t. de huizenmarkt.
Ik denk ook dat er nog maar weinig mensen echt behoefte/vraag naar hebben.
In de auto is de vraag daarintegen wel aanwezig, alles moet mooier, sneller, zuiniger en ergonomischer, luxer etc
Laatst gewijzigd door Erik K. op 03 jan 2007, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Tom goeie punten. Maar huizen zijn nou ook niet bepaald high tech. dus per defenitie een low tech product.
Vorig jaar kwam Mitsibushi met een EVO proto die 4 electro motoren had in de wielen. Elk wiel apart aangedreven door een electromotor en ook nog eens dik vermogen, kijk dat noem ik nou eens eens technische voorruitgang. Ben benieuwd of zulke plannen ook uitgewerkt gaan worden op productie auto's.
Vorig jaar kwam Mitsibushi met een EVO proto die 4 electro motoren had in de wielen. Elk wiel apart aangedreven door een electromotor en ook nog eens dik vermogen, kijk dat noem ik nou eens eens technische voorruitgang. Ben benieuwd of zulke plannen ook uitgewerkt gaan worden op productie auto's.
- romo
- Berichten: 27060
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat gaat niet lang duren; de benzine wordt duurder en duurder, daarmee worden alternatieven natuurlijk aantrekkelijk. Dus brandstofcel en H2 om maar eens wat te noemen.Rico v Velzen schreef:Tom goeie punten. Maar huizen zijn nou ook niet bepaald high tech. dus per defenitie een low tech product.
Vorig jaar kwam Mitsibushi met een EVO proto die 4 electro motoren had in de wielen. Elk wiel apart aangedreven door een electromotor en ook nog eens dik vermogen, kijk dat noem ik nou eens eens technische voorruitgang. Ben benieuwd of zulke plannen ook uitgewerkt gaan worden op productie auto's.
De innovatie van de laatste jaren staat natuurlijk rechtstreeks in verband met de ontwikkeling van de CPU. Die elektronische ontwikkeling staat niet stil, dus ook voordeel voor een verbrandingsmotor, ook al stamt de basis van 100 jaar geleden.
De echte innovatie moet nog komen; vlieg auto`s.......................( hier is de wens wel vader van de gedachte moet ik toegeven)
-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Klopt, daarom vind ik de autoindustrie best innovatief. Een auto loopt gerust tien jaar mee, dus fabrikanten kunnen daar soms moeilijk op inspringen. Toch doen ze het absoluut niet slecht. Kijk naar die nieuwe S-klasse wat daar allemaal inzit. Dat zit binnen een paar jaar op middenklasse auto's.ErikKramer schreef:Tom,
Op zich zijn alle punten die jij aangeeft wel mogelijk om ook thuis van te genieten. Maar ik denk dat het een vraag/aanbod/prijskaart verhaal is m.b.t. de huizenmarkt.
Ik denk ook dat er nog maar weinig mensen echt behoefte/vraag naar hebben.
In de auto is de vraag daarintegen wel aanwezig, alles moet mooier, sneller, zuiniger en ergonomischer, luxer etc
Wat betreft huizen denk ik dat we hier gewoon ouderwets bezig zijn. Ik denk dat binnen nu en tien jaar het heel normaal is dat we per kamer de temperatuur kunnen regelen via een centraal systeem, inclusief (web)radio/tv/entertainment. Voordeur met camera ga zo maar door. De techniek bestaat al lang. Waarom niet toegepast? geen idee, weinig vraag ofzo. In Dubai is het geloof ik vrij normaal. Zal binnen een paar jaar wel overkomen hierheen gok ik. Je praat namelijk over een fractie van de prijs van een nieuwbouwwoning.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Dat is een uitvinding van de oude Ferdinand Porsche, ergens rond 1900.Rico v Velzen schreef:Tom goeie punten. Maar huizen zijn nou ook niet bepaald high tech. dus per defenitie een low tech product.
Vorig jaar kwam Mitsibushi met een EVO proto die 4 electro motoren had in de wielen. Elk wiel apart aangedreven door een electromotor en ook nog eens dik vermogen, kijk dat noem ik nou eens eens technische voorruitgang. Ben benieuwd of zulke plannen ook uitgewerkt gaan worden op productie auto's.
