Gebruikerservaring remblokken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Gebruikerservaring remblokken

Bericht door Andry » 30 dec 2014, 11:24

Heren,

heeft iemand 1 op 1 ervaring met Carbone Lorainne RC 6 remblokken vs. de Performance Friction PF 01? Voornamelijk de bite en doseerbaarheid ben ik benieuwd naar. M'n (straat) Evo staat al jaren rondom op PFC 01's, maar wil wel eens wat anders gaan proberen.

Op inet kan ik er helaas niet heel veel over vinden.

Alvast bedankt.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Gebruikerservaring remblokken

Bericht door Alexsti » 30 dec 2014, 13:57

Andry , heb alleen ervaring met de Carbone Lorainne RC 6 remblokken op de Subaru, mijn ervaring is dat dit echt een blok is voor het circuit en niet voor op straat.
Op straat krijg ik ze echt niet warmgestookt , en na een paar honderd km normaal rijden gaat het piepen krijsen zo erg dat je oordoppen in de auto moet hebben...

De RC5+ blokken daar in tegen kunnen wel prima op straat gebruikt worden , de bite ervan is net iets minder als de RC6 maar alle nadelen van de RC6 heeft tie niet.
Ze blijven hard en goed remmen ook koud met een goede bite , beter als Ferodo2500,Pagid blue ed.
Ook geen enkel bijgeluid nu.

Sinds kort ook rondom de Carbone Lorainne RC5+ op de Lotus , daar zat EBC greenstuff onder......goed voor een winkelagentje maar niet voor een auto... :tooth:
Durfde in het begin gewoon niet vol te remmen met de RC5+ eronder zo hard gaat remt dat nu op de Lotus....dit hapt bijt echt ongelofelijk !

Dus op al het vervoer hier zitten nu Carbone Lorainneblokken :df: , voordeel is ook dat ze een stuk goedkoper zijn als andere merken en beter naar mijn ervaringen. :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 dec 2014, 16:01

RC6 brokkelt ook af als ze niet op temperatuur komen, echt niet geschikt voor op straat is mijn ervaring.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 30 dec 2014, 19:00

Bedankt voor de (uitgebreide) reply's! Ik weet genoeg.

witje

Bericht door witje » 17 mei 2016, 00:27

Niels schreef:RC6 brokkelt ook af als ze niet op temperatuur komen, echt niet geschikt voor op straat is mijn ervaring.
Hawk ook aan mijn achteras
Afbeelding

Ferodo aan de vooras geeft geen krimp
Afbeelding

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 mei 2016, 09:13

Je bent net op tijd met je reactie....... :mrgreen:

witje

Bericht door witje » 17 mei 2016, 10:07

Maken we er een algemeen remblokken topic van.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 17 mei 2016, 12:40

Zet er dan de complete naam van het type blok bij.
Dan kunnen we beter nakijken wat de friction rate is, en of we organic versus sintered zitten te vergelijken.

Wel interessante materie.
Sinds ik (op dezelfde auto) op het circuit geswitched ben van Pagid RS14, naar CL RC6, heb ik veel meer vertrouwen in de remmen.
Beiden hebben een rate van µ= 0.50, daarom begrijp ik nog niet helemaal wat die CL6'en anders doen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2016, 08:14

Frictie factor en bite zijn niet hetzelfde.

Frictiefactor is sowieso temperatuursafhankelijk.

Verder heeft oa ook de release karakteristiek invloed, vooral op modulatie.

Je kan dus niet aan de hand van de frictie factor zeggen dat ze hetzelfde zouden moeten doen.

smiley

Bericht door smiley » 18 mei 2016, 09:13

Is de bite op de een of andere manier af te lezen van de technische specs van een leverancier?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2016, 14:10

Niet echt, hoewel bite en frictiefactor natuurlijk wel hand in hand gaan, als in een blok met 0,30 zal natuurlijk nooit zo bijten als een blok met 0,60.

Frictiefactor is niet over de hele temperatuurs range hetzelfde dat scheelt ook weer. Vaak geeft de fabrikant gewoon een gemiddelde op, sommige merken geven ook wel een grafiek. Maar als je de temperatuur van je schijven niet weet schiet je daar niet heel erg mee op.

