Koenigsegg Regera

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Koenigsegg Regera

Bericht door GTRene » 03 mar 2015, 13:14

Koenigsegg Regera 0 naar 400km/u i slechts 20sec :gek: en slechts 1 versnelling.
De nieuwe 'megacar' van Koenigsegg laat zich vandaag in Genève aan de buitenwereld zien: de Regera!

De benaming 'megacar' mag terecht genoemd worden. Koenigsegg gaf de One:1 eerder die titel, maar met een totaal vermogen van 1500 pk is de Regera de overtreffende trap. De Zweden volgen met hun nieuwste model het voorbeeld van de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918. De Regera is namelijk ook voorzien van een hybride aandrijflijn, maar wel een die afwijkt van de andere drie.

De Regera is voorzien van een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 en drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen komt daarmee uit op 1500 pk en een duizelingwekkende 2000 Nm. Volgens Koenigsegg sprint de auto binnen twintig seconden naar - hou je vast - 400 km/h en ligt de topsnelheid nog hoger. De accu heeft een capaciteit van 9,27 kWh, genoeg om de samen 670 pk sterke elektromotoren van stroom te voorzien. Tijdens het remmen wordt maximaal 150 kW aan energie teruggewonnen. De Regera kan 50 km volledig elektrisch afleggen.

Het zijn indrukwekkende cijfers, maar wat de aandrijflijn zo bijzonder maakt is de Koenigsegg Direct Drive transmissie. Dat houdt in dat-ie geen conventionele versnellingsbak heeft, maar een hydraulische koppeling tussen de motor en aandrijving op de achterwielen. Bij lage snelheden rijdt de Regera volledig elektrisch, maar boven de 50 km/h nemen de motor- en wielsnelheid proportioneel toe. Dat betekent dat de toerenbegrenzer op 8250 toeren gelijkstaat aan een topsnelheid van 400 km/h.

Koenigsegg noemt het ontbreken van versnellingen een kwestie van wennen. Volgens de Zweden scheelt het weglaten van een versnellingsbak het nodige gewicht en gaat er tot wel 50 procent minder energie verloren. Er worden slechts 80 Regera's geproduceerd. Een prijskaartje is nog niet bekend, maar die zal niet misselijk zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.autoweek.nl/nieuws/32060/koe ... era-is-los" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
letterlijk
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jun 2014, 15:43

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door letterlijk » 03 mar 2015, 14:12

Leuke specs, maar die achterkant....lijkt wel een boot :gek:

Of is dat voorbereidend werk?
Bijlagen
boot.jpg
boot.jpg (190.15 KiB) 3295 keer bekeken

Robin
Berichten: 55262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Robin » 03 mar 2015, 14:27

Ik zie het al. Past geen trekhaak achter. Jammer weer...

Gebruikersavatar
letterlijk
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jun 2014, 15:43

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door letterlijk » 03 mar 2015, 14:36

Robin schreef:Ik zie het al. Past geen trekhaak achter. Jammer weer...
Met wat aanpassingen moet dat prima lukken joh
Bijlagen
360+and+caravan+0051152669975.jpg
360+and+caravan+0051152669975.jpg (89.64 KiB) 3285 keer bekeken

Robin
Berichten: 55262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Robin » 03 mar 2015, 14:46

Nou mooi, maar laten we het dan eens hebben over de bijtelling!

Dat Koenigsegg nu ook al de totale achterkant van 'n Ferrari plagieert valt me ook tegen!

:coffee:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Tim N » 03 mar 2015, 16:51

Kopieert omdat: heeft lampen + diffusor + middenuitlaat = Ferrari????

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door witje » 03 mar 2015, 18:24

De mooiste plug-in-hybrid-supercar blijft wat mij betreft de 918

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door ErikS » 03 mar 2015, 20:09

Ik vind t net een maclaren boattail ofzo.

