[01-08-2015] DF @ Zandvoort deel LXII
Geplaatst: 07 feb 2015, 13:51
Op zaterdag 1 augustus organiseert Driving Fun voor de 62e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.
Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in VIProom 17
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie
Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €420 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €300 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).
Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.
Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.
Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.
Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!
Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.
Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.
De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.
Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Roger Ford (CGRC) - Caterham Sports 7 - hele dag
3. Jeremy Webb (CGRC) - Caterham - hele dag
4. Mick Whitehead (CGRC) - Caterham - hele dag
5. Neil Shinner (CGRC) - Caterham - hele dag
6. Dylan Stanley (CGRC) - Caterham - hele dag
7. Ray Gilliland (CGRC) - Caterham - hele dag
8. Martin Amison (CGRC) - Caterham - hele dag
9. Simon Oliphant (CGRC) - Caterham - hele dag
10. Martin Jeffs (CGRC) - Caterham - hele dag
11. Tim Rowbottom (CGRC) - Caterham - hele dag
12. CMartin Gee (CGRC) - Caterham - hele dag
13. Ian Dyble (CGRC) - Caterham - hele dag
14. Spencer Fortag (CGRC) - Caterham - hele dag
15. Rick Potter (CGRC) - Caterham - hele dag
16. Scott Lawrence (CGRC) - Caterham - hele dag
17. Peter Micklewright (CGRC) - Caterham - hele dag
18. Zoltan Csabai (CGRC) - Caterham - hele dag
19. Tristan Judge (CGRC) - Caterham - hele dag
20. Toby Briant (CGRC) - Caterham - hele dag
21. Martin Kay (CGRC) - Caterham - hele dag
22. Andy Molsom (CGRC) - Caterham - hele dag
23. Gareth Cordey (CGRC) - Caterham - hele dag
24. Anthony Jaffe (CGRC) - Caterham - hele dag
25. Barry White (CGRC) - Caterham - hele dag
26. Dave Berry (CGRC) - Caterham - hele dag
27. Rob Winrow (CGRC) - Caterham - hele dag
28. Martin Collier (CGRC) - Caterham - hele dag
29. Tom Overton (CGRC) - Caterham - hele dag
30. John Ogilvie (CGRC) - Caterham - hele dag - 420b sett
31. Oliver Gibson (CGRC) - Caterham - hele dag
32. Kim Rayment (CGRC) - Caterham - hele dag
33. Keith Pennington (CGRC) - Caterham - hele dag
34. Andy Skinner (CGRC) - Caterham - hele dag
35. Peter Marsh (CGRC) - Caterham - hele dag
36. Bob Wilson (CGRC) - Caterham - hele dag
37. James Batchelor (CGRC) - Caterham - hele dag
38. Declan Dolan (CGRC) - Caterham - hele dag
39. Glenn Burtenshaw (CGRC) - Caterham - hele dag
40. Nigel Board (CGRC) - Caterham - hele dag
41. Andrew Outterside (CGRC) - Caterham - hele dag
42. Paul Hagen (CGRC) - Caterham - hele dag
43. Michael Downing (CGRC) - Caterham - hele dag
44. Jamie Winrow (CGRC) - Caterham - hele dag
45. Jason Gale (CGRC) - Caterham - hele dag
46. Andrew Connolly (CGRC) - Caterham - hele dag
47. Christopher Buckley (CGRC) - Caterham - hele dag
48. Graham Smith (CGRC) - Caterham - hele dag
49. Trevor Harber (CGRC) - Caterham - hele dag
50. Mark Carter (CGRC) - Caterham - hele dag
51. Darren Grainger (CGRC) - Caterham - hele dag
52. Marc Noaro (CGRC) - Caterham - hele dag
53. Peter Cannard (CGRC) - Caterham - hele dag
54. Steve McMaster (CGRC) - Caterham - hele dag
55. James Carvey (CGRC) - Caterham - hele dag
56. Robin Webb (CGRC) - Caterham - hele dag