[img:774:600]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... orsche.jpg[/img]
http://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Al die systemen bestaan al lang. Kost echter geld en NL-ers willen dat niet uitgeven. Die kopen liever een 30 inch LCD tv.Tom schreef:Klopt, daarom vind ik de autoindustrie best innovatief. Een auto loopt gerust tien jaar mee, dus fabrikanten kunnen daar soms moeilijk op inspringen. Toch doen ze het absoluut niet slecht. Kijk naar die nieuwe S-klasse wat daar allemaal inzit. Dat zit binnen een paar jaar op middenklasse auto's.ErikKramer schreef:Tom,
Op zich zijn alle punten die jij aangeeft wel mogelijk om ook thuis van te genieten. Maar ik denk dat het een vraag/aanbod/prijskaart verhaal is m.b.t. de huizenmarkt.
Ik denk ook dat er nog maar weinig mensen echt behoefte/vraag naar hebben.
In de auto is de vraag daarintegen wel aanwezig, alles moet mooier, sneller, zuiniger en ergonomischer, luxer etc
Wat betreft huizen denk ik dat we hier gewoon ouderwets bezig zijn. Ik denk dat binnen nu en tien jaar het heel normaal is dat we per kamer de temperatuur kunnen regelen via een centraal systeem, inclusief (web)radio/tv/entertainment. Voordeur met camera ga zo maar door. De techniek bestaat al lang. Waarom niet toegepast? geen idee, weinig vraag ofzo. In Dubai is het geloof ik vrij normaal. Zal binnen een paar jaar wel overkomen hierheen gok ik. Je praat namelijk over een fractie van de prijs van een nieuwbouwwoning.
Bij auto's geven mensen makkelijker geld uit aan luxe. Bij huizen zoeken ze dat op andere fronten. Een CV combiketel (HR) vinden ze al best icm dubbelglas. Wat jij zegt, is gewoon te koop. Echter in luxe villa's vind je het weleens. Voor appartementencomplexen wordt zijn er ook systemen die erop lijken, maar die verdelen het dan per appartement.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
@Rico: Nee, niet innovatief. Maar daar kunnen ze zelf weinig aan doen.
Ik zie nog het AV jaarboek van 1981 voor me liggen met de waterstof-auto's er in. Nu nog steeds niet te koop.
Het kan gewoon niet zo zijn dat we in staat zijn nano-technologie te maken en te gebruiken en niet in staat zijn om deze technologie te ontwikkelen om bruikbaar te maken. Massaproductie zorgt er ook voor dat producten uitontwikkeld en daardoor goedkoper worden. 5-10 jaar geleden kostte een DVD-speler nog zo'n €500 of meer. Nu koop je ze voor €30 of minder, als voorbeeld.
Over de olievoorraad, die is ook nog lang niet op. Dat is volgens mij grotendeels maar een illusie die in de lucht gehouden wordt om de prijzen lekker hoog te laten blijven.
Ik zie nog het AV jaarboek van 1981 voor me liggen met de waterstof-auto's er in. Nu nog steeds niet te koop.
Het kan gewoon niet zo zijn dat we in staat zijn nano-technologie te maken en te gebruiken en niet in staat zijn om deze technologie te ontwikkelen om bruikbaar te maken. Massaproductie zorgt er ook voor dat producten uitontwikkeld en daardoor goedkoper worden. 5-10 jaar geleden kostte een DVD-speler nog zo'n €500 of meer. Nu koop je ze voor €30 of minder, als voorbeeld.
Over de olievoorraad, die is ook nog lang niet op. Dat is volgens mij grotendeels maar een illusie die in de lucht gehouden wordt om de prijzen lekker hoog te laten blijven.
-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Weet ik. Toch denk ik dat we dat hier ook normaal gaan vinden binnen nu en tien jaar.Dennis Cavallino schreef: Al die systemen bestaan al lang. Kost echter geld en NL-ers willen dat niet uitgeven. Die kopen liever een 30 inch LCD tv.
Bij auto's geven mensen makkelijker geld uit aan luxe. Bij huizen zoeken ze dat op andere fronten. Een CV combiketel (HR) vinden ze al best icm dubbelglas. Wat jij zegt, is gewoon te koop. Echter in luxe villa's vind je het weleens. Voor appartementencomplexen wordt zijn er ook systemen die erop lijken, maar die verdelen het dan per appartement.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, Marc Sierra, Opa en 15 gasten