Porno dus!!! :hungry:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Joy » 03 mar 2015, 20:24

Ik vraag me af hoe die Direct Drive Transmission nu precies werkt. Heeft iemand wat meer informatie daarover?
Die achterkant zal wel nodig zijn bij de genoemde topsnelheid. Druppelvorm geeft de minste luchtweerstand.
Ik vind het mooi ding.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door GTRene » 03 mar 2015, 20:33

mooie techniek ook, die Koenigsegg mensen kunnen er wel wat van, zo ok met die carbon velgen e.d.
knap wat ze daar allemaal uitdokteren, owja ook die 1 part turbo's oid die ze 3d printen? not sure anymore though :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34372
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door JP » 03 mar 2015, 21:00

Is dat een soort variomatic? Rijdt die ook die 400km/h in zijn achteruit zeker ....... :tooth:

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door ErikS » 03 mar 2015, 21:08

Ik heb begrepen dat achteruit alleen op de elektromotoren kan.
En daardoor scheelt t weer een versnelling, dus gewicht.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door GTRene » 03 mar 2015, 21:46

moet wel wat sterks zijn als het 1500pk en maar liefst 2000nm aan kan.

dus ja, ook wel benieuwd naar dat systeem en ook hoe dat dan rijd/gaat en hoe dat gekoppeld is aan die V8

lijkt me niet een van Doorne transmissie, of ze hebben het nog verder versterkt verbeterd, destijds kon het nog niet zoveel vermogen aan, hadden ze ook niet zoiets (van doorne) in een soort F1 wagen getest lang geleden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door GTRene » 03 mar 2015, 21:49

wie het snapt mag het zeggen...
The Koenigsegg Regera has 1500 hp and no transmission
This might be the most interesting hypercar development in recent memory.
It's hard not to think of the hybrid supercar in Darwinian terms when you come to realize that the Koenigsegg Regera has transcended the transmission altogether in a rather incredible evolution. Instead of an electric motor behind or in addition to a traditional gearbox, the transmission of the Regera has atrophied like those cave fish without eyes—replaced entirely by a trio of three electric motors. Koenigsegg calls it "Direct Drive".

A mechanical transmission is simply not needed. Instead, the 1100-hp, twin-turbocharged, 5.0-liter Koenigsegg V8 (which, in Koenigsegg fashion, makes more power on E85 Ethanol) sends power directly to three electric motors, one attached to the front of the crankshaft and providing power to both the battery and to the rear motors—one for each of the rear wheels. The battery is a 9.27 kWh lithium-polymer type, weighing 253 lbs. and located in the central chassis tunnel. When the electric motors are factored in, the total system output is a claimed 1500 hp at the crank and 1475 lb-ft (2000 Nm) of torque.

Wet weight is 3589 lbs, compared to the Agera R's 3163 lbs wet. Koenigsegg claims that the car would weigh 194 lbs. more than this had they used a traditional DCT in a hybrid configuration. If you discount the weight of the battery, the Regera is 173 lbs. more than an Agera R.

It's also a plug-in hybrid with an interesting feature called "Battery Drain Mode." When the Regera is around 50 km from its destination or a charge point, a button will trigger BDM. Taking into account the driver's behavior, it will attempt to fully drain the battery to allow for a full charge at the destination, which minimizes CO2 emissions in anticipation of a plug-in station.

Only 80 examples of what Koenigsegg claims will be the fastest-accelerating, most powerful production car ever will be produced.
http://www.roadandtrack.com/car-shows/g ... k-details/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door GTRene » 03 mar 2015, 21:54

ah...
The Regera {which means "to reign") uses what Koenigsegg calls Direct Drive, or KDD for short. The KDD system replaces the traditional transmission by creating a direct connection between the internal combustion engine and the rear axle at certain speeds. To supplement that power, and to provide torque vectoring, regenerative braking, dynamic responses and reverse, there are three YASA electric motors. One works on each rear wheel and the third is on the crankshaft filling in the torque gaps.

On launch, a hydraulic clutch separates the gasoline engine from the driven wheels until about 30 mph; the electric motors fill in the gaps until then. After that, the direct drive system channels power from the engine to the driven wheels through a 2.85 final drive ratio.