Sommige merken maken hun blokken ook weer zo dat je een iets lagere initiële bijt hebt maar dat ze tijdens het afremmen dus op sterkte komen. Anderen hebben een flat torque curve etc.

smiley

Bericht door smiley » 18 mei 2016, 14:15

Helder Bert. :beer:

Tim N

Bericht door Tim N » 24 mei 2016, 00:59

Ben benieuwd naar ervaringen met volgende stelling.
E36 straatgebruik, en af en toe een stukje B wegen genieten :df:

Wil "upgraden naar een goedkope tussenoplossing (EBC) waarom, toch veel negatieve berichten?

Heb zelf met redstuff op de 325i gereden en beviel prima, echter op de vorige E36 yellowstuff en die waren ook prettig zowel warm als koud (wat ik mij zo herinner)

Nu twijfel ik dus wel blok te kopen, EBC site zou ik op Redstuff uitkomen, mensen met ervaringen met beiden?

Andre

Bericht door Andre » 24 mei 2016, 01:12

Iemand hier ervaring mee?

http://www.galfer-remmen.nl/?page_id=31" onclick="window.open(this.href);return false;

HJ2

Bericht door HJ2 » 24 mei 2016, 11:41

Op de Lotus heb ik 2 jaar geleden uit gemak EBC greenstuff gemonteerd (want voorradig op dat moment).
Over de performance ben ik niet heel erg te spreken, maar achter heeft het niet veel te lijden bij mijn torretje. Op de vooras ben ik van greenstuff naar ferrodo 2500DS gegaan wat mij vele malen beter beviel bij allround gebruik.
Onlangs begon de wagen heel sterk naar 1 kant te trekken. Ik heb de wagen op de brug gezet en iemand gevraagd om vol te remmen. Bleek 1 achterwiel gewoon vrolijk door te draaien, zonder enige weerstand :gek:
Met het idee dat de klauw aan revisie toe was omdat deze compleet hing vast de klauw van de wagen af gehaald, valt zo de helft van het greenstuff blok eruit! Compleet gedelamineerd van de drager. Klauwtje bleek nog helemaal netjes en soepel gangbaar, dus heeft niet aangelopen oid. Een seach in Google leert dat ik niet alleen ben.
Of het terecht is of niet, voor mijn situatie laat ik de EBC producten nu links liggen iig.
Ik heb in mijn situatie goede ervaringen met Mintex 1144, dus die zitten nu rondom

Ik heb verder geen ervaring met CL oid, dus het kan best zijn dat wanneer ik dat eens probeer, ik de mintex verafschuw :blackeye: Maar voor mijn 1.000 kg zware wagentje remt het fenomenaal.

witje

Bericht door witje » 24 mei 2016, 12:24

Mintex produceert wel veel agressief stof (heb ze op de MX-5)

Gelukkig zijn de velgen grafietkleur dus het valt niet teveel op

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 24 mei 2016, 13:07

Op mijn e30 heb ik ferrodo DS2500 gehad, voor een e30 cabrio remde het best goed.
Alleen piepen ze behoorlijk als ze koud zijn en als je zacht remt en behoorlijk veel remstof.
Voor dat ik naar de apk ging met de auto alles zelf nagekeken en kwam er achter de de remblokken voor bijna op waren.
Nood gedwongen een setje Remsa blokken gemonteerd, wat echt veel minder goed remde zelfs bij normaal gebruik echt veel minder "bite"

Een kennis van mij had een nieuwe zimmermann sportset met geboorde schijven.
Maar toch remde mijn cabrio die dik 200kg zwaarder was met oem schijven en ferrodo ds2500 blokken beter.

Op mijn touring zit voor OEM BMW ( pagid blokken? ) en achter een zimmermann normale set.
Remt best goed voor een straat auto, ook op de ring ondanks mijn gebrek aan ervaring geen last gehad van fading.
Wel geeft het aan de voorkant verschrikkelijk veel remstof, wat ook al in de lak van de velg is gebrand

Ik zoek een goede vervanger voor de remblokken voor die goed remmen en weinig remstof geven.
Hawk HPS zou daar geschikt voor kunnen zijn?
Als iemand een ander goed alternatief heeft hoor ik het graag.

