E46 M3, diversen.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

E46 M3, diversen.

Bericht door Flex » 04 jan 2015, 23:30

Onlangs heb ik een e46m3 gekocht, ik ben daarmee wat van de bekende kwaaltjes bij aan het aanpakken.

De achteras is ondertussen gelast en in nieuw rubber.

Nu weet ik via de bmw dealer dat de lagerschalen met de terugroepactie zijn gedaan, en ik weet alleen dat bij de vorige eigenaar de koppakking is vervangen, verder niet zo veel eigenlijk.

Op de planning staat nu eerst de drijfstanglagerschalen preventief gewoon maar vervangen, maar ik lees ook wat over de oliepomp.

ik ben `het grote e46m3` topic ook al aan het doorspitten, maar voor die 170 paginas door te lezen heb je zon beetje 3 weken vakantie nodig :angel:

is er een manier om erachter te komen hoe en wat het zit met de oliepomp? is het een kwestie van `if it ain`t broke, than don`t try to fix it`?

en nu we toch bezig zijn, ik weet dus ook niet of er wat aan de vanos is gedaan, ik hoor m bij stationair niet echt, merk ook niet direct iets van vermogensverschillen of wat terugval ergens bij de 2000 en 4000 toeren, maar wellicht verstandig ook te controleren indien mogelijk?
en bv de distributie ook bij de 2,5ton zoiezo doen?

ik heb een e46 m3 uit 2001 met ondertussen al 2ton op de teller, dus je weet zoiezo al niet goed meer wat er allemaal aan gedaan is, en dat maakt me in die zin ook niet zo heel veel uit, zolang ik er zelf maar alles aan doe in mijn macht om alles `tiptop` in orde te krijgen en te hebben :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Niels » 05 jan 2015, 00:14

In 2003 is er een wijziging geweest op de oliepomp dus helemaal onverstandig is het niet, sowieso niet na 2 ton :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Knot » 05 jan 2015, 06:00

Waarom dit niet in het grote E46 M3 topic posten??

Oliepomp vanaf 2004 zijn de betere, wisselen kan geen kwaad als ie ton open moet voor de lagerschalen.

Koppakking zet ik wel mn vraagtekens bij, die gaat niet zomaar.. koud getrapt?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Tomj » 05 jan 2015, 11:28

Koppakking is een bekend euvel bij de S54, die slaagt door tussen de cilinders omdat er maar weinig spatie is.

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Flex » 05 jan 2015, 11:56

Mijn nederige excuus dat ik het niet in het grote e46m3 topic heb gepost, ik ben ook nog niet in de lectuur tot de laatste pagina gekomen :sealed:

Dan gaan we de pomp ook maar doen, waar ga ik die bestellen?
Ik neem aan gewoon nieuw bestellen.
Is dat bij de dealer gewoon meteen de 'juiste' pomp, of kan ik dat beter bij een 'specialist' bestellen?

Net zoals de drijfstangbouten waren ook aangepast begreep ik, ook gewoon bij de dealer bestellen dat je dan automatisch de 'sterkere' krijgt?

Van de koppakking begreep ik ook dat dat een zwak punt was dat die gaan doorzweten.
Koud trappen weet je toch nooit of dat gebeurd is, enige wat je zeker weet is wat je zelf doet aan en met zo'n auto :wink:
Laatst gewijzigd door Flex op 05 jan 2015, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Tomj » 05 jan 2015, 14:39

Als die oliepomp nog niet is meegepakt zou ik dat op die km stand wel doen , je bent er dan toch.
Ik heb dezelfde werkzaamheden laten uitvoeren op mijn S50 bij P. Vlasblom. Als ik het goed heb bestelde die zijn stukken daarvoor ook gewoon bij de dealer .

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Niels » 05 jan 2015, 14:46

Knot schreef:Waarom dit niet in het grote E46 M3 topic posten??
Waarom wil je deze technische info op 1 van die honderden pagina's tussen de occasions? De S54 techniek verdient imho wel een op zichzelf staand topic :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 m3 diversen

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2015, 12:22

Flex schreef:Mijn nederige excuus dat ik het niet in het grote e46m3 topic heb gepost, ik ben ook nog niet in de lectuur tot de laatste pagina gekomen :sealed:

Dan gaan we de pomp ook maar doen, waar ga ik die bestellen?
Ik neem aan gewoon nieuw bestellen.
Is dat bij de dealer gewoon meteen de 'juiste' pomp, of kan ik dat beter bij een 'specialist' bestellen?