According to Koenigsegg this system saves weight over a traditional two-drivetrain “parallel hybrid,” like the early Honda Insight, and has better performance than a series hybrid, like the range-extending BMW i3. The complete system, including the 620-volt battery pack developed with help from Rimac, adds 194 pounds to the vehicle. Koenigsegg compares that to a traditional setup, seven-speed DCT and all. Final curb weight comes in at 3,589, which might seem a little chunky for a car that’s meant to reign over the plebes, until you look at the total output specs.
http://autoweek.com/article/geneva-moto ... motor-show" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door GTRene » 03 mar 2015, 22:07

ha, er zit zelfs geen startmotor op als ik dat goed begrepen heb>
Koenigsegg Direct Drive might sound like the solution to a nonexistent problem, but the company claims that the lack of a conventional gearbox both saves weight and reduces the power lost to the driveline by over 50 percent compared to a traditional transmission. And the electric motors provide the ability to fill in where the V-8 is producing less power and also to add extra performance on top of it, all the way to the Regera’s top speed. There are three YASA axial flux motors, which are lighter than the more common radial flux motors. Two 241-hp versions drive the rear wheels—and provide torque vectoring—and a 215-hp motor on the crankshaft supplies torque fill and also acts as both a generator and a starter motor.
And now on to the drivetrain. The gasoline side features the novel Koenigsegg Direct Drive transmission: In effect, a single-speed gear reduction for the mighty V-8 engine. Between the engine and the 2.85:1 rear final drive there’s no conventional gearbox, just a hydraulic coupling that, when closed, links the two directly. Below 30 mph, this can slip slightly, but it isn’t a proper clutch and won’t provide propulsion at very low speeds where the Regera relies instead on its electric motors. Above 30 mph, the Regera’s engine speed and wheel speed rise in direct proportion, with the engine’s 8250-rpm redline corresponding to the top speed of 249 mph.
http://www.caranddriver.com/news/2016-k ... -info-news" onclick="window.open(this.href);return false;

schijnbaar dat de Honda accord ook zo'n soort systeem heeft>
http://www.caranddriver.com/features/ex ... -tech-dept" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Joy » 03 mar 2015, 22:24

Thanks voor het opsnorren René.
Dus de V8 is de generator voor directe stroom aan de elektromotoren en het opladen van de accu's. Daarnaast drijft ie vanaf 50 km/u rechtstreeks de achterwielen aan. Gezien het lage toerental kan er nog niet veel vermogen vrij komen dus zullen de elektromotoren nog steeds 90% van het werk verrichten. Een eindje verder op snelheid, daar waar de elektromotoren buiten adem raken, komt de motor net lekker op stoom en zorgt deze verder voor de voortstuwing.

Mooie symbiose. Het nadeel van elektromotoren is dat het werkgebied vooral bij lage toeren goed werkt en op snelheid tekort komt. Verbrandingsmotoren hebben dit precies andersom. Iets wat Ferrari bij de La Ferrari ook mooi heeft weten op te lossen door de elektromotoren het onderste toerengebied te laten opvangen. Koenigsegg gaat nu weer een stapje verder door de elektromotoren nog meer op te laten vangen met als winst het kunnen schrappen van een versnellingsbak en randdelen, mooi staaltje engineering :thumbup:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Joy » 03 mar 2015, 22:39

Bugatti Veyron Supersport: 0-400 km/u 55 sec
Nissan GT-R Switzer (1.400 hp): 0-400 km/u 22,2 sec

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2180
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door 350 Z » 04 mar 2015, 01:01

Bizar die specs

Robin
Berichten: 55262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Robin » 04 mar 2015, 07:48

Tim N schreef:Kopieert omdat: heeft lampen + diffusor + middenuitlaat = Ferrari????
Nee omdat een foto van een 360 Modena met trekhaak en caravan wordt getoond en het hier over een Koenigsegg gaat.

Het is allemaal wel interessant hoor, maar verder heb ik er niks mee eigenlijk. Koenigsegg al niet als merk.
Al die extreme pk hoeveelheden, met de helft ben je al bediend:)

Een GT4 Cayman en 991 GT3 RS zijn zoveel meer echte rijdersauto dan dit ooit zal wezen ook al zijn ze zo traag als dikke stront door 'n trechter tov dit.