57. Michael Segal (CGRC) - Caterham - hele dag
58. Wolfgang Sodeikat - Porsche 911 GT3 - middag
59. Rennstall Events - Formula 3000 replica - hele dag
60. John Tuin - BMW E36 325i - middag
61. Sascha Wiebesiek - Opel Astra OPC - hele dag
62. Racefun - BMW E36 325i - hele dag
63. Racefun - BMW E36 325i - hele dag
64. Racefun - BMW E36 325i - hele dag
65. Racefun - BMW E36 325i - hele dag
66. Jacques Verdier - Porsche 911 - middag
67. Rene Derks - BMW - hele dag
68. Rene Derks - BMW - hele dag
69. Rene Derks - BMW - hele dag
70. Rene Derks - BMW - hele dag
71. Rene Derks - BMW - hele dag
72. Frank Langbein - BMW E30 - ochtend
73. Karl Chandeck - BMW sedan - hele dag
74. Eddy Ackerman - BMW E36 325i - middag - 250d
75. Markus Händel - Porsche 911 GT3 - hele dag
76. Kevin Debosschere - Subaru Impreza WRX STi - middag
77. Arie Bol - Corvette C5 - middag - d
78. Ronald van Veen - Lotus Elise - ochtend
79. Wilhelm Lathus - Porsche 997 GT2 - hele dag
80. Uwe Lebens - Porsche 991 GTS - hele dag + 1u i
81. Niels van Woudenberg - Alfa Romeo 155 - ochtend
82. Ronald Kok - Porsche 911 GT3 - ochtend
83. Vincent Waanders - VW Golf VR6 - middag
84. Daniel Karwinkel - Seat Ibiza - hele dag
85. Jan Buchwald - Ford Fiesta S1600 - hele dag
86. Ron van Vliet - Porsche 944 - middag
87. Milic Iking - Porsche 911 RSR replica - middag - 325b sett
88. Christoph Nölke - Morgan - ochtend - 200b sett
89. Klaus Hormes - ? - middag - 300b sl
90. Daan Deschepper - Volkswagen - hele dag
91. Wawzynkiewicz - Ford - ochtend
92. Marc Surdiacourt - Formula X - middag
93. Marco Hebing - BMW e36 - middag - 325b sl - bijrijder: Stefanie Bronswijk
94. Matthias Hausmann - BMW E36 - middag - 325b sl - bijrijder: Benjamin Lawrenz
95. Danny Krüger - BMW E36 - middag - 300b sl
96. Marcel Hermann - BMW E36 - middag - 325b sl - bijrijder: Birgit Terbeck
97. Markus Malzahn - Opel Kadett - namiddag
98. Jörg Alefs - BMW E36 - middag
99. Patrick Peters - BMW E30 - middag
100. Thomas Kalbertodt - BMW E36 - middag
101. Daniel van Ingelhem - Abarth - middag - bijrijder: David de Mol
102. Maik Warheide - BMW - middag
103. Dirk Willemen - Porsche 911 GT3 - middag - 300b sl
104. Karl Heinz Kalbertodt - BMW 325i - middag
105. Sebastian Merticariu - Hyundai Coupe - ochtend
106. Andreas Paaßen - ? - namiddag
107. John Doolaard - Seat Ibiza - ochtend
108. Rick de Graaff - Honda Civic - ochtend
109. Kevin van den Tol - Seat Ibiza - ochtend
110. Isaac van der Slik - Mazda MX5 - ochtend
111. Stefan Erkelens - VW Golf I - middag
112. Cor Euser - BMW - middag
113. Cor Euser - Lotus - 1u
114. Jan van der Voort - BMW E30 - ochtend
115. Johan Hoogewerff - Volvo 850 - middag
116. Jost Kreyenborg - Porsche 911 Clubsport - middag
117. Edwin Moerman - BMW E30 - ochtend
118.
119.
120.
Reservelijst:
1. Ralf Lasch - Morgan - hele dag
2. Ingo Zeitz - Morgan - hele dag
3. Oliver Haake - Morgan - hele dag
4. Ede Haake - Morgan - hele dag
5. Stefan Scieszka - Morgan - hele dag
6. Axel Schwarz - Morgan - hele dag
7. Tomas Iking - Morgan - hele dag
8. Achim Niemeyer - Morgan - hele dag
9. Thomas Bredendiek - Morgan - hele dag
10. Michael Heintze - Morgan - hele dag
11. Emanuel Ingenhoven - Morgan - hele dag
12. Ulli Börst - Morgan - hele dag
13. Günter Biener - Morgan - hele dag
14. Jasper Hein - Morgan - hele dag
15. Wilhelm Schapmann - Morgan - hele dag
16. Karl Grobbel - Morgan - hele dag
17. Simon Haake - Morgan - hele dag
18. Adrian Schönborn - Morgan - hele dag
19. Rolf Pipper - Morgan - hele dag
20. Christian Andres - Morgan - hele dag