Net zoals de drijfstangbouten waren ook aangepast begreep ik, ook gewoon bij de dealer bestellen dat je dan automatisch de 'sterkere' krijgt?

Van de koppakking begreep ik ook dat dat een zwak punt was dat die gaan doorzweten.
Koud trappen weet je toch nooit of dat gebeurd is, enige wat je zeker weet is wat je zelf doet aan en met zo'n auto :wink:
Voor drijfstangbouten, als je die bij de dealer besteld dan krijg je automatisch de goede.

Bij de recall zijn ze van M11 naar M10 bouten gegaan en zijn de drijfstangen dus ook veranderd. Oude passen dus niet.

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door Flex » 06 jan 2015, 18:57

Dan gaan we gewoon langs de dealer, ik zat nog even te denken evt ARP bouten te nemen voor de zekerheid, maar dat is wellicht ook gewoon complete onzin.

Ik heb overigens de lagerschalen zelf al binnen met nummer 11 41 0 395 192 dat zijn dan ook vanzelf de juiste schalen neem ik aan?

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door Flex » 29 jun 2015, 23:08

vreemde situatie. mijn m3 heeft bij de terugroepactie gewoon nieuwe lagerschalen gekregen, maar er zitten wel gewoon de m11 bouten in, heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

de auto staat nu dus op de brug met alles eronder vandaan, en ik heb de m10 bouten liggen die ik gewoon op de wagen heb besteld.

ik vrees dat de m11 bouten geheel niet meer te leveren zijn namelijk :(

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door GTRene » 29 jun 2015, 23:24

dat lijkt me wel vreemd :D

hoeveel km zaten die al vervangen lagerschalen er in dan en weet je nog wie ze heeft vervangen?
je zegt bmw terugroep? wellicht eens daar informeren wie dat destijds gedaan heeft.

als er M10 in hoort, zou je bijna denken dat ze wat verprutst hebben wellicht qua schroefdraad en er toen maar een maatje dikker in hebben getapt?
maar in die maat en sterkte e.d. dat zal dan heel moeilijk worden...of hebben ze misschien in andere landen dikkere bouten gebruikt? lijkt me ook apart :)

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door Flex » 29 jun 2015, 23:39

snap er dus zelf ook geen reed van, hij is gewoon bij bmw geweest voor de terugroepactie.

maar nu zit ik dus idd met een auto op de brug, en met verkeerde bouten, en ik vrees met grote vrezen dat dat idd lastig gaat worden

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door GTRene » 30 jun 2015, 00:12

ah, wat gevonden...

hier M11 en het verhaal

http://www.turnermotorsport.com/p-2211- ... -size.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
These bolts are M11 size to replace the stock M11 BMW bolt part number 11-24-7-834-310 (11247834310). The M11 bolt size was used in S54 engines up to 2/2003 production. However, most S54 engines up to that point had their rod bearings replaced under a factory recall and some may have had new connecting rods installed at the same time (or even a new engine altogether). The new bolts installed in these earlier engines are M10 size. Unfortunately, there is no way of knowing which rod or bolt is currently in your car (unless your car came with service records detailing when and what was replaced). The only sure way to know is to check the bolts currently installed in your engine. If yours was updated to the M10 sized bolt, use ARP kit #201-6102. ARP bolts are not returnable if the pacakge has been open.

These ARP connecting rod bolts fit the following BMWs:
2001-2/2003 E46 M3 coupe / convertible
2001-2002 MZ3 M Roadster & M Coupe

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door GTRene » 30 jun 2015, 00:19

en dan lees je dit, ook op die site.
* - these engines could have either M10 or M11 sized bolts. If the rods and rod bearings were replaced under recall by BMW it should have the newer M10 bolts and this is the correct ARP set to order.
dus, is er dan de recal uitgevoerd of niet? hierboven zeggen ze als dat gebeurt is dan heb je M10, zie hier>

http://www.turnermotorsport.com/BMW-E36 ... nents.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: E46 M3, diversen.

Bericht door Flex » 30 jun 2015, 08:09

Ah, thanks. Dat had ik niet gevonden. Ik heb keurig een uitdraai van de dealer met de km standen vermeld wanneer er wat is uitgevoerd.
Ik denk dan dus dat ze bij die van mij puur alleen de lagerschalen zelf hebben gedaan.

Dan proberen we de ARP bouten anders te bestellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marcelvv en 7 gasten