Mijn betoogje geldt dus ook in mindere mate voor dingen als 'n 918/P1/LaFerrari, maar daar heb ik nog de motorsport geschiedenis mee en dat ze aantoonbaar zeer goed rijden. Plus de technische know how van die 3.

:coffee:

Wouter81
Berichten: 9437
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Wouter81 » 04 mar 2015, 09:18

Een geweldige auto maar vooral weer een briljante prestatie van Koenigsegg. Sinds ik de serie video's van Drive heb gezien over dit merk ben ik best wel fan geworden.

Ik vind het eigenlijk onvoorstelbaar dat zo'n kleine fabriek zulke dingen realiseert. Het is überhaupt al een grote prestatie om als kleine supercarbouwer het hoofd boven water te houden, dat lukt de meesten al niet eens (Artega, Spyker, Gumpert en vele vele anderen). Maar dat ze niet alleen overleven maar tegelijkertijd de wereld ook nog verbazen met technologische hoogstandjes zoals dit monster, daar neem ik mijn petje voor af. Ze hadden ook de goedkope simpele weg kunnen kiezen: een dikke verbrandingsmotor met een paar turbo's erop om aan die 1500 pk te komen maar nee, ze kiezen gewoon gelijk voor een revolutionair nieuw concept. Groot respect wat ze daar neerzetten.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9599
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door smiley » 04 mar 2015, 09:39

Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat die Christiaan Koenig zo´n puristische liefhebber is, dat dat bedrijf geen winst maakt, maar elke cent die over is in R&D gaat.

Robin
Berichten: 55262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Robin » 04 mar 2015, 09:43

Wouter, goed verhaal hoor en wel redelijk mee eens. Maar we hebben 't over electromotoren die hun opmars maken, en het op den duur verdwijnen van (de nog meer dan puike) verbrandingsmotor. Er is nog 'genoeg' olie op deze veel te grote aardbol, maar we moeten 't wel weer vinden/aanboren. 'Milieutechnisch' wordt straks 'n kiloWatt electriciteit ook zwaar belast door overheden. Daar kun je op rekenen.

Ik weet wel: Paard en wagen--->stoommachine--->verbrandingsmotor--->electro
Ergo er waren al electrische wagens vóór/tijdens de beginfase van de automobiel met verbrandingsmotor...
Ik wil niet in 't verleden blijven steken, maar een mooie verbrandingsmotor is nog lang niet uitgeteld/uitgespeeld. Al willen moraalridders etc ons dat wel doen laten geloven...

Robin
Berichten: 55262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Robin » 04 mar 2015, 09:47

smiley schreef:Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat die Christiaan Koenig zo´n puristische liefhebber is, dat dat bedrijf geen winst maakt, maar elke cent die over is in R&D gaat.
Heet die man Koenig en niet Koenigsegg?

Dan was er 'n andere, genaamd Wily(Ferrari)coureur en tuner 'avant-la-lettre' die z'n Koenig Specials uitbracht. Eigenlijk alles met turbo's toendertijd. Dit is 1989 ofzo:
Afbeelding
Koenig Testarossa 700+ pk (had schaalmodel 1:43 BBR duur ding 1986) ---> Koenig Competition --->1000PS . ----> Evo Dit is dus >25 jaar terug.
Ben bij/in hun bedrijf geweest in München, heb de Competition gezien/zien rijden , was in 1989...


Afbeelding

Dit is over de EVo, ben in de war:)
http://www.classicdriver.com/en/article ... ghbourhood" onclick="window.open(this.href);return false;


ONTOPIC :tooth:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Koenigsegg Regera

Bericht door Erik K. » 04 mar 2015, 11:16

Legendarisch destijds die Koenigs!

Eerst nog maar even de testresultaten van de One:1 afwachten.
Benieuwd of die inderdaad al zo bizar snel is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Kadett en 2 gasten