Jammer dat EBC toch wel problemen heeft, ik zat zelf te denken aan EBC yellowstuff maar die vallen dus behoorlijk tegen?

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2016, 14:10

het schijnt soms ook de combinatie van remschijf en blok te zijn, hier een al wat ouder overzicht van, welke remblokjes het best op bepaalde remschijven werken en of welke niet.
bremsscheiben-bremsbel0n0j (1).jpg
bremsscheiben-bremsbel0n0j (1).jpg (223.49 KiB) 3514 keer bekeken

Tim N

Bericht door Tim N » 24 mei 2016, 17:58

Jan-Willem schreef: Jammer dat EBC toch wel problemen heeft, ik zat zelf te denken aan EBC yellowstuff maar die vallen dus behoorlijk tegen?
Een zwaluw geeft geen zomer, greenstuff is niet vergelijkbaar met red of yellow naar mijn mening.
(wel jammer dat je zelf het delamineren hebt ondervonden, hoe reageerde de leverancier van de blokken?)

Delamineren kan wel voorkomen maar dan zijn de remmen vaak langdurig te warm geweest. (wat ik dan er vaak bij lees)
Daarbij zoek op delamination en een willekeurig ander merk en je vindt er ook posts over.

Heb alle drie gereden (mini nog met green) En ben van red en yellow tevreden geweest (prijs kwaliteit zeer zeker omdat ik 90% woon werk verkeer gebruik heb)
Een van de redenen is ook wel het niet invreten van de remstof. (heb ook met Pagid RS blue en ferrodo DS2500/ 3000 gereden maar de eerste piepten als een malle (minder erg, maar wel irritant volgens mijn vrouw :wink: ) en de ferrodo's geven echt agressieve remstof af.

HJ2

Bericht door HJ2 » 24 mei 2016, 19:47

Nee, de zon nog niet gezien idd.
Ik heb nog geen contact gezocht met de leverancier, wordt vervolgd.
De mintex stoft ook behoorlijk. Mij boeit dat niet, als het maar lekker remt , en dat doet het voor mij :-)

Tim N

Bericht door Tim N » 25 mei 2016, 08:41

Dat is denk ik ook het grote verschil, ga er vanuit dat jij met de lotus 90% juist echt met bewust rijden bezig bent.
Mijn gebruik is hoofdzakelijk als daily familie cruizer. en verwacht geen agressief remstof waardoor de velgen aangevreten worden maar juist net iets meer bite dan de standaard remmerij.

Vandaar ook een keuze voor EBC, in vergelijking met CL, Ferodo Hawk oid minder goed maar kost ook de helft.
Ga een gokje nemen met redstuff, zal het iig goed in de gaten houden vwb delaminatie.

pimini

Bericht door pimini » 25 mei 2016, 10:03

Ik rij eigenlijk zonder problemen met EBC geel op de M3.
Hiervoor originele blokken, zimmerman blokken en Ferrodo DS3000 eronder gehad.
Voor op straat werkt het allemaal wel prima.

Andre

Bericht door Andre » 25 mei 2016, 11:08

Een mooi compromis misschien?

Hawk street race.

http://www.hawkperformance.com/performance-street/pads" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2016, 12:52

voor normaal straatgebruik en weinig remstof welke ook niet zo agressief is, wellicht ceramic brake pads halen?
neem aan dat die van Hawk best goed zijn.

http://www.hawkperformance.com/performa ... ce-ceramic" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

jurgt

Bericht door jurgt » 25 mei 2016, 18:43

Op mijn Impreza die ook regelmatig het circuit ziet heb ik zowel Yellowstuff als CL RC5+ gebruikt.

De RC5+ verreweg de beste, goede bite vanaf koud en geen merkbare fading op Zandvoort. Mijn nieuwe set blokken worden weer RC5+, alleen ben nog niet uit over de keuze van de nieuwe schijven.

Plaats reactie