Ik heb een E46 Touring automaat (steptronic) 328i 180000 km. uit 2001. Rijdt echt fantastisch, echter..
Bij ca. 50 tot 80 km/u constante snelheid schakelt de automaat over naar de hoogste versnelling waardoor het toerental zakt naar ca. 1400. Wanneer ik nu de snelheid continu houd, dus ook op cruise control, zie ik het toerental iets zakken en ontstaat er een diepe brom/schurend geluid ter hoogte van de achteras. Dit duurt heel even, een seconde, waarna de toeren weer oplopen naar het oude en de brom weg. Dit herhaalt zich elke 5-6 seconden. Het gebeurt alleen tussen de 1200-2000 toeren en tot zo'n 80km/u. Bij gas geven of terug laten vallen gebeurt het niet, als ik harder rijd dan 80 gebeurt het ook niet.
Tijdens de brom voel je ergens achterin frictie, dit is het 'schuren' waar ik op doel.
Het maakt niet uit of ik in D of S rij, zolang de toeren maar in deze range zitten. In Manual doet hij het volgens mij niet.
Er zijn geen storingscodes, geen controle lampjes die gaan branden, auto rijdt verder prima en schakelt boterzacht.
De ophangrubbers van differentieel zijn vervangen, geen verschil. Olie differentieel is vervangen, was helder en schoon en op level.
Achterasophanging is gecontroleerd. Bak niveau is gecheckt. Gisteren op de brug geluisterd maar niet duidelijk te lokaliseren en onbelast blijft de brom en schuring uit.
Enerzijds lijkt het het ritme van de lockup te hebben, aan de andere kant komt het schurende geluid echt van de achterkant af. De bak geeft verder in het geheel geen problemen, is al een keer gespoeld zo'n 60000km geleden.
Heeft iemand dit al meegemaakt of weet iemand wat dit kan zijn? Want ik ben redelijk radeloos aan het worden. Verder een hele fijne auto!